Dassault Rafale

Kaikki hyväksytyt mittarilähestymismenetelmät, myös sotilaspuolella, sietävät tietyn verran virhettä ja mahdollistavat lähestymisen keskeyttämisen kaikissa tilanteissa (ml. moottorihäiriötilanteessa monimoottorikoneille).

Tottakai juuri noin, jos ei ole hätä ja toimitaan normaalilla riskinotolla. Siksi tuo Rafalen näytösohjelma onkin mielenkiintoinen erikoisuus. Ranskan M2000-tiimillä oli aikanaan hiukan sama, liike oli vain paljon korkeampi, pitempi ja loivempi (mm. Lappeenrannan näytöksessä) ja finaali alkoi tavallista suuremmalla nopeudella, mutta linjalla oltiin jo ehkä kolmen mailin päässä.

Sinänsä äärimmäisen lyhyen lähestymisen välttäminen ei ole kuin (asiallinen) turvallisuustekijä mainitsemiasi varotoimia varten; helppoa se on jokaiselle, joka osaa oikeasti hallita kyseistä konettaan, ja jos luotto koneen kuntoon on tiptop. Ranskalaiset tykkäävät esitellä näitä enemmän kuin muut, joten ne kuuluvat lentokäsikirjan puolelle niissä, jos ei muissa.
 
Ehkä ymmärsin väärin. Ymmärsin viittauksen avioniikkaan tarkoittavan lähestymisen lentämistä avioniikan mukaan so. mittarilähestymistä.

Visuaalissa onnistuu varmasti turvallisesti näytösolosuhteissa (keskittyminen, mielentila harjoittelu, koneen kuormaus jne), onko turvallista edelleen sotalennolta paluussa? Onko menetelmästä niin paljon hyötyä, että riittää jos se onnistuu 99 kertaa sadasta? 999 kertaa tuhannesta?
 
Ehkä ymmärsin väärin. Ymmärsin viittauksen avioniikkaan tarkoittavan lähestymisen lentämistä avioniikan mukaan so. mittarilähestymistä.

Visuaalissa onnistuu varmasti turvallisesti näytösolosuhteissa (keskittyminen, mielentila harjoittelu, koneen kuormaus jne), onko turvallista edelleen sotalennolta paluussa? Onko menetelmästä niin paljon hyötyä, että riittää jos se onnistuu 99 kertaa sadasta? 999 kertaa tuhannesta?
Niin meinasin tuolla avioniikalla sitä, että jos maantiekentän kiitotie ja lähestymislinja/-ikkuna on koodattu järjestelmään valmiiksi, ja miksi ei nykyaikana olisi, se ottaa pilotilta yhden huomionsyöjän pois (tähystys & kartta) ja voi keskittyä liikehdintään. Mielentilan rajoitteet tietysti pitää ottaa huomioon, mutta luonnepuoli ja lentokäsiala lienee aika tarkasti seurattua koulutuksessa. Jos kyky tällaiseen ei ole siellä korkealla prioriteetilla, niin ei tietysti kyseinen ilmavoima sitä myöskään hyödynnä. Kiitotielle laskeutuminen sinänsä lienee nykyaikaisella taistelukoneella hyvin helppoa ja yksinkertaista, joissakin lähes kokonaan automatisoitua. Rafalessa ilmeisesti tarvitsee vain valita nopeus ja osoittaa mihin kohtaan kiitotietä haluaa osua, en tiedä onko siinä lisäksi samanlaista kosketuksen jälkeistä täysautomatiikkaa kuin ruotsalaiskilpailijassa on.

Mitä normiaikoihin ja operatiiviseen toimintaan tulee, panin ASEMin partiolentojen aikaan merkille HN-koneiden liikehdinnän tukikohdan läheisyydessä olevan erilaista kuin harjoitustoiminnassa. Oli selkeästi eri proseduurit käytössä. Tuntuivat vähän nautiskelevan. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Ohjustoimitusten aikaistaminen onnistuu täälläkin.
Tämä kyllä on selvää signaalin antamista Ranskalta varsinkin, kun nyt on täältä mahdollista kerätä itselleen 10 miljardin potti. Näyttävät, että tekevät ohjuksille nopeutettuja toimituksia.
 
Ranskatar jäätävillä kannuilla, eli AASM-1000 (1000kg) ensimmäistä kertaa Rafalen siipien alla.

Rafale-AASM-1000-kg-HAMMER-840x480.jpeg
 
Onko tietoa millä nuo sihdataan maaliin kun ainakaan tästä kuvakulmasta ei näy targetin podia? Vai onko kyseessä vaan joku lentämiseen liittyvä testaus?

Kyseessä lienee testilento, ase integroidaan osana F4-versiota. Pommissa näkyvä sininen rengas kertoo että siinä ei ole r-ainetta, ja koneen keulassa näyttäisi olevan virtausmittari tai muu testausinstrumentti. AASM ei toisaalta sinäänsä vaadi LDP:ta jos käytössä on GPS/INS tai IIR-versio.
 
