Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En tunne sivustoa, mutta Eurasiantimes kirjoitti Rafaleista kriittiseen sävyyn ja ihan tilauskantaan perustuvia väitteitä:

Kun maailmassa on oikeastaan neljä hävittäjäekosysteemiä - Venäjä, Kiina, USA ja Ranska - on Intian tapaisella nousevalta suurvallalta ihan fiksua ostaa koneita kolmelta näistä oman teknologian kehittämiseksi ja toisaalta myös varmistukseksi mahdollisia tulevaisuuden välirikkoja ajatellen. Eurofighter ja Gripen ovat tässä turhassa välissä, ne eivät ole samaan tapaan erillisiä USA:sta kuin Ranska.
 
Euroissahan Rafalen hinta Intialle oli 7,8 miljardia euroa. Tästä Intia-modauksia oli 1,8 miljardin arvosta, ja tämä 1,8 miljardia kattaa Intia-modaukset myös myöhemmille Rafale-hankinnoille. Ja muistaakseni Intia vaati 50% kauppahinnasta teollista yhteistyötä, ja Suomi taas vaatii 30 prosenttia, ja 100 prosentin kauppahinnasta teollisen yhteistyön hinnaksi laskettiin HX:n 10 miljardin budjetilla maksavan ylimääräisen miljardin päälle. Eli sata milliä per 10 prosenttia.

Arvioni lienee huono, koska kaikkien maiden hankintaprosessit ovat erilaisia, jne... mutta jos vielä tuosta kuudesta miljardista miinustetaan 50% vs 30% teollista yhteistyötä tekijän vuoksi vaikka 150 miljoonaa euroa hinnasta pois, eli 36 konetta lähtisi 5,85 miljardiin euroon, 10 miljardilla saisi nykyisen Hornet-määrän eli 62 Rafalea.
 
Intialla on hyvät kokemukset Mirage-hävittäjistä mikä varmasti vaikutti paljon kauppojen syntymiseen.
Kauppahintaan sisältyy paljon muutakin kuin pelkät koneet. Mm. Intian haluamia kustomointeja
Aika hyvät argumentit tuossa. Tuota en tiennytkään että mukaan tulee ranskisten vanhoja Jaguareita 32 kpl. Säästyvät itse romutuskustannuksilta, fiksua siis.
Kauppahinta on aina spekulaation kohde koska siihen vois sisältyä niin monenlaista.
 
Euroissahan Rafalen hinta Intialle oli 7,8 miljardia euroa. Tästä Intia-modauksia oli 1,8 miljardin arvosta, ja tämä 1,8 miljardia kattaa Intia-modaukset myös myöhemmille Rafale-hankinnoille. Ja muistaakseni Intia vaati 50% kauppahinnasta teollista yhteistyötä, ja Suomi taas vaatii 30 prosenttia, ja 100 prosentin kauppahinnasta teollisen yhteistyön hinnaksi laskettiin HX:n 10 miljardin budjetilla maksavan ylimääräisen miljardin päälle. Eli sata milliä per 10 prosenttia.
Se taisi olla optimisesti arvioituna 10% vain siitä 30% vaatimuksesta eli 3 miljardista, eli 300 miljoonaa euroa. Tosin se kuulostaa niin pieneltä verrattuna kymppiin, että pysyneekö sillä tasolla tärväys?
 
Euroissahan Rafalen hinta Intialle oli 7,8 miljardia euroa. Tästä Intia-modauksia oli 1,8 miljardin arvosta, ja tämä 1,8 miljardia kattaa Intia-modaukset myös myöhemmille Rafale-hankinnoille. Ja muistaakseni Intia vaati 50% kauppahinnasta teollista yhteistyötä, ja Suomi taas vaatii 30 prosenttia, ja 100 prosentin kauppahinnasta teollisen yhteistyön hinnaksi laskettiin HX:n 10 miljardin budjetilla maksavan ylimääräisen miljardin päälle. Eli sata milliä per 10 prosenttia.

Arvioni lienee huono, koska kaikkien maiden hankintaprosessit ovat erilaisia, jne... mutta jos vielä tuosta kuudesta miljardista miinustetaan 50% vs 30% teollista yhteistyötä tekijän vuoksi vaikka 150 miljoonaa euroa hinnasta pois, eli 36 konetta lähtisi 5,85 miljardiin euroon, 10 miljardilla saisi nykyisen Hornet-määrän eli 62 Rafalea.

