Diskussion om kriget i Ukraina, med deltagare - Discussion on war in Ukraine, with participant

Ja tuota juhlarahaakaan ole saatavilla...

Ei sillä, että ainakaan tuolla aiheella varustettua kolikkoa rupeaisin hankkimaan, mutta onhan tapaus kuitenkin muistorahan arvoinen.

Olenko ihan väärässä jos luulen, että termin "kansalaissota" käyttö viittaa vasemmistolaiseen taustaan?
 
Ja tuota juhlarahaakaan ole saatavilla...

Ei sillä, että ainakaan tuolla aiheella varustettua kolikkoa rupeaisin hankkimaan, mutta onhan tapaus kuitenkin muistorahan arvoinen.

Olenko ihan väärässä jos luulen, että termin "kansalaissota" käyttö viittaa vasemmistolaiseen taustaan?

Olet oikeassa, Viljakaisella on vasemmistolaista taustaa - ainakin aatemaailmansa on vasemmalla. Tsekkaan kotona lähteitä tarkemmin, jos tarvetta.

vlad
 
Olenko ihan väärässä jos luulen, että termin "kansalaissota" käyttö viittaa vasemmistolaiseen taustaan?
Joskus on ehkä viitannut, mutta nykyään kertoo kyllä enintään että peruskoulun historiantunteja ei tullut lintsattua kokonaan.

Eri asia sitten on miksi peruskoulussa käytetään juuri tuota termiä jonkin muun sijaan.
 
Joskus on ehkä viitannut, mutta nykyään kertoo kyllä enintään että peruskoulun historiantunteja ei tullut lintsattua kokonaan.

Eri asia sitten on miksi peruskoulussa käytetään juuri tuota termiä jonkin muun sijaan.

Ei jatketa tästä enää, koska aikaisempi kommenttini perustui oletukseen, että tuo on täysin trollitehtaan tuotetta tuo kolikko. Nyt ilmenikin, että kotimaiset punikit ovat sen takana ja eivät silti ole siitä tyytyväisiä.
 
Joskus on ehkä viitannut, mutta nykyään kertoo kyllä enintään että peruskoulun historiantunteja ei tullut lintsattua kokonaan.

Eri asia sitten on miksi peruskoulussa käytetään juuri tuota termiä jonkin muun sijaan.
Ei sitä kyllä nykyään käytetä, ei ainakaan meillä käytetty. Korrekti neutraali termi on sisällissota, näin meille iskostettiin, ja erityisesti osoitettiin "kansalaissota"-termin virheellisyys (=kuinka bolsevikit ja saksalaiset osallistuivat itse sotaan omine joukkoineen ja pelasivat sodan osapuolilla, bolsevikithan provosoivat valkoisia vallassaan olleiden Viipurin venäläisjoukkojen avulla ja agitoivat punaisia, kun taas Saksa vaati aika suurta vaikutusvaltaa vastineeksi avustaan valkoisille).

Tosin yksi historianopettajista yhä puhui vapaussodasta.
 
Ei sitä kyllä nykyään käytetä, ei ainakaan meillä käytetty. Korrekti neutraali termi on sisällissota, näin meille iskostettiin, ja erityisesti osoitettiin "kansalaissota"-termin virheellisyys (=kuinka bolsevikit ja saksalaiset osallistuivat itse sotaan omine joukkoineen ja pelasivat sodan osapuolilla, bolsevikithan provosoivat valkoisia vallassaan olleiden Viipurin venäläisjoukkojen avulla ja agitoivat punaisia, kun taas Saksa vaati aika suurta vaikutusvaltaa vastineeksi avustaan valkoisille).

Tosin yksi historianopettajista yhä puhui vapaussodasta.
Taitaa sitten olla opettajan taustasta kiinni mitä muotoa hän on kannattanut. Näin se kahtiajako periytyy sukupolvilta seuraaville... :(
 
Kyllä minä olen ehdottomasti sitä mieltä että se oli vapaussota, mentiin vapauttamaan maa venäläisistä. Näin ainakin meillä pohjanmaalla.
 
Kyllä minä olen ehdottomasti sitä mieltä että se oli vapaussota, mentiin vapauttamaan maa venäläisistä. Näin ainakin meillä pohjanmaalla.

Minun mielestäni se oli Suomessa käyty sisällissota (yleisnimi), josta käytetään nimitystä Vapaussota (erisnimi). Tärkeä historian tapahtuma, mutta muistelun sävy on kyllä allekirjoittaneella erilainen, synkempi, kuin vaikkapa Talvisodan - sekin oli katastrofi, toisaalta se sementoi Suomen aseman itsenäisten kansakuntien joukossa (=moni ulkovalta tunnusti Suomen itsenäisyyden vasta Talvisodan jälkeen) ja jossakin määrin hitsasi kansan yhteen.

