Slammer
Kenraali
En nyt suoranaisesti epäile laittojasi, mutta olisi mukavaa nähdä lähteitäsi omaa tutkiskelua varten. I all fall ei koneita enää 90-luvun taitteessa ollut kuutta käytössä, eikä säiliöitä ollut kovin "erinäisiä" tyyppejä (jos siis vain tiedusteluvarustuksesta puhutaan), ja "integroiminen" voi olla hieman juhlallinen sana tässä kun ne eivät kantavalta koneelta paljoa vaatineet (elsosäiliö mm. tuotti oman käyttösähkönsä pikku propellilla nokassa...). Voin muistaa tai alunperinkin olla ymmärtänyt väärin, eikä kaikkea meille varusveijareille rautakangesta väännetty tai edes näytetty, ja siksikin olisi hauska penkoa lisätietoja. Ainahan on fiksua mainita lähteensä vaikka kuinka eksperttinä esiintyisi.
Lähteinä ovat ennen kaikkea Laukkasen teokset eli MiG-21 in Finnish Air Force, Koelentäminen Ilmavoimissa 1984-2013 sekä Lentäjä Laukkanen. Siinähän ei ole mitään omituista, että koneita on ollut vähemmän. Ensinnäkin viimeinen valmistui vasta 1989 ja on mahdollista, että koneita on annettu tarvittaessa muualle lainaan tai jokin kone on voinut yksinkertaisesti olla huollossa. Laukkanen esimerkiksi kertoo, että pari konetta oli koelennoissa vielä valmistumisensa jälkeenkin. Eli pikemminkin voinee sanoa, että koneita ei ollut kuutta vielä 90-luvun taitteessa.
Mitä integrointiin tulee niin pelkkä säiliöiden ripustaminen koneeseen ei paljoa auta vaan pitää olla myös jonkinlaiset käyttölaitteet jotta niitä voidaan hyödyntää. MGBT:ssä tiedustelusäiliön ohjauspaneeli asennettiin tiettävästi tähtäimen tilalle (tilalle tuli yksinkertaisempi tähtäin), mutta tämä perustuu kuulopuheisiin joten lähdettä ei ole antaa.