mechanicus
Kenraali
Paikkojen 7 ja 8 sertifiointia Micalle ei taidettu ikinä viedä loppuun?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Paikkojen 7 ja 8 sertifiointia Micalle ei taidettu ikinä viedä loppuun?
Joo tuo on kyllä Rafalessa miinus. Hornetiinkin pystyy pulttaamaan kymmenen AMRAAM:ia ja parit Sidewinderit, jos haluaa kunnolla ohjusta ilmaan.
Ilmavoimissa tosiaan on lennetty neljällä tuplaripustimella, enemmän varmaan testimielessä. Hornetin munakkaaseen ilmasta-ilmaan kuormaan on syynä US Navy ja sen skenariot, joissa täytyy saada paljon maaleja alas rajatusti koneita ilmaan saavan tukialuksen puolustukseksi. Maalta operoidessa ihan vastaavaan ei ole tarvetta.Henk.koht nämä 'beast modet' on enemmän mainostemppu. Ne Hornetinkin tuplaripustimet taitavat lisätä vastusta aika paljon, eikä montaa täyttöä ohjusvarastot kestäisi. Tosin kuulemma harkoissa ilmavoimat ovat näillä 'lentäneet'.
Jos on perus 6+2 kuorma, niin onkohan nykyään edelleen doktriini, että ammutaan kaksi ohjusta per maali? Noin pienellä kuormalla se ei ehkä ole enää mahdollista? Venäläisillä kai ainakin on ollut ohjesääntönä, että ammutaan sekä tutkaohjus, että lämpöohjus muutaman sekuntin intervallilla samaan maaliin. Heillähän oli niitä ohjuksia, joihin sai samaan puikkoon joko lämpö- tai tutkahakupään eli pystyi lataamaan kyytiin samaa ohjusta kahtena eri versionaUS Navy myös käytti niitä päivystäjien aseistuksena, nehän lensivät fleet defence CAPpiä kaikilla säiliöillä ja ruudeilla. 2 BVRAAMia olisi aika vähän, jos tutka varoittaa lähestyvästä hävittäjäparvesta, joilla saattaa olla Exocet tai vastaava wunderwaffe mukana ja niitä vastaan pitää siis roiskaista edes jotain käytännössä äärietäisyydeltä. 6+2 ohjuksen kanssa onkin jo pelivaraa. Sparrowia ei muistaakseni voinut kytkeä kaksoisripustimiin?
Voisin kuvitella, että tuollainen 6-8 ohjuksen kuorma olisi riittävä melkein kaikkiin ilmataistelutehtäviin. Kaikkia ripustuspisteitä kuitenkin tarvittaneen suht usein, sillä ilmassa voidaan joutua roikkumaan vaikka kuinka kauan, joten kainaloissa tarvitaan löylyä.
No, eikö MICA IR/RF oo just sama asia? En teidä onko tämä doktriini kellään nykyään, mutta voihan se ollakin. Hävittäjäthän eivät taistele yksin, joten parvessahan tikkaa kulkee jo pari tusinaa ja tulenavaus jo kaukaa voi olla hyvinkin perusteltua, vaikka sen tekisi vain yksi tai kaksi parven konetta. Se pakottaa kuitenkin vihollisen väistämään tai hajaantumaan, ja asettumaan puolustuskannalle. Ensin ampuneella voi olla hyvinkin mahdollisuus ohjata koko taistelun kulkua ja tulenavauksen kohteeksi joutunut parvi voi vetäytyä. Irakin sodasta ja varsinkin ilmatilavalvonnastahan on runsaasti keissejä, missä ruutattiin kerralla koko orkesteri tyhjäksi äärietäisyydeltä ja kohteella ei ollut muuta saumaa kuin koettaa paeta ja väistellä. Irakilaiset tietysti taistelivat kaksitellen aika usein ja erityisesti härnätessään ilmatilavalvontaa, joten tähän oli varaakin.Jos on perus 6+2 kuorma, niin onkohan nykyään edelleen doktriini, että ammutaan kaksi ohjusta per maali? Noin pienellä kuormalla se ei ehkä ole enää mahdollista? Venäläisillä kai ainakin on ollut ohjesääntönä, että ammutaan sekä tutkaohjus, että lämpöohjus muutaman sekuntin intervallilla samaan maaliin. Heillähän oli niitä ohjuksia, joihin sai samaan puikkoon joko lämpö- tai tutkahakupään eli pystyi lataamaan kyytiin samaa ohjusta kahtena eri versiona
Hornetin ripustimen koukkuihin kytketään laukaisulaite LAU-115, johon saa asennettua AIM-7:n. LAU-115:n kylkiin pultataan 2 x LAU-127:n, joihin sopii AIM-9 ja AIM-120 tai 2 x LAU-7, joihin sopii AIM-9.Sparrowia ei muistaakseni voinut kytkeä kaksoisripustimiin?
