Dassault Rafale

jokuvaan

Ylipäällikkö
Rafale F4-version kehitysbudjetti on n. 2 miljardia euroa.
http://www.leparisien.fr/economie/l-armee-de-l-air-commande-des-rafale-pour-2-milliards-d-euros-14-01-2019-7988004.php

Google käännös:
"The Rafale F4 will benefit from connectivity, reliability, and the ability to counter increased threats. These improvements will bring this aircraft to the level of latest generation aircraft and allow our air forces to maintain their superiority in increasingly contested spaces, "
 
Dassaultin lehdistötiedote aiheesta. F4:n sisältö näyttää vastaavan hyvin aiempia arveluita. Kyseessä on aika suuri päivitys 2 miljardin euron hintalapullaan, oikeastaan mihin tahansa muuhunkaan verrattuna. Englanninkielisestä tiedotteesta näyttää puuttuvan jostain syystä maininta havainnointi- ja selviytymiskyvystä yhtenä teemana ja Spectran päivityksistä.
Rafale “F4” standard launched
2019/01/14

The F4 standard is part of the ongoing process to continuously improve the Rafale in line with technological progress and operating experience feedback. The F4 standard marks a new step coming in the wake of the standards F1 (specific to the first aircraft of the French Navy), F2 (air-to-ground and air-to-air capabilities), F3 and F3R (extended versatility).

In our role as industrial architect, we will be responsible for implementing innovative connectivity solutions to optimize the effectiveness of our aircraft in networked combat (new satellite and intra-patrol links, communication server, software defined radio).

New functions will also be developed to improve the aircraft’s capabilities (upgrades to the radar sensors and front sector optronics, helmet-mounted display capabilities), and new weapons will be integrated (Mica NG air-to-air missile and 1,000-kg AASM Air-to-Ground Modular Weapon).

Lastly, with regard to availability, we are working under a through-life support contract which will become more “top-down” under the authority of the aircraft manufacturer. F4 will include a new Prognosis and Diagnostic Aid System introducing predictive maintenance capabilities. Other maintenance optimization features are scheduled, particularly with solutions based on Big Data and artificial intelligence. Lastly, the Rafale will be equipped with a new engine control unit.

“The F4 standard guarantees that Rafale will remain at world-class level so that our combat air forces can carry out all their missions with optimum efficiency, whether in coalition operations or completely independently, as required by the French nuclear deterrent, stated Eric Trappier. This new standard also guarantees that Rafale will remain a credible reference on the export market. Lastly, it confirms the continuous improvement approach and helps develop the manufacturers’ skills.”

Validation of the F4 standard is planned for 2024, with some functions becoming available as of 2022.
https://www.dassault-aviation.com/en/group/press/press-kits/rafale-f4-standard-launched/
 

jokuvaan

Ylipäällikkö

Sarek1

Kenraali
http://www.lentoposti.fi/uutiset/dassault_aviation_tuo_rafale_h_vitt_j_n_kylm_kokeisiin_rovaniemelle

"Ranskalainen hävittäjävalmistaja Dassault Aviation tuo Rovaniemelle yhden Rafale-hävittäjän kylmätestausta varten maanantaina 28. tammikuuta. Lapin talven kylmimpään aikaan ajoittuvat testit kestävät noin viikon. "

"Kyseessä on hävittäjävalmistajan oma kylmätestaus, joka ei ole Ilmavoimien mukaan ole osa HX-hanketta. "
Niin, se ei varmaankaan ole osa Ilmavoimien HX-hanketta... mutta mahtaakohan se olla osa Dassaultin HX-hanketta? :whistle:
 
Niin, se ei varmaankaan ole osa Ilmavoimien HX-hanketta... mutta mahtaakohan se olla osa Dassaultin HX-hanketta? :whistle:
Aivan varmasti on. Rafale on tietty olosuhdetestattu jo kehitysvaiheen aikana, kuten muutkin koneet. Muistelen, että kylmän sään testejä olisi tehty Norjassa joskus aikanaan.

Eiköhän siellä ainakin turkisasuiset ranskattaret jakele oransseja lippiksiä uteliaille apumekaanikoille.
 
