Dassault Rafale

Raveni

Ylipäällikkö
B-mallin AMRAAMit on tullu 2000-luvun vaihteessa eli ne voidaan unohtaa suosiolla, mutta C-mallit on kyllä käytössä 2030 asti ja kun kyseessä on kuitenkin kohtuu hintava ohjus niin elinjakson pidennys ei varmaankaan ole mahdoton (vertaa Stinger, MTO85M jne.). JASSMin vanhentumisesta ei kannata puhua kun ne ovat vasta tuloillaan eli menevät reilusti yli 2030, mahdollisesti jopa yli 2040 jos kunnostettavissa.

Miten AIM-9X ei muka soveltuisi F-35:een? AIM-9X Block II ei taida olla vielä edes tuotannossa! Noidenkin elinikä ulottuu 2030 paikkeille.

Sori, mutta aseistus argumentti Rafalen puolesta ei nyt vaan toimi millään tavoin.
Eihän sidewinderia voi laukaista ainakaan sisäisistä kuiluista. F-22:ssa on ne sivukuilut. Ellei sitten ole tullut jotain ratkaisua että tiputetaan se ulos ja se hakee sitten vasta lukituksen.
Aseistusta voidaa uusia ja vanhaa tarpeen vaatiessa myydä. Aseistus ei ole se ongelma.
 

peelo

Ylipäällikkö
Eihän sidewinderia voi laukaista ainakaan sisäisistä kuiluista. F-22:ssa on ne sivukuilut. Ellei sitten ole tullut jotain ratkaisua että tiputetaan se ulos ja se hakee sitten vasta lukituksen.
Aseistusta voidaa uusia ja vanhaa tarpeen vaatiessa myydä. Aseistus ei ole se ongelma.
Mikä se ongelma nyt on niitten ulkoisten ripustimien kanssa? Okei toki heikentää havaittavuutta, mutta en usko että kaksi kevyttä ulkoista ripustinta nyt niin dramaattinen juttu ole.

AIM-9X Block II omaa LOAL ominaisuuden, mutta en tiedä onko sekään ammuttavissa sisäisistä kuiluista. Siirtyminen Block I > Block II on varmasti kivuttomampi kuin siirtyminen ranskisten vastaavaan.
 
Mikä se ongelma nyt on niitten ulkoisten ripustimien kanssa? Okei toki heikentää havaittavuutta, mutta en usko että kaksi kevyttä ulkoista ripustinta nyt niin dramaattinen juttu ole.

AIM-9X Block II omaa LOAL ominaisuuden, mutta en tiedä onko sekään ammuttavissa sisäisistä kuiluista. Siirtyminen Block I > Block II on varmasti kivuttomampi kuin siirtyminen ranskisten vastaavaan.
AIM-9X:n ja ripustimen tutkapoikkipinta-ala on luultavasti moninkertainen F-35:een verrattuna. RCS säilyisi toki pienempänä kuin kilpailijoilla, mutta epäilen niistä silti olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Sidewinder (kuten muutkin lähitaisteluohjukset) on kiskolaukaistava, se on kai se suurin este ammuntaan sisäisistä kuiluista.
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Ohjuksia integroidaan, mutta muutakin olisi luvassa. Kun vaan löytäisi tietoa että mitä.



http://www.defensenews.com/articles/india-inks-deal-with-france-for-36-rafale-fighter-jets
Veikkaan olevan kyse viestijärjestelmien yhdenmukaistamista. Mahdollisesti myös uhkakirjastoa päivitetään elektronisen sodankäynnin järjestelmiä varten, jos ranskalaisilla ei ole ennestään ollut tietoa kiinalaisten/pakistanilaisten tutkien taajuusalueista ja toimintalogiikoista.
 
