Dassault Rafale

Negatiiviset g:t nosti esimerkiksi siitä mikä ei ollut tavallista. Helppo uskoa, että sellaisen takia kokematon repsikka kauhoo kahvaa. Varsinkin kun oli antaa vastaava Tomcat-esimerkki.
 
Ja varsinkin kun valjaat olivat sen verran huonosti kiristetty että matkustajasta tuli oikeasti matkustaja alkaessa irtautumaan istuimesta ja luonnollisena reaktiona nappaa jostain kiinni mistä saa vedetteyä itsensä takaisin istuimeen kiinni. Tämä nyt vaan sattui olemaan heittoistuimen laukaisukahva. Aika paljon meni vituiksi yhdellä kertaa, tuskin ihan heti päästävät ketään ulkopuilista lennolle mukaan.
 
Noista Tutkan linkittämistä näytösvideoista palasi taas tämä mieleeni, videon otsikko kertoo aika paljon:


Lisäksi löytyy ohjaamosta split screen-kuvattu näytöslento:


HUD-symboliikasta kiinnostuneille: Keskellä ylhäällä heading tape. Tästä oikealla lentokorkeus ja vastakkaisella puolella vasemmalla nopeus (kts ja mach). Vasemmalla alhaalla kohtauskulma ja vastakkaisella puolella äärioikealla G-voimat. Keskellä pitch ladder sekä velocity vector. Huimaa menoa.
 
Ja varsinkin kun valjaat olivat sen verran huonosti kiristetty että matkustajasta tuli oikeasti matkustaja alkaessa irtautumaan istuimesta ja luonnollisena reaktiona nappaa jostain kiinni mistä saa vedetteyä itsensä takaisin istuimeen kiinni. Tämä nyt vaan sattui olemaan heittoistuimen laukaisukahva. Aika paljon meni vituiksi yhdellä kertaa, tuskin ihan heti päästävät ketään ulkopuilista lennolle mukaan.
Miten tässä nyt herää kysymys kulttuurista. Tiedän, että on liika väittää Ranskalaisia Savolaisiksi. Paljon sitä vaan jätetään vastaanottajan "lahjaksi". Enkä puhu nyt autoista vaan projekteista missä meillä on jo kansantaloudessakin paljon kiinni.
 
Rafale-pakettia voi peilata Macronin visioihin.

"President Emmanuel Macron’s February 2020 speech at the École Militaire, ostensibly about French nuclear policy, was also a major strategic statement about France’s role in Europe and the world. His primary message, directed towards Berlin in particular, advocates for an ‘awakening’ of Europe as an autonomous actor in the defence and possibly nuclear realms."
 
At present, French manufacturers are executing the order for 36 jets and investing 50% of the €7.8 billion contract price in the Indian aerospace and defence sectors as part of the offsets clause, with a factory in partnership with Reliance Defence at Nagpur also geared to produce the Falcon executive jets.

While the contours of a possible partnership have not been finalised, sources confirmed that detailed discussions have taken place on how HAL facilities and expertise could be used for the next round of localisation when more jets are ordered.

....

As reported by ET, an offer is on the table for the sale of two more squadrons, which means 36 additional Rafale jets, for the IAF. While the deal for 36 Rafale jets signed in 2016 cost €7.87 billion, the additional 36 aircraft could cost significantly lower at around €6 billion as fixed costs covering India specific enhancements, training equipment and infrastructure have already been made.
Elikä ilman modifikaatioita 36 Rafalea maksaa sen kuusi miljardia euroa, kun teollisen yhteistyön vaatimus on 50 prosenttia kauppahinnasta.

Meillä vaatimus on 30 prosenttia ja ei tehdä mitään modifikaatioita, niin kyllä tuohon 10 miljardiin saa varmaankin sen 64 mahtumaan. Ja jos Ranskan 4,16 miljoonan euron vuosikustannus per Rafale pätee meilläkin, voitaisiin kymmenesosalla v. 2020 budjetista eli 270 miljoonalla eurolla kattaa 64 Rafalen toimintamenot.

Luin vielä Suomen Sotilaan oman Rafale-erikoisliitteen eilen, niin täytyy sanoa, että Rafalella on hyvät potentiaalit olla se kisan musta hevonen, joka laukkaakin takavasemmalta voittoon.
 