Viimeksi muokattu:

ajs178

Ylipäällikkö
Dassaultin lehdistötiedote aiheesta. F4:n sisältö näyttää vastaavan hyvin aiempia arveluita. Kyseessä on aika suuri päivitys 2 miljardin euron hintalapullaan, oikeastaan mihin tahansa muuhunkaan verrattuna. Englanninkielisestä tiedotteesta näyttää puuttuvan jostain syystä maininta havainnointi- ja selviytymiskyvystä yhtenä teemana ja Spectran päivityksistä.

https://www.dassault-aviation.com/en/group/press/press-kits/rafale-f4-standard-launched/
No niin, pyöritelläänpä vähän numeroita. Rafalen tämän hetken käyttäjien tilaukset ovat Wikipedian mukaan:

Ranska = 280 (suunniteltu lopullinen määrä)
Egypti = 24
Intia = 36
Qatar = 36
____________________
Tot. 376 kpl

F4-päivityksen kehityskustannukset ovat 2 000 miljoonaa euroa, joten per kone tästä tulee 5,3MEUR. Tällä katetaan siis kulut. Sitten kun pitäisi vielä voittoakin tehdä osakkeenomistajille ja myöskin vähän tienata tulevaisuuden kehitysprojekteja varten, niin ei liene kaukaa haettu, että F4-päivityspaketti tulee maksamaan n. 2 x kehityskulut per kone eli pyöristettynä 10 miljoonaa euroa per kone. Jos Suomi ostaisi 64 kpl Rafalea, niin sitten kokonaismäärä olisi 440 konetta, kehityskulut 4,5MEUR per kone ja päivityspaketti sitten 9 miljoonaa per kone.

Jos oletetaan, että tämä on normaalin Mid-Life Updaten hinta, niin Suomen 64 kpl Rafalen päivityspaketti kustantaisi 576 miljoonaa euroa. Toki sitten varmasti aseitakin haluttaisiin päivittää ja niiden hintaa ei tässä ole mukana.

Leikitään sitten, että myös Gripen E:n Mid-Life Update maksaa 2 000 miljoonaa euroa kehittää. Koneita on:

Ruotsi = 70
Brasilia = 36
Suomi = 64 (oletettu)
__________________________
Tot. 170 kpl

Näin ollen kehityskustannukset per kone = 11,8 MEUR ja kerrotaan se kahdella myyntihinnaksi = 23,5 miljoonaa euroa per kone. Suomen 64kpl päivitys maksaisi siis 1,5 miljardia euroa.

Summa summarum:
  • Jos valitaan Rafale, sen Mid-Life Update tulee maksamaan 576 miljoonaa euroa + aseiden päivitys
  • Jos valitaan Gripen, sen Mid-Life Update tulee maksamaan 1500 miljoonaa euroa + aseiden päivitys

Miten ihmeessä Gripen voisi olla halvin kone kokonaiselinkaarikustannuksiltaan? Alkaa tuntua, että se tulee olemaan kallein kone kaikista vaihtoehdoista!
 

Loyd

Majuri
Lahjoittaja
Kehittämisessä pitää ottaa huomioon että pelkällä rahalla ei saa mitään.


Kehittäjällä pitää olla näkemys siitä että mihin suuntaan kehitetään. Lisäksi tarvitaan tutkimusta. Myös perustutkimusta ja väitöskirjoja erilaisista tekniikoista.
Vasta kun tieteelliset ongelmat on ratkaistu ja ehkä myös keksitty monia uusia asioita, voidaan suurella rahallisella panoksella saada aikaan tuloksia hyödyntävää tuotekehitystä.


Esim jos vaikka saudit päättäisivät kehittää hyvän koneen 1000 miljardilla niin tulos voisi olla pelkkää tyhjää. Maassa ei ole riittävän korkea tieteellinen taso. Ja kaikkea ei voi ostaa.
 

magitsu

Ylipäällikkö
Hornetin MLUt oli miljardin.
Esim. MLU2 554 M€ + inflaatio nykyiseen. Ei sisällä JASSM, mutta ei tarvitse laskea koska haluttiin uusi kyky ja se maksaa. Integroinnit 50+M€, ohjukset 200M€ (DSCA $255M).

