Huhta
Greatest Leader
Ilman Itävallan Hitleriä, jonka saksalaiset ottivat omakseen ja joka myi meidät Stalinille - ei olisi ollut Stukia eikä ehkä talvisotaakaan.
Jos Schicklgruber-vahinkoa ei olisi käynyt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ilman Itävallan Hitleriä, jonka saksalaiset ottivat omakseen ja joka myi meidät Stalinille - ei olisi ollut Stukia eikä ehkä talvisotaakaan.
Mielenkiintoinen siirtymä koneen ohjauspinnoissa telineet ulos / telineet sisään -kohdissa ajasta 02.20 eteenpäin. Kun telineet ovat ulkona ja ollaan laskussa, etusolakot nousevat automaattisesti pois, ja sama AoA ja nostovoima tehdään canardeilla, jotka samalla jarruttavat mukavasti. Tämä helpottaa oikean glidepathin ylläpitämistä pelkän moottoritehon avulla hyvin hitaassa nopeudessa. Sama systeemi lienee filmien perusteella Gripenissä, en ole katsonut onko EF:ssäkin. Canardien ohjauksen joustavuudesta vaan esimerkkinä aiheesta kiinnostuneille.
E: Tämä liittyy myös aseistukseen, koska tällainen joustavuus ohjauspinnoissa auttaa myös pitämään laajaa sallittua massakeskipisteen aluetta. Ja eri nopeusalueilla trimmaaminen on helpompaa ja tulee vähemmän ilmanvastusta.
Joo, mutta yhdestä ei vaan saa tutkalukintaaHitto, että tuo on niin kaunis kone kaksipaikkaisenakin! Unohtaisivat sen typerän suorituskykyperusteisen HX:n. Kone tulisi hankkia ulkonäön perusteella Kyllä niillä kaikilla voi jotain ohjuksia räimiä menemään.
Sitten se olisi Spitfire.Hitto, että tuo on niin kaunis kone kaksipaikkaisenakin! Unohtaisivat sen typerän suorituskykyperusteisen HX:n. Kone tulisi hankkia ulkonäön perusteella
Ainakin ylivoimainen venäläiskoneisiin nähden.Hitto, että tuo on niin kaunis kone kaksipaikkaisenakin! Unohtaisivat sen typerän suorituskykyperusteisen HX:n. Kone tulisi hankkia ulkonäön perusteella Kyllä niillä kaikilla voi jotain ohjuksia räimiä menemään.
Niin, mutta entäs sitten kun tulee seAinakin ylivoimainen venäläiskoneisiin nähden.
Intia arvioi, että Rafale pystyy viiteen lentosuoritteeseen päivässä, mikä on lähellä Ilmavoimien tavoitetta kuudesta suoritteesta päivässä, ja Suhoi taas vain kolmeen. Ja yhden F-16:n päihittämiseen Intia arvioi testien perusteella tarvitsevan kaksi Suhoita (taisi olla se Su-30) ja yksi Rafale taas pystyy torjumaan kaksi F-16:ta.
Eli näin pikamatematiikalla, ilmataistelussa nelinkertainen teho venäläiskoneisiin nähden ja vielä miltei tuplasti parempi suoritemäärä päivässä. Ja Ranska käytti per Rafale 4.16 miljoonaa euroa vuodessa Rafale-fleetin operointiin. Eli meidän 250 miljoonan budjetilla se olisi tasan 60 Rafalea. Ja tämä taas olisi omasta mielestä tosi mielekäs ja suorituskykyinen paketti, jonka kehityskin on vielä turvattu vuoteen 2060, kun Ranska aikoo käyttää tätä konetta vielä vuoteen 2070. Ja seuraajaa alkaa pukkaamaan HX:lle jo 2055 tienoilla asteittain.
Rafale on kyllä hyvä vaihtoehto. Varsinkin, jos F-35 osoittautuu liian kalliiksi operointikustannuksiltaan ja haastavaksi muilta vaatimuksiltaan ja Super Hornetin elinkareen ei ole tarpeeksi luottoa.
Ammutaan alas sergeillä?Niin, mutta entäs sitten kun tulee seyhdestoistaSU-57?
Jotenkin ei aukea mulle tuo toitottaminen rafalen kauneudesta. Näyttää periaatteessa ihan samalta kuin kaikki muutkin eurokarnadit mutta tuo ulkona kiinteästi törröttävä tankkauspuomi on kuin hemmetin iso syylä muuten kauniin naisen naamassa. Siitä tulee vääjäämättä mieleen että kun koko kone oli jo muuten suunniteltu niin joku huomasi että ei saakeli, tästähän puuttuu jotain. Tökkään sen vaan tohon niin hyvä tulee.
Epäilemättä se puomi on toimintavarma ja "halpa" kun siinä ei ole liikkuvia osia. Joku jossain sanoo että olisi irrotettava, mutta en ole _koskaan_ nähnyt ainoatakaan rafalea ilman tuota puomia joten epäilen vahvasti että se on hätäpäissään selitettyä lööperiä. Tilanpuutteen keulasta toki ymmärrän, mutta olisi senkin voinut suunnitella toisin. Sen kummemmin ranskalaista tankkauskalustoa tuntematta olisin ehkä itse harkinnut tuon törräkkeen sijasta samanlaista ratkaisua kuin jenkkien ilmavoimilla jossa kone tankataan puomilla tuon eri laivastojen suosiman korivirityksen sijasta.
