Missä muuten on SUOMALAISTEN kehittämä 6,5 Grendel... miksei edes ole hollilla, lippaitakin saisi halvalla, 9,95 EUR tsibale?
Turha lähteä leikkimään patruunalla, jota nyt ei ole suuresti tarjolla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Missä muuten on SUOMALAISTEN kehittämä 6,5 Grendel... miksei edes ole hollilla, lippaitakin saisi halvalla, 9,95 EUR tsibale?
Nuo kannattaisikin hankkia picatinny kiskoilla ja optiikka erikseen.
Höpö höpö. Vähän paremmat kiskot maksavat murto-osan itäoptiikan hinnasta. Jos saat länsimaisen vastaavaan hintaan niin optiikasta on säästetty.Ei varsinkaan tällaisella järjestelyllä kannata, koska sillä hintalapulla saa sitten myös reilusti paremman länsimaisen vaihtoehdon.
Huomaa että ehdotan tätä vain väliaikaisena ratkaisuna jos vaihtoehtona on "Ei ole." ja optiikka voidaan käyttää uudelleen.Lisäksi SVD:n ergonomia on surkea verrattuna mihin tahansa länsimaiseen AR-pohjaiseen kivääriin.
SVD on tarkka-ampujakiväärinä hyvä lähinnä Putinin hallinnon aikana tuotetuissa propagandaelokuvissa ja -telkkarisarjoissa, joissa sille on pyritty petaamaan jonkinlaista myyttistä taikakalun virkaa. Aseen suorituskyvyn puutteellisuuden vuoksi ne on Suomessakin pudotettu hiljalleen pois käytöstä parempien kiväärimallien yleistyessä.
HK417 asianmukaisella säädettävällä optiikalla ja etujaloilla varustettuna. Siitä ei paljon DMR-kivääri enää nykymarkkinoiden tarjonnalla suomalaisiin tarpeisiin paranisi. Verrattuna raskaamman tulivoiman hankintoihin muutaman tuhannen kiväärin hankintaerä varusteineen on halpa kuin saippua ja pystynee halutessaan mahduttamaan itsensä jonkin joutilaan jalkaväkiaselajin kehittämishankkeen kehyksiin.
Höpö höpö. Vähän paremmat kiskot maksavat murto-osan itäoptiikan hinnasta. Jos saat länsimaisen vastaavaan hintaan niin optiikasta on säästetty.
Huomaa että ehdotan tätä vain väliaikaisena ratkaisuna jos vaihtoehtona on "Ei ole." ja optiikka voidaan käyttää uudelleen.
Mutterit irti, kisko pois, uusi kisko tilalle, mutterit kiinni. Ja saa halutulla kiskolla luultavasti suoraan tehtaalta.Ei se metritavarana valmistettu kisko mitään maksa, mutta sen asentaminen.
Nuo kannattaisikin hankkia picatinny kiskoilla ja optiikka erikseen.
SVD on katoavaa kansanperinnettä eikä se ainakaan käytössä olevilla patruunoilla ole tasaväkisesti vertailukelpoinen länsimaisille vaihtoehdoille niin mekaanisen käynnin kuin ergonomiankaan osalta. Jos käytössä olisi SVD:lle erikseen tarkoitettuja venäläisiä tarkkuuspatruunoita, saattaisi sen käynti parantua kilpailukykyiselle tasolle, mutta ergonomia jäisi silti 1950-luvun Neuvostoliiton takamaille.
SVD on toki parempi kuin ei mitään, mutta todellinen 2010-luvun vaihtoehto DMR-kivääriksi se ei enää ole, kun kilpakumppaneina on kuitenkin esimerkiksi HK417, FN SCAR yms. SVD on käytännössä karkealla itäoptiikalla varustettu pitkälle kiväärinpatruunalle pesitetty kerta-automaattikivääri ja sellaisena sitä mielestäni kannattaa pitää.
Vaikka DMR-kiväärin käyttäjät ovat keskimäärin kokemattomia amatöörejä, niin kunnon välineet eivät ainakaan heikennä kohtuullisen lopputuloksen todennäköisyyttä.
