Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miksi olisivat? Eihän ilmasta maahan-kykyä ollut edes olemassa ennen toista MLU:ta.
Koska kaksipaikkaisella nuo tehtävät ovat helpompia, koska toinen lentäjä voi keskittyä lentämiseen ja toinen kohteiden etsimiseen maanpinnalta ja itse tulittamiseen. Esim. tämän takia Dassault Rafalea tarjotaan kaksipaikkaisena, koska kaksipaikkaisella ilmasta-maahan - tehtävät ovat helpommin tehtävissä kun toinen keskittyy lentämiseen ja toinen maalien etsimiseen ja ampumiseen.
 
Koska kaksipaikkaisella nuo tehtävät ovat helpompia, koska toinen lentäjä voi keskittyä lentämiseen ja toinen kohteiden etsimiseen maanpinnalta ja itse tulittamiseen. Esim. tämän takia Dassault Rafalea tarjotaan kaksipaikkaisena, koska kaksipaikkaisella ilmasta-maahan - tehtävät ovat helpommin tehtävissä kun toinen keskittyy lentämiseen ja toinen maalien etsimiseen ja ampumiseen.
Eikö tuo kyky ole täysin toissijainen nykytekniikalla, luulisi kohteen olevan tiedossa ja maalitettu ennenkuin hävittäjä taistelualueelle menee?
 
Kaksipaikkaisuudesta on toki etua ja erityisesti rynnäkkötehtävissä, mutta ei se edellytys ole (yksipaikkaisia rynnäkkökoneitahan on pilvin pimein). Kyllä sen tehtävän sanelee tilannekuva eikä koneen istuimien lukumäärä. Isossa maailmassa yleensä se taistelunjohtajan kone on kaksipaikkainen neljän koneen parvessa rynnäkkötehtävällä, Ranska tosin ilmeisesti suosii tyystin kaksipaikkaisia niissä tehtävissä (kuten Mirage 2000D/N). Tässä on ilmeisesti ero enemmän toimintakulttuurissa, doktriinissa ja ainakin osin käytetyissä aseissa ja varusteissa.

Kaksipaikkainen on saatavilla kaikissa HX-koneissa, poislukien F-35 josta sellaista ei ole lainkaan. Ainakaan Typhoonista, Greipistä ja Super Hornetista ei tiettävästi BAFO:oon laitettu kaksipaikkaisia, Growleria lukuunottamatta tietysti. Ainakin SH:n kohdalla vähän ihmettelin tätä. Olen ehkä luddiitti, joka ei ihan jaksa uskoa tyyppikoulutukseen pelkällä simulaattorilla. Kaksipaikkaisista koneista ei kuitenkaan ole juuri haittaakaan, siinä menetetään lähinnä vähän sisäistä polttoainekuormaa ja ylläpito on on marginaalisesti kalliimpaa kaksinkertaisinen happilaitteineen jne, ja kun D-Hornetien määrä osoittatui liian vähäiseksi ja Frankenhornet rakennettiin siksi D:ksi, on vähän erikoista, että nyt sellaiset ollaan valmiita skippaamaan tykkänään.
 
Ei tuollainen pelleily ole PV:n tehtävä. Ranska ajelee omilla ämmillään (myös) amerikkalaisilla tukialuksilla, koska heillä itsellään on oma tukialus.
Niinpä. Ja vuorostaan amerikkalaiset hornetit ovat harjoitelleet ranskalaisilla tukialuksilla.

US_Navy_FA-18C_Hornet_Fighter_CDG.jpg
 
D-Hornet on täysin varusteltu hävittäjä, kuten kaikki muutkin kaksipaikkaiset conversion trainerit. Niiden vähäisen lukumäärän takia tosin voisin kuvitella, että ne pidetään pääasiassa siinä tyyppikoulutustehtävässä. Taisteluharjoituksiin ne osallistunevat sitten jo intensiivisemmin kuin C-mallit. Maailmalla kaksipaikkaisia käytetään taistelutoiminnassa, kuten USN käyttää F:ää.
Olen ymmärtänyt että tuplat on käytössä enemmänkin taktisessa- kuin tyyppikoulutuksessa. Tst-harjoituksissa ne lienevät sitten tosiaan kysyttyjä em. syystä.
 
Kuinkahan tuo 'wingmanien' lennättäminen tulevaisuudessa toimii? Tokihan ne lentävät tekoälyllä, mutta onko kaksipaikkainen johtokone etulyöntiasemassa?
 
