Here's the first look at the Rafale jet for the Indian Air Force, from the Istre-Le Tube airbase in France.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Here's the first look at the Rafale jet for the Indian Air Force, from the Istre-Le Tube airbase in France.
https://www.dassault-aviation.com/en/group/press/press-kits/rafale-f4-standard-launched/Rafale “F4” standard launched
2019/01/14
The F4 standard is part of the ongoing process to continuously improve the Rafale in line with technological progress and operating experience feedback. The F4 standard marks a new step coming in the wake of the standards F1 (specific to the first aircraft of the French Navy), F2 (air-to-ground and air-to-air capabilities), F3 and F3R (extended versatility).
In our role as industrial architect, we will be responsible for implementing innovative connectivity solutions to optimize the effectiveness of our aircraft in networked combat (new satellite and intra-patrol links, communication server, software defined radio).
New functions will also be developed to improve the aircraft’s capabilities (upgrades to the radar sensors and front sector optronics, helmet-mounted display capabilities), and new weapons will be integrated (Mica NG air-to-air missile and 1,000-kg AASM Air-to-Ground Modular Weapon).
Lastly, with regard to availability, we are working under a through-life support contract which will become more “top-down” under the authority of the aircraft manufacturer. F4 will include a new Prognosis and Diagnostic Aid System introducing predictive maintenance capabilities. Other maintenance optimization features are scheduled, particularly with solutions based on Big Data and artificial intelligence. Lastly, the Rafale will be equipped with a new engine control unit.
“The F4 standard guarantees that Rafale will remain at world-class level so that our combat air forces can carry out all their missions with optimum efficiency, whether in coalition operations or completely independently, as required by the French nuclear deterrent, stated Eric Trappier. This new standard also guarantees that Rafale will remain a credible reference on the export market. Lastly, it confirms the continuous improvement approach and helps develop the manufacturers’ skills.”
Validation of the F4 standard is planned for 2024, with some functions becoming available as of 2022.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/dassault_aviation_tuo_rafale_h_vitt_j_n_kylm_kokeisiin_rovaniemelle
"Ranskalainen hävittäjävalmistaja Dassault Aviation tuo Rovaniemelle yhden Rafale-hävittäjän kylmätestausta varten maanantaina 28. tammikuuta. Lapin talven kylmimpään aikaan ajoittuvat testit kestävät noin viikon. "
"Kyseessä on hävittäjävalmistajan oma kylmätestaus, joka ei ole Ilmavoimien mukaan ole osa HX-hanketta. "
Niin, se ei varmaankaan ole osa Ilmavoimien HX-hanketta... mutta mahtaakohan se olla osa Dassaultin HX-hanketta?
Dassaultin lehdistötiedote aiheesta. F4:n sisältö näyttää vastaavan hyvin aiempia arveluita. Kyseessä on aika suuri päivitys 2 miljardin euron hintalapullaan, oikeastaan mihin tahansa muuhunkaan verrattuna. Englanninkielisestä tiedotteesta näyttää puuttuvan jostain syystä maininta havainnointi- ja selviytymiskyvystä yhtenä teemana ja Spectran päivityksistä.
https://www.dassault-aviation.com/en/group/press/press-kits/rafale-f4-standard-launched/
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/armeija-saastaa-ja-kayttaa-miljardeja-horneteihin/Kalliit ovat siis Hornetien pelikelpoisuuden lunnaat: MLU 1 noin 325 miljoonaa, MLU 2 noin 554 miljoonaa, ilmasta maahan -kyky 168 miljoonaa, AMRAAM 107 miljoonaa ja elinkaaren turvaaminen 290 miljoonaa. Yhteensä 1 444 miljoonaa euroa plus (tai miinus) valuuttakurssikorjaukset plus indeksikorjaukset
Peugeot-auto ei ole ehkä ihan sama kuin Rafale-hävittäjä..Jep, sopii toivoa että hävittäjät tehdään paremmin kuin Pösöt jos niitä päätetään hankkia.
Tuttavan uutena ostettu Peugeot työsuhdeauto(SUV) maksoi 5 käyttövuoden aikana oman hintansa huolloissa tuplasti käyttäjälle ja nyt tilanne on se että autosta piti luopua kokonaan koska 180 tkm ajettu moottori olisi pitänyt vaihtaa uuteen pataan. Siihen pikkufirmalla ei riitänyt enää rahaa kun takuut oli ummessa et silleen....
"Ranskalainen hävittäjävalmistaja Dassault Aviation tuo Rovaniemelle yhden Rafale-hävittäjän kylmätestausta varten maanantaina 28. tammikuuta. Lapin talven kylmimpään aikaan ajoittuvat testit kestävät noin viikon. "
"Kyseessä on hävittäjävalmistajan oma kylmätestaus, joka ei ole Ilmavoimien mukaan ole osa HX-hanketta.
Ihanko totta? Minä kun luulin että ne tulevat samalta linjalta...Peugeot-auto ei ole ehkä ihan sama kuin Rafale-hävittäjä..
Varmaan arvioivat riittäväksi? Sitten jos joku ostaja vaatii (eli maksaa) niin kai sen saa toteutettua.Miksiköhän muuten Meteor-integraatiossa on Rafalella vain yksisuuntainen datalinkki, kun Typhoonilla ja Gripenillä se on kaksisuuntainen?
Ei Gripenin MLU:n hinta sinänsä pelota. Mutta se, että maksajia on niin vähän tarkoittaa ettei ole todennäköistä kehittää uusia merkittäviä osia. Esim. uusi tutka miljardiluokan hanke. Gripen on jo lähtökohtaisesti sekalainen soppa muiden valmiiksi tekemää + Saabin omat. Mitään suurimmista komponenteista ei vaikuttaisi lähdetyn aikoinaan tekemään juuri Gripeniä varten.
https://therestlesstechnophile.com/...he-future-combat-air-system-by-its-designers/Question: The full introduction into the forces will be in 2040, what will happen in the forces between now and then?
Breton: The Rafale will benefit from tile radar, and a connectivity upgrade to integrate it into FCAS. We will introduce remote carriers quickly so that we can test them in operation. We will also integrate AI into the Rafale around 2025.