Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Dassault Rafale

Viestiketju osiossa 'Muu sotilaskalusto' , aloittaja Sarek1, 26.03.2016.

  1. Rannari

    Rannari Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    6,062
    Tykkäykset:
    5,427
    Pisteet:
    1,286
    Johan se räksytys Arhinmäen toimesta aloitettiinkin. Mutta niin kuin totesit se tavallaan kuuluu asiaan. Eikä soten ja koulutuksen rahoista huolehtiminen ole huono asia sekään. Ei tietenkään.

    Kyllähän Hornet-kaupan jälkeenkin kuului eri suunnilta viisastelua siitä että olisi pitänyt supistaa ja lykätä ja ties vaikka mitä. Pahinta kurapöksyilyä on vaatimus hankinnan lykkäämisestä. Halutaan siis tosiasiallisesti leikata muttei uskalleta sanoa asiaa niin kuin se on. Tämä oli ainakin viimeksi kepun suunnalta esiin noussutta jälki-ininää.

    Pieni piiri päättää ja uskon että päätös saadaan nytkin sujuvasti nuijittua sitten kun se tarvitaan. Meillä on kuitenkin laaja konsensus kansallisen puolustuksen tarpeesta. Tuska rahoituksesta näkyy sitten hankkeen supistamisessa joka varmaan vie konemäärän sinne 50kpl tienoille. Näin jokainen on lopulta voittaja ja kukin puolue yksin vastuullinen toimija niin puolustuksen saralla kuin yleisemminkin.
     
    arcanine98 ja tutka tykkäsivät tästä.
  2. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    SPECTRA vaikuttaa kyllä erittäin kehittyneeltä. RAFin Typhoon-lentäjät ovat kuulemma välistä olleet Gripenin elso-järjestelmän kohdatessaan hoomoilasina, mutta Sveitsin vertailussa Rafale sai elsossakin Gripeniä paremmat pisteet. Huhutaan jopa että järjestelmä pystyy "aktiivi-stealthiin", mihin en kyllä itse usko.
    Rafalen sensorifuusio on tiettävästi myös hyvin edistynyt ja ranskalaiset ovatkin tässä olleet aina eteviä, jo edellisen hankinnan aikaan nostettiin esille Miragen erinomaista sensorifuusiota. Artikkelissa mainitaan myös eräs Rafalen erikoisuus, eli kyky käyttää Mican hakupäätä IRSTinä. Tämä osaltaan selittää miksi optronisesta sensorista poistettiin IP-kanava.
    Jospa joku rikas arabimaa kustantaisi Snecmalle moottorinkehityskustannuksia, niin ei tarvitsisi sitten saavutusarvoissakaan antaa Eurofighterille tasoitusta.
     
    Ikarus, Falangi ja Rannari tykkäsivät tästä.
  3. Mainos



  4. Raveni

    Raveni Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    28.04.2010
    Viestejä:
    5,216
    Tykkäykset:
    3,324
    Pisteet:
    1,286
    Active cancellation... Tuotahan on huhuttu ja siihen on paljon euroja laitettu mutta kukaan ei oikeasti tiedä toimiiko se. On todella hyshys juttuja.
     
  5. Jukkis

    Jukkis Kapteeni Lahjoittaja ELSO 2.0

    Liittynyt:
    13.09.2012
    Viestejä:
    986
    Tykkäykset:
    846
    Pisteet:
    76
    Näin on. Itse olen sitä mieltä että toimii jos toimii lähinnä legacy-järjestelmiä vastaan. Nopea taajuushyppely tekee tämän jo mahdottomaksi, koska häirintälähettimen pitäisi kyetä arvaamaan täydellisesti millä taajuudella seuraava pulssi on. Muuten aktiivi-stealth muuttuukin aktiivi-täällä-minä-olen-mikset-jo-ammu - järjestelmäksi. Häirintää ei voida perustaa saapuvan pulssin mittaamiseen, koska heijastus lähtee samalla hetkellä kun pulssi vastaanotetaan antennissa. Järjestelmä ei millään ehdi analysoida pulssia ja muodostaa oikeaa vastapulssia. Jos tutka ei vaihda taajuuttaan ennustamattomasti, niin aktiivi-stealth pysyy ennustamaan seuraavat pulssit ja nollaamaan ne. Mutta jos tutka vaihtaa taajuuttaan ennustamattomasti ja tiheästi, lähtee noita nollaamattomia kaikuja tarpeeksi havainnon tekemiseen, ja sitten vielä ne huti menneet vastapulssit lisänä kertomassa että siellä ollaan.
     
