Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Briteillä mielenkiintoinen tilanne kun Harpooneista pitäisi luopua jo 2023 ja tämä FC/ASW tulee käyttöön monta vuotta myöhemmin. Mitä käyttävät uutta ohjustaan odotellessa?
Type 23-fregatteihin, ja ilmeisesti vain niihin, on näillä näkyvin tulossa jokin väliaikainen asejärjestelmä Harpoonien tilalle. LRASM on mainittu yhtenä todennäköisenä ehdokkaana.
Vähän vaikea ymmärtää, että miksi niihin eikä Type 45 -ilmatorjuntahävittäjiin. Type 23 on kuitenkin poistuvaa kalustoa ja puhtaalta pöydältä kehitettävän ohjuksen kehitystyössäkin saattaa esiintyä ongelmia. Ts. saadaanko haaveiltua "Perseus" tms. edes käyttöön ennen väliaikaisratkaisua kantavien alusten poistumista?
Rahaa ei ole, ja Type 23:n tehtävä nyt ja tulevaisuudessa on fleet defense, minkä vuoksi panostukset meritorjuntaohjuksiin ja myös lähitorjuntaan, CAMM, 30mm tykkien ja Martletin muodossa. Type 45 hoitaa eri tonttia budjettilaivastossa.
Eikö Type 45 ole nimenomaan se, joka puolustaa lentotukialuksia meritorjuntaohjuksilta? Type 23 huitelee sitten ahdistelemassa suklareita jossakin kauempana. Ja tältä näkökulmalta voi tietysti argumentoida Type 23 puolesta, mutta ohjuksilla alkaa olla sen verran kantamaa, etten ole ihan vakuuttunut tarpeesta sijoittaa ohjuksia ulkokehälle.
Tuo Norjan onnettomuusmäärä on suorastaan järkyttävä. 18 tuhoutunutta hävittäjää 72 alkuperäisestä määrästä. Meidän luvuillahan tuo vastaisi 16 tuhoutunutta ja jäljellä olisi 48. Meillä on ollut parempi onni.Heittoistuimien toiminnassa on ollut häiriöitä ennenkin, jopa ihan samanlaisia. Yksi norjalainen menetti henkensä kahden F-16:n törmättyä 1989. Kuomu laukesi, mutta sitä indikoivat kaapelit katkesivat koneen ollessa lattakierteessä eikä istuin lauennut. Julma tapa lähteä..
Noita keissejä on muitakin. Heittoistuinhyppy on aina riskialtista puuhaa.
Hornet oli kyllä tosi hyväksi osiittautunut valinta, vaikka vain 64 67:sta mahtuikin budjettiin. Jos meillä olisi samaan tahtiin tullut F-16:tta alas, niin meillä olisi enää 51 F-16 jäljellä. Olisiko HX-hankkeeseen edetessäkään löytynyt poliittista tahtoa lähteä 67 korvaajaa hakemaan. Nythän kun määrä on pudonnut vain kahdella Hornetilla niin se on ihan se ja sama laskun suuruuden osalta että pyydetäänkö tarjoukset 64:sta vai 62:sta hävittäjästä. Mutta varmastikin, jos meillä olisi 15 hävittäjää mennyt tonttiin, niin Ilmavoimien toimintamenojakin olisi ruuvattu sen 15 verran alaspäin. 2000-luvun "ikuisen rauhan" hallusinaatiossa tuskin alas tulleita olisi lähdetty korvaamaan, vaikka F-16:n tuotantolinja olisikin ollut käynnissä. Ja sitten seuraavalla vuosikymmenellä olisi ollut edessä taas 2008-vuoden finanssikriisistä toipuminen ja talouden jälleenrakennus. Krimin valtauksen jälkeen taas sitten oltaisiin varmaankin tuudittauduttu tämän vaihtoehtoistodellisuuden FFX-hankkeeseen.Viper onkin saanut yhdeksi lempinimekseen lawn dart.
Tuo Norjan onnettomuusmäärä on suorastaan järkyttävä. 18 tuhoutunutta hävittäjää 72 alkuperäisestä määrästä. Meidän luvuillahan tuo vastaisi 16 tuhoutunutta ja jäljellä olisi 48. Meillä on ollut parempi onni.
Ja eivät edes korvanneet kaikkia jäljellä olevia 55 F-16:tta vaan hankkivat 52 F-35. Kun taas meillä lähdettiin alunperin liikkeelle siitä, että jopa tuhoutuneet koneyksilöt korvataan, mutta nyt saattaa siinä tulla esteeksi kymppimiljardin katto.
Tähän lausuntoon muistan törmänneeni jossakin. Voin kuvitella lentäjän mietteet kun työntää hanat täysin eteen kiivetäkseen ylöspäin mahdollisimman nopeasti ja samalla hetkellä alkaa hävittäjä tärisemään helvetillisessä voimalla ja moottoreiden instrumentit kertovat aika erikoisia lukemia: "Well shit, there goes another fuckin thing, at least another fucker still works... Um, ahh... Hammer 1-1 declaring an emergency due to an enginge failure, again... rtb."Alkusarjojen P&W F100 oli pirullisen epäluotettava moottori: eräs F-15A-lentäjä kertoili että kun kaasun työnsi eteen, niin ei mitään takeita kummasta päästä moottoria lyövät lieskat ulos. Eaglessa sentään on kaksi moottoria...
Convair koeampui ne käyttäen testinukkena istuimeen sidottua karhua. Se taas vaati kovia kiveksiä siltä häiskältä, joka sitoo sen karhun kiinni siihen.