EA-18G Growler

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Uskon ja väitän, että Growler on Suomen asevoimien timanttikärki tulevaisuudessa.

Tässä olen Sheriffin kanssa samoilla linjoilla siinä mielessä, että veikkaan että Growlerin merkitys kokonaismaanpuolustuksen kannalta ts. muiden puolustushaarojen tukemisen suhteen on ollut aliarvostettuna foorumilla. Täällähän ei myöskään aluksi uskottu että Growlereita tarvittaisiin tai tulisi ensinkään, sitten ajateltiin että ehkä 6-8 kun se kerta riittää lentotukialuksellekin. Nyt on ainakin myyntiluvan perusteella nähtävissä, että Growlerin osuus on melko suuri Boeingin tarjouksessa. En silti vaihda voittajaennustustani! ;)
 
Tässä olen Sheriffin kanssa samoilla linjoilla siinä mielessä, että veikkaan että Growlerin merkitys kokonaismaanpuolustuksen kannalta ts. muiden puolustushaarojen tukemisen suhteen on ollut aliarvostettuna foorumilla. Täällähän ei myöskään aluksi uskottu että Growlereita tarvittaisiin tai tulisi ensinkään, sitten ajateltiin että ehkä 6-8 kun se kerta riittää lentotukialuksellekin. Nyt on ainakin myyntiluvan perusteella nähtävissä, että Growlerin osuus on melko suuri Boeingin tarjouksessa. En silti vaihda voittajaennustustani! ;)

Tunnustan kuuluneeni tuohon "jos 6-8 riittää lentotukialukselle, se riittää Suomelle" -poppooseen. Olin niin urautunut, että epäilin vielä jälkikäteenkin F:n ja G:n lukumäärien vaihtaneen paikkaa ja todellisen määrän olevan 8 kpl. :oops:

Mutta eipä siinä mitään. Kyllähän täällä joitakin vuosia sitten luultiin, että suomalainen koelentäjä suorittaa testit F-35:llä. No eipäs suorittanutkaan! Eikä muuten suorittanut Gripenilläkään. Ovatko ulkona kisasta, mitä sanotte pojat? (Myönnän, epäherrasmiesmäistä tonkia neljä vuotta vanhoja, mutta tuli nyt vain mieleen tämä...)

Lentämään pitää päästä oikeilla koneilla. Ja omien lentäjien pitää istua puikoissa.
Jos olisin Lindberg, toteaisin, että "jos koelento ei onnistu niin pitäkää tunkkinne".

@Huhta - F-35 ei ole kaksipaikkaista konetta, koska se on niin helppo lentää ja simulaattoreilla voidaan valmentaa ensin. Koneen vierellä on toinen kone ja maahan on myös radioyhteys.

Jos kone "jättää tien päälle" koelennolla, niin se on ollut aika penteleen hyödyllinen koelento.
Kyllä Suomi edellyttää samanlaista koelento- ja evaluaatioprosessia paikan päällä kuten viime kerrallakin. Kyllä se kaikille valmistajille varmasti sopii ja jos jollekin ei sovi niin voi mennä myymään konettaan jonnekin muualle.

Suomalaiset koelentäjät eivät itse lennä testattavia hävittäjiä yksin, vaan valmistajat tuovat mukanaan lentäjät. Kaksipaikkaisissa hävittäjissä suomalainenkin koelentäjä pääsee puikkoihin toisena lentäjänä.

Eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan ainakin Rafalesta ja Super Hornetista on tulossa kaksipaikkainen versio Suomeen. Lisäksi Eurofighter tuo todennäköisesti kaksipaikkaisen mallin testitapahtumaan.

Ruotsalaisesta Gripen E -hävittäjästä ei tule kaksipaikkaista F-versiota, mutta Saab on tuomassa muokatun kaksipaikkaisen Gripen D -hävittäjän, jossa on uuden E-hävittäjän monitoreja.

Yksipaikkaisten F-35:n ja Gripen E:n kyytiin ei suomalaisilla koelentäjillä kuitenkaan ole asiaa tammi–helmikuussa.

Amerikkalaisen Super Hornetin elektronisen sodankäynnin Growler-versio on todennäköisesti tulossa myös testitapahtumaan.

– Meille on indikoitu, että Growler olisi tulossa. Lopullista varmuutta ei ole, kun emme tiedä, mikä maailmantilanne on silloin, sanoo Keränen.
 
F-35:sta saa lentää vain koneen ostaneet, esim. Tanska(Level 3 partneri), joka miettii konevalintaa, ei ole päässyt lentämään konetta.

Suomalaiset eivät tule siis lentämään kyseistä konetta ja on myös 99% varmaa, ettei konetta tuoda Suomeen muutenkaan arvioitavaksi.
Olihan siellä myös tämä helmi. Tosin tuo yksipaikkaisia lentää vain omistajat oli oikea haku muutaman entiseen ripustautuneen sijaan.
Sitä ei kukaan arvannut, että Gripen tiputetaan Sveitsistä ja jatkaa vain Suomessa.
 
Olihan siellä myös tämä helmi. Tosin tuo yksipaikkaisia lentää vain omistajat oli oikea haku muutaman entiseen ripustautuveen sijaan.
No nyt. Olisi ollut epäreilua nostella vain opetuslapsien viestejä päästämättä itse Mestaria eli Linköpingin Nostradamusta ääneen!

Ihan yksinkertaiseen maalaisjärkeen ja tähän astisiin faktoihin:

1)F-35:sta ei ole olemassa kaksipaikkaista versiota
2)Tanska ei ole saanut lentää F-35:lla, vaikka on F-35 ohjelmassa mukana, miksi ihmeessä Suomi saisi?
3)2019 tienoolla F-35 ei ole teknisesti niin valmis, että sitä uskaltaisi laittaa perinpohjaiseen ulkomaiseen testiin, maailman parhaiden koneiden ollessa referenssinä ja mitä vain voi vuotaa medialle
4)USA ei varmasti innostu ajatuksesta, että F-35 tuodaan tänne ja mm. sen tutkaheijaste ja muut suorityskyvyt tutkitaan perin pohjin
5)Yhtäkään suomalaislentäjää ei ole F-35 koulutuksessa, eikä sellaisesta ole ollut puhettakaan

No siinä olemme samaa mieltä, että ilman omia koelentoja kauppoja ei tapahdu, jo ihan eduskunta-poliittisesti se on täysin välttämätöntä budjetin saamiseksi.
 
Sitä en ihmettele, että F-35:lla ei ole päästy lentämään itse, eivät sillä ole muutkaan ehdokasvaiheessa olleet liene lentäneet. Koulutuksellisia ja materiaalisia juttuja ja hyshystä, kenties. Ja kuten nyt voimme havaita viestistä (veli @Huhta ), allekirjoittaneen houkutteluehdotus täällä foorumilla 4v sitten ei ole painanut edes yhden latin vertaa Lämärin lipevien kaupparatsujen aamumiitingeissä. Nyyh, ja katkerana kohti uusia pettymyksiä. ;)

Simulaattorilentäminen ei vain ole sama juttu kuin oikea ja aito asia (vrt. hiljattainen laskeutumisonnettomuus, jossa simulla tullaan nätisti alas siinä missä aito 5 gen kone menee ketoon moninaisten virheiden seurauksena).

E-mallin Gripeneitä on sen verran vähän valmiina ja testit kesken, etteivät taida uskaltaa antaa ulkopuolisten kokeilla. Jänishousut. Tehokkaamman hiusverkon kuivaajan eli tohon voisi istuttaa odotellessa ohjaajan taakse.

Santerille ja Greipille siis nojatuolimiinukset lentokokeilupuutteesta. Kilpailusta ei näillä fooruminegrepeillä kuitenkaan pudota; hankkijan etu on pitää mahdollisimman monta kilvakasta mukana mahdollisimman pitkään, jotta panokset kovenevat ja tarjouksista saadaan kaikki irti.

P.S. Sen voisi menneistä vielä kaivella, että olen väittänyt LM:n tekevän meille kovan tarjouksen (ei ollut kuulemma mahdollista) ja että huoltomalliinkin voi tulla räätälöity ratkaisu (ei voi, koska merkkihuolto ja nyhtösopimus). Odotellaan nyt vielä ja katsotaan, kuinka pahasti menee pieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan siellä myös tämä helmi. Tosin tuo yksipaikkaisia lentää vain omistajat oli oikea haku muutaman entiseen ripustautuneen sijaan.
Sitä ei kukaan arvannut, että Gripen tiputetaan Sveitsistä ja jatkaa vain Suomessa.
Tosin muutama vuosi sitten L&M kehitysjohtaja sanoi suoraan Turku Airshowssa toimittajalle että F-35 ei tule lentämään Suomessa ennenkuin me ostamme sen. Asiat ovat muuttuneet matkan varrella kenties. Ennustaminen on vaikea laji ja jälkiviisaana voi kukin patsastella.
 
Tosin muutama vuosi sitten L&M kehitysjohtaja sanoi suoraan Turku Airshowssa toimittajalle että F-35 ei tule lentämään Suomessa ennenkuin me ostamme sen. Asiat ovat muuttuneet matkan varrella kenties. Ennustaminen on vaikea laji ja jälkiviisaana voi kukin patsastella.
Vai olisiko vastannut vitsillä toimittajan kysymykseen? Muistaisin tuon niin.
 
Tässä olen Sheriffin kanssa samoilla linjoilla siinä mielessä, että veikkaan että Growlerin merkitys kokonaismaanpuolustuksen kannalta ts. muiden puolustushaarojen tukemisen suhteen on ollut aliarvostettuna foorumilla. Täällähän ei myöskään aluksi uskottu että Growlereita tarvittaisiin tai tulisi ensinkään, sitten ajateltiin että ehkä 6-8 kun se kerta riittää lentotukialuksellekin. Nyt on ainakin myyntiluvan perusteella nähtävissä, että Growlerin osuus on melko suuri Boeingin tarjouksessa. En silti vaihda voittajaennustustani!

aa, eiköhän kuitenkin Australian lukemia pidetty todennäköisimpänä? Ainakin itse laskin tolkuttoman monta kertaa hintaa juuri sen ja RAAFin NGJ:n kehityskulujen pohjalta.
No, voihan se silti olla aliarvostettu.
Itsekkin olen sitä mieltä että Growler on jotakin jota meillä eikä lähistöllä ole kellään. Myös Ilmavoimien tuttuni sanoi että se mahdollistaisi uudenlaisen yhteistyön ja pääsyn harvinaiseen klubiin. ELSO on jotakin jota on todella vaikeata nojatuolista arvioida. Samaten Growlerin tuomaa vahvistusta, vaikka epäilemättä vahvistus se olisi.