Kuinkahan tuo 'wingmanien' lennättäminen tulevaisuudessa toimii? Tokihan ne lentävät tekoälyllä, mutta onko kaksipaikkainen johtokone etulyöntiasemassa?
Luulisi että toinen lentää konetta ja takapenkillä istuva voi silloin keskittyä mm. niiden wingmanien kontrolloimiseen.
 
Vaikea ajatella että niitä varsinaisesti ohjattaisiin yhdestään koneesta on sitten kaksi tai yksipaikkainen. Uskoisin että tekoäly hoitaa suurimman osan ja miehitetystä koneesta annetaan siipimiehelle käskyjä aivan samoin kuin tälläkin hetkellä johtokone käskyttää muita miehitettyjä koneita.

Käytännössä tälle miehittämättömälle voidaan antaa käsky tuhota kohde x pisteessä y. Tämä sitten suorittaa tehtävän omien algoritmien puitteissa ja miehitetty kone voi vielä lopuksi hyväksy iskun miehittämättömän koneen lähettämän datan perusteella.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vaikea ajatella että niitä varsinaisesti ohjattaisiin yhdestään koneesta on sitten kaksi tai yksipaikkainen. Uskoisin että tekoäly hoitaa suurimman osan ja miehitetystä koneesta annetaan siipimiehelle käskyjä aivan samoin kuin tälläkin hetkellä johtokone käskyttää muita miehitettyjä koneita.

Käytännössä tälle miehittämättömälle voidaan antaa käsky tuhota kohde x pisteessä y. Tämä sitten suorittaa tehtävän omien algoritmien puitteissa ja miehitetty kone voi vielä lopuksi hyväksy iskun miehittämättömän koneen lähettämän datan perusteella.
Niin tätä minäkin vähän hain, että siipimiehen aseet näkyy "ulkoisina ripustimina", mutta jäi kuistenkin epäilys kalvamaan, että kakkoskuskista voisi olla apua.
 
Jos tekoäly osaa lentää wingmania niin eiköhän se osaa lentää myös sitä konetta, jossa on ihminen sisällä. Ei siis tarvita toista ihmistä lentämään konetta.
 
Jos tekoäly osaa lentää wingmania niin eiköhän se osaa lentää myös sitä konetta, jossa on ihminen sisällä. Ei siis tarvita toista ihmistä lentämään konetta.
Mutta jos kaksipaikkaisia koneita sattuu olemaan jo käytössä ehkä niitä alkuvaiheessa käytetään wingmanien kontrolloimiseen? Kun katsotaan miten hyvin tekoäly suoriutuu wingmanien lentämisestä.
 
Eye on mega deal with Navy, Dassault will fly Rafale Marine to India in 2022 for showcase trip
18 Oct 2021 Snehesh Alex Philip

"Dassault Aviation had been in talks with Navy for the naval version of Rafale even before the French giant signed the contract for 36 air force fighters in 2016.

New Delhi: French defence giant Dassault Aviation is likely to bring the naval version of the Rafale aircraft to India in early 2022 to showcase its ability to carry out a ski-jump, which is a crucial take-off capability to operate from Indian aircraft carriers, ThePrint has learnt....

...“The Rafale M will not take off from the aircraft carrier (during the showcase) but from the shore-based test facility (SBTF) at INS Hansa, Goa. The Dassault Aviation is confident and wanted to showcase their capability in India itself,” a source said....

...A fighter aircraft’s behaviour for a few seconds after ski-jump take-offs, until wing-borne flight takes place, is critical to achieve a successful launch from carriers.

Rafale M’s competitor — the F/A-18 Super Hornet fighter of Boeing — had demonstrated the ski-jump capability in December 2020. However, the demonstration was held at Naval Air Station Patuxent River in the US."
 
Ei kannata Dassaultin nuolaista vielä, varjoissa väijyy suorituskykyisin, modernein ja edullisin tukialuskone:
Varmaahan ei jatkotilaukset vielä ole, mutta toistaiseksi Intiassa tukialustesteissä on tietääkseni käynyt Super Hornet ja pian siis Rafale. Voi olla että Gripenin tukialusversio ei ehdi tähän kilpailutukseen. Tiedä sitten onko Brasilialla suunnitelmia lentotukialusten suhteen sen jälkeen kun ovat ilmavoimiensa hävittäjät uusineet.
 
Sitten on vielä musta hevonen.


Intialaiset tuntien oman hävittäjän kehittäminen vie ikuisuuden ja uuden hävittäjän hankkiminen ulkomailta myös ikuisuuden joten palataan asiaan 10v kuluttua.
 
Back
Top