    TBman ja Mustaruuti tykkäsivät tästä.
  6. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
    Tässä pitkässä jutussa vuodelta 2009 erityisesti Rafalen aerodynamiikka saa ylistystä.

    https://www.flightglobal.com/news/articles/flight-test-dassault-rafale-rampant-rafale-334383/

    I was immediately aware after take-off of the sensitivity of the flight controls to any demand I made. The aircraft felt alive in my hands. I have never flown any aircraft that responded so instantly and so powerfully to stick input. The Mirage 2000 had previously been my favourite FBW aircraft in terms of handling qualities, but the Rafale with its DFCS betters it in every aspect of handling by a significant margin.
     
    magitsu tykkäsi tästä.
  7. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Paras näkemäni Rafale-lentonäytösvideo, 2016 Itävallasta:



    Lentäjä osaa selvästi asiansa ja kone liikehtii todella kauniisti ja kevyen oloisesti. Siirtymiset lentotilasta toiseen ovat näpsäköitä ja nopeita. Tuon nähtyään ei yhtään ihmettele Collinsin hehkutusta. Samalta kuvaajalta on samasta näytöksestä myös Eurofighter-video, ja Typhoon vaikuttaa tuon jälkeen kankealta köntykseltä. Nojoo, olihan se tiedossa ettei lentonäytösnopeuksilla liikehtiminen ole Typhoonin forte, mutta silti.
     
    23SNTJ, tutka, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,436
    Pisteet:
    636
    Kysyn vaan missä viipyy moinen näytös Suomessa?
     
  9. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    8,597
    Tykkäykset:
    15,518
    Pisteet:
    1,286
    Olisi ehkä Rafalella hyvä mainospaikka, jos tulisivat johonkin lentonäytökseen. Ehkä tulevatkin.

    Mutta voivat katsoa, että aikaisemmin mainituista syistä kannattaa ehkä olla mukana vain muodon vuoksi.
     
  10. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,892
    Tykkäykset:
    2,806
    Pisteet:
    316
    @fulcrum linkkasi hienon lentonäytösvideon Rafalesta. Kerrassaan upean sulavaa liikehdintää.

    Siitähän ei pääse mihinkään, että Rafale on tarjokkaista minkein ehdokas. (Vrt. Päivän minkki) Ohessa meneillään ns. seitsemän hunnun tanssi.

    IMG_2215.JPG
     
    TBman, Falangi, Mustaruuti ja 8 muuta jäsentä tykkää tästä.
  11. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,436
    Pisteet:
    636



    As early as 2023, a first version of the F4 standard will follow the F3-R standard, scheduled for qualification in 2018.

    http://www.airvectors.net/avrafa.html
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2017
    Teräsmies ja Mustaruuti tykkäsivät tästä.
  12. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Tämä on mielenkiintoista meidän kannaltamme koska F4 on lähes varmasti se versio mitä meille tarjotaan, ellei kehittelyssä jokin tökkää. Ja hyvää settiä olisi tulossa: uusi IP-sensori, parvilinkki, uusi versio Micasta, uusia aseita ja tehokkaampi moottori vientiasiakkaille. GaN-pohjaisen tutkan kehittely sen sijaan viivästyy nykykomponenttien kalleuden takia.
     
    Falangi ja Rannari tykkäsivät tästä.
  13. Mustaruuti

    Mustaruuti Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 1.0

    Liittynyt:
    28.08.2014
    Viestejä:
    7,149
    Tykkäykset:
    7,148
    Pisteet:
    1,286
    Fransmanneilta fiksun kuuloista kehitystä. Uusi datalinkki on erityisen kiinnostava. Tähän mennessä Rafale on ollut perus Link-16 varassa, mikä ei ole yhtä hyvä parviverkottamisessa kuin F-35:den ja Gripenin proprietary parvilinkit. Tuo korjannee asiaa.

    Se pisti silmään, että kypärätähtäintä ei mainittu. Kaipa se tulee Qatar-kaupan kautta?
     
  14. Mainos



  15. tutka

    tutka Kersantti

    Liittynyt:
    19.11.2016
    Viestejä:
    256
    Tykkäykset:
    389
    Pisteet:
    16
    Eiköhän; Ranskan ilmavoimat on kai systemaattisesti ilmoittanut, että kahta ei tarvita heidän toiminnassaan; suurempi moottoriteho ja kypärätähtäin. Että toivovat kehitysrahojen menevän tärkeämpiin kohteisiin. Hyvä, jos muut haluavat.
     
  16. erno

    erno Korpraali BAN

    Liittynyt:
    24.03.2017
    Viestejä:
    12
    Tykkäykset:
    1
    Pisteet:
    1
    Katsoin kerran youtubesta f-35 pilotin haastattelun. Hänellä oli aikaisempaa kokemusta muista koneista tietenkin.
    Hän kertoi että parasta koneessa oli työntövoima. Toiseksi parasta oli aesa-tutka.

    Eli nämä edut ammattisotilaslentäjä kertoi. Ja ne löytyy myös kaikista hx-ehdokkaista esim Rafale.

    On tietty olemassa haastattelu, missä eräs kertoo että f-35 koneen paras ominaisuus on sensorifuusio. Mielipiteet siis hajautuu.

    Jos ajatellaan, että olemme poliittisessa EU-liitossa, jonka ainoa ydinasevalta ja ainoa YK turvallisuusneuvoston pysyvä jäsen on Ranska, niin en ohittaisi Rafalea. En todellakaan.
     
  17. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Minun kirjoissani parvilinkit ovat eräs HX-hankinnan kynnyskysymyksistä koska ne avaavat niin paljon taktisia mahdollisuuksia torjunnassa ja osaltaan kompensoivat omien AEW-koneiden puutetta tilannetiedon luomisessa lentäjille. Tätä aluetta olen pitänyt erityisesti Gripenin vahvuutena koska ruotsalaisilla on asiasta niin paljon kokemusta. Näiden linkkien teknisissä toteutuksissa on kuitenkin eroja joten voi olla että joku systeemi osoittautuu ylivoimaiseksi.
    Onkohan sitten Eurofighteriin tulossa tällaista? Ainakaan tällä hetkellä ei sellaista mainosteta, vain Link 16:sta.
     
    Sarek1 ja Rannari tykkäsivät tästä.
  18. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,892
    Tykkäykset:
    2,806
    Pisteet:
    316
    Lisätään tuohon parvilinkkikoneluetteloon F-35, ennen kuin kupit menevät nurin ja aamukahvit ovat sylissä.

    Parvilinkki ja sellainen linkittymismahdollisuus, joka voi verkottaa koneet sekä muut alustat ja sensorit, on nojatuolin pohjalta arvioituna olennainen tekijä tulevaisuuden ilmapuolustuksessa. Maallikon on vaikea arvioida eri parvilinkkien välisiä eroja, mutta siihen meillä epäilemättä perehdytään (Ilmavoimien toimesta) HX -hankkeen tiimoilla. Rafaleen parvilinkki on tervetullut varuste.
     
    Ikarus tykkäsi tästä.
  19. StmSvejk

    StmSvejk Majuri

    Liittynyt:
    08.08.2014
    Viestejä:
    1,234
    Tykkäykset:
    852
    Pisteet:
    156
    Tulee vastaus vanhaan postaukseen, mutta:

    Jos Rafale valitaan (ilman poliittisia yllätyksiä varmaan teoreettinen vaihtoehto), niin AMRAAM:t ja AIM-9X:t voi jatkokäyttää ilmatorjunnassa. JASSM on toki asia erikseen, mutta toisaalta valtavaa hankintaa ei kannattaisi tehdä vain yhden ainoan aseen jatkokäytön edellytyksellä.
     
  20. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Juu tiedän että on (MADL), olen vain ajatellut että tämä osa-alue voisi olla juuri Gripenin vahvuus koska ruotsalaisilla on näiden kehittelystä pitkä kokemus, jo Viggen-ajoilta.
    Näiden linkkien tekninen toteutus ja osin käyttötarkoituskin ovat vain aika erilaisia joten paha sanoa mihin vaakakuppi sitten kallistuu.
     
    Sarek1 tykkäsi tästä.
  21. Falangi

    Falangi Kapteeni

    Liittynyt:
    02.10.2016
    Viestejä:
    964
    Tykkäykset:
    1,712
    Pisteet:
    76
    Tätä juttua ei ilmeisesti ollut vielä kukaan linkannut ainakaan tähän ketjuun.

    RAFALE UNCHAINED – TAISTELUTESTATTU RAFALE SUOMELLE?
    http://siivet.fi/sotilasilmailu/rafale-unchained-taistelutestattu-rafale-suomelle/
     
    tutka, Jukkis, Mustaruuti ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  22. magitsu

    magitsu Kenraali

    Liittynyt:
    07.06.2015
    Viestejä:
    2,227
    Tykkäykset:
    2,436
    Pisteet:
    636
    Rafalen voi kohta raakata pois vaihtoehdoista. Eivät nähtävästi ole tosissaan.

    http://yle.fi/uutiset/3-9563508
     

Jaa tämä sivu