Toteutustavasta huolimatta tässä oli kyse kuitenkin enempi tuosta visuaalisesta puolesta ja sen mukanaan tuomista mielikuvista.
Oli miten oli, niin nämä eivät ole missikisat.
Rafale on ihan nätti kone, mutta eihän se mikään F-22 ole. Erityisesti etuviistosta katsoen Rafale tuo mieleen harjoitushävittäjän, koska Rafalen keula on liian siro.Jotenkin ei aukea mulle tuo toitottaminen rafalen kauneudesta. Näyttää periaatteessa ihan samalta kuin kaikki muutkin eurokarnadit mutta tuo ulkona kiinteästi törröttävä tankkauspuomi on kuin hemmetin iso syylä muuten kauniin naisen naamassa. Siitä tulee vääjäämättä mieleen että kun koko kone oli jo muuten suunniteltu niin joku huomasi että ei saakeli, tästähän puuttuu jotain. Tökkään sen vaan tohon niin hyvä tulee.
Epäilemättä se puomi on toimintavarma ja "halpa" kun siinä ei ole liikkuvia osia. Joku jossain sanoo että olisi irrotettava, mutta en ole _koskaan_ nähnyt ainoatakaan rafalea ilman tuota puomia joten epäilen vahvasti että se on hätäpäissään selitettyä lööperiä. Tilanpuutteen keulasta toki ymmärrän, mutta olisi senkin voinut suunnitella toisin. Sen kummemmin ranskalaista tankkauskalustoa tuntematta olisin ehkä itse harkinnut tuon törräkkeen sijasta samanlaista ratkaisua kuin jenkkien ilmavoimilla jossa kone tankataan puomilla tuon eri laivastojen suosiman korivirityksen sijasta.
Toteutustavasta huolimatta tässä oli kyse kuitenkin enempi tuosta visuaalisesta puolesta ja sen mukanaan tuomista mielikuvista.
Oli miten oli, niin nämä eivät ole missikisat.
Epäilemättä se puomi on toimintavarma ja "halpa" kun siinä ei ole liikkuvia osia. Joku jossain sanoo että olisi irrotettava, mutta en ole _koskaan_ nähnyt ainoatakaan rafalea ilman tuota puomia joten epäilen vahvasti että se on hätäpäissään selitettyä lööperiä. Tilanpuutteen keulasta toki ymmärrän, mutta olisi senkin voinut suunnitella toisin. Sen kummemmin ranskalaista tankkauskalustoa tuntematta olisin ehkä itse harkinnut tuon törräkkeen sijasta samanlaista ratkaisua kuin jenkkien ilmavoimilla jossa kone tankataan puomilla tuon eri laivastojen suosiman korivirityksen sijasta.
Toteutustavasta huolimatta tässä oli kyse kuitenkin enempi tuosta visuaalisesta puolesta ja sen mukanaan tuomista mielikuvista.
Oli miten oli, niin nämä eivät ole missikisat.
Nämä on vähän Ranskalaisia juttuja. Onko kukaan koskaan kuullut että nouseva tankkauspuomi olisi jotenkin epävarma? Niitä käyttävät kaikki muut paitsi Rafale.Epäilemättä se puomi on toimintavarma ja "halpa" kun siinä ei ole liikkuvia osia. Joku jossain sanoo että olisi irrotettava, mutta en ole _koskaan_ nähnyt ainoatakaan rafalea ilman tuota puomia joten epäilen vahvasti että se on hätäpäissään selitettyä lööperiä. Tilanpuutteen keulasta toki ymmärrän, mutta olisi senkin voinut suunnitella toisin. Sen kummemmin ranskalaista tankkauskalustoa tuntematta olisin ehkä itse harkinnut tuon törräkkeen sijasta samanlaista ratkaisua kuin jenkkien ilmavoimilla jossa kone tankataan puomilla tuon eri laivastojen suosiman korivirityksen sijasta.
Toteutustavasta huolimatta tässä oli kyse kuitenkin enempi tuosta visuaalisesta puolesta ja sen mukanaan tuomista mielikuvista.
Oli miten oli, niin nämä eivät ole missikisat.
Näinhän se on, ei todellakaan käy kauneuspilkusta sulottaren kasvoissa. Se tulee kuitenkin jo aiempien Dassaultin koneiden perintönä. Kts. Mirage 2000.Jotenkin ei aukea mulle tuo toitottaminen rafalen kauneudesta. Näyttää periaatteessa ihan samalta kuin kaikki muutkin eurokarnadit mutta tuo ulkona kiinteästi törröttävä tankkauspuomi on kuin hemmetin iso syylä muuten kauniin naisen naamassa. Siitä tulee vääjäämättä mieleen että kun koko kone oli jo muuten suunniteltu niin joku huomasi että ei saakeli, tästähän puuttuu jotain. Tökkään sen vaan tohon niin hyvä tulee.