Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miten tässä nyt herää kysymys kulttuurista. Tiedän, että on liika väittää Ranskalaisia Savolaisiksi. Paljon sitä vaan jätetään vastaanottajan "lahjaksi". Enkä puhu nyt autoista vaan projekteista missä meillä on jo kansantaloudessakin paljon kiinni.Ja varsinkin kun valjaat olivat sen verran huonosti kiristetty että matkustajasta tuli oikeasti matkustaja alkaessa irtautumaan istuimesta ja luonnollisena reaktiona nappaa jostain kiinni mistä saa vedetteyä itsensä takaisin istuimeen kiinni. Tämä nyt vaan sattui olemaan heittoistuimen laukaisukahva. Aika paljon meni vituiksi yhdellä kertaa, tuskin ihan heti päästävät ketään ulkopuilista lennolle mukaan.
Kuvio on kuin lepikko lumisessa maastossa. Ja sen takana on seepra, eikun...Seepran värityksen tiedetään vähentävän ympärillä pöriseviä perskärpäisiä. Tiedä häntä päteekö myös hävittäjiin.
On se porno kone...hieno video.
Elikä ilman modifikaatioita 36 Rafalea maksaa sen kuusi miljardia euroa, kun teollisen yhteistyön vaatimus on 50 prosenttia kauppahinnasta.At present, French manufacturers are executing the order for 36 jets and investing 50% of the €7.8 billion contract price in the Indian aerospace and defence sectors as part of the offsets clause, with a factory in partnership with Reliance Defence at Nagpur also geared to produce the Falcon executive jets.
While the contours of a possible partnership have not been finalised, sources confirmed that detailed discussions have taken place on how HAL facilities and expertise could be used for the next round of localisation when more jets are ordered.
....
As reported by ET, an offer is on the table for the sale of two more squadrons, which means 36 additional Rafale jets, for the IAF. While the deal for 36 Rafale jets signed in 2016 cost €7.87 billion, the additional 36 aircraft could cost significantly lower at around €6 billion as fixed costs covering India specific enhancements, training equipment and infrastructure have already been made.
HAL back on Rafale Radar, talks on for making jets in India
French aircraft manufacturer Dassault and state-owned Hindustan Aeronautics Limited have worked most recently on $2.1 b deal to upgrade IAFs Mirage 2000 fleet. General Rawat has spoken of staggered purchases of fighter jets in the future, his idea being that small batches would be ordered to...m.economictimes.com
Elikä ilman modifikaatioita 36 Rafalea maksaa sen kuusi miljardia euroa, kun teollisen yhteistyön vaatimus on 50 prosenttia kauppahinnasta.
Meillä vaatimus on 30 prosenttia ja ei tehdä mitään modifikaatioita, niin kyllä tuohon 10 miljardiin saa varmaankin sen 64 mahtumaan. Ja jos Ranskan 4,16 miljoonan euron vuosikustannus per Rafale pätee meilläkin, voitaisiin kymmenesosalla v. 2020 budjetista eli 270 miljoonalla eurolla kattaa 64 Rafalen toimintamenot.
Luin vielä Suomen Sotilaan oman Rafale-erikoisliitteen eilen, niin täytyy sanoa, että Rafalella on hyvät potentiaalit olla se kisan musta hevonen, joka laukkaakin takavasemmalta voittoon.
Kyllähän ne ranskattaret ovat juuri oikein ja hyvällä tapaa tasapainotettuja. Niitä kelpaa katsella.Kyllä se ainakin perstuntumalta vaikuttaa kaikkein tasapainoisimmalta vaihtoehdolta, joka mahtunee siihen käskettyyn ylläpitobudjettiin. Vaikka Rafale onkin oma suosikkini, niin onneksi valintaa ei tehdä yhtä heppoisilla perusteilla, kuin edellä esitin
Ranskan hallituksen ja Dassaultin mielenkiintoinen paketti on se että koneelle luvattiin heti täysi teknologiasiirto, joka mahdollistaa ainakin paperilla että suomi-teollisuus saa maksimaalisen hyödyn kaupasta. Samaten ilmavaivat ja sen strategiset kumppanit saavat samantyyppisen luvan kehitellä konetta täällä, kuten HN-laivastolle tehtiin.Itse tässä en enää tiedä oikein kumpaa kannattaisin, Salamakakkosta vai Rafalea. Kun ekassa on julkisista lähteistä päätellen aika korkeat käyttökulut ja toka taas vaikuttaa kuluineen tosi hyvältä, mutta suorituskyvyltään ei ole ihan yhtä kova ässä.
Rafalesta voisi uskoa jo, että elinkaarikustannukset mahtuvat siihen 20 miljardiin euroon, mikä taas tekee siitä turvallisen valinnan, jos politiikoilta ei herrykään lisärahaa.
Tuo aikataulussa ja budjetissa toimittaminen on kyllä sellainen plussa, että Rafalen valinta sopii ihan hyvin.Ranskan hallituksen ja Dassaultin mielenkiintoinen paketti on se että koneelle luvattiin heti täysi teknologiasiirto, joka mahdollistaa ainakin paperilla että suomi-teollisuus saa maksimaalisen hyödyn kaupasta. Samaten ilmavaivat ja sen strategiset kumppanit saavat samantyyppisen luvan kehitellä konetta täällä, kuten HN-laivastolle tehtiin.
Safran, Dassault ja Thales ovat myös ranskisten mukaan toimittaneet kaikki Ranskan koneet aikataulussa ja budjetissa, joka ei ole täysin itsestäänselvää.