Dassault Rafale

Tässä yritykseni seurata kahta eri puolilla taivasta kulkevaa Rafalea taktisessa esityksessään tänään lauantaina.

Viime vuonna Tikkakoskella ihailtiin Super Hornetin suurta kuormaa, ja Rafale Duo taasen keräsi huomiota sileydellään. Tällä kertaa ranskalaiset halusivat näyttää että Rafalekin jaksaa, joten lastina oli pitkän matkan ilmaherruusvarustus kolmella ilmaherruussäiliöllä (1250l) ja neljällä MICA-ohjuksella. Hieno setti.

Video on aika ankea huonoilla resoluutioilla, 720p kantsii pakottaa päälle. Vapaalla kädellä jälleen, yleisön takaa.


Bonuksena koneiden lähtö rullaukseen kohti esitystä. Jälkimmäisen koneen MICA menee tuossa ehkä kuuden metrin päästä, kuva on laajakulmaisempi kuin miltä näyttää.


Alemmasta. Testasivatko molemmat koneet ensin siinä jarrunsa heti ensi alkuun? Aika voimakkaasti heilui kone.
 
Ilmeisesti kommunikointia kakspaikkaisen takapenkiltä!

Tais olla ilmavoimilta hyvä veto tehdä nämä skenaariot ja sitten jättää valmistajien ratkottavaksi. Olisko niin että tarjouksissa onkin mukana jo yli puolellavalmistajista muutakin kuin perinteiset hävittäjät? Ilmavoimat saa ainakin hirmuisen määrän tietoa tulevaisuuden taistelukentästä. Toivotaan että se osataan vyöryttää myös myille aselajeille! Herkullinen tilanne!
 
Tämä on vissiin ensimmäinen Dassaultin + Airbusin kaksivuotisen selvitysprojektin konseptihedelmä. Tulisi osaksi FCASia.

France and Germany have awarded the first-ever contract - a Joint Concept Study (JCS) - to Dassault Aviation and Airbus for the Future Combat Air System (FCAS) programme. The launch of the JCS was announced by the French Minister of the Armed Forces and her German counterpart.

Joint Concept Study (JCS) based on High Level Common Operational Requirements Document (HLCORD) signed in 2018 by France and Germany

Follows landmark agreement between Dassault Aviation and Airbus Defence and Space in 2018 to develop and produce Future Combat Air System

Identifies preferred baseline concepts for its major pillars such as Next Generation Fighter (NGF), Remote Carriers (RCs) and a System of Systems and associated next generation services

Eihän nämä kaikki millään sisälly meidän tarjoukseen, mutta ne tulee mahdolliseksi elinkaaren aikana. Joten otettava huomioon potentiaali esim. "MLU:ta" varten.
Osa toki jää kokeiluiksi. Silti kaipa joku yleinen swarm-uav-konsepti tulee toteutumaan vaikka yksittäinen toteutus ei välttämättä.
 
Eihän nämä kaikki millään sisälly meidän tarjoukseen, mutta ne tulee mahdolliseksi elinkaaren aikana. Joten otettava huomioon potentiaali esim. "MLU:ta" varten.
Osa toki jää kokeiluiksi. Silti kaipa joku yleinen swarm-uav-konsepti tulee toteutumaan vaikka yksittäinen toteutus ei välttämättä.

Tästä olen puhunut foorumilla jo vuosikaudet, että ilmavoimien on jo pakko tässä vaiheessa miettiä miehittämättömien alusten käyttöä yhdessä HX:n kanssa. Edut ovat niin ilmeiset. Sekä ilmataistelussa että vastustajan alueelle menemisessä. Mutta hankinta tulee tapahtumaan vasta joskus tulevaisuudessa. Kehitys on vasta alussa ja menee niin kovaa, että parempi odotella sopivan kypsää tilannetta. Sitten HX:n jälkeen..
 
Hmm, Rafalesta tarjotaan Sveitsille siis F4? Jossain arvioitiin ettei se ehdi Sveitsin skabaan ja Sveitsissä olisi tarjolla F3R. Air International-lehdessä oli nyt iso Rafale-artikkeli missä käsiteltiin myös tulevien versioiden ominaisuuksia, F5 on tosiaan jo suunnitteilla. Pitää jossain välissä päntätä se tarkemmin.

Rafalen käyttökustannukset ovat ranskalaistietojen mukaan noin 4.16milj€ vuodessa. Ranskan koko fliitin (147 konetta) ylläpito maksoi viime vuonna 611 miljoonaa euroa. Tällä tavoin laskemalla Suomen 64 konetta maksaisi noin 266 miljoonaa euroa vuodessa. Vertailun vuoksi nykyisen Hornet-kaluston käyttökustannukset ovat noin 200 miljoonaa euroa ja HX-ehdokas ei saisi hirveästi mennä sen yli. Tämän perusteella tiukkaa siis tekee. Eri maiden lukemat eivät välttämättä ole vertailukelpoisia tässäkään, ja lisäksi tuossa on mukana laivastonkin koneet.
 
Eikös ne kustannukset ole kymmenesosa puolustusbudjetista? Eli siis nykyisestä 3 miljardista 300 miljoonaa euroa. Eiköhän siihen summaan Rafale mahdu.
 
Hmm, Rafalesta tarjotaan Sveitsille siis F4? Jossain arvioitiin ettei se ehdi Sveitsin skabaan ja Sveitsissä olisi tarjolla F3R. Air International-lehdessä oli nyt iso Rafale-artikkeli missä käsiteltiin myös tulevien versioiden ominaisuuksia, F5 on tosiaan jo suunnitteilla. Pitää jossain välissä päntätä se tarkemmin.

Rafalen käyttökustannukset ovat ranskalaistietojen mukaan noin 4.16milj€ vuodessa. Ranskan koko fliitin (147 konetta) ylläpito maksoi viime vuonna 611 miljoonaa euroa. Tällä tavoin laskemalla Suomen 64 konetta maksaisi noin 266 miljoonaa euroa vuodessa. Vertailun vuoksi nykyisen Hornet-kaluston käyttökustannukset ovat noin 200 miljoonaa euroa ja HX-ehdokas ei saisi hirveästi mennä sen yli. Tämän perusteella tiukkaa siis tekee. Eri maiden lukemat eivät välttämättä ole vertailukelpoisia tässäkään, ja lisäksi tuossa on mukana laivastonkin koneet.

Kaikkosen viittaus HX-budjetin uudelleentarkasteluun vähentää heti budjettipaineita tiputtamalla hankittavaa lukumäärää.
 
Back
Top