Itse tulkitsen tuon "juhlarahan" nimenomaan sellaisena vasemmistohenkisenä provokaationa, vaikka reaktion osalta voisi kuvitella toisin. Ainakin omassa tuttujen ja puolituttujen piirissä nimenomaan vasemmistohenkiset kohkaavat tämän törkeydestä, vaikka rahat suunnitellut muotoilija vaikutti juuri arkkityyppiseltä vasemmistoälyköksi itsensä mieltävältä tyypiltä. Itseäni ei nuo rahapajojen juhlarahakusetukset kiinnosta niin minkään vertaa. Ainoa rahapajan tuote minkä olen ostanut on Talvisodan muistomitalin replika, jonka hankin työhuoneeseen samalla kun annoin lahjoituksia Talvisodan muistomerkkiä varten. Oli tarkoitus antaa vastikkeetta mutta kun näin noita mitaleja niin kiiltävän himo iski vaikka siitä menikin jokunen euro muistomerkin sijaan rahapajalle...
 
Tosin yksi historianopettajista yhä puhui vapaussodasta.

Jyrkin muoto lienee kylläkin "punakapina", jota meidän iäkäs historianopettaja 90-luvulla referoi oman (talvi- ja jatkosodassa muttei vapaussodassa taistelleen) isänsä käyttämänä muotona. Vapaussota on ehkä politisoitu "oikeistolaiseksi" termiksi mutta kuten @Herman30 sanoi niin lähtökohtaisesti termi on varsin oikea, koska maata lähdettiin vapauttamaan venäläisistä - ilmeisesti oli monelle jonkinasteinen järkytys, että vastaan tulikin lähes 100% suomalaisia.

Mutta OT, en jatka tässä ketjussa.
 
Jyrkin muoto lienee kylläkin "punakapina", jota meidän iäkäs historianopettaja 90-luvulla referoi oman (talvi- ja jatkosodassa muttei vapaussodassa taistelleen) isänsä käyttämänä muotona. Vapaussota on ehkä politisoitu "oikeistolaiseksi" termiksi mutta kuten @Herman30 sanoi niin lähtökohtaisesti termi on varsin oikea, koska maata lähdettiin vapauttamaan venäläisistä - ilmeisesti oli monelle jonkinasteinen järkytys, että vastaan tulikin lähes 100% suomalaisia.
Minäpä jatkan vielä tähän, vapaussota tosiaankin viittaa tarkemmin vielä Suomen ja Venäjän SNT:n väliseen sotatilaan, joka loppui 1920 Tarton rauhaan, ja johon kuului mm. Repolan ja Porajärven miehitys ja siellä käydyt taistelut sisällissotamme lisäksi. Se on tosiaankin aivan kelvollinen termi, mutta siinä painotetaan eri asioita kuin sisällissodassa, ja se kuvaa myös oikeastaan eri ajanjaksoa, jos tarkkoja ollaan.
Valitettavasti sodanjälkeinen narratiivi on yksinkertaistanut sen ikään kuin nimitykseksi

Isoisäni kertoi hänen nuoruudessaan 30-luvulla kummankin puolen viitanneen sisällissotaamme, tai siis punaisten ja valkoisten yhteenottoon termillä kapina. Valkoisten tulkinnassa se oli kapina laillista hallitusta vastaan, kun taas punaisten tulkinnassa se oli oikeutettu kapina epäoikeudenmukaista hallintoa kohtaan. Punakapina oli sitten se aggressiivisempi valkoisten nimitys tapahtumalle.

Jos siis tarkkoja ollaan, valkoisessa narratiivissa on kaksi eri asiaa: vapaussota (19./23./27.1.1918-31.12.1920) ja (puna)kapina (27.1.1918-15.5.1918). Tuo kapina on se, josta nykynarratiivi puhuu sisällissotana tai kansalaissotana.
 
Viimeksi muokattu:
Minäpä jatkan vielä tähän, vapaussota tosiaankin viittaa tarkemmin vielä Suomen ja Venäjän SNT:n väliseen sotatilaan, joka loppui 1920 Tarton rauhaan, ja johon kuului mm. Repolan ja Porajärven miehitys ja siellä käydyt taistelut sisällissotamme lisäksi. Se on tosiaankin aivan kelvollinen termi, mutta siinä painotetaan eri asioita kuin sisällissodassa, ja se kuvaa myös oikeastaan eri ajanjaksoa, jos tarkkoja ollaan.
Valitettavasti sodanjälkeinen narratiivi on yksinkertaistanut sen ikään kuin nimitykseksi

Isoisäni kertoi hänen nuoruudessaan 30-luvulla kummankin puolen viitanneen sisällissotaamme, tai siis punaisten ja valkoisten yhteenottoon termillä kapina. Valkoisten tulkinnassa se oli kapina laillista hallitusta vastaan, kun taas punaisten tulkinnassa se oli oikeutettu kapina epäoikeudenmukaista hallintoa kohtaan. Punakapina oli sitten se aggressiivisempi valkoisten nimitys tapahtumalle.

