Dassault Rafale

Onko se tää Rafale tarkoitus tuottaa jossain vaiheessa ilman kiusallisia amerikkalaisia kilkkeitä vai ymmärsinkö uutisvirran toisaalla väärin?
 
Toinen juttu: onko ranskalaisen filosofian mukaista valmistaa "tunkeutumiskykyinen ja suht pitkän lentosäteen" kone?
 

Ei, vaikka tuo keissi saatiin hoidettua saamalla myyntilupa ja myös aloittamalla kyseisen osan korvaaminen tulevissa erissä.

Ranskisten omat aseet taitavat olla pitkälti ITAR-vapaita, mutta esim. Meteor ei ole.

Toinen juttu: onko ranskalaisen filosofian mukaista valmistaa "tunkeutumiskykyinen ja suht pitkän lentosäteen" kone?

Sikäli on kun liittyy strategiseen ydinasekykyyn, eli esim. Rafalen tapauksessa kyllä.
 
Kuten sanoin, kaikkia kivoja ominaisuuksia voidaan koneeseen laittaa, jos siitä haluaa maksaa. Ei siinä mitään mystiikkaa ole, eikä ilmaisia lounaita vielä tänä päivänäkään ole.
Parempi selviytymiskyky ei ole vain ajoittain kivaa. Aina hyödyllistä kun meillä ei ole savimaaolosuhteita ellei väkisin tuppauduta ulkomaan opearaatioihin.

Ajoittain kivaa on jutut kuten F-18:n tukialusvarustus. Nokkapyörän katapulttikiinnike = täysin turha, ei vain ollut varaa poistaa. Arkista käyttöä kestävä koukku, joka sijoitettu runkoon paremmin kuin ilmavoimien koneissa = ajoittain hyödyllinen. Laskuteline, jota voi piestä "kanteen" huolettomammin = mahdollisesti hyödyllinen, toisaalta ehkä painoa lisää.

Tuota asiaa jos kovasti miettii, saattaa myös ymmärrys asiaan löytyä.
Jepulis. On aika vähissä 90-luvulla tai sen jälkeen startatut hävittäjäohjelmat. Esim. JAST/JSF 1993.

Olisipa muuten mielenkiintoista pohtia olisiko Ranska valmis vilauttamaan ASMP-vihkosta voittaakseen.... sen verran hurja oli esim. Belgian tarjous keittiön kautta tehtynä. Toisaalta virallinen Suomi ei helposti myöskään haluaisi myöntää, että sellaisesta... sanotaanko optiosta ;)... voisi olla hyötyä.
Luultavasti tyytyvät vähempään ja pelaavat Trump-korttia odotellen, että yhdysvaltalainen vaihtoehto tulisi valintakyvyttömäksi. Vaatisi melkoisia munaskuita tosin vain kytätä odotellen.
 
Viimeksi muokattu:
DiU5cbHW0AAOyom.jpg
 
Parempi selviytymiskyky ei ole vain ajoittain kivaa. Aina hyödyllistä kun meillä ei ole savimaaolosuhteita ellei väkisin tuppauduta ulkomaan opearaatioihin.

Ajoittain kivaa on jutut kuten F-18:n tukialusvarustus. Nokkapyörän katapulttikiinnike = täysin turha, ei vain ollut varaa poistaa. Arkista käyttöä kestävä koukku, joka sijoitettu runkoon paremmin kuin ilmavoimien koneissa = ajoittain hyödyllinen. Laskuteline, jota voi piestä "kanteen" huolettomammin = mahdollisesti hyödyllinen, toisaalta ehkä painoa lisää.

Pointti on se ettei se "parempi selviytymiskyky" häiveen muodossa ole vaan joku juttu joka on lisätty koneeseen koska suunnittelija on sattunut olemaan keskivertoa fiksumpi vaan se on ominaisuus josta pitää maksaa monella tavoin. Esimerkiksi sisäiset asekuilut ovat luultavasti noin 50x kalliimpia huoltaa kuin mainitsemasi tukialusmodifikaatiot. Siksi sellaisia ei kevyin mielin mihinkään koneeseen laiteta vaan vain silloin jos niitä katsotaan todella tarvittavan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS
Se SÄILIÖ joka mukana tuppaa aina olemaan, sitten aiheuttaakin.

Keskisäiliö imetään löpöstä tyhjäksi lennon alussa ja kun se on tyhjä, sen vaikutus on melkolailla minimaalinen. Ei g- tai lentotilarajoituksia. Ilmanvastusta se tietysti vähän tuottaa. Jos se on ongelma, niin tankin voi pudottaa.

Syy miksi Horneteilla yleensä on rauhanajan lennoilla keskisäiliö mukana on että näin pystytään lentämään pitempiä harjoitustehtäviä. On halvempaa tehdä kaksi lentosuoritetta lisäsäiliön kanssa, kuin kolme ilman sitä.
 
Syy miksi Horneteilla yleensä on rauhanajan lennoilla keskisäiliö mukana on että näin pystytään lentämään pitempiä harjoitustehtäviä. On halvempaa tehdä kaksi lentosuoritetta lisäsäiliön kanssa, kuin kolme ilman sitä.
Myös päivystyskoneilla on lisäsäiliö/säiliöt mukana kun lähtevät tunnistamaan ilmatilaan eksyviä:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ve...et_qra_paivystyshavittajien_ottamissa_kuvissa

Eikä lisäsäiliöiden mukana rahtaaminen ole mikään rauhanajan harjoitusten erikoisuus, ihan yhtä lailla soppaa tarvitaan paljon myös taistelulennoilla.

