Dassault Rafale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sarek1
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kreikalta löytyy jo Micaa, Scalpia ja Exocetia, joten puikkoja löytyy ensi hätään. MDBAn kanssa on käyty erillisiä neuvotteluita asepaketista, olisin yllättynyt jos Meteor ei olisi listalla. Käytetyt koneet voivat hyvin olla jo F3R-standardissa, tai jos eivät niin niiden päivittäminen Meteoria varten lienee suunniteltu jo etukäteen.

Suurin syy käytettyjen Rafalejen ostoon vaikuttaisi olevan tarve saada koulutus ja infran kehitys heti käyntiin ja koneet nopeammin riviin, kun uusien tilausten lead time on siinä 36kk luokkaa. Samanlaista kaavaillaan huhujen mukaan fregattien suhteen, Ranska luovuttaisi nopeututulla aikataululla omia FREMM-lkan aluksiaan Kreikalle kunnes uudet fregatit (oletettavasti Belharra-lka) valmistuvat.

Jostain syystä Kreikalla tuntuu olevan kiire aseistautumisen kanssa...
Kuvaa hyvin, miten Naton sisälläkin toimitaan: pidetään huoli omasta puolustuskyvystä.

Se, että omien harteiden takana näkyvät kertaluokkaa tai kahta leveämpiä hartioita, pistää hyökkääjän miettimään vielä vähän tarkemmin.

Tällä kertaa tosin Nato saa uudenlaisen pähkinän purtavakseen, jos ja kun Kreikka ja Turkki kumpikin esittävät väitteen, että "tuo se aloitti!"
 
Turkki on varmaan kyllä polttanut sen verran monta siltaa, että Nato maissa ei kauaa mietitä kumpaa sympataan. Turkki oli tärkeä maa Neuvostoliiton vatsassa, mutta menkööt pesuveden mukana. Turkki kun on tukkanuottasilla vähän jokaisen maan kanssa omalla kolkallaan, niin se tarvitsee enemmän Natoa kuin Nato tarvitsee sitä.
 
Kuvaa hyvin, miten Naton sisälläkin toimitaan: pidetään huoli omasta puolustuskyvystä.

Se, että omien harteiden takana näkyvät kertaluokkaa tai kahta leveämpiä hartioita, pistää hyökkääjän miettimään vielä vähän tarkemmin.

Tällä kertaa tosin Nato saa uudenlaisen pähkinän purtavakseen, jos ja kun Kreikka ja Turkki kumpikin esittävät väitteen, että "tuo se aloitti!"

Nato on varmasti kyllästymiseen asti tottunut näiden kahden vilmerin kinasteluun.
 
No niin, tehdäänpä vähän mp.netin IMINT-analyysia! Ilmavoimien tulevaisuus-ketjussa oli juttua Rafalen JSM-kytköksistä ja Kauhavalla jaossa olleesta prosyyrista. Siinä olleessa aselastien kuvituskuvassa näkyi myös jotain erikoista (ylempi ympyröity kohta, alempi on JSM):

1600978468045.jpeg

Vasemalla ylhäällä on selkeästi ilmasta-ilmaan asekuorma 3x1250l polttoainesäiliöillä ja 6-8 ohjuksella, joista 2-4 on Meteoria. Vasemmalla alhaalla näkyy olevan isommat 3x2000l säiliöt ja 2 x SCALP ja 4-6 x ilmatorjuntaohjusta. Oikealla alhaalla on myös tuttu ”omnirole” asekuorma isommilla säiliöillä, LDP, 6 x AASM ja 4-6 x ilmatorjuntaohjuksella.

Mutta oikeassa yläkulmassa näkyy isojen säiliöiden ja LDP:n lisäksi 2-paikalla kaksi pidempää, valkoista ohjusta. Pituuden puolesta ne täsmäävät JSM:n. Rafautin AT730-kolmoisripustimiin voidaan valmistajan mukaan ripustaa myös kaksi 1000lbs luokan pommia. JSM:n paino on vähän päälle 400 kiloa, joten painonkin puolesta se sopisi.

Siispä analyysin lopputulemana on, että Dassaultin tarjoukseen sisältyy JSM, jota kannetaan neljä ohjusta kerrallaan käyttäen AASM:n ripustimia.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi se looginen myös sen puolesta, minkä risteilyohjuksen ympärillä tapahtuvaa olisi helpointa sisällyttää teollisyhteistyöhön Suomessa. Kun on Kongsberg-Patrian pilttuusta. Joten ei yllätä sikäli nähdä se liki jokaisella tarjottavana. Integrointihan on eka kulu, jonka voi vyöryttää osaksi sitä IP:tä. :ROFLMAO:
 
Kreikan Rafale-diilistä tihkuu lisää tietoja. Kaikki koneet ovat uusimmassa F3R-standardissa AESA-tutkalla, ja asepaketti sisältää Meteorin ja huhujen mukaan AASM:n. Kokonaiskauppasumma noin 2 miljardia.