Kävin kesäkuussa Rissalassa lentönäytöksessä, missä olivat myös esillä kaikki HX-hankkeen valmistajaehdokkaat ainakin jonkinlaisilla kojuilla/teltoilla. Dassault ei ollut tuonut varsinaista Rafale konetta näytilla toisin kuin esim. Eurofighter oli tuonut Typhoonin (tai no oikeastaan RAF), vaan oli valinnut erilaisen taktiikan: näytösalueella kierteli pari nättiä promotyttöä, jotka jakelivat jokaiselle kävijälle ilmaisia Dassault Rafale kangaskasseja, jotka sisältivät 2 kpl kirkkaan oransseja Rafale lippiksiä, joita sitten näki isolla osalla kävijöistä päässä. Tuollainen jäi mieleen ja ihan käyttökelpoisia lippiksiä olivat, hävittäjästä en sen kummemmin tiedä, kun en ole vielä edes nähnyt luonnossa :(.
 
@Mustaruuti
Jotain löytyi niistä Dassaultin stealth vehkeistä, ei tosin sitä alkuperäistä jonka muistan nähneeni ja lukeneeni.
Wiki (joo joo :)) mainitsee näin: Although not a full-aspect stealth aircraft, the cost of which was viewed as unacceptably excessive, the Rafale was designed for a reduced radar cross-section (RCS) and infrared signature.

Toinen joka avaa taustoja vähän enemmän, lähteen luotettavuudesta en toki osaa sanoa
http://translate.google.sk/translat...alth4f.htm&sl=sk&tl=en&history_state0=&swap=1

"In the nineties the company conducted an extensive series of studies called FACE (Future Avion de Combat Européenne), which had hints at the future direction of development of the European perspective of fighter and attack means. One of the final products was also a small manned stealth fighter with deltakrídlom with a pointed trailing edge, inlet air to the engine under the cockpit and without tail surfaces. Should become the successor to the successful series of Mirage aircraft. Its development, however, would require significant amounts of resources that neither the company nor the French Dassault state budget failed to provide. FACE studies have suggested that more sensible way will focus only on two main activities, namely the progressive modernization of machines Rafale and development of a prototype unmanned combat means AVE (Aeronef de Validation experimentally) . For unmanned machine was to become an international project and currently operates under the name neurons."
IMG_0164.JPG
Kuvassa ilmeisesti tuo FACE-tutkielman häivekone jonka kehitys lopahti rahoituksen puutteeseen.
 

Mustaruuti

Ylipäällikkö
BAN
Lahjoittaja
ELSO 1.0
@Mustaruuti
Jotain löytyi niistä Dassaultin stealth vehkeistä, ei tosin sitä alkuperäistä jonka muistan nähneeni ja lukeneeni.
Wiki (joo joo :)) mainitsee näin: Although not a full-aspect stealth aircraft, the cost of which was viewed as unacceptably excessive, the Rafale was designed for a reduced radar cross-section (RCS) and infrared signature.

Toinen joka avaa taustoja vähän enemmän, lähteen luotettavuudesta en toki osaa sanoa
http://translate.google.sk/translate?prev=hp&hl=sk&js=n&u=http://www.hitechweb.genezis.eu/stealth4f.htm&sl=sk&tl=en&history_state0=&swap=1

"In the nineties the company conducted an extensive series of studies called FACE (Future Avion de Combat Européenne), which had hints at the future direction of development of the European perspective of fighter and attack means. One of the final products was also a small manned stealth fighter with deltakrídlom with a pointed trailing edge, inlet air to the engine under the cockpit and without tail surfaces. Should become the successor to the successful series of Mirage aircraft. Its development, however, would require significant amounts of resources that neither the company nor the French Dassault state budget failed to provide. FACE studies have suggested that more sensible way will focus only on two main activities, namely the progressive modernization of machines Rafale and development of a prototype unmanned combat means AVE (Aeronef de Validation experimentally) . For unmanned machine was to become an international project and currently operates under the name neurons."
View attachment 11999
Kuvassa ilmeisesti tuo FACE-tutkielman häivekone jonka kehitys lopahti rahoituksen puutteeseen.
No, tuo olisikin ollut jo melkeinpä 6. sukupolven kone :)
 
@Mustaruuti
Jotain löytyi niistä Dassaultin stealth vehkeistä, ei tosin sitä alkuperäistä jonka muistan nähneeni ja lukeneeni.
Wiki (joo joo :)) mainitsee näin: Although not a full-aspect stealth aircraft, the cost of which was viewed as unacceptably excessive, the Rafale was designed for a reduced radar cross-section (RCS) and infrared signature.

