Ajallisestihan nuo DDR:n poistohankinnat osuivat aivan täydelliseen aikaan. Neukkula oli hajoamassa, Moskovassa oltiin yritetty vallankaappausta, ja Suomessa pelättiin hajoamisen aiheuttavan hallitsemattoman ihmisvirran Suomeen. Todennäköisesti PV:ssä oli tunnelmat vähintään yhtä kireällä kuin Afganistanin tai Krimin alkupäivillä, kun tiedettiin mitä tapahtuu keiden välillä, mutta ei suoranaisesti mitä lopputuloksia tälläisellä toiminnalla on Suomelle. Samaan aikaan päällä oleva hävittäjähankinta jatkui paisumistaan, hinnan noustessa jatkuvasti, talous oli sakkaamassa ja maavoimilla oli tusinoittain erinäisiä hankinta/päivitystarpeita päällä.
Ulkomuistista hävittäjähankintojen lisäksi n. 88-89 oli neuvostoliitosta jo tehty sopimus seuraavista hankinnoista: uudet raketinheittimet (uragan), uutta tykistöä (152 telak), miehistönkuljetusajoneuvoja (btr-80), ilmatorjuntajärjestelmiä (Igla-M & ito-79:n korvaaja), ja puolisentusinaa muuta, jotka jäivät täysin tyhjän päälle, pl. noin 9x 152 telak jotka ehtivät ensimmäisenä saapua ennen hajoamista. Näiden lisäksi oli suunnitteilla ilmatorjunnan massa-uusiminen, tarvetta oli laskettu n. 60 lähi-ilmatorjuntajärjestelmälle, Ito-79:n korvaamiselle, sekä useita eri modernisointiprojekteja (zsu-57-2 täydellinen modernisointi näin jännimpänä esimerkkinä). Näiden lisäksi oli myös pst-ohjuspäivitystä suunniteltu (joka aloitettuun uudestaan vasta n.98-99 ja johti jo -90 haluttuun spiken hankintaan), sekä panssarivaunujen modernisointi kovassa vauhdissa, joka ehdittiin toteuttaa vain T-55 vaunujen kohdalla.
Lähes kaikki em. projekteista jäädytettiin, tai hankittiin todella rajusti karsittu määrä tarvittavasta. Kalusto oli 90-luvun tasoa silmälläpitäen ihan käypää, mutta pikavauhtia vanhenemassa ja monessa kohtaa riittämättömissä määrin. Tästä näkökulmasta DDR:n kaupat olivat siis noin kahden 2a4-leopardin hintalapun kokoinen pika-ensiapu maavoimille Suomen kannalta todella riskialttiina aikana jossa maailmanjärjestystä lähdettiin pilkkomaan uuteen uskoon.
T-72 hankinta
T-72M1 vaunujen hankinnan kautta Suomen panssarivaunujen määrä nousi muistaakseni suuremmaksi kuin muiden pohjoismaiden panssarivaunut yhteenlaskettuna. Laadullisesti T-72 oli myös tuohon aikaan ihan kuranttia tavaraa. länsinaapureiden (Ruotsi, Norja & Tanska) modernein vaunu oli tuohon aikaan muistaakseni Norjalainen, päivitetty leopard 1 jossa panssarointia oli luokkaa puolet T-55 vaunusta, pääaseen ollessa noin samaa luokkaa (105mm) Käytössä oli myös sellaisia tiikerin ja sotkan aikakaudella suunniteltuja vaunuja kuin M48 & Centurion. Ainoa konkreettinen etu oli oli 1a5NO-vaunussa ollut EMES-tulenjohtojärjestelmän mukana tullut ampujan lämpökamera, jota oli ddr-kauppojen aikaan ehditty asentaa Norjassa noin tusinaan vaunuun. Muista maista esim. Tanska teki samanlaisen peliliikkeen pari vuotta myöhemmin ja hankki (lue, myöntyi vastaanottamaan ilmaiseksi) noin 100kpl leopard 1-vaunuja.
T-72 Päivitys
Alunperin tarkoituksena oli 90-luvun alussa päivittää T-72 vaunut sen ajan standardeissa verrattain moderniksi vaunuksi. PSPR:n esityksiä aiheesta on pari kappaletta, ja olen myös toisen projektin kautta ollut yhteydessä Patriaan ja saanut kuvamateriaalia siitä mitä k. päivitykset pitivät sisällään. Lyhykäisyydessään tarkoituksena oli tehdä samanlainen päivitys kuin T-55M -vaunuun, sisältäen uuden tulenjohtojärjestelmän (tod.näk Boforsin FCS/VK jota hankittiin T-55M vaunuihin), länsimaisen pimeänäkölaitteiston, ampujan lämpökameran, uuden ammuksen, uuden moottorin, lisäpanssaroinnin sekä erinäisiä sensori/varoitinjärjestelmiä joita oli k. aikaan nähty vasta Israelilaisien vaunujen käytössä 80-luvun lopulla, että muita käyttöikää nostavia päivityksiä. Lopputuloksena varsinaisia suoritusarvoja kertomatta, uuden ammuksen ja pääaseen läpäisykyky oli noin nato-standardi dm33/53:n välimaastossa, ja panssarointi 2a4 leopardia hieman parempi, mutta heikompi kuin 2a5:ssä. Tähän panssaroinnin tasoon olisi päästy nimeltä mainitsemattoman länsimaisen yrityksen passiivisella lisäpanssaripaketilla, toisin kuin monen muun maan päivityksessä käyttyä era-tiiliä. Esim. Kanadassa tehtiin samanlainen, mutta suppeampi lisäpanssarointi leo1-vaunuihin.
