Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Paikkojen 7 ja 8 sertifiointia Micalle ei taidettu ikinä viedä loppuun?

Ei, kai siellä johdot on mutta kaikki muu on tekemättä, ainakin kunnes joku kokee sen tarpeelliseksi ja maksaa homman. Tuo ”beast mode”-varustus ja kaksi keskiripustinta liittyi alkuperäiseen vaatimusmäärittelyyn, josta tingittiin kun kylmä sota loppui ja uhkakuvat vaihtuivat. Joku varhainen kehitysversio on muistaakseni kuvattu ohjukset noissa molemmissa ripustimissa.
 
Joo tuo on kyllä Rafalessa miinus. Hornetiinkin pystyy pulttaamaan kymmenen AMRAAM:ia ja parit Sidewinderit, jos haluaa kunnolla ohjusta ilmaan.

Henk.koht nämä 'beast modet' on enemmän mainostemppu. Ne Hornetinkin tuplaripustimet taitavat lisätä vastusta aika paljon, eikä montaa täyttöä ohjusvarastot kestäisi. Tosin kuulemma harkoissa ilmavoimat ovat näillä 'lentäneet'. 6+2 on nykyään aika standarditäyttö ja varmaan aika tarkoituksenmukainen combo.
Rafalen ohjuskonfiguraatioista oli joskus juttua ja jos oikein muistan niin tässä vaiheessa vain kaksi ripustinta on konffattu Meteorille, eli 6 ja 10. 3 ja 12 tullaan johdottamaan 'myöhemmin' (ellei ole jo) ja keskiripustin 8 kai voi myös. Eli 5 Meteoria olisi Rafalen maksimi, yksi vähemmän kuin Eurofighterissä mutta haitanneeko tuo.

Rafale A:ssa demonstroitiin ohjuksia keskiripustimissa, tuotantokoneissa en ole koskaan nähnyt.
rafale_1.jpg
 
Littipeukut pystyyn Rafalen puolesta. Kukaan palstan ulkopuolella oleva ei-ranskalainen ei enää edes muista, että ovat mukana kisassa!

Eli: ...Jos musta hevonen, niin toivottavasti Rafale :unsure:
 
Henk.koht nämä 'beast modet' on enemmän mainostemppu. Ne Hornetinkin tuplaripustimet taitavat lisätä vastusta aika paljon, eikä montaa täyttöä ohjusvarastot kestäisi. Tosin kuulemma harkoissa ilmavoimat ovat näillä 'lentäneet'.
Ilmavoimissa tosiaan on lennetty neljällä tuplaripustimella, enemmän varmaan testimielessä. Hornetin munakkaaseen ilmasta-ilmaan kuormaan on syynä US Navy ja sen skenariot, joissa täytyy saada paljon maaleja alas rajatusti koneita ilmaan saavan tukialuksen puolustukseksi. Maalta operoidessa ihan vastaavaan ei ole tarvetta.
 
US Navy myös käytti niitä päivystäjien aseistuksena, nehän lensivät fleet defence CAPpiä kaikilla säiliöillä ja ruudeilla. 2 BVRAAMia olisi aika vähän, jos tutka varoittaa lähestyvästä hävittäjäparvesta, joilla saattaa olla Exocet tai vastaava wunderwaffe mukana ja niitä vastaan pitää siis roiskaista edes jotain käytännössä äärietäisyydeltä. 6+2 ohjuksen kanssa onkin jo pelivaraa. Sparrowia ei muistaakseni voinut kytkeä kaksoisripustimiin?

Voisin kuvitella, että tuollainen 6-8 ohjuksen kuorma olisi riittävä melkein kaikkiin ilmataistelutehtäviin. Kaikkia ripustuspisteitä kuitenkin tarvittaneen suht usein, sillä ilmassa voidaan joutua roikkumaan vaikka kuinka kauan, joten kainaloissa tarvitaan löylyä.
 