Kaksi töhötintä? :unsure:
Asekuilut ja suuret sisäiset polttoainesäiliöt.
Jännä että näin, vaikka tietäjät tietää että lisäsäiliöstä ei ole mitään haittaa eikä niitä yleensä tarvi edes ottaa mukaan näissä vanhemmissakaan romuissa...:sneaky:
 
Ei ole KF-X:ssä sisäisiä asekuiluja:
800px-KFX_model.png


Tosin joissain konfiguraatioissa on jätetty tilaa että niihin voidaan myöhemmin laittaa pienet asekuilut. Kone on Hornetin kokoluokkaa joten kauheasti sisäistä kuormaa siihen ei mahtuisikaan. Vastaavasti esimerkiksi AMCA on Su-27:n kokoinen lentolaite.

Mainittakoon että A-12 meni mönkään pitkälti sen takia koska asekuiluista tuli paljon arvioitua enemmän painonlisää. Osasyy oli tuonaikaisen komposiittikäsittelyn kehittymättömyys, etenkin luukuista tuli tolkuttoman raskaita. A-12:n korvasi Super Hornet jossa, kuten tiedetään, ei ole sisäisiä asekuiluja.
 
http://www.opex360.com/2018/07/25/programme-de-missiles-air-air-mica-nouvelle-generation-lance/

Mica NG-projekti startattiin virallisesti männäviikolla. Tietoa päivityksen sisälläöstä ei tullut muuta kuin aiemmin mainitut kantaman lisäys ja hakupään uudistus. Aiempien tietojen mukaan Roxel on kehittänyt ohjukseen DGA:n tilauksesta dual pulse-moottoria, joka on myös aiempaa suurempi kun hakupäätä ja sytytintä pystytään nykytekniikalla pienentämään. Myös Thalesin Contact-ohjelmaan kuuluva kaksisuuntainen datalinkki on mainittu.

Iippojen I-Derby ER voisi olla hyvä vertailukohta:
The latest variant is equipped with a new seeker that employs an advanced solid-state Software Defined Radar (SDR), based on combat proven technology derived from the Tamir missile, the interceptor used in RAFAEL’s Iron Dome system.

The new seeker is lighter and more compact than its predecessor, thus clearing valuable space which has been used by the missile designers to increase the propulsion system by adding a second mode (kick), accelerating the missile at the terminal phase of the flight. This new addition increases the range of the I-Derby ER beyond 100 km., significantly more than its current “short/medium” range capability.

This “second kick” greatly improves the missile’s performance. “This phase is not serial, but operates independently of the primary rocket propulsion as it is activated at any time during the fight, by the flight control system.” Yaniv explains. The second pulse would likely kick in when the missile is closing on its target, accelerating it and increasing its kinematic envelope, thus increasing its “no escape zone”.
http://aviationweek.com/paris-air-show-2015/i-derby-er-all-new-performance-0
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole KF-X:ssä sisäisiä asekuiluja:
800px-KFX_model.png


Tosin joissain konfiguraatioissa on jätetty tilaa että niihin voidaan myöhemmin laittaa pienet asekuilut. Kone on Hornetin kokoluokkaa joten kauheasti sisäistä kuormaa siihen ei mahtuisikaan. Vastaavasti esimerkiksi AMCA on Su-27:n kokoinen lentolaite.

Mainittakoon että A-12 meni mönkään pitkälti sen takia koska asekuiluista tuli paljon arvioitua enemmän painonlisää. Osasyy oli tuonaikaisen komposiittikäsittelyn kehittymättömyys, etenkin luukuista tuli tolkuttoman raskaita. A-12:n korvasi Super Hornet jossa, kuten tiedetään, ei ole sisäisiä asekuiluja.

Ainakin korealaisten piirroksissa kuiluun uppoaisi 6 puikkoa, mikä on saman verran kuin F-22:ssa. Koska koko homma on vielä vahvasti piirustuslaudalla, lienee tässä vaiheessa vaikea sanoa tuleeko kuiluja ikinä tai tuleeko koko konetta ikinä.

aCESAf7umn3Ihi5P7TwTf2k9qHKxbOoY2i5a3JGE5AE.jpg
 
Sellaista tietoa on esitetty, että koneesta on tulossa kaksi versiota. Ensimmäisessä versiossa ei ole asekuiluja, kuten tuoreimmista kuvista näkee. Mikäli rahat loppuu, sitä toista isompaa versiota ei koskaan tule.
 
KF-X on aika sekava soppa ja vaatimukset ja suunnitelmat ovat muuttuneet moneen kertaan, yhdessä vaiheessa mm. tarjottiin FA-50:stä päivitettyä kevythävittäjää. KAI:n sivuilla nyt näkyvässä kuvassa on kuitenkin rungon alle konformaalisesti sijoitetut ohjukset, kuten Eurofighterissä.
Toimintasädevaatimus on ilmeisesti vain 750km, mikä osaltaan selittää koneen pienuutta verrattuna F-35:een tai TF-X:ään.
Kone ei ole 15 vuodessa edennyt konseptikuvia pitemmälle ja rahoitusvaikeudet jo tässä vaiheessa pistävät epäilemään ettei siitä koskaan mitään tulekaan.
 
Back
Top