Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
iu
 
Laitetaan myös tänne, jotta löytyy helpommin jälkikäteen.
Sveitsin liittoneuvoston kaksi opportunistijäsentä on ilmeisesti paljastunut sen Rafalen luullun voiton lähteeksi. Ueli oli aiemmin kova Saab-symppari.

The Rafale crystallizes tensions in the Federal Council​

Against the advice of Viola Amherd, Ueli Maurer and especially Ignazio Cassis had contact to the end with France before it lost. Investigation.​

 
The sale of 80 Rafale to the United Arab Emirates, a contract with multiple benefits
With a full order book for the next ten years, the French aircraft manufacturer could take advantage of this historic agreement to try to delay the implementation of the future European combat aircraft.
By Dominique Gallois
Posted today at 5:30 a.m.

Analysis: A historic success and a regret. Friday December 3, Dassault Aviation signed the largest military contract in its history by selling 80 Rafale to the United Arab Emirates . A week later, Friday, December 10, in a brief statement , the French aircraft manufacturer lamented that a European country, Finland, prefers to acquire 64 American fighter jets , rather than French aircraft. From the start, the competition leaned towards the Lockheed Martin F-35 to replace the Boeing F / A-18s. A geostrategic choice for Helsinki: these devices will monitor the 1,300 kilometers of borders with Russia.

The sale of fighter jets is above all a political act. While the United States dominates this market, France's customers are countries that do not wish or cannot buy American, or those that wish to have a dual source of supply. This is the case of the United Arab Emirates. Since its creation fifty years ago, this State has equipped itself primarily with American planes, supplemented by Dassault Mirages.

The fact of seeing Joe Biden's United States refocusing more on Asia-Pacific vis-à-vis China, to the detriment of other regions such as the Middle East, has helped accelerate the negotiations that have been under way for several months with France. . A way of transforming planes into a diplomatic weapon, as Abdel Fattah Al-Sisi's Egypt had done in 2015 by buying Rafale to protest against Barack Obama's abandonment of Egyptian President Mubarak at the time of the "springs". Arabs ”.

Abu Dhabi's decision to increase its initial request for 60 fighter jets to 80 is thus interpreted as a mark of preference against the Americans, the French order being greater in number than that of the 50 F-35s currently being negotiated by the United States. United with the Emiratis. This is also due to the cultivated proximity between Emmanuel Macron, his Minister of Foreign Affairs, Jean-Yves Le Drian, and Crown Prince Mohammed Ben Zayed.

Guaranteed production
The fallout from this agreement will benefit those involved in the negotiations, the General Directorate of Armaments, the Air Force, and the three Rafale industrialists, Dassault Aviation, as prime contractor, Safran, for the engine, and the electronic equipment supplier Thales. Not to mention the missile manufacturer MBDA.

This contract ensures the French air equipment program, the Emirates having ordered the most elaborate version of the Rafale, the F4 standard, which will equip the Air Force and the French Navy. By adding sales this year to Egypt and Greece , production is guaranteed for at least ten years. The share of French orders - 192 aircraft out of 404 new aircraft in the backlog - is now in the minority, although they represented all sales seven years ago. This then raised questions about the viability of the program.

You have 49.86% of this article to read. The rest is for subscribers only.
 
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun huhua Drakenin siiven yläpuolisesta ripustimesta kuulen tällä kannulla. Mistä tämä huhu oikein on saanut alkunsa?
Paikkaansa se ei melko varmasti pidä, mitään syytä asentaa ohjusta vaikeasti siiven yläpuolelle ei ole.

Ainoa mulle mieleen tuleva konetyyppi, jossa näin on, on BAC Lightning. Siinäkin useimmiten kannettiin lisäsäiliöitä yläripustimissa, koska koneen toimintasäde oli toivottaman lyhyt:

1640789939165.png

Nuokin ilmeisesti olivat sangen työläitä tunkata paikalleen, joten ne varmaankin olivat puolikiinteä asennus. Alapuolelle si ripustimia voinut mahduttaa laskutelineen vuoksi (tästä olisi siis voinut ottaa oppia, mutta Eurofighter GMBH ei moiseen läntiseen hapatukseen usko):
1640790011608.png

Myös joihinkin Jaguareihin asennettiin lisäripustin. Tilaa ei varmaan ollut muualla:

1640790061618.png
 
Viimeksi muokattu:

Jugoslaviassa oli 1990-luvun alkuun asti meneillään oma hävittäjän kehitysprojekti, Novi Avion, joka keskeytyi varojen puutteeseen vuonna 1991, wikin mukaan noin vuosi ennen suunniteltua ensilentoa. Dassault oli mukana koneen kehitystyössä ja wiki-kuvien perusteella lopputulos olisi ollut yksimoottorinen mini-Rafale, maksimipainoltaan 13400 kiloa, hieman Gripen C/D:tä pienempi.

"The Avion featured a cropped delta-canard configuration and was to be capable of achieving supersonic speeds under a combat configuration.[1] The Avion shared several areas of commonality with French company Dassault Aviation's Rafale fighter aircraft; France had provided considerable technical assistance to Yugoslavia during the course of the Avion programme. Development work on the fighter was undertaken by the Vazduhoplovno Tehnički Institut (VTI) (Aeronautical Technical Institute) of Belgrade, the former Yugoslavia's main military-technical institute, in cooperation with Dassault Aviation."

"During 1991, the entire programme was halted due to a lack of available finance just prior to the commencement of production and a year prior to the scheduled date of the type's envisioned maiden flight. The Avion was terminated as a consequence of the outbreak of the Yugoslav Wars and the subsequent break-up of the country."


300px-Novi13ot.jpg

220px-%D0%9D%D0%905.JPG

 
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun huhua Drakenin siiven yläpuolisesta ripustimesta kuulen tällä kannulla. Mistä tämä huhu oikein on saanut alkunsa?
Paikkaansa se ei melko varmasti pidä, mitään syytä asentaa ohjusta vaikeasti siiven yläpuolelle ei ole.

Ainoa mulle mieleen tuleva konetyyppi, jossa näin on, on BAC Lightning. Siinäkin useimmiten kannettiin lisäsäiliöitä yläripustimissa, koska koneen toimintasäde oli toivottaman lyhyt:

Katso liite: 55246

Nuokin ilmeisesti olivat sangen työläitä tunkata paikalleen, joten ne varmaankin olivat puolikiinteä asennus. Alapuolelle si ripustimia voinut mahduttaa laskutelineen vuoksi (tästä olisi siis voinut ottaa oppia, mutta Eurofighter GMBH ei moiseen läntiseen hapatukseen usko):
Katso liite: 55247
Minun tietääkseni noita käytettiin vain siirtolentoihin, Mach 2 torjuntahävittäjän lento-ominaisuuksiin noi näyttäisivät istuvan huonosti. Jossain versiossa lisättiin isompi ”conformal” polttoainesäiliö mahan alle, mikä näkyy alemmassa kuvassa.

Siiven päälle suunniteltiin myöhemmissä vientiversioissa muitakin kuormia, jopa tuhatpaunaisia pommeja. Tiedä sitten miten niitä olisi käytetty? Kuwaitin ja Saudien(kin?) vientiversioissa niihin kai päätyi yheistetyt Matran 68mm raketti- ja polttoainesäiliöt.

883A5EBD-4079-4D8F-AE1F-46E64189B0C8.jpeg
C70B2448-3DE3-4752-8D14-CA3ED172EA65.jpeg

Jaggeen siiven yläpuoliset ripustimet tulivat, kun RAF halusi konfiguraation, jossa kannetaan sekä häirintä- että silppusäiliötä, ilmatorjuntaohjusten ja polttoainesäiliön lisäksi. Soihtuja saatiin tungettua rungon alle mm. jarruvarjon tilalle.
 
