tulikomento
Supreme Leader
Lukaisin juuri kirjasta Haavelasku MiG-29:ä käsitelleen osion. Suomalaiset koelensivät keväällä 1990 Neuvostoliitossa. Evaluaatioryhmän koelentäjinä toimivat Koelentokeskuksen päällikkö Jukka Koskela ja koelentäjä Juha Grönmark.
Evaluointivaiheessa ilmavoimat oli pyytänyt ulkomaisilta konevalmistajilta tarjouspyyntöjä silmällä pitäen tietoja koneiden aerodynamiikka-ja suoritusarvoista. Venäläisiltä saatu materiaali osoittautui hyvin pintapuoliseksi, sillä perinteisesti nämä eivät operatiivisia suorituskykytietoja antaneet.
Syksyllä 90 ilmavoimien komentaja Heikki Nikunen suoritti virallisen vierailun Neuvostoliittoon. Tässä yhteydessä Nikunen pääsi itsekin kaksipaikkaisen Fulcrumin kyytiin. Komentajan oman näkemyksen mukaan MiG-29 omasi erinomaisen kaartotaistelukyvyn, mutta samalla koneen toiminta-aika oli lyhyt. Venäläiset vierailuisännät myönsivät koneen elektroniikan olevan länsimaisia vastineita heikompaa ja että se oli käytännössä yhden ilmamaalin torjuja.
Toiselle evaluointikierrokselle MiG-29:ä ei otettu. Sen kustannusrakenne oli paljon muita ehdokkaita korkeampi ja epäsuhdetta lisäsi lyhyt elinkaariodote. Samoin Neuvostoliiton ilmiselvä kuolinkamppailu ja tästä johtunut epävarmuus oli omiaan pudottamaan MiG-29:n.
Tuolloin liikkui uutisia konetyypin valmistuksen loppumisesta sekä varaosatoimitusten vaikeuksista ja maksujen juuttumisista neuvostobyrokratian hampaisiin tehtaiden kieltäytyessä lähettämästä tuotteitaan.
Evaluointivaiheessa ilmavoimat oli pyytänyt ulkomaisilta konevalmistajilta tarjouspyyntöjä silmällä pitäen tietoja koneiden aerodynamiikka-ja suoritusarvoista. Venäläisiltä saatu materiaali osoittautui hyvin pintapuoliseksi, sillä perinteisesti nämä eivät operatiivisia suorituskykytietoja antaneet.
Syksyllä 90 ilmavoimien komentaja Heikki Nikunen suoritti virallisen vierailun Neuvostoliittoon. Tässä yhteydessä Nikunen pääsi itsekin kaksipaikkaisen Fulcrumin kyytiin. Komentajan oman näkemyksen mukaan MiG-29 omasi erinomaisen kaartotaistelukyvyn, mutta samalla koneen toiminta-aika oli lyhyt. Venäläiset vierailuisännät myönsivät koneen elektroniikan olevan länsimaisia vastineita heikompaa ja että se oli käytännössä yhden ilmamaalin torjuja.
Toiselle evaluointikierrokselle MiG-29:ä ei otettu. Sen kustannusrakenne oli paljon muita ehdokkaita korkeampi ja epäsuhdetta lisäsi lyhyt elinkaariodote. Samoin Neuvostoliiton ilmiselvä kuolinkamppailu ja tästä johtunut epävarmuus oli omiaan pudottamaan MiG-29:n.
Tuolloin liikkui uutisia konetyypin valmistuksen loppumisesta sekä varaosatoimitusten vaikeuksista ja maksujen juuttumisista neuvostobyrokratian hampaisiin tehtaiden kieltäytyessä lähettämästä tuotteitaan.