Viimeksi muokattu:
Ja varmaan sellaiset kohteet, jotka vaatii 1000kg pommin/pommeja on aika kiinteitä, eli jollain muulla kuin laser osoituksella voidaan mennä.
 
Intian Rafalet varustetaan Scalp EG ja Spice 2000-pommiversiolla (1000kg). Spice 2000 ja 1tn pommi antavat n. 60 kantaman eli karkeasti sama kuin AASM Hammer rakettimoottorilla.

Israeli smart bombs, French stealth cruise missiles to boost IAF strike prowess
The Indian Air Force is, reportedly, planning to acquire more SPICE-2000 munitions

Web Desk July 01, 2020 13:36 IST

As the standoff with China at the Ladakh border continues, the Indian government is making emergency purchases of weapon systems for the three armed services.
On Tuesday, news agency ANI reported that the Indian Air Force was planning to acquire "more Spice-2000 bombs" from Israel for the purposes of destroying bunkers and buildings.
The SPICE-2000 made headlines last February when it was revealed that Indian Air Force Mirage 2000 fighters had used these weapons to bomb the terror camp in Balakot.

In the strictest sense, the SPICE-2000 is not a bomb in itself. The SPICE-2000 is from a family of munitions. SPICE, which stands for Smart, Precise Impact and Cost-Effective, is a guidance and manoeuvring kit manufactured by Israel's Rafael. The SPICE kit adds a sophisticated guidance system—consisting of inertial navigation, satellite guidance and electro-optical sensors for pinpoint accuracy—and control fins to a conventional unguided bomb. The SPICE turns a conventional 'gravity' bomb into a sophisticated, long-range guided weapon.

The SPICE-1000 kit, which is available for 500kg bombs, has a glide range of nearly 100km, while the SPICE-2000 (meant for 1,000kg bombs) has a glide range of around 60km. While laser-guided bombs are less expensive than the SPICE and are as accurate, cloud cover and adverse weather tend to degrade their performance; furthermore, laser-guided bombs typically have a range of around 15km.

Their long range makes the SPICE family of smart bombs suited for hitting targets in protected air space. China operates a variety of potent air defence systems, including the Russian S-300 and the newer S-400 as well as indigenous platforms.

Soon after the Balakot attack last year, PTI reported that the Indian Air Force was "in the process of equipping the Su-30MKI with Israeli SPICE-2000 bombs, to make the fighter jets more potent". The Su-30MKI is numerically and technologically the most important fighter in Indian Air Force service, with around 250 aircraft in operation. With a maximum takeoff weight of over 35 tonnes, twice that of the Mirage-2000, a single Su-30MKI could carry at least three SPICE-2000 bombs, giving it massive operational flexibility.

Scalp power

More SPICE munitions are not the only weapons that will strengthen the Indian Air Force's ground-attack capability. Earlier this week, The Print had reported that France had shipped to India Meteor air-to-air missiles and Scalp cruise missiles, both of which will arm the Rafale fighter jets destined for the Indian Air Force. The Scalp is an air-launched cruise missile manufactured by European defence consortium MBDA. The Scalp, which is designed in France, weighs around 1,300kg. According to MBDA, the Scalp has a stated range of 250km, though media reports claim the weapon can go twice that distance.

https://www.theweek.in/news/india/2...ise-missiles-to-boost-iaf-strike-prowess.html
 
Tämä on niin upeasti kuvattu + musiikki että nousee stondis...;). Ranskan ilmavoimien video, jossa Rafale tunnistaa pienkoneen ja saattaa kentälle. Ei mitenkään erikoista, mutta lähikuvat on upeita ja tarkkoja. Ranskatar kukoistaa näissä kuvissa:love:. Koneen takaosa näkyy erityisen hyvin ja silmiin pistää mm. Thales Spectran antennit moottorien molemmin puolin. Ne eivät yleensä erotu kovin hyvin, kuten pystyvakaajassa oleva antenni. http://tda-armements.com/en/worldwide/aerospace/magazine/rafale-defence-realm
 
En tunne sivustoa, mutta Eurasiantimes kirjoitti Rafaleista kriittiseen sävyyn ja ihan tilauskantaan perustuvia väitteitä:
No Buyers For Rafale Jets: Why Almost Every Country Dumped French Rafales Except India?
The Rafale is one of the most expensive aircraft in the international market. India’s deal of 36 jets is worth Rs. 60,000 crores. Experts argue that the high cost is the result of many reasons including general inefficiency in the country’s defence sector.

While India is celebrating the arrival of its Rafale jets, military experts have not only questioned its capabilities against US aircraft but also raised questions why the Rafale jets failed to compete in the international arms markets and got dumped by a majority of nations?
https://eurasiantimes.com/no-buyers...y-country-dumped-french-rafales-except-india/
 
En tunne sivustoa, mutta Eurasiantimes kirjoitti Rafaleista kriittiseen sävyyn ja ihan tilauskantaan perustuvia väitteitä:

Intialla on hyvät kokemukset Mirage-hävittäjistä mikä varmasti vaikutti paljon kauppojen syntymiseen.
Kauppahintaan sisältyy paljon muutakin kuin pelkät koneet. Mm. Intian haluamia kustomointeja
 
Back
Top