Toinen joka avaa taustoja vähän enemmän, lähteen luotettavuudesta en toki osaa sanoa
http://translate.google.sk/translate?prev=hp&hl=sk&js=n&u=http://www.hitechweb.genezis.eu/stealth4f.htm&sl=sk&tl=en&history_state0=&swap=1

"In the nineties the company conducted an extensive series of studies called FACE (Future Avion de Combat Européenne), which had hints at the future direction of development of the European perspective of fighter and attack means. One of the final products was also a small manned stealth fighter with deltakrídlom with a pointed trailing edge, inlet air to the engine under the cockpit and without tail surfaces. Should become the successor to the successful series of Mirage aircraft. Its development, however, would require significant amounts of resources that neither the company nor the French Dassault state budget failed to provide. FACE studies have suggested that more sensible way will focus only on two main activities, namely the progressive modernization of machines Rafale and development of a prototype unmanned combat means AVE (Aeronef de Validation experimentally) . For unmanned machine was to become an international project and currently operates under the name neurons."
View attachment 11999
Kuvassa ilmeisesti tuo FACE-tutkielman häivekone jonka kehitys lopahti rahoituksen puutteeseen.
Tuossa mainitaan FACE:n jatkona Dassaultin ja kumppaneiden älykäs häivelennokki nEUROn. Taitaa projekti olla vieläkin hengissä? WP:n mukaan Dassaultin kaavailuihin kuuluu että Rafale tai vastaava voisi toimia (siis miehitettynä) johtokoneena tuollaisten parvelle. "Jahas, vihu näkyvissä... ptrui, Mansikki sieltä iskee takasektoriin, Mustikki hakeutuu ylemmäs..."

https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_nEUROn
 

Teräsmies

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Rafalen tuotantolinja.
 

Teräsmies

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Marine Le Penin vaalivoitto tarkoittaisi sitä ettei Dassaultin tuotteella ole mitään mahdollisuuksia valituksi.

Uutinen vuodelta 2014.
Suhteessa puolustuspolitiikkaan Le Penin kannat kuitenkin poikkeavat valtavirrasta, sillä hän kannattaa Ranskan eroa Natosta ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön tiivistämistä Venäjän kanssa.
http://yle.fi/uutiset/3-7238826
 

Raveni

Ylipäällikkö
Marine Le Penin vaalivoitto tarkoittaisi sitä ettei Dassaultin tuotteella ole mitään mahdollisuuksia valituksi.

Uutinen vuodelta 2014.

http://yle.fi/uutiset/3-7238826
Tuolla ajatusjuoksulla jokainen vaihtoehto pitää sisällänsä sellaisen poliittisen riskin, että ei voi tulla valituksi. Kukaan ei voi koskaan olla varma siitä mitkä maat lähentyvät toisiaan siten, että se aiheuttaa kolmannelle osapuolelle turvallisuus- tai poliittisen riskin. Pätee sitten ihan kaikkiin viiteen vaihtoehtoon. Täytyisi tehdä itse niin riski poistuu. Ai niin Rafale on ainoa joka on itseasiassa tarjonnut täyttä teknologia siirtoa Suomelle joka käytännössä mahdollistaa 100% omavaraisuuden niin haluttaessa. Toki hintaa siitä kertyy.
 
