Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ajatelkaa, hierovat 30 vuotta SCAF:a. Jos nyt suunnitellaan konetta, niin tekniikka on vanhentunutta 2050. Jenkeillä rupeaa silloin olemaan jo 7. sukupolven kone ilmassa.
Ranskan ydinasepelote perustuu merkittävässä määrin Rafaleen. SCAF:n arvioitu valmistuminen vasta 2050 ja uuden sukupolven ydinohjusten istuttaminen Rafalen viidenteen sukupolveen (n. 2035) tarkoittaa käytännössä Rafalen kehittämistä aina 2050 asti. Tämä varmasti on mieleen tämän hävittäjän käyttäjille/tilaajille.
 
Joo ja mukana lienee nykyisin myös Espanja. Pelimerkkejä ja osaamista tällä konsortiolla pitäisi riittää kunhan vaan muuten projektissa sopu säilyy.
En tiedä luinko oikein jutun Google Translatella englanniksi käännettyä tekstiä, mutta siitä sain käsityksen että Saksan parlamentti oli pistänyt projektin rahoituksen minimitasolle. Joten ilmeisesti kuviossa ainakin yksi maa on sitä mieltä ettei kaikki suju optimaalisesti.
 
Voi olla että odotetaan Saksan tulevan hallituksen kantaa.

Saksan aikomusten ja tekemisten seuraaminen on yllättävän haastavaa. Uutisia on paljon, mutta niiden varmentaminen on hankalaa. 6 sukupolven hävittäjä on yksi juttu, ja löysinpä jostain mm uutisen, jonka mukaan Saksa olisi jättäytymässä pois Tiger - hekojen seuraavasta modauskierroksesta ja seuraavan Australian jalanjälkiä... Tiedä sitten heidän aivoituksista?
 
Ajatelkaa, hierovat 30 vuotta SCAF:a. Jos nyt suunnitellaan konetta, niin tekniikka on vanhentunutta 2050. Jenkeillä rupeaa silloin olemaan jo 7. sukupolven kone ilmassa.
Kolmikymppinen tuo kipinä kakkonenkin rupeaa olemaan, ja aina vain hierotaan ja hierotaan.



Ja tuo 2050 koski tuota ASN 4G valmiutta.(ydinase) (air-sol nucléaire)
Demo lentäisi 2027 ja muuta aikataulua ei sitten tuossa sanottukkaan.
Eli F5 lentää pitkään tärkeässä roolissa.


Already, the first flight of an NGF demonstrator, hitherto expected for 2026, has already been postponed for a year




it is unlikely that the NGF will be able to carry out nuclear missions before 2050. This is, in any case, what the parliamentarian is saying, recalling that the " several years elapsed between the entry into service of the Rafale and its first nuclear alert ”within the Strategic Air Forces [FAS].


In short, the NGF will undoubtedly not ensure the nuclear mission before 2050

And Mr. Lejeune added: "This is why it is important to ensure that we have the means to develop a robust and efficient F5 standard, especially since the SCAF NGF will probably not carry nuclear weapons. from 2040 ”.
 
Kolmikymppinen tuo kipinä kakkonenkin rupeaa olemaan, ja aina vain hierotaan ja hierotaan.

Ja tuo 2050 koski tuota ASN 4G valmiutta.(ydinase) (air-sol nucléaire)
Demo lentäisi 2027 ja muuta aikataulua ei sitten tuossa sanottukkaan.
Eli F5 lentää pitkään tärkeässä roolissa.

Rafalen demokone lensi 1986 ja astui palvelukseen 2001, ydinpeloterooliin 2015 - 25 vuotta ensilennosta. Eli samasta aikajänteestä puhutaan.
 
Ajatelkaa, hierovat 30 vuotta SCAF:a. Jos nyt suunnitellaan konetta, niin tekniikka on vanhentunutta 2050. Jenkeillä rupeaa silloin olemaan jo 7. sukupolven kone ilmassa.
F-35 lentää arviolta 2070 saakka, vaikka tulee uusi sukupolvi sillä aikaa. Ei teknologia vanhene niin nopeasti kuin kuvitellaan. Sitä usein ylidramatisoidaan lyhyellä aikavälillä.

Taistelukoneet maksavat yhä enemmän ja niiden kehitys kestää kauemmin. Olemassaoleviin voidaan implementoida teknologiaa huomattavasti, kuten on jo nähty. Elinkaaret ovat jatkuvasti pidentymässä. F-35 kehitys kesti n. 20 vuotta ja edelleenkin lopullinen, täysi kyky saadaan 2025 alkavalla block 4 versiolla. Kehitys on siis kestänyt lähelle tuota 30 vuotta.

Ei mitään ihmeellistä siis minun mielestäni.
 