Kalliit ovat siis Hornetien pelikelpoisuuden lunnaat: MLU 1 noin 325 miljoonaa, MLU 2 noin 554 miljoonaa, ilmasta maahan -kyky 168 miljoonaa, AMRAAM 107 miljoonaa ja elinkaaren turvaaminen 290 miljoonaa. Yhteensä 1 444 miljoonaa euroa plus (tai miinus) valuuttakurssikorjaukset plus indeksikorjaukset
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/armeija-saastaa-ja-kayttaa-miljardeja-horneteihin/

Ei Gripenin MLU:n hinta sinänsä pelota. Mutta se, että maksajia on niin vähän tarkoittaa ettei ole todennäköistä kehittää uusia merkittäviä osia. Esim. uusi tutka miljardiluokan hanke. Gripen on jo lähtökohtaisesti sekalainen soppa muiden valmiiksi tekemää + Saabin omat. Mitään suurimmista komponenteista ei vaikuttaisi lähdetyn aikoinaan tekemään juuri Gripeniä varten.

Ruotsilla ja Brasilialla on myös käytännön kokemusta vähän (taistelukokemusta nolla), mikä vaikuttanee myös @Loyd kuvaamaan näkemyksen puutteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

EerikkiS

Alokas
Jep, sopii toivoa että hävittäjät tehdään paremmin kuin Pösöt jos niitä päätetään hankkia.

Tuttavan uutena ostettu Peugeot työsuhdeauto(SUV) maksoi 5 käyttövuoden aikana oman hintansa huolloissa tuplasti käyttäjälle ja nyt tilanne on se että autosta piti luopua kokonaan koska 180 tkm ajettu moottori olisi pitänyt vaihtaa uuteen pataan. Siihen pikkufirmalla ei riitänyt enää rahaa kun takuut oli ummessa et silleen....
Peugeot-auto ei ole ehkä ihan sama kuin Rafale-hävittäjä..
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
"Ranskalainen hävittäjävalmistaja Dassault Aviation tuo Rovaniemelle yhden Rafale-hävittäjän kylmätestausta varten maanantaina 28. tammikuuta. Lapin talven kylmimpään aikaan ajoittuvat testit kestävät noin viikon. "

"Kyseessä on hävittäjävalmistajan oma kylmätestaus, joka ei ole Ilmavoimien mukaan ole osa HX-hanketta.
Ei tietenkään.:cool:
 

magitsu

Ylipäällikkö
Onpa hiljaista pidellyt!
Ettei olisi kukaan palstalaisista nähnyt edes oranssihattuisia minkkejä liikkeellä Helsingissä?

Kaipa se yksi minkki vähintään on ollut liikenteessä kun tarjous löyti perille...
 
Viimeksi muokattu:

Hairysteed

Kersantti
Miksiköhän muuten Meteor-integraatiossa on Rafalella vain yksisuuntainen datalinkki, kun Typhoonilla ja Gripenillä se on kaksisuuntainen?
 

fulcrum

Ylipäällikkö
Ei Gripenin MLU:n hinta sinänsä pelota. Mutta se, että maksajia on niin vähän tarkoittaa ettei ole todennäköistä kehittää uusia merkittäviä osia. Esim. uusi tutka miljardiluokan hanke. Gripen on jo lähtökohtaisesti sekalainen soppa muiden valmiiksi tekemää + Saabin omat. Mitään suurimmista komponenteista ei vaikuttaisi lähdetyn aikoinaan tekemään juuri Gripeniä varten.
Saabilla on ollut oma tutka kehitteillä jonka asiakas kai periaatteessa voisi Gripeniin valita, se vain tulisi varmasti selvästi kalliimmaksi kuin Selexin tutka ja kestäisi varmaan kauemminkin.
Se tuleeko johonkin koneeseen jossain välissä uusi tutka on meille melko lailla merkityksetöntä: tuskin me alamme tutkaa vaihtamaan, se tulisi todella kalliiksi. Itse asiassa olisi melkein parempi että ei tulisi, koska silloin softien yms. päivitysprioriteetti pysyisi vanhassa tutkassa...

MLU:n hintaa on etukäteen vaikea ennustaa koska luultavasti siinä joudutaan päivittämään ja lisäämään sellaisia ominaisuuksia joita ei osattu ennustaa tarvittavan hankintavaiheessa, tai korkeintaan melko ylimalkaisesti. Tietenkin isompi käyttäjäkunta tuo jonkun verran turvaa siinä mielessä että jos joku härpäke pitää koneeseen saada niin todennäköisemmin joku muukin on sen jo halunnut.
 
https://siivet.fi/ajankohtaista/dassault-kehittaa-seuraavaa-rafalea-f4-suomen-tarjokkaana/

Dassault kehittää seuraavaa Rafalea – F4 Suomen tarjokkaana?

Dassault on saanut Ranskan puolustusministeriöltä tilauksen Rafale-monitoimihävittäjän seuraavasta sukupolvesta.

Rafale F4 on mitä todennäköisimmin tarjolla myös Suomen HX-hankkeessa.

Rafale F4 päivittää konetta mittavalla teknologisella loikalla, joka pohjautuu sekä tekniikan yleiseen kehittymiseen ja muuttumiseen sekä F3-koneiden operationaalisesta käytöstä kertyneeseen kokemukseen.

Dassaultin mukaan seuraavan sukupolven Rafalessa on nykyistä innovatiivisemmat viestintäjärjestelmät, joiden avulla kone on tehokkaampi verkostoituneessa sodankäynnissä, jossa tieto liikkuu niin koneelta koneelle kuin satelliittien ja muiden viestintäkanavien kautta.
Viestijärjestelmät remontoidaan uusiksi ja moottoripuoltakin päivitetään. Tutka- ja sensorijärjestelmät saavat uutta toiminnallisuutta, samoin kuin kypärätähtäin.
F4:ään integroidaan myös seuraavan sukupolven keskipitkän kantaman Mica NG -ilmataisteluohjus ja 1000 kilon modulaarinen AASM-pommi.

Lisäksi F4:n ympärille kehitetään uusi tuki- ja huoltojärjestelmä, jonka uudet toiminnot mahdollistavat aiempaa ennakoivamman huolto- ja ylläpitotoiminnan.
Koneiden huollot voidaan tehdä aiempaa optimoidummin ja tehokkaammin, samalla kustannustehokkaamin.

Rafale F4:n arvellaan olevan täydessä tuotantovalmiudessa vuonna 2024.

Ensimmäinen Rafale astui palvelukseen Ranskan laivastossa vuonna 2004 ja ilmavoimissa 2006.
Ranska on tilannut kaikkiaan 180 Rafale-konetta, joista 152 on jo toimitettu.
Egypti, Qatar ja Intia ovat tilanneet yhteensä 96 Rafalea.
Kone on tarjokas Suomenkin HX-hankkeessa.

1549363928058.png
 
FCAS-ketjussa oli linkki blogiin, jossa haastateltiin hankkeen johtohenkilöitä. Lopussa vitattiin Rafaleen:
Question: The full introduction into the forces will be in 2040, what will happen in the forces between now and then?

Breton: The Rafale will benefit from tile radar, and a connectivity upgrade to integrate it into FCAS. We will introduce remote carriers quickly so that we can test them in operation. We will also integrate AI into the Rafale around 2025.
https://therestlesstechnophile.com/...he-future-combat-air-system-by-its-designers/

Tuo "tile radar" on mielenkiintoinen kohta ja viittaa Thalesin Multi Function Array-tutkimushankkeeseen, jossa erityisesti Rafalen käyttöön on kehitetty ohuita GaN-paneeleita jotka toimivat samanaikaisesti sekä tutkana, datalinkkinä että elso-rooleissa. Näitä paneeleita on tarkoitus upottaa ympäri konetta, jotta saavutetaan 360° peitto. Aiempien huhujen mukaan tämän toteutus sisältyisi F4-päivitykseen, mutta lähteinä on ollut vähäisempi taho kuin AdA:n kenraali.

Kuva Thalesin GaN-teknologiapresentaatiosta:

http://www.microwave-rf.com/documents/14h00 DMS_ V DUPUY Y MANCUSO.pdf
 
Top