On hienoja. Luin lehdestä että Rafalessa pitäisi tehdä trimmaus manuaalisesti tietyille lentopinnoille kuormassa. Muissa kaiketi autotrimmi?
Kypärätähtäintä ei ole vieläkään ja se on harmi. Ranskikset eivät kuulemma koe tarvitsevansa???
Jos löydät ko. lehden/jutun, kerro; kiinnostaa.
FPP:n podcast-jaksossa Rafalesta pilotti antaa ymmärtää ettei olisi manuaalista trimmaamista lainkaan: https://www.fighterpilotpodcast.com/episodes/041-dassault-rafale/ Ehkä tässä on kyse siitä, että tietokoneelle pitää ilmoittaa, missä lentotilassa ollaan (sen lisäksi että kone laskee massojaan myös itsenäisesti, mikä voidaan ohittaa manuaalisesti)? Samaten Rampant Rafalessa puhutaan täysautomaattisuudesta, tosin koelennon ohjelmaan ei liittynyt raskaiden kuormien kantaminen.
Muutenkin erinomaista kuunneltavaa; raskaalla pommirahtikuormalla kone on tavanomainen deltapommikone, kevyemmällä kuormalla 450 solmusta ylöspäin taivaallinen raketti. (Ja huom: tässä deltan kannalta oleellista on massa, ei ilmanvastus. Eli tyhjä pommikone ei enää ole kankea delta tyhjine polttoainesäiliöineinkään, kun ilmassa pysymiseen tarvittava kohtauskulma on jälleen pieni. F-35:llä on nostavan rungon aerodynamiikkansa vuoksi kokolailla sama ilmiö)
Qatarin ja Intian käyttämän Targon lisäksi Rafaleen on tehty kypärätähtäin jo yli 20 vuotta sitten, se ei vaan tilaajalle kelvannut. Ranskassa tähtäimellä varustetun kypärän on katsottu painavan liikaa ja haittaavan toimintaa suurissa G-voimissa. Painorajaksi laskettiin jotain vähän reilu kilo, mitä ei täyttänyt yksikään olemassa oleva kypärätähtäin.
Tämäkin tuossa podcastissa esillä siinä mielessä, että laivaston Rafale-pilotti ainakin antaa ymmärtää, että pilotin fysiologiset kyvyt kaularanka mukaanlukien otetaan kyllä kokonaan rajoille asti ilman säästelyä tai tunnontuskia.
Viimeksi muokattu: