DNA testi

Entä veriryhmät? Vanhin on O ja se on 20 tuhatta vanha, sitten tuli A ja B, nomaadit ja viljelijat, sitten yhtäkkiä ilmestyi AB veriryhmä, jota pidetään "salaperäisena", käsittämätönä" ja outona tutkijoillekin: sille sopii mitä tahansa veriryhmä mutta se taas stemmaa vain toisen AB:n kanssa, aikamoinen mutantti.
Pientä nillitystä: ei ole olemassa O-veriryhmää; se on 0. Eli ei kirjain oo, vaan numero nolla.
 
Teitä nyt kaikkia pitäis geenimanipuloida...taikka antaa sähköshokkeja.

Olen ilmeisesti 16% norjalainen... En tasan testin mukaan idästä tullut.

Jep...ilmeisesti viikinkiveri ja tappaja-/raiskaajaluonne on vetänyt ulkomaille. Taas uusi sivu CV:hen :D
 
Teitä nyt kaikkia pitäis geenimanipuloida...taikka antaa sähköshokkeja.

Olen ilmeisesti 16% norjalainen... En tasan testin mukaan idästä tullut.

Jep...ilmeisesti viikinkiveri ja tappaja-/raiskaajaluonne on vetänyt ulkomaille. Taas uusi sivu CV:hen :D


Mikä on isälinjasi? Autosomaalisen perimän tulkinta vaatii hiukan perehtymistä.
 
Ei ole vielä mutta päivitystuloksia odotellaan.

Yleisin klaani.

L258
(L22 > Z2338 > CTS6868 > Z74 > CTS2208 > CTS6767 > L287 > L258)

Selkeästi suurin I1-haplomme yli 2/3 osuudella on L287:n alaryhmä L258, jonka arvioidaan syntyneen pian L287:n jälkeen. Haplopuu laajenee voimakkaasti heti L258:n jälkeen eli haarautuu useita isälinjoja, jotka näkyvät projektin STR-tulossivulla L258:n alaryhminä. Alaryhmien synty on nykyisestä tilanteesta päätellen tapahtunut Satakunnan, Pirkanmaan ja Hämeen alueilla Roomalaisella rautakaudella noin 1700 vuotta sitten. Ilmiö voidaan siten liittää rautakautisen muinaishämäläisen kulttuurialueen syntyyn. Myöhemmin, Merovingiajalta alkaen, alaryhmiä on levinnyt pohjoiseen ja itään hämäläisen ekspansion mukana. Nykyään tunnetaan jo 11 L258:n välitöntä alaryhmää.

L258:aa on eniten Pohjanmaalla, Pirkanmaalla ja Karjalassa, minkä jälkeen seuraavat Satakunta, Häme ja Lappi. Tällä hetkellä jopa kolmannes L258:sta on historiallisen Pohjanmaan alueelta, mikä selittyy sillä, että kaksi Z133:n alaryhmää on ollut vahvimmin osallisena alueen uudelleenasuttamisessa alkaen noin 1000 vuotta sitten. Samoin Karjalan osuudessa on vahvasti esillä Z133:n alaryhmän myöhäinen runsastuminen.

Kokonaisuutena näyttää siltä että L258 on ollut vahvalla panoksella mukana Muinais-Hämeen rautakautisessa asutuksessa, jonka synty heijastuu kalmistojen leviämisenä Kokemäenjoen vesistöalueella Roomalaisella rautakaudella. L258 on runsastunut ja levinnyt nopeasti alkuvaiheessa. Kuitenkin sen nykyisin runsaimmat alaryhmät ovat korkeintaan noin 1000-vuotisia. Myöhempään kehitykseen sisältyy useampia erillisiä asutusliikkeitä kuten hämäläisten, karjalaisten ja savolaisten ekspansiot, joissa kaikissa on ollut myös L258:n alaryhmiä mukana.

https://www.familytreedna.com/groups/i-1suomi/about/background
 
Minkälainen on "etninen suomalainen"? Eikö muutama vuosi sitten uutisoitu, että ollaan geeniperimältämme todella sekalainen kansa, ja että länsi- ja itäsuomalaisten ero geneettisesti todella suuri. Jos en väärin muista, niin lännessä oltiin sukua enemmän jopa hollantilaisille kuin itäsuomalaisille
 
Minkälainen on "etninen suomalainen"? Eikö muutama vuosi sitten uutisoitu, että ollaan geeniperimältämme todella sekalainen kansa, ja että länsi- ja itäsuomalaisten ero geneettisesti todella suuri. Jos en väärin muista, niin lännessä oltiin sukua enemmän jopa hollantilaisille kuin itäsuomalaisille

Sellainen jonka jokainen geenitesti maailmassa tunnistaa heti suomalaiseksI.

Idän ja lännen välillä on Suomen sisällä selkeää ajautumaa eli populaatiot eivät ole juuri sekoittuneet tietyssä vaiheissa historiaa mutta ovat samasta juuresta eli koostuvat samoista komponenteista mutta eri suhteissa.
Suomalaiset ovat lähempänä virolaisia kuin ruotsalaisia ja lähempänä ruotsalaisia kuin hollantilaisia, suomalaisilla on kuitenkin selkeä skandinaavinen/germaaninen komponentti.
 
Sitäkin.
Tämä teknologia tehtyy seuraamalla baktereita. Ne taas säilyttää omassa DNK:ssa infon kaikista viruksista, jotka ovat tavanneet pitkin elämä, siis oman ja esivanhempien. Tämän koodauksen infon kutsuttiin CRISPR. Jos bakteeri näkee viruksen joka on hänen datassa, se ottaa ja tappaa sen Cas9 nimisen valkuaisen avulla.
Tää siirrettiin tutkimuksiin jotta CRISPR:n avulla saada informaation tumorin geeneista, ja sitten poistetaan sen Cas9:n avulla.

Sitten on jo olemassa geeniterapia lääkkeitä, eli käytössä:
Modifioidaan lymfosyytit CAR-T. Lääke on Kymriah NOVARTIS.

Yescarta Gilead Science

Keytruda (Pembrolisumab)
Ovat kalliit, mutta niinhan ihmishenki. Itse olisin suostunut koekaniiksi jos olisi tarjottu ja mikäki sopisi minun tapaukseen.


Olen kuullut että HUSissa on koeryhmiä, jolla testataan uudet lääkkeet, en tiedä ovatko geeniterapia lääkkeitä. Kai ne ovat. Niitä kehitellaan koko ajan lisää ja testataan.
 
Viimeksi muokattu:
Tällaista kävi yhdelle kaverille.... Esi-isistä löytyi kaikenlaista "hevosvarkaudesta hirtettyä"... :D

Sehän olisi hienoa, mitä sitä nyt aatelisia kun hevosvarkaitakin löytyy...

Äidin puolelta löytyy Lappeenrannan kehruuhuoneella lapsensurmasta "aikaa tappanu" ynnä muita psyykkisesti epävakaita.

Isän puolelta Tammisaaressa maanpetturuudesta istunut, sitten löytyy Neuvostoliittoon sosialismia rakentamaan paennut, ja onpa Paavo Ruotsalainenkin kaukaista sukua - tämä uskonmies siis.

Hieno sukuun...

Mutta dna-testejä en tee, kiinnostaa toki, mutta liikaa epävarmuustekijöitä tietoturvasta ja tietojen käytöstä alkaen. Samasta syystä johtuen Kanta-arkiston tietojen näkyvyyttä olen rajoittanut. Mielestäni siinä ei potilasturvallisuus toteudu, joten pitäköön tunkkinsa.
 
Sehän olisi hienoa, mitä sitä nyt aatelisia kun hevosvarkaitakin löytyy...

Äidin puolelta löytyy Lappeenrannan kehruuhuoneella lapsensurmasta "aikaa tappanu" ynnä muita psyykkisesti epävakaita.

Isän puolelta Tammisaaressa maanpetturuudesta istunut, sitten löytyy Neuvostoliittoon sosialismia rakentamaan paennut, ja onpa Paavo Ruotsalainenkin kaukaista sukua - tämä uskonmies siis.

Hieno sukuun...

Mutta dna-testejä en tee, kiinnostaa toki, mutta liikaa epävarmuustekijöitä tietoturvasta ja tietojen käytöstä alkaen. Samasta syystä johtuen Kanta-arkiston tietojen näkyvyyttä olen rajoittanut. Mielestäni siinä ei potilasturvallisuus toteudu, joten pitäköön tunkkinsa.


Monestakin eri syystä kannattaa testauttaa esivanhempia, esimerkiksi tietoturva sekä pienempi sekoittuminen kaupungistumisen aikana.
 
Nojoo kyllä se uteliaisuus voitti varovaisuuden, ja pitänee tuollainen testi tehdä.
Olisi familytreedna:lla ja myheritagella molemmilla alennukset, mitä eroa noilla on mikä alle satasen paketti kannataa valita?
 
Familytreedna:lla on monipuolisemmat testit. Ftdna:n family finder ja myheritage on molemmat autosomaalisia testejä eli etsivät ”lähisukulaisia”.

Ftdna:n Y-dna testi tutkii isälinjaa ja sieltä selviää sitten mm. se mitä kautta ne esi-isät on tänne tulleet. Tuolla mennään historiassa kauemmaksi eikä sillä löydä lähisukulaisia.

Ftdna:lla voi myöhemmin päivittää noita testejä ilman, että tarvitsee ottaa uutta näytettä.
Ftdna:lla on myös erilaisia ryhmiä
https://www.familytreedna.com/groups/finland/activity-feed

@Talvela osaa varmaan kertoa paremmin.
 
Sehän olisi hienoa, mitä sitä nyt aatelisia kun hevosvarkaitakin löytyy...

Äidin puolelta löytyy Lappeenrannan kehruuhuoneella lapsensurmasta "aikaa tappanu" ynnä muita psyykkisesti epävakaita.

Isän puolelta Tammisaaressa maanpetturuudesta istunut, sitten löytyy Neuvostoliittoon sosialismia rakentamaan paennut, ja onpa Paavo Ruotsalainenkin kaukaista sukua - tämä uskonmies siis.

Hieno sukuun...

Joo, nämä sukututkinnat tuottavat joskus tuloksia, joita tutkijat ja heidän läheisensä eivät välttämättä haluaisi tulla tietämään. Toisaalta olen tullut huomaamaan, että osa tutkimuksista tehdään ihan päin per ttä. Kun linja katkeaa aletaan päätellä....yleensä sitten lopulta ollaan sukua Winston Churchillille tai ainakin George Washingtonille.

Olen samaa mieltä kanssasi näiden tutkimusten geeniohjelmien -potilasturvallisuudesta-.
 
Joo, nämä sukututkinnat tuottavat joskus tuloksia, joita tutkijat ja heidän läheisensä eivät välttämättä haluaisi tulla tietämään. Toisaalta olen tullut huomaamaan, että osa tutkimuksista tehdään ihan päin per ttä. Kun linja katkeaa aletaan päätellä....yleensä sitten lopulta ollaan sukua Winston Churchillille tai ainakin George Washingtonille.

Olen samaa mieltä kanssasi näiden tutkimusten geeniohjelmien -potilasturvallisuudesta-.
Vaimon suku on skotlannin kuninkaallisia, mikä asia melko monessa yhteydessä esiin tuodaan...

Meillä taas ollaan vaan pohjoissavolaisia maanviljelijöitä, paitsi että oikeasti satakuntalaista sontaryyttäriä ja hollantilaista aatelismiestä pukkaa, jos niin halutaan.

Edit.
Ai niin. Pakko lisätä vielä tositarina kuntahistoriikista.

Yksi kuntahistoriikki ei meinannut edistyä millään. Se oli kyllä lähtenyt hyvin käyntiin ja oikein kivasti oli edetty 1800-luvun alkuun, mutta sitten tekstintulo tyssäsi. Syytä ohjaava opettaja ei saanut millään selville. Lopulta eräässä seminaari-istunnossa kirjoittaja itku kurkussa kirjoittaja murehti, ettei hän voi historiikin teosta maksaneelle kunnalle kertoa, että "Kaikki ne kuoli kuppaan. Pikkulapsetkin!" Jonka jälkeen työnohjaaja saattoi kertoa, että ruotsinkielen sana "Koppor" tarkoittaa "Rokkoa", joka oli tuolloin yleisnimitys lähes kaikille kuolinsyille. Tämän jälkeen työ eteni aikataulun mukaisesti loppuun.
 
Vaimon suku on skotlannin kuninkaallisia, mikä asia melko monessa yhteydessä esiin tuodaan...

Meillä taas ollaan vaan pohjoissavolaisia maanviljelijöitä, paitsi että oikeasti satakuntalaista sontaryyttäriä ja hollantilaista aatelismiestä pukkaa, jos niin halutaan.

Euroopassa on aika kova kun voi jäljittää sukunsa vapaisiin talonpoikiin, Suomessa se on joillekin häpeä kun historian tietämys on olematon.
 
Piheys iskenyt aina kun olen harkinnut DNA testin tekemistä. Isoäiti syntynyt Tukholmassa 1900 luvun alussa joten olisi mielenkiintoista katsoa tuloksia.
Jostain olen lukenut, että Heritage seuraa ainostaan isän puolta suvusta. Harmi jos pitää paikkansa.
 
Piheys iskenyt aina kun olen harkinnut DNA testin tekemistä. Isoäiti syntynyt Tukholmassa 1900 luvun alussa joten olisi mielenkiintoista katsoa tuloksia.
Jostain olen lukenut, että Heritage seuraa ainostaan isän puolta suvusta. Harmi jos pitää paikkansa.

Äitlinjaa on vaikeampi jäljittää koska se ei ole yhtä tarkka, autosomaalisia osumiakin varmaan tulee mutta etäisyyttä on jo aika paljon isoäitiisi.
 
Back
Top