F-35 lentää arviolta 2070 saakka,
Tuo olisikin mielenkiintoinen asia pohdittavaksi, että olisiko F-35 vielä 2060-2070 välin relevantti meidän uhkaskenaarioissa niin, että me saisimmekin siitä 40 vuoden elinkaaren irti eikä 30 vuotta. Kun muistan lukeneeni, että F-35:n runko kestää 8800 lentotuntia vs. F/A-18C Hornetin 6000 lentotuntia, niin ainakin runko meidän vuotuisilla lentomäärillä kestäisi 40 vuoden elinkaaren.
 
En tiedä luinko oikein jutun Google Translatella englanniksi käännettyä tekstiä, mutta siitä sain käsityksen että Saksan parlamentti oli pistänyt projektin rahoituksen minimitasolle. Joten ilmeisesti kuviossa ainakin yksi maa on sitä mieltä ettei kaikki suju optimaalisesti.
Joo sellainen kuva syntyy että SCAF-hanke ei ole erityisemmin myötätuulessa tällä hetkellä.
 
Joo sellainen kuva syntyy että SCAF-hanke ei ole erityisemmin myötätuulessa tällä hetkellä.
Jaa.
Vastahan ne pääsi sopimukseen työnjaosta ja että tuo demostraattori tulee 2027 ulos.
Hyvältähän tuo näyttää.



FCAS/SCAF partner nations agree NGWS development​

On 31 August the three governments signed the Implementation Agreement 3 element of the wider Phase 1B phase, covering development of the New Generation Fighter (NGF), Remote Carrier (RC) loyal wingman, and Air Combat Cloud (AAC) networked battlespace that comprise the NGWS. The new agreement covers work from 2021 to 2027.
Following on from the work already carried out since 2019, it marks a new stage, the first flight demonstrations of which will be the result in 2027”.


https://www.janes.com/defence-news/news-detail/fcasscaf-partner-nations-agree-ngws-development




Tribunen sivuilla on hieman kerrottu työnjaosta.

Käännöskoneella.

"Dassault Aviation obtains around 38% of the NGF (Next Generation Fighter) workload on all strategic and secondary lots as part of phase 1B of the SCAF program, according to a document from the German employers' organization in the aeronautics, the BDLI. For its part, Airbus will have 62%, divided between Germany (32%) and Spain (30%)."


https://www.latribune.fr/entreprise...-repartis-le-developpement-du-ngf-891377.html
 
Jossain mainittiin, että Saksa haluaisi koplata SCAF ja MGCS hankkeet yhteen poliittisella tasolla. Ranska johtaa hävittäjähanketta ja Saksa johtaisi panssarivaunuhanketta.

Muistaakseni olikohan Military History Visualized, joka taas mainitsi jollakin videolla, että tämä kuvio aiheuttaisi Saksassa närää, koska SCAF:n mittakaava olisi niin paljon suurempi...
 
Jaa.
Vastahan ne pääsi sopimukseen työnjaosta ja että tuo demostraattori tulee 2027 ulos.
Hyvältähän tuo näyttää.



FCAS/SCAF partner nations agree NGWS development​

On 31 August the three governments signed the Implementation Agreement 3 element of the wider Phase 1B phase, covering development of the New Generation Fighter (NGF), Remote Carrier (RC) loyal wingman, and Air Combat Cloud (AAC) networked battlespace that comprise the NGWS. The new agreement covers work from 2021 to 2027.
Following on from the work already carried out since 2019, it marks a new stage, the first flight demonstrations of which will be the result in 2027”.


https://www.janes.com/defence-news/news-detail/fcasscaf-partner-nations-agree-ngws-development




Tribunen sivuilla on hieman kerrottu työnjaosta.

Käännöskoneella.

"Dassault Aviation obtains around 38% of the NGF (Next Generation Fighter) workload on all strategic and secondary lots as part of phase 1B of the SCAF program, according to a document from the German employers' organization in the aeronautics, the BDLI. For its part, Airbus will have 62%, divided between Germany (32%) and Spain (30%)."


https://www.latribune.fr/entreprise...-repartis-le-developpement-du-ngf-891377.html
Tuossa linkissä jonka välitin todettiin että jossain homma tökkii; hallitusten väliset sopimukset lienee tehty jo elokuussa mutta valmistajille (Dassault, Airbus) asti ilmoitusta tästä ei ole jostain syystä tullut (piti tulla viime kuussa).
 
Tuo olisikin mielenkiintoinen asia pohdittavaksi, että olisiko F-35 vielä 2060-2070 välin relevantti meidän uhkaskenaarioissa niin, että me saisimmekin siitä 40 vuoden elinkaaren irti eikä 30 vuotta. Kun muistan lukeneeni, että F-35:n runko kestää 8800 lentotuntia vs. F/A-18C Hornetin 6000 lentotuntia, niin ainakin runko meidän vuotuisilla lentomäärillä kestäisi 40 vuoden elinkaaren.