Uudesta moottorista löytyy myös youtube-materiaalia Ranskalaisen valmistajan testeistä, 70kmh vauhdilla ja 20kmh pakilla:
Ottaen edelleen huomioon 90-luvun aikaisen kaluston maailmalla, olisi PV luonut itselleen DDR-hankintojen pohjalta itselleen noin 150, hyvin modernin panssarivaunun kaluston, jonka lisäksi käytössä olisi ollut 70 modernisoitua T-55M vaunua. Käytännössä koko projekti kuitenkin hajosi kasaan pyhän kolminaisuuden eli hornet-hankintojen, laman ja neuvostoliiton hajoamisen takia. Varsinainen uhka lakkasi olemasta, ja rahaa ei ollut edes välttämättömiin kustannuksiin, puhumattakaan kalliista vaunumodernisoinnista.
MiG-21
Hankintaa ei todennäköisesti koskaan realistisesti suunniteltu. Ongelmana MiG-21 koneessa on tutkan sijainti, joka on ilmanottoaukon edessä puusta tehdyn kartion sisällä. Tämä asettaa tutkalle tietyt maksimi-mitat, jonka takia k. hävittäjään ei voida asentaa kovin paljoa tehokkaampaa tutkaa. Lisäksi PV oli jo vuodesta '88 alkanut suunnittelemaan aktiivi-ohjuksien käyttöä ja siirtymistä standoff-periaatteella toimiviin ilmavoimiin jossa Suomalainen torjuntahävittäjä minimoisi itseensä kohdistuvat riskit. Aiheesta löytyy Tiede & Ase -lehden sivuilta useampikin artikkeli, esim
http://ojs.tsv.fi/index.php/ta/article/view/47700/13575. Hornet-hankintojen aikaan todellisia kisailijoita oli Gripen, Mirage 2000, F-16 ja F-18. Näistä Ruotsi ilmoitti ettei Suomi tule heidän kauttaan saamaan k. koneiden kanssa Amraam-ohjusta (johtuen useasta eri syystä, yhden ollessa suunnitellun tutkan yhteensopimattomuus), ja Mirage oli vielä täysi prototyyppiraakile. F-16 & F-18 olivat ne mallit joiden kanssa uuden toimintamallin vaatimat ohjukset saatiin hankittua. Idästä MiG-29 kalusto oli ns. pakkopullana mukana, mutta tippui käytännössä heti pois, todennäköisesti koska NL/Venäjä ei ollut halukas myymään aktiivi-ohjuksilla varustettua MiG-29 versiota, koska k. projekti oli heillä pahasti kesken (ja on vielä tänäkin päivänä).
80-luvulla tapahtuneen Rauma-Repolan mir-sukellusvenetapauksen jälkeen (
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rauma-Repola_Oceanics ) Suomi sai itselleen neuvoteltua ns. CoCom -oikeudet, mitkä mahdollistivat yhdysvaltalaisen puolustusmateriaalin hankinnan lähes yhtä helposti kuin minkä tahansa muun liittolaisen. Toisena syynä oli se, että Suomi ei ollut vuotanut tietoa kumpaankaan suuntaan sille myydyistä asejärjestelmistä. Suomen länsimaiset hankinnat n. 1985 vuoteen mennessä sisältävät mm. tutkatekniikkaa (MSTAR- maavalvontatutka, ilmavalvontatutkia), varsinaisia aseita (TOW-2 & Aim-9E) sekä muuta kalustoa (lämpökameroita) joiden vuoto itään olisi varmasti aiheuttanut ongelmia, mutta Suomelle se olisi tarkoittanut tieteen ja teollisuuden porttien sulkemista länteen, joka olisi ollut katastrofaalista.
En jaksa uskoa. Korkeintaan uskoisin että joku lentäjä olisi kahvipöytäkeskustelussa kertonut ympäripyöreästi tai oman tietonsa pohjalta erinäisiä tietoja. Jenkit saivat myös Israelilta loikanneen hävittäjän testattavaksi v. 1967
https://en.wikipedia.org/wiki/Have_Doughnut
Ei oikeastaan yhtään mitään. Lännessä uusien järjestelmien kehitys oli loppunut seinään, ja ennuste oli että ensimmäiset uuden sukupolven järjestelmät tulevat käyttöön vuonna 2010, kun tarkoituksena oli uusia ito-79 vuoteen 95-96 mennessä. Crotale-hankintojen aikana oli pyydetty mm. Rapier/adats-järjestelmien uudet versiot, mutta kummastakin kieltäydyttiin. Neukkulasta tarjottiin aluksi S-200 järjestelmää, mistä kieltäydyttiin koska niitä olisi saatu hankittua vain pieni määrä, ja järjestelmä ei käytännössä kestänyt minkäänlaisia tappioita. Myöhemmin kun sirppiä ja vasaraa ei enää itänaapurin lipusta löytynyt, tuntematon Venäläinen kauppadelegaatti tarjosi tämän s-200 korvikkeena pv:lle tuntematonta Bukin päivitysversiota jota sitten Suomeen hankittiin. Kyse oli niin upouudesta järjestelmästä, että Venäjällä puhkesi pieni hätä ja kauppaa yritettiin aluksi perua, mutta bukit saatiin kuitenkin hankittua. Käytännössä vastaavaa järjestelmää ei ollut olemassa missään muualla päin maailmaa tuohon aikaan.
Onko sinulla antaa k. artikkeliin linkkiä? Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta