Benelli
Respected Leader
G3:sta on tehty suhteellisen paljon eri versioita joissa on yhtä paljon vaihtelua kuin AR perheessä. Itse olen ampunut G3 rungon omaavalla DMR:llä jossa on parempi laukaisu kuin SVD:ssä ja nuo laukaisukoneistot ovat pienellä pajoittamisella suhteellisen yhteensopivia. Etuna SVD:hen verrattuna on myös jäykempi runko, hidastettu vastamassa, varmistimen voi poistaa sormi liipaisimella sekä kaksinkertainen tai suurempi lipaskapasiteetti.Ei.
On huono lähtökohta lähteä rakentamaan DMR kivääriä tavallisesta jalkaväen palveluskivääristä. Se on tie joka ei tuota tyydyttävää tai hyvää lopputulosta, on kokeiltu monessa paikassa monen kokeilijan toimesta. Toisaalta G3:n kanssa lopputulos voisi ehkä olla parempi kun FAL:illa tai M14:sta, mutta silloin puhutaan lopputuloksesta joka on DMR kiväärinä monesti SVD:tä huonompi ainakin ergonomian osalta. G3 on hallintalaitteiden osalta yksi huonoimmista palveluskivääreistä joilla olen koskaan ampunut ja SVD on monessa suhteessa parempi. Ainoa etu joka G3:ssa on SVD:hen verrattuna, on vapaasti värähtelevä piippu.
Riippuu mitkä ovat rungon rajoitukset ja paljonko aikaa ja rahaa käytetään. Tietysti voi kysyä että jos projektin lopussa vain metallirunko ja muutama muu osa ovat alkuperäisiä niin onko se enää sama ase käytännössä?DMR kivääriksi siis sellaiseksi suunniteltu, ei muusta kivääristä modifioitu.
Edes kaliperi ei ole aina alkuperäinen kun noita on modattu.
Esimerkki G3 DMR:stä suoraan tehtaalta:
http://www.schwabenarmsgmbh.de/katalog/sar_m41_dmr_hpc.pdf
3480,00 €
Ja kaikkien joukkojen ei ole pakko käyttää samaa DMR:ää kutein sisseille SVD:n keveys on selvä etu.