 
Joskus kun tutkiskelin HX-hankinnan 'kriisivaihtoehtoja' (eli rahat ei riitäkään siihen mitä halutaan) niin yksi niistä oli juuri tämäntapainen uusia & käytettyjä -diili. Tähän sopivat koneet olisivat varmaankin Rafale ja Eurofighter, koska F-35:stä ei ole vielä varsinaisesti käytettyjä liikenteessä, ja USN tuskin on myöskään luopumassa vanhoista Super Horneteista. Eli vaikka 2 laivuetta uusia & 1 käytettyjä säästäisi tietenkin jonkun verran rahaa.

Olen yllättynyt tuosta että Kreikan diiliin kuuluisi myös Mirage-päivitys. Kreikalla oli ennestään 10 vanhaa Miragea päivitettynä Mk5-standardiin, ettei uutisessa olisi jotenkin vain ymmärretty se väärin? Viimeiset Mk5 -päivitykset ovat tainneet olla Intian koneisiin joskus 2013. Mahtaako noita komponentteja (kuten RDY-tutkia) enää edes olla saatavilla? Lisäksi Kreikan vanhat Miraget ovat yli 30v vanhoja. Miraget on kestäviä koneita mutta tuntuisi hurjalta että noin vanhoihin runkoihin enää alettaisiin kauheasti investoimaan.
 
Varsin houkutteleva hinta!
Taivas varjele vielä mitä sieltä tulee HX:ssä. Saa ehkä @Analysti vielä muiden mukana nieleskellä kuinka yhdysvaltalaistarjous ei olekaan itsestäänselvä. :unsure:

Tosin onko se 1.7 niin erityisen halpa 12/18 ollessa käytettyjä? Toki meidän määrällä jotkut kulut runkoa kohden jää tosi pieniksi tähän verrattuna. Silti uusi maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen yllättynyt tuosta että Kreikan diiliin kuuluisi myös Mirage-päivitys. Kreikalla oli ennestään 10 vanhaa Miragea päivitettynä Mk5-standardiin, ettei uutisessa olisi jotenkin vain ymmärretty se väärin? Viimeiset Mk5 -päivitykset ovat tainneet olla Intian koneisiin joskus 2013. Mahtaako noita komponentteja (kuten RDY-tutkia) enää edes olla saatavilla? Lisäksi Kreikan vanhat Miraget ovat yli 30v vanhoja. Miraget on kestäviä koneita mutta tuntuisi hurjalta että noin vanhoihin runkoihin enää alettaisiin kauheasti investoimaan.

Minäkin ihmettelin tuota, veikkaisin että siinä tarkoitetaan että tuohon vuoden 2004 Mirage 2000-5 hankintaan kuului vanhojen runkojen päivitys.
 
Viimeksi muokattu:
Kreikan Rafale-diilistä tihkuu lisää tietoja. Kaikki koneet ovat uusimmassa F3R-standardissa AESA-tutkalla, ja asepaketti sisältää Meteorin ja huhujen mukaan AASM:n. Kokonaiskauppasumma noin 2 miljardia.
Ranskalaismediassa lisää samaa uutista toisin sanoin:
 
Varsin houkutteleva hinta!
Melko jännittävä summa tosiaan. Oletettavasti Kreikalla on jotakin Ranska-yhteensopivaa kalustoa jo ennestään M2K:n myötä, mutta jos tuo sisältää tarvittavan tukikohdan välittömän tukilaitteiston ja F3R-päivityksen, keskimääräinen 94M€/kpl ei todellakaan ole paljon. Voihan tuossa olla myös huomattava kaverialennus (jalka oven väliin eurooppalaiselle sisämarkkinalle), ja siksi myydään "käytettyjä koneita", että hinta voidaan laittaa noin alas. Tai riippuu missä vaiheessa elinkaartaan kyseisten yksilöiden irto-osat ovat.

HX:ään asia ei tietty vaikuta, koska siellä käytäneen jokainen kustannus etukäteen läpi, mutta mielikuva tuosta koneesta saattoi muuttua juuri hyvin paljon aika monessa maassa. Eipä taida julkisuuteen tulla tietoa, mikä oli "käytettyyden" osuus hinnasta todellisuudessa. 64 konetta tuolla hinnalla olisi 6Mrd€ : )
 
Eipä taida julkisuuteen tulla tietoa, mikä oli "käytettyyden" osuus hinnasta todellisuudessa. 64 konetta tuolla hinnalla olisi 6Mrd€ : )
Taitaahan sitä voida päätellä siitä, että aluksi oli tarkoitus tehdä noin miljardin kaupat eikä päivittää käytettyjä F3R:ään. Mutta ajatus Meteor kaikkiin eli kaikki päivitykseen, nyt hinta 1.7 miljardia ja 300 miljoonalla ohjusta päälle vei ilmeisesti voiton.
Kaupan nykyinen asu näyttää siltä, että käytettyjen ostoa ohjaa Kreikan kiire eikä niinkään vahvasti hinta kuin alkuperäisessä.
 
