Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuorein mutta siltikin jo yli 30 vuotta vanha. Koneiden vähäinen valmistusmäärä yllätti: "Kahdesta erillisestä tilauspyynnöstä huolimatta Ranskalle on tällä hetkellä toimitettu vasta 120 hävittäjää."
 
Tuorein mutta siltikin jo yli 30 vuotta vanha. Koneiden vähäinen valmistusmäärä yllätti: "Kahdesta erillisestä tilauspyynnöstä huolimatta Ranskalle on tällä hetkellä toimitettu vasta 120 hävittäjää."
Eli f-35 on jo 16 vuotta vanha...
 
Koneiden vähäinen valmistusmäärä yllätti: "Kahdesta erillisestä tilauspyynnöstä huolimatta Ranskalle on tällä hetkellä toimitettu vasta 120 hävittäjää."
Niin siis Ranskan valtiolle tärkeintä on ollut tuotantolinjan pitäminen auki ja tasaisena mahdollisimman pitkään. Oman kaluston toimitukset on aina lykätty kauppojen tullessa, jotta ulkomaiselle ostajalle saadaan koneet luovutettua.
 
Niin siis Ranskan valtiolle tärkeintä on ollut tuotantolinjan pitäminen auki ja tasaisena mahdollisimman pitkään. Oman kaluston toimitukset on aina lykätty kauppojen tullessa, jotta ulkomaiselle ostajalle saadaan koneet luovutettua.
Wikin mukaan konetta ei ole muualla käytössä: "Dassault Rafale on palvelukäytössä ainoastaan Ranskassa, vaikka Dassault on yrittänyt myydä hävittäjiä muihin maihin"
 
Wikin mukaan konetta ei ole muualla käytössä: "Dassault Rafale on palvelukäytössä ainoastaan Ranskassa, vaikka Dassault on yrittänyt myydä hävittäjiä muihin maihin"
Egyptilla on joitain kymmeniä koneita, myös Intia ja Qatar ovat asiakkaita, mutta näille ei ole vielä kai toimitettu kuin muutamia koneita.
 
Egyptilla on joitain kymmeniä koneita, myös Intia ja Qatar ovat asiakkaita, mutta näille ei ole vielä kai toimitettu kuin muutamia koneita.
Löysinkin juttua: "Onnistumisia alkoi tulla viime vuonna, kun Egyptiin myytiin 24 konetta ja tänä vuonna Qatariin myytiin myös 24 konetta. Intian kanssa Dassault on neuvotellut jopa yli 100 koneesta, mutta sitovaa kauppasopimusta ei liene edelleenkään allekirjoitettu"
 
Löysinkin juttua: "Onnistumisia alkoi tulla viime vuonna, kun Egyptiin myytiin 24 konetta ja tänä vuonna Qatariin myytiin myös 24 konetta. Intian kanssa Dassault on neuvotellut jopa yli 100 koneesta, mutta sitovaa kauppasopimusta ei liene edelleenkään allekirjoitettu"
Ostivat 36, ekat on toimitettu:
 
Rafale on heti F-35:n jälkeen tuorein ja tehokkain vaihtoehto. Pesee vanhan Super Hornetin, Typhoonin ja Gripenin selvästi.

Joten jos F-35:ttä ei hankita, kannatan jäljellä olevista Rafalea.
Raahveli on kuule 35 vuotta sitten alettu suunnittelemaan ja se näkyy. Vanhaa roinaa, sorry.
 
Juu kyllä näin on! Huomioikaa omissa työpisteissä kotona ja töissä, että hiiri kannattaa tuoda keskelle pöytää niin ergonomia paras ja vaihtakaahan kättä välillä myös..
No leikki sikseen, mutta kaikenlaisia tietäjiä sitä löytyy, ketkä on lentänyt ilmeisesti nykyajan fly-by-wire konetta ja tarkemmin sanottuna vielä modernia hävittäjää. On totta, että siihen on ollut syyt, miksi ohjain ollut 40-50 vuotta sitten perustellusti keskellä. Ei tosin kosketa enää tätä päivää, eikä ole millään tavalla perusteltua, minkä jokainen voi ihan testata itse.
Montako kipparituntia sulla on takana, Entä konetyyppejä?
Mulla on myös kokemusta side stikistä enkä kyllä pidä yhtään siitä. Tietysti antaa deskiin tilaa, mutta kun siinä vasemmalla penkillä on kohtuu määrä muutakin hommaa, etenkin jos jokin ei mene kuten on suunniteltu tai tietskari on ajatellut menevän.
 
Ohjaussauva on sivussa ainakin seuraavissa koneissa: F-16, F-22, F-35, Rafale. Varmasti ihan paskoja koneita kaikki. Onkos vielä muita?
Learit uudemmat, citationin versiot.
Mutta sehän voi olla jollekkin pilotille ykkösjuttu tuo joystickilla sivulta lentäminen. Mutta montako temppukonetta on sivutikuilla? Ei yhtään. Toisaalta matkustajakoneet, businesjetit, yms koneet ovat tällaisia lennettäviä, että naputat enemmänkin autopilottia kun ohjaussauvaa.
FBW koneelle ei teknisesti ole merkitystä missä ohjaussauva sijaitsee, kun ei tarvitse voittaa aerodynaamisia voimia pilotin käsivoimin.
 
