Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Voi vaan tulla turhan kalliiksi isot päivitykset, jos jenkit tai joku rikas arabimaa ei maksa. F-16:a on helppo pultata uusia aseita ja sensoreita, mutta F-35 on sen verran integroitu, että homma ei onnistu yhtä helposti (kts. vaikka uusien aseiden integrointi tällä hetkellä). Softankin päivitys on hankalampaa kuin Legacy-koneissa.

Eiköhän ne rikkaimmat F-35:n käyttäjät ole ihan järkimaita - UK, NL, BE, DK, NO (no arabimaa öljynsä puolesta) JP, ES, IT, AU, IL ym..
 
Emiraattien Rafale-kauppoja on hierottu varmaan vuosikymmen, ehkä sieltä vihdoin tulisi jotain.

Toisaalla linkatussa Tusan sinäänsä tekijälle tyypillisessä twiittiketjussa HX-huhuista oli yksi hyväkin pointti, miksi Dassaultia ja Ranskaa kiinnostaisi antaa HX-hankkeessa kuuta taivaalta kun tuotantolinjat ovat muutenkin täynnä?

Rafalella on kysyntää ja tuotantolinjat pyörivät, alihankkijat ja ammattiliitot ovat tyytyväisiä, miksi luvata mitään ylimääräistä jollekin Suomelle? Jossain muualla saattaa olla epätoivoisempaakin tarjoajaa liikkeellä.
 
Emiraattien Rafale-kauppoja on hierottu varmaan vuosikymmen, ehkä sieltä vihdoin tulisi jotain.

Toisaalla linkatussa Tusan sinäänsä tekijälle tyypillisessä twiittiketjussa HX-huhuista oli yksi hyväkin pointti, miksi Dassaultia ja Ranskaa kiinnostaisi antaa HX-hankkeessa kuuta taivaalta kun tuotantolinjat ovat muutenkin täynnä?

Rafalella on kysyntää ja tuotantolinjat pyörivät, alihankkijat ja ammattiliitot ovat tyytyväisiä, miksi luvata mitään ylimääräistä jollekin Suomelle? Jossain muualla saattaa olla epätoivoisempaakin tarjoajaa liikkeellä.
Koska euroopassa ei ole muita Rafale-käyttäjiä kuin Ranska ja nyt Kreikka. Ranskikset liputtavat uuden FCAS-hankkeen mukana eurooppalaisuutta, mutta Ranskan koneet on myyneet huonosti Eurofighteriin verrattuna kotipihalla. Tosin kone tehtiin alunperinkin ranskisten tarpeisiin korvaamaan useita konetyyppejä.

Epäilen että Rafale on kovin hintava, vaikka sille luvataan paljon itsenäistä käyttöä ja se on osoittaunut hyvin kenttäkelpoiseksi. Koneen avioniikka on omaleimaista ja taistelujärjestelmäkin varmaan hyvin "ranskalainen". US-aseistuksen puuttuminen on jossain määrin haasteellista koska MBDA:n puikot maksanevat paljon enemmän. Tuotantomäärät on pieniä vrt. Made in USA. Tietysti koneeseen saadaan todistetusti myös Israelin tuotteita kuten Rafael SPICE.
 
Koska euroopassa ei ole muita Rafale-käyttäjiä kuin Ranska ja nyt Kreikka. Ranskikset liputtavat uuden FCAS-hankkeen mukana eurooppalaisuutta, mutta Ranskan koneet on myyneet huonosti Eurofighteriin verrattuna kotipihalla. Tosin kone tehtiin alunperinkin ranskisten tarpeisiin korvaamaan useita konetyyppejä.
Toisaalta myydyt määrät Rafalessa ja Typhoonissa ovat samaa luokkaa, jos miinustetaan Typhoonilta pois sitä valmistavien maiden kaupat.

Rafalea on Egyptillä tuon uusimman 30 satsin jälkeen 54, Intialla 36, Kreikalla 24, Qatarilla 36, Kroatialla 12. Yht. 152

Typhoonia taas:

72 Saudi-Arabialla, Itävallalla 15, Omanilla 12, Kuwaitilla 28, Qatarilla 24. Yht. 151.

Joten molemmat koneet ovat valmistajamaan ulkopuolisessa myynnissä olleet yhtä onnistuneita.
 
Kroatiahan myös osti käytettyjä Rafaleja, mutta ei niistä ensimmäistäkään ole vielä saanut.
Sopparia ei vissiin ole vielä allekirjoitettu, ja Kroatian säädöt on olleet niin poukkoilevia ettei kannata vielä alkaa tälläämään Rafalen siipiin ruutukuvioita.
 
Sopparia ei vissiin ole vielä allekirjoitettu, ja Kroatian säädöt on olleet niin poukkoilevia ettei kannata vielä alkaa tälläämään Rafalen siipiin ruutukuvioita.
Jaa. Aika virallista tekstiä oli kaupoista toukokuussa mm. Dassaultin sivuilla, mutta ehkä kaikki ei sitten vielä ollutkaan selvää.
 
On se alustavasti sovittu, mutta varsinainen sopimus on ymmärtääkseni vielä tekemättä. Olihan F-16 -hankintakin heillä jo allekirjoitettu, kunnes jenkit tökkäsi kapulan rattaaseen.

UEA-kauppa on ollut aika pitkässä kuusessa. Aluksi emiirit halusivat 'spessumpaa settiä' mihin olisi kuulunut mm. voimakkaampi moottori (vrt. F-16E/F). Kone olisi maksanut niillä spekseillä tolkuttomasti. Saa nähdä millaiset ovat nykyvaatimukset.
Eurofighteriin nähden Rafalella on kyllä ollut enemmän momentumia ((c) don Tami) viime vuosina. Intian diili voi hyvinkin poikia vielä toisen mokoman, ellei jopa yli sadan menevää konemäärää, etenkin jos laivastokin innostuu.
 
Dassaultin tj odottelee parhaillaan hyviä uutisia "useista maista".
 
Kroatian Rafale-diili on nyt sitten virallinen

 
Viimeksi muokattu:
Kroatian Rafale-diili on nyt sitten virallinen

12 käytettyä konetta miljardilla eurolla; jotenkin ei kuulosta edulliselta; tosin voi olla että ohjuksia ollaan sitten saatu aikamoinen kasa.
 
Back
Top