Ai niin Rafale on ainoa joka on itseasiassa tarjonnut täyttä teknologia siirtoa Suomelle joka käytännössä mahdollistaa 100% omavaraisuuden niin haluttaessa.
Täysi teknologiasiirto ja 100 % omavaraisuus kuulostaisivat kyllä todella hienoilta. Onko tällaista tarjottu siis Suomelle Rafalen mukana? Yritin etsiä tietoa, mutta en löytänyt mistään mainintaa asiasta.

Rafalen esittelyvideossa mainitaan "transfer of key technologies to Finland", mutta ei täyttä teknologiasiirtoa. Mistä tuosta saisi tietoa tai onko jossain ollut tuosta juttua?

Jos tuo täysi teknologiasiirto on totta, niin tämä olisi kyllä hieno juttu Suomelle. Jonkinasteinen teknologiasiirto lienee mukana varmaan kaikissa hävittäjätarjouksissa, toisissa vähemmän ja toisissa enemmän.
 
Tykkäykset: TT

Teräsmies

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tuolla ajatusjuoksulla jokainen vaihtoehto pitää sisällänsä sellaisen poliittisen riskin, että ei voi tulla valituksi. Kukaan ei voi koskaan olla varma siitä mitkä maat lähentyvät toisiaan siten, että se aiheuttaa kolmannelle osapuolelle turvallisuus- tai poliittisen riskin. Pätee sitten ihan kaikkiin viiteen vaihtoehtoon. Täytyisi tehdä itse niin riski poistuu. Ai niin Rafale on ainoa joka on itseasiassa tarjonnut täyttä teknologia siirtoa Suomelle joka käytännössä mahdollistaa 100% omavaraisuuden niin haluttaessa. Toki hintaa siitä kertyy.
Le Pen tarkoittaisi että itänaapuri saisi tietää aivan kaiken Rafalesta joten siinä menisi nuo 100% siirrot hukkaan saman tien. Aseistus pitäisi myös hommata fransmanneilla (sabotaasin määrä vaikea edes kuvitella jos olisi konflikti päällä) ellei sitten jatkettaisi nyykisten aseiden käyttämistä mikä lisäisi hintaa entisestään.
 

Raveni

Ylipäällikkö
Le Pen tarkoittaisi että itänaapuri saisi tietää aivan kaiken Rafalesta joten siinä menisi nuo 100% siirrot hukkaan saman tien. Aseistus pitäisi myös hommata fransmanneilla (sabotaasin määrä vaikea edes kuvitella jos olisi konflikti päällä) ellei sitten jatkettaisi nyykisten aseiden käyttämistä mikä lisäisi hintaa entisestään.
Miksi ranska tuhoaisi oman aseteollisuutensa? :D Le Pen tai ei. Samalla tavalla hakkerit voivat varastaa piirustukset tms.
 
Miksi ranska tuhoaisi oman aseteollisuutensa? :D Le Pen tai ei. Samalla tavalla hakkerit voivat varastaa piirustukset tms.
Ei nyt tuhoaisi mutta Mistral-kaupoissa oli pientä hälläväliä kunhan kaubamaja toimii meininkiä (kuten myös Epsanjan kalkyloimassa Nikolai ja Pjotr venakkojen tankkaamisessa). Onko Ranska esittänyt erikoista häveliäisyyttä kehittyneempienkin asejärjestelmien vastaanottajien suhteen? Onhan meilläkin einatossa Thaleksen tutkia ja kenenlie ranskalaisia it-ohjustima ym.
 
Täysi teknologiasiirto ja 100 % omavaraisuus kuulostaisivat kyllä todella hienoilta. Onko tällaista tarjottu siis Suomelle Rafalen mukana? Yritin etsiä tietoa, mutta en löytänyt mistään mainintaa asiasta.

Rafalen esittelyvideossa mainitaan "transfer of key technologies to Finland", mutta ei täyttä teknologiasiirtoa. Mistä tuosta saisi tietoa tai onko jossain ollut tuosta juttua?

