Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No, eikös useimmissa tai kaikissa ehdokkaissa ole juuri tällä hetkellä vähän tuota "ominaisuus tulossa tai kehitteillä" -vikaa? Tai en tiedä, onko kyseessä niinkään vika; elämme vaihetta, jossa näitä uusia ominaisuuksia ollaan parhaillaan kehittämässä ja ottamassa käyttöön.

Ei se ole vika vaan etu. Jos mitään ei ole tulossa, niin kehitys seisoo ja kone ei voi pysyä ajantasaisena vuosikymmenten ajan. Hornetiinkin tuli runsaasti vaiheessa olevia palikoita.
 
Tarkoitit varmaan featurepuutteet suhteessa muihin? Suorituskykyeroja nyt on moneen eri suuntaan. Esim. pienempi tutka kuin muilla.

Featurepuutteeksi voisi nostaa myös esim. parvilinkin, mutta sitä ei ole sitten Typhoonissa, eikä Hornetissakaan.
Kyllä. JHMCS toi standardin alalle joten nykykoneissa voidaan olettaa olevan kypärätähtäin ja siihen sopivat IP-ohjukset. Samaten Gripen ja Typhoon käyttävät Meteorin 2-suuntaista linkkiä hyväkseen ja siinä mielessä Rafalessa tuo on puute.
 
Dassaultin toimarin mukaan neuvottelevat Intian kanssa uudesta Rafale -diilistä:
(huom artikkeli ranskaksi)
http://www.ouest-france.fr/monde/in...ult-evoque-un-nouveau-contrat-en-inde-4991110

Google kääntäjällä:


Dassault Group CEO Eric Trappier said on Sunday that negotiations were underway with India for a new contract to sell at least fifty French Rafale combat aircraft.

"After the contract signed in India for the delivery of 36 Rafale aircraft and the ordering of 24 of these aircraft by Egypt and 24 by Qatar, we will soon conclude a fourth contract abroad, It will be for 2018, "said the CEO of the aircraft manufacturer, present in Mérignac (Gironde) for the 80 years of Military Air Base 106 and an airshow.


"We are in negotiations with Malaysia for 18 aircraft, but also with India for a second contract," he told our colleagues of the newspaper Sud-Ouest. "The needs in India are immense. So, for the Navy, there are 57 aircraft, "he said, adding that" Asia will be strategic for us in the years to come, especially India. "
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. JHMCS toi standardin alalle joten nykykoneissa voidaan olettaa olevan kypärätähtäin ja siihen sopivat IP-ohjukset. Samaten Gripen ja Typhoon käyttävät Meteorin 2-suuntaista linkkiä hyväkseen ja siinä mielessä Rafalessa tuo on puute.

Puutehan se on, mutta kuinka suuri lopulta? Jos olen oikein käsittänyt, niin ohjuksen kaksisuuntaisen datalinkin suurin anti (versus yksisuuntainen) on mahdollisuus Battle Damage Assessmentiin ("matkaa maaliin X metriä, räjähdän herätteellä ihan just" tai "menin ohi, itsetuhoudun").

Ihan kiva ominaisuus, joka kertoo hieman siitä, onko maalia vielä pidettävä uhkana. Kuitenkin ainakin hyvässä säässä ja kohtuullisilla etäisyyksillä (alle 100 kilometriä) vaikutusta maalissa pystyy luultavasti arvioimaan myös koneen infrapunasensorilla.
 
Kyllä. JHMCS toi standardin alalle joten nykykoneissa voidaan olettaa olevan kypärätähtäin ja siihen sopivat IP-ohjukset. Samaten Gripen ja Typhoon käyttävät Meteorin 2-suuntaista linkkiä hyväkseen ja siinä mielessä Rafalessa tuo on puute.