Hintavertailua on vaikea tehdä kun ei tiedä esim.
- kuinka monta minkäkinlaista ohjusta on ostettu. Yksi Meteor maksaa ilmeisesti 2 miljoonaa euroa ja Scalp-risteilyohjuksetkaan eivät halpoja ole. Mitä lie Exocetin hinta jos niitä ovat ostaneet
- kuinka monelle lentokentälle on tehty tarvittavat muokkaukset Rafalea varten. Ei ole halpa hinta. Mm. Norja lentää F-35:ia vain yhdeltä kentältä tästä syystä. F-16:illa oli vielä useampi kenttä käytössä IMHO
- kuulunee siihen teolliseen yhteistyöhön, mutta Quora-jutussa yksi kommentoija kertoi että Ranska osallistuu mm. intialaisten Kaveri-moottorin kuntoonsaamiseen. Paikalliset kehittäneet sitä 20 vuotta ja ei ole valmis vielä
 
kuinka monta minkäkinlaista ohjusta on ostettu. Yksi Meteor maksaa ilmeisesti 2 miljoonaa euroa ja Scalp-risteilyohjuksetkaan eivät halpoja ole. Mitä lie Exocetin hinta jos niitä ovat ostaneet
Tänne linkattu Quora-vastaus jo sanoo, että aseita on hankittu 25 miljoonalla per kone.
- kuinka monelle lentokentälle on tehty tarvittavat muokkaukset Rafalea varten. Ei ole halpa hinta. Mm. Norja lentää F-35:ia vain yhdeltä kentältä tästä syystä. F-16:illa oli vielä useampi kenttä käytössä IMHO
Em. Quora-vastauksen mukaan kahdelle.
 
Euroissahan Rafalen hinta Intialle oli 7,8 miljardia euroa. Tästä Intia-modauksia oli 1,8 miljardin arvosta, ja tämä 1,8 miljardia kattaa Intia-modaukset myös myöhemmille Rafale-hankinnoille. Ja muistaakseni Intia vaati 50% kauppahinnasta teollista yhteistyötä, ja Suomi taas vaatii 30 prosenttia, ja 100 prosentin kauppahinnasta teollisen yhteistyön hinnaksi laskettiin HX:n 10 miljardin budjetilla maksavan ylimääräisen miljardin päälle. Eli sata milliä per 10 prosenttia.

Arvioni lienee huono, koska kaikkien maiden hankintaprosessit ovat erilaisia, jne... mutta jos vielä tuosta kuudesta miljardista miinustetaan 50% vs 30% teollista yhteistyötä tekijän vuoksi vaikka 150 miljoonaa euroa hinnasta pois, eli 36 konetta lähtisi 5,85 miljardiin euroon, 10 miljardilla saisi nykyisen Hornet-määrän eli 62 Rafalea.
Minulta kysyttiin tiedänkö kuinka monta kertaa @Protheon_93 kusee viikossa huosuunsa.

En tiedä vielä mutta lasketaan yhdessä:

Kävin puistossa haastatelemassa Repaa ja Myökkää. Repa kertoi kusevansa huosuihinsa keskimäärin viisi kertaa viikossa, ja Möykkä kaksi kertaa. Eli keskiarvo on 5+2=7%2= 3.5.

Eli oikea vastaus kysymykseen on 3.5 virtsauskertaa per viikko.
 
Minulta kysyttiin tiedänkö kuinka monta kertaa @Protheon_93 kusee viikossa huosuunsa.

En tiedä vielä mutta lasketaan yhdessä:

Kävin puistossa haastatelemassa Repaa ja Myökkää. Repa kertoi kusevansa huosuihinsa keskimäärin viisi kertaa viikossa, ja Möykkä kaksi kertaa. Eli keskiarvo on 5+2=7%2= 3.5.

Eli oikea vastaus kysymykseen on 3.5 virtsauskertaa per viikko.
Joo joo, kaikki jotka eivät varauksettomasti kannata F-35:ttä ovat mielestäsi ali-ihmisiä, mutta tämä oli jo sinultakin aikamoinen rimanalitus.
 
Joo joo, kaikki jotka eivät varauksettomasti kannata F-35:ttä ovat mielestäsi ali-ihmisiä, mutta tämä oli jo sinultakin aikamoinen rimanalitus.
Eikö kukaan puhu demareista pahaa yleisellä kun ehdit tänne kalustopuolelle?

No niin tai näin, kommentillani ei ollut mitään tekemistä F-35:n kanssa, tarkoitus oli huonoa huumoria käyttämällä osoittaa että vajailla tiedoilla kauppojen sisällöistä ja kovasti olettamalla voi päätyä ihan mihin vain lopputuloksiin.
 
En tunne sivustoa, mutta Eurasiantimes kirjoitti Rafaleista kriittiseen sävyyn ja ihan tilauskantaan perustuvia väitteitä:
No Buyers For Rafale Jets: Why Almost Every Country Dumped French Rafales Except India?
The Rafale is one of the most expensive aircraft in the international market. India’s deal of 36 jets is worth Rs. 60,000 crores. Experts argue that the high cost is the result of many reasons including general inefficiency in the country’s defence sector.

While India is celebrating the arrival of its Rafale jets, military experts have not only questioned its capabilities against US aircraft but also raised questions why the Rafale jets failed to compete in the international arms markets and got dumped by a majority of nations?
https://eurasiantimes.com/no-buyers...y-country-dumped-french-rafales-except-india/

"As reported earlier by EurAsian Times, Russian aviation experts had claimed that Rafale jets would have been useless against the Chinese Airforce (PLAAF). The maximum speed of the Rafale jet is about Mach 1.8 compared to Chinese J-16s at Mach 2.2."

:unsure: Jaha! Turha siis pistää sitä Gripeniä tai F-35:ttäkään.
 
"As reported earlier by EurAsian Times, Russian aviation experts had claimed that Rafale jets would have been useless against the Chinese Airforce (PLAAF). The maximum speed of the Rafale jet is about Mach 1.8 compared to Chinese J-16s at Mach 2.2."

:unsure: Jaha! Turha siis pistää sitä Gripeniä tai F-35:ttäkään.

Jenkit kaivavat YF-12:n museosta ja pyyhkivät J-16:lla nenää!
 
"As reported earlier by EurAsian Times, Russian aviation experts had claimed that Rafale jets would have been useless against the Chinese Airforce (PLAAF). The maximum speed of the Rafale jet is about Mach 1.8 compared to Chinese J-16s at Mach 2.2."

:unsure: Jaha! Turha siis pistää sitä Gripeniä tai F-35:ttäkään.
Jep. Onneksi toisessa sivuston artikkelissa on vastaus kaikkiin ongelmiimme: MiG-29!
 
Näyttäähän se Venäjän kannalta vähän surkealta, miten ensimmäiset Rafalet on otettu Intiassa vastaan palmunoksilla ja ylistyksellä, käänteen tekevä pelastaja on saapunut. Siis samaan aikaan kun Intialla on läjäpäin Su-30MKI koneita(joihin Intia kait haluaa asentaa I-Derby ER, jotta ne eivät olisi niin hyödyttömiä ilmataistelussa).
 
Joo joo, kaikki jotka eivät varauksettomasti kannata F-35:ttä ovat mielestäsi ali-ihmisiä, mutta tämä oli jo sinultakin aikamoinen rimanalitus.
Valitettavasti jotkut käyttäjät eivät kunnioita muiden mielipiteitä lainkaan edes väittelyssä ja heiltä puuttuu normaali sivistys. Siihen kuuluu asiallinen kielenkäyttö ja käytös muita kohtaan ja jos mokaa niin silloin fiksu henkilö älyää pyytää anteeksi. Tämä ei nähtävästi koske lämärin miehiä:mad:.

Parempi jättää nuo lapsellisuudet omaan arvoonsa eikä pilata omaa päiväänsä kommentoimalla moisia aivopieruja.
 
Ei taida voida alkaa kovinkaan boldattuja yhtäläisyysmerkkejä vetämään Olkiluoto 3:n ja mahdollisen Rafale hankinnan välille. Tuolla tavalla jos alettaisiin viivoja vetämään eri hankintojen välille niin voitaisiin jättää hävittäjät hankkimatta kokonaan ja tehdä vaikka paperilennokkeja tai Juken vanerisia? häive häätäjiä.
 
Tuosta Olkiluoto-kuviosta voi myös kysyä, että eikö ole hyvä, että puutteet korjataan ja tavara toimitetaan luvatuissa spekseissä? Nythän on nähty, että Ranskan valtio lähtee ranskalaisen teollisuuden takuumieheksi, jos muuten ei onnistu.

Vaan mitäpä lottoatte Hanhikivestä? Minun arvaus on, että yksikkö valmistuu etuajassa ja ilman mitään ongelmia teknisesti ylivertaisella venäläisellä suunnitteluratkaisulla ja osaavalla valko-venäläisellä työvoimalla. :rolleyes:
 
Harrisburgissa ryssittiin ydinvoiman kanssa paljon kovemmin mihin patongit ovat kyenneet, joten Super Hornet ja F-35 on hylättävä. Britit ryssivät autoteollisuutensa erikseen jokaisella sodanjälkeisellä vuosikymmenellä, joten Typhoon on suljettava pois. Jäljelle jää Gripen, vaikka Ruotsissa ei ole enää ruotsalaista automerkkiä tai puolustusvoimia.
 
Back
Top