En näe estettä, koneille varmaankin tehdään toinen MLU joskus 2050 eikä kolmaskaan ole poissuljettu, se riippuu teknologian kehityksestä. Onhan sellainenkin mahdollista, että HX:ää ei korvata kerralla yhtenä pompsina kuten Hornetia, vaan päivitetään vähin erin uudempaan versioon kuten Hawkeja. F-35 on ainakin niin suurissa määrin käytössä, että mikäli se valitaan pitäisin hyvinkin mahdollisena toimia näin. Verrokkina voisi käyttää vaikka F-16 -operaattoreita, joilla on usean sukupolven versioita rinnakkain käytössä päivitettyinä.

Sellainenkin skenaariohan on mahdollinen ja jopa todennäköinen, että HX:n rinnalle tulee käyttöön jokin UCAV-järjestelmä. Se voi vaikuttaa varsinaisella hävittäjällä lennettäviin lentotunteihin odottamattomasti.
 
En näe estettä, koneille varmaankin tehdään toinen MLU joskus 2050 eikä kolmaskaan ole poissuljettu, se riippuu teknologian kehityksestä. Onhan sellainenkin mahdollista, että HX:ää ei korvata kerralla yhtenä pompsina kuten Hornetia, vaan päivitetään vähin erin uudempaan versioon kuten Hawkeja. F-35 on ainakin niin suurissa määrin käytössä, että mikäli se valitaan pitäisin hyvinkin mahdollisena toimia näin. Verrokkina voisi käyttää vaikka F-16 -operaattoreita, joilla on usean sukupolven versioita rinnakkain käytössä päivitettyinä.

Sellainenkin skenaariohan on mahdollinen ja jopa todennäköinen, että HX:n rinnalle tulee käyttöön jokin UCAV-järjestelmä. Se voi vaikuttaa varsinaisella hävittäjällä lennettäviin lentotunteihin odottamattomasti.
Riippuu myös siitä mitä jenkit tekee F-35A:n suhteen. Jos päätyvät korvaamaan sen MRF:llä joskus 2040 alkaen, niin tuskin heiltä löytyy paljoakaan intressejä tehdä suuria päivityksiä 2050 jälkeen.
 
Riippuu myös siitä mitä jenkit tekee F-35A:n suhteen. Jos päätyvät korvaamaan sen MRF:llä joskus 2040 alkaen, niin tuskin heiltä löytyy paljoakaan intressejä tehdä suuria päivityksiä 2050 jälkeen.

F-35:ia on tuossa vaiheessa valmistettu vientiin niin paljon, että valmistaja tekee todennäköisesti yhtä sun toista päivitystä siihen ihan jenkeistä riippumatta. Vrt. F-16V.
 
Riippuu myös siitä mitä jenkit tekee F-35A:n suhteen. Jos päätyvät korvaamaan sen MRF:llä joskus 2040 alkaen, niin tuskin heiltä löytyy paljoakaan intressejä tehdä suuria päivityksiä 2050 jälkeen.

Hävittäjien suunnittelusykli oli jo edellisessä sukupolvessa noin 25 vuotta. En nyt ihan henkeäni pidättelisi F-35:n korvaajaa odotellessa. Lisäksi, kuten @Huhta totesi, vientiasiakkaita on paljon, joille markkinoida päivityksiä ja jopa täydennyskoneita vaikka jokin uusi tyyppi tulisikin USA:ssa tilalle. F-16:nkaan taru ei kestä loputtomiin ja varmaan joskus 2050-luvulla F-35, ehkä vanhemmassa versiossaan, ottaa paikan sellaisena kakkosketjun vientikoneena jos uudempi konetyyppi korvaa sen.

Samaa voisin sanoa vaikka Rafalesta, viimeiset koneet tulevat valmistumaan Ranskalle tätä tahtia joskus 2030-luvun alussa ja niillä on leimaa se reilu 30 vuotta. Mirage 2000:tta tehtiin vientiin vielä ensimmäisten Rafaleiden rullatessa asiakkaalle, enkä näe syytä miksei näin kävisi Rafalellekin 30-40 vuoden päästä.
 
F-35:ia on tuossa vaiheessa valmistettu vientiin niin paljon, että valmistaja tekee todennäköisesti yhtä sun toista päivitystä siihen ihan jenkeistä riippumatta. Vrt. F-16V.
Voi vaan tulla turhan kalliiksi isot päivitykset, jos jenkit tai joku rikas arabimaa ei maksa. F-16:a on helppo pultata uusia aseita ja sensoreita, mutta F-35 on sen verran integroitu, että homma ei onnistu yhtä helposti (kts. vaikka uusien aseiden integrointi tällä hetkellä). Softankin päivitys on hankalampaa kuin Legacy-koneissa.
 
Back
Top