Jos siis tarkkoja ollaan, valkoisessa narratiivissa on kaksi eri asiaa: vapaussota (19./23./27.1.1918-31.12.1920) ja (puna)kapina (27.1.1918-15.5.1918). Tuo kapina on se, josta nykynarratiivi puhuu sisällissotana tai kansalaissotana.


Sellaista tuossa mietin, että Lenin luultavasti tiesi mitä Suomessa oli suunnitteilla, kun tunnusti Suomen itsenäisyyden. Vai onko joku sitä mieltä, että punakapina lähti liikkeelle jotenkin sponttaanisti?
 
Sellaista tuossa mietin, että Lenin luultavasti tiesi mitä Suomessa oli suunnitteilla, kun tunnusti Suomen itsenäisyyden. Vai onko joku sitä mieltä, että punakapina lähti liikkeelle jotenkin sponttaanisti?
Minun lisäkseni myös tuttuni, aina vasemmistolaisia myöten, ovat sitä mieltä, että bolsevikkien toiminta oli isolta osin sisällissodan takana. Tilanne ei olisi ikinä kärjistynyt niin paljon ja niin nopeasti ilman bolsevikkeja.
Bolsevikithan yrittivät ennen punaisten vallankumousjulistusta riisua suojeluskuntalaiset aseista Viipurissa sijainneen Venäjän 42. armeijakunnan joukkojen avulla, ja ottivat aseellisesti yhteenkin 19.-23.1.1918, mikä osaltaan vaikutti hallituksen ratkaisuihin (suojeluskunnista virallinen sotaväki 25.1. ja suojeluskuntien liikekannallepano 26.1.).
Punaisia bolsevikit olivat agitoineet jo 1917 keväällä vallankumoukseen, itse Lenin ja Stalinkin olivat kiertäneet agitoimassa työväenliikettä, muiden bolsevikkien ohella. Työväenliikkeelle oli iskostettu propagandalla uhkakuva porvarien sortovallasta, ja siten työväenliike saatiin reagoimaan hallituksen 25.-26. päivän päätöksiin vallankumousjulistuksen antamisella. Tosin punaiset olivat tehneet yhteistyötä Viipurissa jo 19.1. alkaen venäläisjoukkojen kanssa, joten yhteistyön pohjaa oli siellä rakenneltu jo enemmänkin.

Mutta ehkä kohta voitaneen palata ketjun oikeaan aiheeseen.
 
Carolus Löfroosista on yhden sivun haastattelu uusimmassa Suomen sotilaassa.
 
Hellou

Its there anybody out there? What is the situation about the Azov-battalion in this time? Its there new finns in the service?
 
Ja se oli nopea loppu sille kirjaprojektille.
 
Ja se oli nopea loppu sille kirjaprojektille.
Rahoitus oli eilen jo lähes kerättynä... Ei ole tullut seurattua Caroluksen seikkailuja sen tarkempaa kuin mitä täällä ollut esillä. Postannut jotain mielensäpahoittajia kiivastuttavaa vai joutuiko mustamaalaus kampanjan kohteeeksi, Twitter tai muuta linkkiä?

edit, joku taisi tehdä mustamaalauskanpanja rahoitusalustalla

 
Viimeksi muokattu:
Ehdin just nähdä että helvetin kiinnostava kirja olisi tulossa ja melkein samassa hetkessä homma olikin sulanut käsiin. Tonhan voisi helposti julkaista myös jonkun suomalaisen kustantajan toimesta? 🤔 Eiköhän ehdokkaita löytyisi. En sitten tiedä miten käännökset ja muut hoituisi jos sen haluaisi ulkomaisille markkinoille.

PS. Sen Bäckmanin kommunistihörhön töhöilyistäkin on julkaistu kirja, niin olisi suotavaa että Ukrainan sodasta olisi jotain oikeasti asiapitoistakin olemassa.
 
Siis ongelmanahan ei ollut vain Caroliuksen seikkailut, vaan se kyseinen Azov pataljoona.

Kun porukasta liikkuu tällaisia kuvia:

unknown.png


Niin moni yksinkertainen asia muuttuu heti melko vaikeaksi.

Ei sillä, olisin todellakin kiinnostunut lukemaan k.o kirjan, mikäli sille vain löytyy kustantaja/painotalo toteuttamaan painoksen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top