Jos tuo täysi teknologiasiirto on totta, niin tämä olisi kyllä hieno juttu Suomelle. Jonkinasteinen teknologiasiirto lienee mukana varmaan kaikissa hävittäjätarjouksissa, toisissa vähemmän ja toisissa enemmän.
selkein maininta asiasta jonka minä muistan oli siivet lehdessä 4/2016 sivu 43

Se että millaiseksi nämä suuret lupaukset sorvataan tarjouksessa lienee oma lukunsa. (Myös muiden tarjokkaiden kohdalla)
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
Jos Suomen valinta osuisi Rafaleen, niin mitä aseistusta arvelisitte koneisiin tulevan?

Olen melko varma, että pääasialliseksi ilmataisteluohjukseksi tulisi Meteor. Mutta entä toissijaiset? Onko Mica jo liian vanha, ja jos Micaan päädyttäisiin, niin tulisiko sekä IR- että tutkahakuinen versio? Itse veikkaisin, että jos Mica hankitaan, hankitaan vain IR-versio, siinäkin on datalinkki, jonka avulla voidaan ampua paitsi näköetäisyydellä niin myös näköetäisyyden ulkopuolella olevia maaleja.

Kuvissa Rafalet ovat kylläkin lentäneet tällaisessa kokoonpanossa, jossa on ollut kaikkia kolmea ohjusta:




Mutta entäs sitten ilmasta-maahan aseistus? Mihin siellä päädyttäisiin?

AASM olisi ranskalaisten "JDAM", mutta onko se liian kallis? Olisiko halvempaa (tai ylipäätään mahdollista) integroida JDAM Rafaleen? Toisaalta hankintamäärät voivat jäädä aika pieniksi - kuuhasteluunhan nämä lienee Suomessa pääosin tarkoitettu - joten AASM voisi hyvinkin välttää meidän tarpeisiin.

Risteilyohjuksissa Storm Shadow on ranskalaisten JASSM, mutta se on aika vanhaa designia, ja vasta nyt siihen kehitellään datalinkkiä, joka on JASSM:n perusominaisuus. Storm Shadow ei siis tarjoaisi hirveästi uutta verrattuna nykyiseen risteilyohjukseemme, osin se saattaisi jopa olla takapakkia. Herkullisin vaihtoehto olisi mahdollisuus integroida uudempi, yleisesti käytössä oleva risteilyohjus Rafaleen. JASSM-ER tai JSM voisivat olla kovia sanoja. Nykyisen JASSM:n integraatiota Rafaleen en pidä realistisena vaihtoehtona, koska ohjuksen tuotanto on päättymässä piakkoin, ohjuksia on Suomella kohtalaisen pieni määrä (max. 70, todennäköisesti vähemmän, koska koeammunnat) ja ohjukset ovat yli kymmenvuotiaita viimeisen Hornetin eläköityessä 2030.

Meritorjuntaohjuksesta en tiedä, tullaanko sellaista välttämättä hankkimaan. Hyvähän se olisi, ja monitoimihävittäjäähän tässä ollaan hankkimassa virallisenkin kertomuksen mukaan, mutta uskoakseni hommassa on silti painopisteensä ja rajallisten rahallisten resurssien kanssa kaikkea ei voi saada... Ilmeisesti Rafalaan ei edes ole integroitu Exocetin uusinta versiota (Block 3), vaan käytössä on vanhempi Block II - ainakin Qatarin koneisiin myytiin sellaisia, vaikka muuten aseistus oli kyllä uutta ja hyvää (mm. Meteor).

Mielenkiintoinen lisä Rafalelle voisi olla kiitoratojen rikkomiseen tarkoitettu Apache. Vaikka tarkoituksena ei olisikaan rynnäköidä tukikohtia vastaan, voitaisiin hetkellisen ilmaherruuden saavuttamista edesauttaa lamauttamalla vihollisen tukikohtia. Harmi kyllä, ainakin julkisten tietojen mukaan Apachen kantama on suhteellisen vaatimaton, vain toistasataa kilometriä.