Aika tavallista tuntuu olevan, että itse koneiden osuus on noin puolet kokonaishinnasta. Loppu on sitten tukijärjestelmiä, varaosia, koulutusta, aseistusta ym.
 
Taitaahan sitä voida päätellä siitä, että aluksi oli tarkoitus tehdä noin miljardin kaupat eikä päivittää käytettyjä F3R:ään. Mutta ajatus Meteor kaikkiin eli kaikki päivitykseen, nyt hinta 1.7 miljardia ja 300 miljoonalla ohjusta päälle vei ilmeisesti voiton.
Kaupan nykyinen asu näyttää siltä, että käytettyjen ostoa ohjaa Kreikan kiire eikä niinkään vahvasti hinta kuin alkuperäisessä.
Jep; jos päivittämättömien kanssa paketin hinta todella oli miljardissa, se tarkoittaisi pienen laskennan perusteella jotakin tyyliin 36M€ kappalehintaa käytetyille ja 94M€ uusille; päivityksen hinta 57M€ luokassa. Tästä huomataan, että modernin koneen hinnasta ylivoimaisin osa on elektroniikkaa. Ja sehän ei välttämättä nykyaikana "kulu", vaan se vaihdetaan uudempaan sukupolveen, joka jälleen on kohtuullisen huoltovapaata niin kauan kunnes se halutaan vaihtaa seuraavaan. Toki tässä on Kreikan hallitus/PV käynyt iltalypsyllä, eli kun miljardiin saatiin hyväksyntä, nostettiin samantiedn sille tasolle millä alunperinkin haluttiin kauppa lopulta tehdä.
 
Aika tavallista tuntuu olevan, että itse koneiden osuus on noin puolet kokonaishinnasta. Loppu on sitten tukijärjestelmiä, varaosia, koulutusta, aseistusta ym.
Sepä tässä ihmetyttää; onko se voitu jättää tästä julkisesta summasta pois, vai sisältyykö tukijärjestelmät ja jokin inventaario tähän hintaan jo valmiiksi. Ei kyllä mikään huoltovarmuusvarasto voi tuolla hinnalla irrota, mutta toisaalta voi olla vaikeaa sanoa taas jälkeenpäin, että nyt hankitaan puolella miljardilla vielä lentokyky.
 
OK, nyt alkaa löytyä vinkkiä; tässä ei olekaan kyse kappalekaupasta, vaan ilmeisesti kahdeksaan noista käytetyistä 12 koneesta kohdistetaan jotakin erikoista, ehkä leasing-sopimus. Tiedä sitten mitä alkukielinen versio mahtaa tarkalleen tarkoittaa. Ei käy ilmi kuuluuko tämä järjestely sen kahden miljardin sisä- vai ulkopuolelle: (siis ottaako Ranska hoitaakseen jotain siitä kahdesta miljardista, vai hoitaako se jotain sen kahden miljardin yli)

In addition, 8 of the second-hand devices sold by France will not be sold, but offered in Athens, so as to reduce the budgetary burden on Greek public finances.

 
Sepä tässä ihmetyttää; onko se voitu jättää tästä julkisesta summasta pois, vai sisältyykö tukijärjestelmät ja jokin inventaario tähän hintaan jo valmiiksi. Ei kyllä mikään huoltovarmuusvarasto voi tuolla hinnalla irrota, mutta toisaalta voi olla vaikeaa sanoa taas jälkeenpäin, että nyt hankitaan puolella miljardilla vielä lentokyky.

No ollaanhan tässä noilla nurkilla, jos koneiden hinta ilman päivityksiä oli miljardi, niin toinen jää loppuihin. Ei tuolla kyllä varmastikaan mitään älyttömiä varaosavarantoja hankita.

OK, nyt alkaa löytyä vinkkiä; tässä ei olekaan kyse kappalekaupasta, vaan ilmeisesti kahdeksaan noista käytetyistä 12 koneesta kohdistetaan jotakin erikoista, ehkä leasing-sopimus. Tiedä sitten mitä alkukielinen versio mahtaa tarkalleen tarkoittaa. Ei käy ilmi kuuluuko tämä järjestely sen kahden miljardin sisä- vai ulkopuolelle: (siis ottaako Ranska hoitaakseen jotain siitä kahdesta miljardista, vai hoitaako se jotain sen kahden miljardin yli)

Luulen että tuo viittaa niihin ensimmäisiin tietoihin, joiden mukaan käytettyjä koneita lahjoitettaisiin. Tuoreemman uutisoinnin mukaan näyttäisi, että tuosta ajatuksesta luovuttiin.
 
Back
Top