Elikä ilman modifikaatioita 36 Rafalea maksaa sen kuusi miljardia euroa, kun teollisen yhteistyön vaatimus on 50 prosenttia kauppahinnasta.

Meillä vaatimus on 30 prosenttia ja ei tehdä mitään modifikaatioita, niin kyllä tuohon 10 miljardiin saa varmaankin sen 64 mahtumaan. Ja jos Ranskan 4,16 miljoonan euron vuosikustannus per Rafale pätee meilläkin, voitaisiin kymmenesosalla v. 2020 budjetista eli 270 miljoonalla eurolla kattaa 64 Rafalen toimintamenot.

Luin vielä Suomen Sotilaan oman Rafale-erikoisliitteen eilen, niin täytyy sanoa, että Rafalella on hyvät potentiaalit olla se kisan musta hevonen, joka laukkaakin takavasemmalta voittoon.

Kyllä se ainakin perstuntumalta vaikuttaa kaikkein tasapainoisimmalta vaihtoehdolta, joka mahtunee siihen käskettyyn ylläpitobudjettiin. Vaikka Rafale onkin oma suosikkini, niin onneksi valintaa ei tehdä yhtä heppoisilla perusteilla, kuin edellä esitin:)
 
Kyllä se ainakin perstuntumalta vaikuttaa kaikkein tasapainoisimmalta vaihtoehdolta, joka mahtunee siihen käskettyyn ylläpitobudjettiin. Vaikka Rafale onkin oma suosikkini, niin onneksi valintaa ei tehdä yhtä heppoisilla perusteilla, kuin edellä esitin:)
Kyllähän ne ranskattaret ovat juuri oikein ja hyvällä tapaa tasapainotettuja. Niitä kelpaa katsella.
 
Itse tässä en enää tiedä oikein kumpaa kannattaisin, Salamakakkosta vai Rafalea. Kun ekassa on julkisista lähteistä päätellen aika korkeat käyttökulut ja toka taas vaikuttaa kuluineen tosi hyvältä, mutta suorituskyvyltään ei ole ihan yhtä kova ässä.

Rafalesta voisi uskoa jo, että elinkaarikustannukset mahtuvat siihen 20 miljardiin euroon, mikä taas tekee siitä turvallisen valinnan, jos politiikoilta ei herrykään lisärahaa.
 
Itse tässä en enää tiedä oikein kumpaa kannattaisin, Salamakakkosta vai Rafalea. Kun ekassa on julkisista lähteistä päätellen aika korkeat käyttökulut ja toka taas vaikuttaa kuluineen tosi hyvältä, mutta suorituskyvyltään ei ole ihan yhtä kova ässä.

Rafalesta voisi uskoa jo, että elinkaarikustannukset mahtuvat siihen 20 miljardiin euroon, mikä taas tekee siitä turvallisen valinnan, jos politiikoilta ei herrykään lisärahaa.
Ranskan hallituksen ja Dassaultin mielenkiintoinen paketti on se että koneelle luvattiin heti täysi teknologiasiirto, joka mahdollistaa ainakin paperilla että suomi-teollisuus saa maksimaalisen hyödyn kaupasta. Samaten ilmavaivat ja sen strategiset kumppanit saavat samantyyppisen luvan kehitellä konetta täällä, kuten HN-laivastolle tehtiin.

Safran, Dassault ja Thales ovat myös ranskisten mukaan toimittaneet kaikki Ranskan koneet aikataulussa ja budjetissa, joka ei ole täysin itsestäänselvää.
 
Ranskan hallituksen ja Dassaultin mielenkiintoinen paketti on se että koneelle luvattiin heti täysi teknologiasiirto, joka mahdollistaa ainakin paperilla että suomi-teollisuus saa maksimaalisen hyödyn kaupasta. Samaten ilmavaivat ja sen strategiset kumppanit saavat samantyyppisen luvan kehitellä konetta täällä, kuten HN-laivastolle tehtiin.

Safran, Dassault ja Thales ovat myös ranskisten mukaan toimittaneet kaikki Ranskan koneet aikataulussa ja budjetissa, joka ei ole täysin itsestäänselvää.
Tuo aikataulussa ja budjetissa toimittaminen on kyllä sellainen plussa, että Rafalen valinta sopii ihan hyvin.
 
Back
Top