Tiedustelulaitteisto oli Vinten Pod, joita oli useita versioita. Tyypillisesti kykeni kuvaamaan "horizon to horizon" eli 180 asteen sektorin alaspäin filmi ja IR-kameroilla. Sellainen löytyy nykyisin Ilmavoima-
museosta Jyväskylässä.
En uskaltanut kirjoittaa noin tarkkaan, mutta jos se on jo museossa nähtävillä, niin sitten on ok. Totta on.
Vanhempia oli muistaakseni kahta mallia, mutta kuten kirjoitin, ne menivät minulta ohi. Uutta, jota käytettiin Hawkissa ja myöhemmin BIS:ssä, oli kaksi mallia. "Maakuvauksiin" oli se "180 asteen viuhka alas". Katsokaa TiedLLV:n tunnus, niin ymmärrätte. Lisäksi yksi kamera etuviistoon ja se IR alas. "Merikuvauksiin" oli sitten sivuviuhkaa (reilu 90 astetta sivu-alas) kuvaava versio. Kai siinäkin oli etuviisto ja IR, en muista enää.
Sain erittäin spesifistisen erikoiskoulutuksen toimeen, joka katosi Hornetien myötä. Hornetit eivät tiedustele. Tehtävä siirtyi Rangereille. Learit kykenevät kantamaan noita pönttöjä tarvittaessa. Kertaakaan aikanani tarvetta ei esiintynyt.
Kuriositeettina toki mainittakoon, että sen ison (siis tosi ison) kartoituskameran voi laittaa Vinkaankin.
Loppusodassa naamioimme oman lentotukikohtamme tietäen tuolloisen näkyvän valon ja IR-alueen mahdollisuudet.
Lentokone (Hawk) oli naamioituna rullaustielle verkon alle (onko paikalla vai ei?, suoritus kelpasi), huoltokalusto (ok), teltat... No, oma telttamme oli mainiosti piilossa näkyvältä valolta, mistä tuli kiitosta. IR:llä se sitten hyvin lämmitettynä loisi komeasti...