US Navy myös käytti niitä päivystäjien aseistuksena, nehän lensivät fleet defence CAPpiä kaikilla säiliöillä ja ruudeilla. 2 BVRAAMia olisi aika vähän, jos tutka varoittaa lähestyvästä hävittäjäparvesta, joilla saattaa olla Exocet tai vastaava wunderwaffe mukana ja niitä vastaan pitää siis roiskaista edes jotain käytännössä äärietäisyydeltä. 6+2 ohjuksen kanssa onkin jo pelivaraa. Sparrowia ei muistaakseni voinut kytkeä kaksoisripustimiin?

Voisin kuvitella, että tuollainen 6-8 ohjuksen kuorma olisi riittävä melkein kaikkiin ilmataistelutehtäviin. Kaikkia ripustuspisteitä kuitenkin tarvittaneen suht usein, sillä ilmassa voidaan joutua roikkumaan vaikka kuinka kauan, joten kainaloissa tarvitaan löylyä.
Jos on perus 6+2 kuorma, niin onkohan nykyään edelleen doktriini, että ammutaan kaksi ohjusta per maali? Noin pienellä kuormalla se ei ehkä ole enää mahdollista? Venäläisillä kai ainakin on ollut ohjesääntönä, että ammutaan sekä tutkaohjus, että lämpöohjus muutaman sekuntin intervallilla samaan maaliin. Heillähän oli niitä ohjuksia, joihin sai samaan puikkoon joko lämpö- tai tutkahakupään eli pystyi lataamaan kyytiin samaa ohjusta kahtena eri versiona
 
Jos on perus 6+2 kuorma, niin onkohan nykyään edelleen doktriini, että ammutaan kaksi ohjusta per maali? Noin pienellä kuormalla se ei ehkä ole enää mahdollista? Venäläisillä kai ainakin on ollut ohjesääntönä, että ammutaan sekä tutkaohjus, että lämpöohjus muutaman sekuntin intervallilla samaan maaliin. Heillähän oli niitä ohjuksia, joihin sai samaan puikkoon joko lämpö- tai tutkahakupään eli pystyi lataamaan kyytiin samaa ohjusta kahtena eri versiona
No, eikö MICA IR/RF oo just sama asia? En teidä onko tämä doktriini kellään nykyään, mutta voihan se ollakin. Hävittäjäthän eivät taistele yksin, joten parvessahan tikkaa kulkee jo pari tusinaa ja tulenavaus jo kaukaa voi olla hyvinkin perusteltua, vaikka sen tekisi vain yksi tai kaksi parven konetta. Se pakottaa kuitenkin vihollisen väistämään tai hajaantumaan, ja asettumaan puolustuskannalle. Ensin ampuneella voi olla hyvinkin mahdollisuus ohjata koko taistelun kulkua ja tulenavauksen kohteeksi joutunut parvi voi vetäytyä. Irakin sodasta ja varsinkin ilmatilavalvonnastahan on runsaasti keissejä, missä ruutattiin kerralla koko orkesteri tyhjäksi äärietäisyydeltä ja kohteella ei ollut muuta saumaa kuin koettaa paeta ja väistellä. Irakilaiset tietysti taistelivat kaksitellen aika usein ja erityisesti härnätessään ilmatilavalvontaa, joten tähän oli varaakin.
 
Sparrowia ei muistaakseni voinut kytkeä kaksoisripustimiin?
Hornetin ripustimen koukkuihin kytketään laukaisulaite LAU-115, johon saa asennettua AIM-7:n. LAU-115:n kylkiin pultataan 2 x LAU-127:n, joihin sopii AIM-9 ja AIM-120 tai 2 x LAU-7, joihin sopii AIM-9.

Sparroweja ei saa kaksittain ja AMRAAM ja Sidewinder on aina asennettava tuplaripustimeen. Ja edelleen Sidewinderin asennusta, versiosta riippuen, on rajoitettu siipien alle.
 
Hornetin ripustimen koukkuihin kytketään laukaisulaite LAU-115, johon saa asennettua AIM-7:n. LAU-115:n kylkiin pultataan 2 x LAU-127:n, joihin sopii AIM-9 ja AIM-120 tai 2 x LAU-7, joihin sopii AIM-9.

Sparroweja ei saa kaksittain ja AMRAAM ja Sidewinder on aina asennettava tuplaripustimeen. Ja edelleen Sidewinderin asennusta, versiosta riippuen, on rajoitettu siipien alle.
Joo näin mä muistelinkin. Tota Sidewinderin asennusrajoitusta en oo ennen kuullut, mikähän siihen on syynä? Onhan kaksoisripustin kuitenkin jo melko etäällä siivestä.
 
Joo näin mä muistelinkin. Tota Sidewinderin asennusrajoitusta en oo ennen kuullut, mikähän siihen on syynä? Onhan kaksoisripustin kuitenkin jo melko etäällä siivestä.
Halu, tarve ja/tai tekninen este, en tiedä. Hornetissa on poikkeuksellisen paljon runkoa siiven etupuolella ja varsinkin sisemmät siipiripustimet melko lähellä runkoa, jolloin nokka saattaisi asettaa rajoitteita ohjusten käytölle.
 

Dassault kritisoi yhdysvaltalaisen hävittäjän valintaa​

Ranskalainen Dassault Aviation kertoo huomioineensa Suomen päätöksen valita yhdysvaltalainen hävittäjä entisten korvaajaksi.
– Jälleen kerran näemme Euroopan suosivan amerikkalaisia puolustusmateriaalihankinnoissa, yhtiön tiedotteessa todetaan.
Yhtiö kertoo kehittävänsä Rafale-hävittäjäänsä sellaisten maiden kanssa, jotka haluavat ilmavoimat, joilla on "täysi riippumattomuus". Yhtiön kumppanimaita ovat muun muassa Kreikka ja Kroatia.


Saab ei ole ainoa jolle päätös maistuu hieman happamalta. Surullista etteivät päässeet edes kriittisistä vaatimuksista läpi ja suorituskykyvertailuun.
 
Halu, tarve ja/tai tekninen este, en tiedä. Hornetissa on poikkeuksellisen paljon runkoa siiven etupuolella ja varsinkin sisemmät siipiripustimet melko lähellä runkoa, jolloin nokka saattaisi asettaa rajoitteita ohjusten käytölle.

Ja niistä voidaan kuitenkin ampua huomattavasti suurempi ja raskaampi AMRAAM... ettei vain olisi joku juttu, joka on kyllä täysin mahdollista, mutta jätetty koelentovaiheessa sertifioimatta turhana? :unsure:
 
Suurempi ja raskaampi eli ei tee lennon alussa niin jyrkkää mutkaa, että osuisi oman koneen nokkaan. Lisäksi AIM-120:n ei myöskään tarvitse nähdä maalia (nokan takaa), kuten AIM-9 sarja X Block I:een asti.

Voi silti olla pelkkä sertifiointikysymys.
 
Vähän vaikkaisin samaa, koska vastaavasta ripustuspisteestä Sidewinder ammuttiin mm. F-4 Phantomissa. Sen siipi on toki edempänä, mutta myös sisempi siipiripustin on lähempänä runkoa ja pitkänokkaiset variantit, kuten F-4E ja C, ovat aika pitkäkuonoisia. Se tosin on myös alatasoinen. Sama pätee mm. Mirageen.
Ehkä siivenkärkien (ja ehkä ulompien siipiripustimien) Sidewinderien katsottiin riittävän, olihan sitä AMRAAMia / Sparrowia kyydissä kuitenkin pahimpaan tarpeeseen ja lähinahistelussa tiukka kaartosäde kuitenkin etuna.
 
Vähän vaikkaisin samaa, koska vastaavasta ripustuspisteestä Sidewinder ammuttiin mm. F-4 Phantomissa. Sen siipi on toki edempänä, mutta myös sisempi siipiripustin on lähempänä runkoa ja pitkänokkaiset variantit, kuten F-4E ja C, ovat aika pitkäkuonoisia. Se tosin on myös alatasoinen. Sama pätee mm. Mirageen.
Ehkä siivenkärkien (ja ehkä ulompien siipiripustimien) Sidewinderien katsottiin riittävän, olihan sitä AMRAAMia / Sparrowia kyydissä kuitenkin pahimpaan tarpeeseen ja lähinahistelussa tiukka kaartosäde kuitenkin etuna.
Onhan nuo Eaglessa ja Tomcatissakin sisimmissä ripustimessa, ehkä ei tosin ihan yhtä kaukana eturungosta?
 
Back
Top