Itseasiassa Elbit DASH loi standardin, jonka perusteella Elbit ja Rockwell kehittivät JHMCS-jutun. Ns. "nitpick" :D
 
Puutehan se on, mutta kuinka suuri lopulta? Jos olen oikein käsittänyt, niin ohjuksen kaksisuuntaisen datalinkin suurin anti (versus yksisuuntainen) on mahdollisuus Battle Damage Assessmentiin ("matkaa maaliin X metriä, räjähdän herätteellä ihan just" tai "menin ohi, itsetuhoudun").
Tuon mainitsemasi featuren lisäksi kaksisuuntainen datalinkki parantaa ohjuksen elektronisen häirinnän ja vastatoimien sietokykyä. Myös hakeutuminen on tarkempaa (varsinkin loppuvaiheessa) kun ampuneen koneen ei tarvitse arvioida/laskea ohjuksen sijaintia vaan saa siltä itseltään tarkan paikkatiedon. Ainakin nämä muistan jostain aikanaan lukeneeni, ja kuulostavat hyödyllisiltä.
 
Tuon mainitsemasi featuren lisäksi kaksisuuntainen datalinkki parantaa ohjuksen elektronisen häirinnän ja vastatoimien sietokykyä. Myös hakeutuminen on tarkempaa (varsinkin loppuvaiheessa) kun ampuneen koneen ei tarvitse arvioida/laskea ohjuksen sijaintia vaan saa siltä itseltään tarkan paikkatiedon. Ainakin nämä muistan jostain aikanaan lukeneeni, ja kuulostavat hyödyllisiltä.

Öh, kaksi kysymystä:

1. Onko tuolle elektronisen häirinnän jne. sietokyvylle jotakin viitettä? Lähinnä ihmettelen, että millä mekaniikalla se toteutetaan ja miksi ohjuksen pitäisi viestiä jotakin takaisin koneelle? Sen ymmärtäisin, jos kone viestisi ohjukselle, että "pisteessä X on silppupilvi, älä hakeudu siihen". Mutta kaksisuuntaisen datalinkin hyötyä/tarvetta tässä suhteessa en oikein saa kiinni.

Korkeintaan voisi ajatella, että ohjuksessa olisi vähemmän laskentakapasiteettia kuin hävittäjässä ja ohjuksen tutkan tekemien havaintojen prosessointi tehtäisiin hävittäjässä. Mutta onko tuo sitten realistista (mm. viiveen ja radion kaistanleveyden takia), niin sitä hieman epäilen. Tänä päivänä saa ohjukseenkin niin paljon laskentakapasiteettia, että ei luulisi siitä jäävän kiinni.

2. Miksi ampuneen koneen pitäisi tietää, missä ohjus on? Olen kuvitellut, että kone lähettää ainoastaan tietoa maalista ohjukselle ja ohjus sitten suunnistaa tämän tiedon ja itse inertiasuunnistusyksiköllä laskemansa oman sijaintinsa perusteella maaliin. Myös Wikipedia kertoo samoin AMRAAM:sta, ja ainakin D-mallissa asia varmasti meneekin juuri näin, kun siinä ohjukseen on myös lisätty GPS-paikannus tukemaan INS-paikannusta.

AMRAAM uses two-stage guidance when fired at long range. The aircraft passes data to the missile just before launch, giving it information about the location of the target aircraft from the launch point and its direction and speed. The missile uses this information to fly on an interception course to the target using its built-in inertial navigation system (INS).

https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-120_AMRAAM#Guidance_system_overview
 
2. Miksi ampuneen koneen pitäisi tietää, missä ohjus on? Olen kuvitellut, että kone lähettää ainoastaan tietoa maalista ohjukselle ja ohjus sitten suunnistaa tämän tiedon ja itse inertiasuunnistusyksiköllä laskemansa oman sijaintinsa perusteella maaliin. Myös Wikipedia kertoo samoin AMRAAM:sta, ja ainakin D-mallissa asia varmasti meneekin juuri näin, kun siinä ohjukseen on myös lisätty GPS-paikannus tukemaan INS-paikannusta.
Käytäntöä en nyt kommentoi mutta teoriassa:
Jos kone kertoo ohjukselle maalin olevan ampuneen koneen nykyisestä sijainnista 20 astetta idästä eteläänpäin, 5 astetta yläviistoon ja 80 km etäisyydellä, mitä hyötyä siitä on ohjuksen maaliin hakeutumiselle?
Ei mitään, ellei ohjus tiedä ampuneen koneen nykyistä sijaintia. On vain helpompaa jos ampunut kone tietää ohjuksen nykyisen tarkan sijainnin, koska silloin se voi laskea missä maali on ohjuksesta katsottuna, ja kertoa sen tiedon ohjukselle. Voisi toki ajatella että maalin GPS koordinaatit riittäisivät, mutta entäs jos GPS signaalia häiritään?
Lisäksi jos oma kone tietää ampumansa ohjuksen nykyisen sijainnin, voi ohjukselle viestiä lähettämällä suunnatun radiosignaalin ainoastaan ohjuksen suuntaan, eikä jokaiseen suuntaan vihollisen koneet mukaanlukien. Tämä parantaa häivettä merkittävästi. Vastaavasti jos ohjus tietää oman koneen sijainnin, sekin voisi suunnata radiolähetteensä vain siihen suuntaan.
Sitä en takaa mikä kaikki tästä onnistuu jollain nykyisin käytössä olevalla ohjuksella ja koneella, ja mikä mahdollisesti ei onnistu.
 