Montako kipparituntia sulla on takana, Entä konetyyppejä?
Mulla on myös kokemusta side stikistä enkä kyllä pidä yhtään siitä. Tietysti antaa deskiin tilaa, mutta kun siinä vasemmalla penkillä on kohtuu määrä muutakin hommaa, etenkin jos jokin ei mene kuten on suunniteltu tai tietskari on ajatellut menevän.

Siis mistä nyt oli tarkoitus puhua? Siviili vai sotilasilmailusta? Omista mieltymyksistäsi vai nykyaikaisesta ilmasodankäynnistä? Itse koneen lentäminen alkaa olemaan selvästi toissijaista pl. lentäjien yleiset vaatimukset, sekä fyysinen kestävyys.
Varsin olennaista on ollut siirtää tuo keskitatti pois häiritsemästä, taistelu- ja tilannekuvajärjestelmien käyttöä.


Learit uudemmat, citationin versiot.
Mutta sehän voi olla jollekkin pilotille ykkösjuttu tuo joystickilla sivulta lentäminen. Mutta montako temppukonetta on sivutikuilla? Ei yhtään. Toisaalta matkustajakoneet, businesjetit, yms koneet ovat tällaisia lennettäviä, että naputat enemmänkin autopilottia kun ohjaussauvaa.
FBW koneelle ei teknisesti ole merkitystä missä ohjaussauva sijaitsee, kun ei tarvitse voittaa aerodynaamisia voimia pilotin käsivoimin.
Temppukoneet ovat täysin eri asia ja siinä tietokoneet olisivat vain häiritsemässä koneen lento ominaisuuksien vientiä äärimmilleen, matalissa nopeuksissa pelkkiä fysiikan lakeja noudattaen. Hävittäjäthän muutenkin suunnitellaan mahdollisimman epävakaiksi, että niiden manööveri mahdollisuudet saadaan vietyä pidemmälle kuin pilotin kyvyt välttämättä riittäisivät. Näin saadaan hänen kapasiteetti suunnattua sodankäynnissä primääreimpiin asioihin.
 
Siis mistä nyt oli tarkoitus puhua? Siviili vai sotilasilmailusta? Omista mieltymyksistäsi vai nykyaikaisesta ilmasodankäynnistä? Itse koneen lentäminen alkaa olemaan selvästi toissijaista pl. lentäjien yleiset vaatimukset, sekä fyysinen kestävyys.
Varsin olennaista on ollut siirtää tuo keskitatti pois häiritsemästä, taistelu- ja tilannekuvajärjestelmien käyttöä.



Temppukoneet ovat täysin eri asia ja siinä tietokoneet olisivat vain häiritsemässä koneen lento ominaisuuksien vientiä äärimmilleen, matalissa nopeuksissa pelkkiä fysiikan lakeja noudattaen. Hävittäjäthän muutenkin suunnitellaan mahdollisimman epävakaiksi, että niiden manööveri mahdollisuudet saadaan vietyä pidemmälle kuin pilotin kyvyt välttämättä riittäisivät. Näin saadaan hänen kapasiteetti suunnattua sodankäynnissä primääreimpiin asioihin.
Vastasin kuten itse minusta tuntuu, vastaa kuten sinusta tuntuu.
Niinhän ne yleisasiat menee kuten kirjoitit ja kun ei tarvitse kamppailla fyysisellä voimalla ohjaimen kanssa, niin se ohjaussauva voi sijaita missä vaan.
Tuosta olisikin yksi hauska juttu, mutta antaa olla.
Joo, kuten kirjoitin, siviilikikottimet ovat asia erikseen.
 
Ranska on suunnilleen 50/50 jakanut Rafalensa yksi - ja kaksipaikkaisten kesken, koska kuulemma ilmasta-maahan / ilmasta-merelle operoinnissa se toinen lentäjä siellä takapenkillä auttaa tosi hyvin työtehtävien jaossa.

Olisiko Dassaultin tarjous siten meille 32 yksipaikkaista ja 32 kaksipaikkaista?
 
Ranska on suunnilleen 50/50 jakanut Rafalensa yksi - ja kaksipaikkaisten kesken, koska kuulemma ilmasta-maahan / ilmasta-merelle operoinnissa se toinen lentäjä siellä takapenkillä auttaa tosi hyvin työtehtävien jaossa.

Olisiko Dassaultin tarjous siten meille 32 yksipaikkaista ja 32 kaksipaikkaista?
En usko, että olisi käyttöä noin monelle kaksipaikkaselle. Veikkaan 14 kaksipaikkaista.
 
Niinhän ne yleisasiat menee kuten kirjoitit ja kun ei tarvitse kamppailla fyysisellä voimalla ohjaimen kanssa, niin se ohjaussauva voi sijaita missä vaan.

Kun alunperin väitteesi oli:

"side sticillä lentäminen on ihan tautista puuhaa ja on syy, miksi sauva pitää sijaita keskellä",

niin tähän varmaan muutamat keskustelijat yrittivät saada sinulta perustelua. Sitä ei ole vielä saatu.
 
Ohjaussauva on sivussa ainakin seuraavissa koneissa: F-16, F-22, F-35, Rafale. Varmasti ihan paskoja koneita kaikki. Onkos vielä muita?

J-20:sta löytyy sivutikku.
EGAMk_xXUAAOJvr
 
Back
Top