Dassault Rafale

Suomi on tosiaan iso ostaja.
Isommat maat vetää aina väkisin kotiin päin ja vuosittaiset menot ovat eläkekulujen valtavasti rasittamia. Ei tule kovin isoja kalusto-ostoja ulkoa.

64 F-18 oli erittäin iso kauppa 90-luvun vaihteessa. 64 F-35 nähdessä haukkoi myös monet henkeään Suomessa ja ulkomailla.
 
Virallisestihan Rafale kaatui joko teollisen yhteistyön tai huoltovarmuuden puutteeseen. Oma veikkaukseni on ensimmäinen. Lisäksi voi kysyä, että montako prosenttia Eurofightereistä (joka toki sekin karsiutui) lentää AESA:lla?
Ei tämä varsinaisesti uutta tietoa ole, täälläkin on aiemmin puhuttu aiheesta, ja tuskin näillä on hirveästi tekemistä HX:n kanssa. AESA:n kehitystyö rahoitettiin leikkaamalla konemäärää, samalla tutka tuli vain uusiin koneisiin ja osaan niistä. SEAD kyvyn puutteesta ja kehittämisestä on Ranskassa puhuttu ennen Ukrainan sotaa, AASM:n kanssa siihen on toki jotain kykyä mutta varsinaista ARM-asetta ei ole. HX-tarjouksessahan oli ilmeisesti JSM tätä hoitamassa.

Tietääkseni syytä Rafalen ja Eurofighterin tarjousten epäonnistumiseen ei ole avattu, itse veikkaan että kyse on joko hankinta- tai ylläpitokustannuksista tai molemmista.

Olikohan 2021 pressitilaisuudessa jotakin asiasta? Teollisen yhteistyön puute kuulostaa kyllä eksoottiselta, kun yleensähän ranskalainen on ollut valmis kaikkeen tässä suhteessa.

Mikähän mahtoi olla taka-ajatuksena tuoda tiedotustilaisuudessa julki EF:n ja Rafalen puutteet hintaan ja huoltovarmuuteen liittyen? Minusta tämä ei ollut kovin järkevä veto, enkä usko, että tarjoajat tai niiden isäntämaatkaan ovat kovin ilahtuneita.


Edit: 27:30 -->
 
Kolumbian osto on karilla? Joku viime hetken rahoitusehtoveivaus menosssa?
Colombian Government with all the will to sign the first aircraft purchase contract. Neither Dassault first, nor SAAB later, accepted purchase conditions. The responsibility for the non-concretion of the process lay with the bidding companies. Tomorrow in Infodefensa all the details
Vai tämäkö syynä?
It is impossible for a manufacturer to accept a contract for only 3 or 4 new units.
Vai hallituksen vaihtuminen eri käsiin? Tämä ukko on Kolumbian presidentti 2022-26. Eli ainakin tilausvaltuuden takaraja paukahti.
To clarify public opinion, the Conpes that the defense minister is talking about for the purchase of planes for almost 650 million dollars was signed by the previous government. It has lost its legal force this December 31.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä syy suomella olisi haukkua eurooppalaisen puolustusteollisuuden tuote teknisillä perusteilla? Esim vanha tutka voisi olla automaattinen hylkäysperuste, joka kerrottaisiin tietysti firmalle saunaillassa ai illallisessa. Kilpailutukseen tappion perusteeksi leivottaisiin "ylläpitokustannukset" tai jotain muuta minkä toimittaja voi selittää seuraavassa kaupassa.

Tai siis näin ainakin teollisuudessa. Pienellä ostajalla ole mitään syytä teurastaa julkisesti toimittavien konsernien tuotteita.
Näiden osaltahan ei edes päästy sinne tekniseen suorituskykyvertailuun.
 
HIntakin on varmaan ollut syynä, mutta nähdyn valossa ei yllättäisi ranskalaisnäkemys, että HX-toimituksilla olisi pitänyt jatkaa nimenomaan vain Ranskassa linjoja.
Toisaalta EF:n osalta on voinut olla liian kallista haihattelua luvata töitä tänne. Siinä olisi pitänyt melkeinpä vielä rahoittaa brittitutkan kehitystä jne.
 
EF:n edustaja sanoi kisan aikana että he 'pääsevät lähelle' Suomen asettamaa kustannusraamia. Jos tämä otetaan sanatarkasti, niin siihen aitaan tyssäsi Typhoonin taru, koska hintakatto oli absoluuttinen vaatimus. Rafalen osalta lie käynyt samoin? Konehan oli ennakkotietojen perusteella kallis. Miragekaan ei mahtunut kustannusraameihin 1992.
 
Eivätkö kaikki ehdokkaat todenneet loppumetreillä, että kaikki tarjoavat 64 konetta? Osa kappalehinnasta ehkä vyörytettiin ylläpitokuluihin? 90-luvulla kalliina pidettiin Miragen huoltojärjestelmää (uskoisin, että arvioon kuului myös aseistus) eikä ehkä niinkään konetta itseään, mutta luulisin sen olleen kieltämättä kalliinsorttinen. Tosin Hornetkin oli hieman kalliimpi kuin F-16, ero olisi varmaan ollut kappaehinnassa samaa luokkaa?
 