Käytäntöä en nyt kommentoi mutta teoriassa:
Jos kone kertoo ohjukselle maalin olevan ampuneen koneen nykyisestä sijainnista 20 astetta idästä eteläänpäin, 5 astetta yläviistoon ja 80 km etäisyydellä, mitä hyötyä siitä on ohjuksen maaliin hakeutumiselle?
Ei mitään, ellei ohjus tiedä ampuneen koneen nykyistä sijaintia. On vain helpompaa jos ampunut kone tietää ohjuksen nykyisen tarkan sijainnin, koska silloin se voi laskea missä maali on ohjuksesta katsottuna, ja kertoa sen tiedon ohjukselle. Voisi toki ajatella että maalin GPS koordinaatit riittäisivät, mutta entäs jos GPS signaalia häiritään?
Lisäksi jos oma kone tietää ampumansa ohjuksen nykyisen sijainnin, voi ohjukselle viestiä lähettämällä suunnatun radiosignaalin ainoastaan ohjuksen suuntaan, eikä jokaiseen suuntaan vihollisen koneet mukaanlukien. Tämä parantaa häivettä merkittävästi. Vastaavasti jos ohjus tietää oman koneen sijainnin, sekin voisi suunnata radiolähetteensä vain siihen suuntaan.
Sitä en takaa mikä kaikki tästä onnistuu jollain nykyisin käytössä olevalla ohjuksella ja koneella, ja mikä mahdollisesti ei onnistu.

Hyvin todennäköisesti kone päivittää maalin sijaintitietoa avaruudessa. Ei anna ohjeita että "siitä nyt vähän vasemmalle".
 
ei vastaa kysymykseen: jos signaalia häiritään?

Maali pystyy häiritsemään kyllä sekä koneen että ohjuksen tutkia. Mutta todennäköisesti enemmän ohjusta kuin konetta. Siksi idea on että kone käyttää tutkaansa ja ylläpitää maalin sijaintitietoa, jota se sitten päivittää ohjukselle datalinkin kautta. Tätä maalin on vaikeampi häiritä. Ohjuksen oman tutkan tutkan tulisi kuitenkin saada lukitus jossain vaiheessa, koska kaukaa valaisevan koneen tutkan erityisesti kulmatiedon tarkkuus ei välttämättä riitä osumiseen.

Toivottavasti selvensi :)
 
Hyvin todennäköisesti kone päivittää maalin sijaintitietoa avaruudessa. Ei anna ohjeita että "siitä nyt vähän vasemmalle".
Hyvin mahdollista. Mutta jos ohjuksen oma sijainti ei ole tarpeeksi tarkasti ohjuksen tiedossa ei ohjus osaa sen tiedon varassa löytää maaliaan. Jos kone antaisi maalitiedon suhteessa ohjuksen kulloiseenkin sijaintiin olisi tarkkuus huomattavasti parempi. Ohjuksen gyrokompassi ja keinohorisontti kun toimii varsin hyvin häirinnästä huolimatta. Takasektorista omasta koneesta tai satelliitin kautta tulevaa maalitietoa on myös varsin vaikeaa tehokkaasti häiritä. Mikäli se onnistuu on tarkkuus parempi jos maalin sijainti on valmiiksi ohjuksen tiedossa suhteessa siihen itseensä, eikä yleiseen koordinaattijärjestelmään.
Maali pystyy häiritsemään kyllä sekä koneen että ohjuksen tutkia. Mutta todennäköisesti enemmän ohjusta kuin konetta. Siksi idea on että kone käyttää tutkaansa ja ylläpitää maalin sijaintitietoa, jota se sitten päivittää ohjukselle datalinkin kautta. Tätä maalin on vaikeampi häiritä. Ohjuksen oman tutkan tutkan tulisi kuitenkin saada lukitus jossain vaiheessa, koska kaukaa valaisevan koneen tutkan erityisesti kulmatiedon tarkkuus ei välttämättä riitä osumiseen.
Toivottavasti selvensi :)
Ja toisinaan se kone voi saada tietonsa parvilinkistä tai maalla tai laivassa sijaitsevilta sensoreilta, eikä omalta tutkaltaan. Eikä ohjus välttämättä saa maalitietoa juuri siltä laukaisseelta koneelta, vaan kenties joltain toiselta koneelta. Onko näin sitten jo nyt vai vasta tulevaisuudessa voi jokainen arvata ihan itse.
 
Mutta jos ohjuksen oma sijainti ei ole tarpeeksi tarkasti ohjuksen tiedossa ei ohjus osaa sen tiedon varassa löytää maaliaan.

Ohjuksen inertiasuunnistusjärjestelmä ei joudu kovin suurten haasteiden eteen, kun ohjus periaatteessa lentää "suoraan" ja aikaa menee esim. joitain kymmeniä sekunteja. Ja nykyään apuna paikallistamiseen on vielä GPS.

Suurempi haaste on se, että maali ei ole paikallaan, taikka todennäköisesti ei lennä suoraan, ainakaan jos tietää että ohjus on laukaistu sitä kohti. Ohjuksen on hankala löytää maalia, jos maali onkin jossain ihan muualla. Siksi päivitys sijaintitiedosta datalinkin ylitse on tärkeää.

Jostain syystä, näistä asioista valitettavasti aika heikosti löytyy detaljimpaa tietoa julkisesta internetistä.. Olisi kiinnostava lukea tarkemmin ohjuksen datalinkityksestä. Saa linkittää, jos löytyy.
 
Ja toisinaan se kone voi saada tietonsa parvilinkistä tai maalla tai laivassa sijaitsevilta sensoreilta, eikä omalta tutkaltaan. Eikä ohjus välttämättä saa maalitietoa juuri siltä laukaisseelta koneelta, vaan kenties joltain toiselta koneelta. Onko näin sitten jo nyt vai vasta tulevaisuudessa voi jokainen arvata ihan itse.

Niin, tämäkin siis vielä on looginen peruste sille, että ohjukselle välitetään maalin paikkatieto.
 
Suurempi haaste on se, että maali ei ole paikallaan, taikka todennäköisesti ei lennä suoraan, ainakaan jos tietää että ohjus on laukaistu sitä kohti. Ohjuksen on hankala löytää maalia, jos maali onkin jossain ihan muualla. Siksi päivitys sijaintitiedosta datalinkin ylitse on tärkeää

Jospa ne suurvaltojen taistelunjohtokoneet tms. eivät ole suun mauksi kehitetty?
 
Jospa ne suurvaltojen taistelunjohtokoneet tms. eivät ole suun mauksi kehitetty?
AWACS-koneiden kaukovalvontatutkat eivät (ainakaan vielä) ole riittävän tarkkoja ohjaamaan ohjusta maaliinsa. Se tehtävä jää hävittäjien tulenjohtotutkan harteille.
 
AWACS-koneiden kaukovalvontatutkat eivät (ainakaan vielä) ole riittävän tarkkoja ohjaamaan ohjusta maaliinsa. Se tehtävä jää hävittäjien tulenjohtotutkan harteille.

Voipi olla, mutta eppäilen tuota hieman. Minä luulen, etteivät nuo johtokoneet lentele suun mauksi hävittäjäparven kanssa samaan vetoon.
 
Back
Top