Ei varsinkaan tällaisella järjestelyllä kannata, koska sillä hintalapulla saa sitten myös reilusti paremman länsimaisen vaihtoehdon. Lisäksi SVD:n ergonomia on surkea verrattuna mihin tahansa länsimaiseen AR-pohjaiseen kivääriin.
SVD on tarkka-ampujakiväärinä hyvä lähinnä Putinin hallinnon aikana tuotetuissa propagandaelokuvissa ja -telkkarisarjoissa, joissa sille on pyritty petaamaan jonkinlaista myyttistä taikakalun virkaa. Aseen suorituskyvyn puutteellisuuden vuoksi ne on Suomessakin pudotettu hiljalleen pois käytöstä parempien kiväärimallien yleistyessä.
HK417 asianmukaisella säädettävällä optiikalla ja etujaloilla varustettuna. Siitä ei paljon DMR-kivääri enää nykymarkkinoiden tarjonnalla suomalaisiin tarpeisiin paranisi. Verrattuna raskaamman tulivoiman hankintoihin muutaman tuhannen kiväärin hankintaerä varusteineen on halpa kuin saippua ja pystynee halutessaan mahduttamaan itsensä jonkin joutilaan jalkaväkiaselajin kehittämishankkeen kehyksiin.
Itse H&K MR308:n (=siviili-H&K 417, Zeissin optiikka, NordArmsin etujalat...) omistavana ja jonkin verran SVD:llä ampuneena olen samaa ja eri mieltä: H&K on erinomainen ase ja sikatarkka, mutta jos sotaan pitäisi lähteä, SVD perisi minun kohdallani voiton minä tahansa päivänä ja syyt ovat puhtaasti asetekniset s.o. SVD on rymyämisenkin kestävää tekniikkaa, H&K kärsii AR-taustastaan. Over & out tästä ketjusta, tämä menee kuitenkin itä-länsi-otteluksi
Ei korvaa mutta kompensoi. Kuten olisi ihan kiva jos vihulaisia voi ampua pimeässä.Lada ei muutu hyväksi vaikka siihen asentaisi sen puuratin.
Sama koskee myös SVD:tä. Parempi optiikka ei korvaa huonoja puolia.
En tiedä nykypäivästä mutta minun varusmiespalveluaikana (1986) en usko (kun yritän muistella) että tuli edes 100 kovaa patruunaa ammuttua koko 8 kuukauden aikana. Kun käytiin ampumradalla niin muistin mukaan 5-10 patruunaa sai kuluttaa per kerta.niistä, jotka ovat vm-palveluksessa ampuneet sen 400-700 laakia RK:lla, kokonaisuudessaan.
Okei, oletetetaan, että länsi-kiväärit mielletään enemmän hifiksi, mutta mikä kivääri lännestä olisi lähimpänä kenttäkelpoisuuden tasoa vertailussa SVD:hen?
Unohdetaan herkät ja hifit ja levitetään työkaluja pöydälle. Mitä näkyy?
Saksalaisen insinöörin tekeleet ja miksei itävaltalaisenkin, yleensä aina toimii. Olisko tuossa edullisesti saatavaa kehityksen pohjaa G3 cal .308 ?
Itse H&K MR308:n (=siviili-H&K 417, Zeissin optiikka, NordArmsin etujalat...) omistavana ja jonkin verran SVD:llä ampuneena olen samaa ja eri mieltä: H&K on erinomainen ase ja sikatarkka, mutta jos sotaan pitäisi lähteä, SVD perisi minun kohdallani voiton minä tahansa päivänä ja syyt ovat puhtaasti asetekniset s.o. SVD on rymyämisenkin kestävää tekniikkaa, H&K kärsii AR-taustastaan. Over & out tästä ketjusta, tämä menee kuitenkin itä-länsi-otteluksi
Mutterit irti, kisko pois, uusi kisko tilalle, mutterit kiinni. Ja saa halutulla kiskolla luultavasti suoraan tehtaalta.
Ja osassa on vastaava pikairroitus mikä olisi vipu auki, vanha jalusta irti, uusi jalusta tilalle vipu kiinni.
Mikä länsimainen 7.62 DM -kivääri on yhtä siro ja kevyt (mukana kannettavaksi vaikka pitkiäkin matkoja) kuin SVD?