Tämän päivän tiedoilla, €uro on halventunut reippaasti, ja Rafale olisi kai ollut paras hankinta siinä mielessä.
 
Juu, se on vuosikausien kysymys. Eurohan on pohjalukemissa (joskin yhtä matalaa ja taisi olla matalampaakin kurssia nähtiin jo 20 vuotta sitten) pitkälti Ukrainan sodan ja siitä seuranneen energiakriisin takia, joka on lähes varmasti ohimenevä ilmiö. Vajaan viiden vuoden kuluttua, kun ensimmäinen F-35 saapuu Suomeen, on Euroopassa ehditty polkaista käyntiin lukemattomia myllyjä ja rapakon takanakin käydä yhdet presidentinvaalit, ja silloin se varsinainen rahavirta vasta lähtee liikkeelle. Aika harva ekonomisti mahtaa edes alkaa ennustamaan euron dollarikurssia neljän-viiden vuoden päähän. Lähinnä Rafalen kanssa oltaisiin valuuttariskistä oltu vapaita, se on totta, kun sekä ostaja että myyjä käyttävät samaa valuuttaa. Mutta ihan hyvin olisi voinut käydä niinkin, että joskus 2029 oltaisiin surkuteltu, miten vahvan euron takia oltaisiin saatu F-35 tai Super Hornet halvalla...
 
Suomellahan lienee kohtuullinen määrä dollareita varastossa, joten ei joka erää välttämättä tarvitse maksaa tuoreeltaan markkinahintaan ostetuilla dollareilla, etenkin jos kurssi on hyvin epäedullinen. Toivoa ainakin sopii että tätä maksuasiaakin on hankinnan yhteydessä mietitty.
 
Suomellahan lienee kohtuullinen määrä dollareita varastossa, joten ei joka erää välttämättä tarvitse maksaa tuoreeltaan markkinahintaan ostetuilla dollareilla, etenkin jos kurssi on hyvin epäedullinen. Toivoa ainakin sopii että tätä maksuasiaakin on hankinnan yhteydessä mietitty.
Ainakin hallituksen harjoittamasta politiikasta päätellen meillä tosiaan on jossain niitä isoja dollarivarastoja.. :D

Todellisuudessa taitaa vain olla muutamalla poliitikolla niitä pieniä ruplavarastoja, ja ne on ihan privaattikäytössä..
 
Ainakin hallituksen harjoittamasta politiikasta päätellen meillä tosiaan on jossain niitä isoja dollarivarastoja.. :D

Todellisuudessa taitaa vain olla muutamalla poliitikolla niitä pieniä ruplavarastoja, ja ne on ihan privaattikäytössä..
Privaattikäytössä tosiaan. Ruplat soveltuvat nyt ja nähtävissä olevassa tulevaisuudessa lähinnä haitarin pyyhkimiseen.
 
Olikohan 2021 pressitilaisuudessa jotakin asiasta? Teollisen yhteistyön puute kuulostaa kyllä eksoottiselta, kun yleensähän ranskalainen on ollut valmis kaikkeen tässä suhteessa.
Kyllä asia (toivottavasti) oli päätöksen julkaisun yhteydessä jossain esillä. Sen sijaan luulen, että käsitteitä on käytetty hyvin laveassa merkityksessä, mutta kuitenkin arviointikäsikirjan mukaisesti.
 
Eivätkö kaikki ehdokkaat todenneet loppumetreillä, että kaikki tarjoavat 64 konetta? Osa kappalehinnasta ehkä vyörytettiin ylläpitokuluihin? 90-luvulla kalliina pidettiin Miragen huoltojärjestelmää (uskoisin, että arvioon kuului myös aseistus) eikä ehkä niinkään konetta itseään, mutta luulisin sen olleen kieltämättä kalliinsorttinen. Tosin Hornetkin oli hieman kalliimpi kuin F-16, ero olisi varmaan ollut kappaehinnassa samaa luokkaa?
Kaikki tarjosi 64, mutta kaikki ei tainneet luvata että hintakattoon yletettiin? :)
Miragea kallisti DX:ssä ainakin riskiarvio, koska Suomelle tarjottu versio oli uusi eikä ollut takeita että sitä myytäisiin kellekään muulle. Kyllä sitä sitten valmistettiin ihan kohtuullinen määrä, mutta sitähän ei silloin voinut tietää.
 
In 2022, the DGA received the first 56 renovated MICA missiles (pyrotechnic regeneration), which were thus able to be returned to armées
The renovation contract notified by the DGA in 2018 provides for the renovation of 300 MICAs to extend their use until 2030 and ensure the transition with the MICA NG delivered from 2026
Eli vanhoja MICA-ohjuksia tehdastuoreutettiin, ekat 56 kolmesta sadasta toimitettu.
 
Back
Top