Joo näin mä muistelinkin. Tota Sidewinderin asennusrajoitusta en oo ennen kuullut, mikähän siihen on syynä? Onhan kaksoisripustin kuitenkin jo melko etäällä siivestä.Hornetin ripustimen koukkuihin kytketään laukaisulaite LAU-115, johon saa asennettua AIM-7:n. LAU-115:n kylkiin pultataan 2 x LAU-127:n, joihin sopii AIM-9 ja AIM-120 tai 2 x LAU-7, joihin sopii AIM-9.
Sparroweja ei saa kaksittain ja AMRAAM ja Sidewinder on aina asennettava tuplaripustimeen. Ja edelleen Sidewinderin asennusta, versiosta riippuen, on rajoitettu siipien alle.
No ei ollut ensimmäinen kerta, eikä varmasti viimeinenVoi minkä teitte. Salarakas ei toimittanut edes kelpoista tarjousta!
Coitus interruptusNo ei ollut ensimmäinen kerta, eikä varmasti viimeinen
Köökin kautta ehtii vielä?Voi minkä teitte. Salarakas ei toimittanut edes kelpoista tarjousta!
Halu, tarve ja/tai tekninen este, en tiedä. Hornetissa on poikkeuksellisen paljon runkoa siiven etupuolella ja varsinkin sisemmät siipiripustimet melko lähellä runkoa, jolloin nokka saattaisi asettaa rajoitteita ohjusten käytölle.Joo näin mä muistelinkin. Tota Sidewinderin asennusrajoitusta en oo ennen kuullut, mikähän siihen on syynä? Onhan kaksoisripustin kuitenkin jo melko etäällä siivestä.
Dassault kritisoi yhdysvaltalaisen hävittäjän valintaa
Ranskalainen Dassault Aviation kertoo huomioineensa Suomen päätöksen valita yhdysvaltalainen hävittäjä entisten korvaajaksi.
– Jälleen kerran näemme Euroopan suosivan amerikkalaisia puolustusmateriaalihankinnoissa, yhtiön tiedotteessa todetaan.
Yhtiö kertoo kehittävänsä Rafale-hävittäjäänsä sellaisten maiden kanssa, jotka haluavat ilmavoimat, joilla on "täysi riippumattomuus". Yhtiön kumppanimaita ovat muun muassa Kreikka ja Kroatia.
Halu, tarve ja/tai tekninen este, en tiedä. Hornetissa on poikkeuksellisen paljon runkoa siiven etupuolella ja varsinkin sisemmät siipiripustimet melko lähellä runkoa, jolloin nokka saattaisi asettaa rajoitteita ohjusten käytölle.
Onhan nuo Eaglessa ja Tomcatissakin sisimmissä ripustimessa, ehkä ei tosin ihan yhtä kaukana eturungosta?Vähän vaikkaisin samaa, koska vastaavasta ripustuspisteestä Sidewinder ammuttiin mm. F-4 Phantomissa. Sen siipi on toki edempänä, mutta myös sisempi siipiripustin on lähempänä runkoa ja pitkänokkaiset variantit, kuten F-4E ja C, ovat aika pitkäkuonoisia. Se tosin on myös alatasoinen. Sama pätee mm. Mirageen.
Ehkä siivenkärkien (ja ehkä ulompien siipiripustimien) Sidewinderien katsottiin riittävän, olihan sitä AMRAAMia / Sparrowia kyydissä kuitenkin pahimpaan tarpeeseen ja lähinahistelussa tiukka kaartosäde kuitenkin etuna.