@gekados Mahasäiliö tuli jo versiossa F.3A, ja asennus oli kiinteä (taino, kyllä se varmasti purettavissa oli, mutta aina sen kanssa lennettiin), ja siinä oli myös hieman suuremmat siipisäiliöt uudistetussa siivessä. Versiossa F.6 pötsisäiliöön lisättiin nuo 309 mm ADEN-tykit, F.3:ssa niitä ei ollut ja sitä aiemmissa ne olivat nokassa. Polttoaineen ahtaminen Lightningiin oli epätoivoista, mm. laskulaipat ovat 150 litran säiliöitä, ja myös polttoainepumpun lämmönvaihtimen 23 litraa tankattiin täyteen ja laskettiin polttoainekuormaan. Säiliöt ovat aika poikkeuksellisen pitkä ja kapeita, joten varmaankin ne suunniteltiin ihan yliäänitorjuntatehtäviä varten, joiden kantaman kasvattaminen oli välttämättömyys viimeistään Tupolevien saadessa ohjusaseistuksen. Ehkä pommikoneiden torjuntatehdävässä voitiin hieman karsia suorituskyvystä, kun vaihdossa saatiin lisää kantamaa, jota kaivattiin kipeästi. Tämä voi myös selittää sen, miksi Starfighter esiintyy kuvissa lähes aina vähintään siivenkärkisäiliöillä (toinen voi olla niiden tuoma parempi vakaus, kts. wingtip device) ja hyvin usein neljällä, myös se oli pistetorjuntahävittäjä jonka toimintasäde jäi kehityksen jalkoihin. Mutta varsinaista näyttöä mulla ei säiliöiden operatiivisesta käytöstä ole, lähteissäni vain useaan otteeseen mainitaan tuo kamppailu polttoaineen saamiseksi koneeseen. Esmes F.3A:n siiremmat siipisäiliöt negatoituivat jo version tehokkaampien moottoreiden syönnillä.

Kuvassa on kuwaitilainen Lightning, alkuperämaassa UK:ssa en tiedä rynnäkköominaisuuksia käytetyn. En usko, että olisi ollut tarvettakaan, 60-luvun alussa tehtävään oli tarjolla ainakin Hawker Hunter (ja strategiseen rooliin V-pommittajat) ja 70-luvulta Harrier ja Jaguar, ja Lightning sopi muutenkin ominaisuuksiltaan rynnäkkökoneen rooliin kuin saniainen ruuvimeisseliksi. En tiedä miksi vientiasiakkaat moista tahtoivat, kaitpa heilläkin olisi ollut transoonisen ajan hävittäjäpommittajia siihen tehtävään. Ehkä haluttiin vain näytellä muskeleita?

Pidempi oppimäärä:

https://*Riittää mainostus*/2021/12/ride-lightning.html
 
Kuvassa on kuwaitilainen Lightning, alkuperämaassa UK:ssa en tiedä rynnäkköominaisuuksia käytetyn. En usko, että olisi ollut tarvettakaan, 60-luvun alussa tehtävään oli tarjolla ainakin Hawker Hunter (ja strategiseen rooliin V-pommittajat) ja 70-luvulta Harrier ja Jaguar, ja Lightning sopi muutenkin ominaisuuksiltaan rynnäkkökoneen rooliin kuin saniainen ruuvimeisseliksi. En tiedä miksi vientiasiakkaat moista tahtoivat, kaitpa heilläkin olisi ollut transoonisen ajan hävittäjäpommittajia siihen tehtävään. Ehkä haluttiin vain näytellä muskeleita?
Kuten sanoin nuo muut kuormat oli vientiasiakkaita varten kehitettyjä ja Kuwaitin ja Saudien koneisiin noita hankittiin. Onhan tuossa ainakin välineistöä isompaankin uuden vuoden juhlintaan, kun koneessa on 144 68mm ja 44 50mm rakettia.
 
Kroatiassa varmaan toivotaan että Serbia valitsee venäläiset koneet.

Intian sopimukseen kuuluu lukemani mukaan klausuuli, jonka mukaan Ranska ei saa myydä Rafalea Pakistanille. Miksiköhän Kroatia ei ottanut samanlaista? Eivät uskoneet, että serbit ostaisivat samaa?
 
Intian sopimukseen kuuluu lukemani mukaan klausuuli, jonka mukaan Ranska ei saa myydä Rafalea Pakistanille. Miksiköhän Kroatia ei ottanut samanlaista? Eivät uskoneet, että serbit ostaisivat samaa?
Ehkä Kroatialla ei Natossa ole samanlaisia paineita kuin Intialla Kiinan ja Pakistanin puristuksessa?
 
Back
Top