Sitten vaakakupissa on toinen pää, jossa voi arvioida että jos Growler on se vetonaula Boeingilla niin riittääkö meille 10+ elso-konetta etulyöntiin jos Superi ei kykene ilman sitä toimimaan? Olemme kuitenkin hankkimassa monitoimihävittäjää ensisijaisesti ja kaikki muu on plussaa. Jos 50+ konetta ei kykene selviytymään tulevaisuuden ilmatilassamme ilman erikoiskoneita niin onko sellainen järkevä hankinta?

Samaa lisähöystettä tarjoilee Saab Globaleyellaan. Se on varmasti hyvä lisäominaisuus, mutta vain 2 kpl tutkakoneita on todella vähän ja niiden operatiivinen valmius kyseenalainen. Meillä on myöskin pieni ilmatila, jota valvotaan maasta monilla tutkilla. Lisäksi HX-kone hyvillä monisensorikyvyillä voi paikata puuttuvaa tutkakonetta jonkin verran. Tässä luulen että F-35 loistaisi häiveellä ja sensorifuusiollaan.

Ilmavoimat on kyllä saanut hyvää kuvaa S100B ARGUS- AEW koneista yhteisharjoituksista Ruotsin kanssa. Kokemukset näistä osaltaan ratkaisevat. Toisaalta jos Ruotsin kanssa yhteistyö toimii tutkakoneissa kuten harjoitellaan, niin tarvitsemmeko omaa tutkakonetta? Me vuokraamme myös ilmatankkauskykyä USAF:a ja sekin toimii ilman omaa laivastoa.
 
En nyt keksi muutakaan, mutta vertaus tuulitunnelitestaukseen tiivistymisjuovien osalta ontuu. Tuulitunnelissahan tutkitaan koneen nokasta lähtien sen ympärillä olevia ilmavirtauksia, mm. moottorin ilmanoton ja LEXien toiminnan osalta eikä pelkästään siiven jättöreunan kohdalta. LEXeja ei ole tietysti monissa koneissa, mutta Superissa on.
 
Itsekkin olen sitä mieltä että Growler on jotakin jota meillä eikä lähistöllä ole kellään. Myös Ilmavoimien tuttuni sanoi että se mahdollistaisi uudenlaisen yhteistyön ja pääsyn harvinaiseen klubiin. ELSO on jotakin jota on todella vaikeata nojatuolista arvioida. Samaten Growlerin tuomaa vahvistusta, vaikka epäilemättä vahvistus se olisi.

Sitten vaakakupissa on toinen pää, jossa voi arvioida että jos Growler on se vetonaula Boeingilla niin riittääkö meille 10+ elso-konetta etulyöntiin jos Superi ei kykene ilman sitä toimimaan? Olemme kuitenkin hankkimassa monitoimihävittäjää ensisijaisesti ja kaikki muu on plussaa. Jos 50+ konetta ei kykene selviytymään tulevaisuuden ilmatilassamme ilman erikoiskoneita niin onko sellainen järkevä hankinta?

Samaa lisähöystettä tarjoilee Saab Globaleyellaan. Se on varmasti hyvä lisäominaisuus, mutta vain 2 kpl tutkakoneita on todella vähän ja niiden operatiivinen valmius kyseenalainen. Meillä on myöskin pieni ilmatila, jota valvotaan maasta monilla tutkilla. Lisäksi HX-kone hyvillä monisensorikyvyillä voi paikata puuttuvaa tutkakonetta jonkin verran. Tässä luulen että F-35 loistaisi häiveellä ja sensorifuusiollaan.

Ilmavoimat on kyllä saanut hyvää kuvaa S100B ARGUS- AEW koneista yhteisharjoituksista Ruotsin kanssa. Kokemukset näistä osaltaan ratkaisevat. Toisaalta jos Ruotsin kanssa yhteistyö toimii tutkakoneissa kuten harjoitellaan, niin tarvitsemmeko omaa tutkakonetta? Me vuokraamme myös ilmatankkauskykyä USAF:a ja sekin toimii ilman omaa laivastoa.
Vois tuon nyt vielä varmasti enemmänkin väärin ymmärtää, en vaan tiedä miten. F-35:n osalta voi olla tosin juuri noin
 
Ilmeisesti LB-säiliössä on vain etusektoriin suunnattu antenni? MB-säiliössähän vaiheistettuja antenneja oli eteen ja taakse.
 
Back
Top