
The EA-18G Growler Has Its Own Topgun School For Electronic Attack Instead Of Dogfighting
An inside look at how 'Havoc' turns U.S. Navy EA-18G crews into wizards of the invisible art of electronic warfare.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
![]()
The EA-18G Growler Has Its Own Topgun School For Electronic Attack Instead Of Dogfighting
An inside look at how 'Havoc' turns U.S. Navy EA-18G crews into wizards of the invisible art of electronic warfare.www.thedrive.com
Uskon ja väitän, että Growler on Suomen asevoimien timanttikärki tulevaisuudessa.
Tässä olen Sheriffin kanssa samoilla linjoilla siinä mielessä, että veikkaan että Growlerin merkitys kokonaismaanpuolustuksen kannalta ts. muiden puolustushaarojen tukemisen suhteen on ollut aliarvostettuna foorumilla. Täällähän ei myöskään aluksi uskottu että Growlereita tarvittaisiin tai tulisi ensinkään, sitten ajateltiin että ehkä 6-8 kun se kerta riittää lentotukialuksellekin. Nyt on ainakin myyntiluvan perusteella nähtävissä, että Growlerin osuus on melko suuri Boeingin tarjouksessa. En silti vaihda voittajaennustustani!![]()
Lentämään pitää päästä oikeilla koneilla. Ja omien lentäjien pitää istua puikoissa.
Jos olisin Lindberg, toteaisin, että "jos koelento ei onnistu niin pitäkää tunkkinne".
@Huhta - F-35 ei ole kaksipaikkaista konetta, koska se on niin helppo lentää ja simulaattoreilla voidaan valmentaa ensin. Koneen vierellä on toinen kone ja maahan on myös radioyhteys.
Jos kone "jättää tien päälle" koelennolla, niin se on ollut aika penteleen hyödyllinen koelento.
Kyllä Suomi edellyttää samanlaista koelento- ja evaluaatioprosessia paikan päällä kuten viime kerrallakin. Kyllä se kaikille valmistajille varmasti sopii ja jos jollekin ei sovi niin voi mennä myymään konettaan jonnekin muualle.
Suomalaiset koelentäjät eivät itse lennä testattavia hävittäjiä yksin, vaan valmistajat tuovat mukanaan lentäjät. Kaksipaikkaisissa hävittäjissä suomalainenkin koelentäjä pääsee puikkoihin toisena lentäjänä.
Eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan ainakin Rafalesta ja Super Hornetista on tulossa kaksipaikkainen versio Suomeen. Lisäksi Eurofighter tuo todennäköisesti kaksipaikkaisen mallin testitapahtumaan.
Ruotsalaisesta Gripen E -hävittäjästä ei tule kaksipaikkaista F-versiota, mutta Saab on tuomassa muokatun kaksipaikkaisen Gripen D -hävittäjän, jossa on uuden E-hävittäjän monitoreja.
Yksipaikkaisten F-35:n ja Gripen E:n kyytiin ei suomalaisilla koelentäjillä kuitenkaan ole asiaa tammi–helmikuussa.
Amerikkalaisen Super Hornetin elektronisen sodankäynnin Growler-versio on todennäköisesti tulossa myös testitapahtumaan.
– Meille on indikoitu, että Growler olisi tulossa. Lopullista varmuutta ei ole, kun emme tiedä, mikä maailmantilanne on silloin, sanoo Keränen.
Olihan siellä myös tämä helmi. Tosin tuo yksipaikkaisia lentää vain omistajat oli oikea haku muutaman entiseen ripustautuneen sijaan.F-35:sta saa lentää vain koneen ostaneet, esim. Tanska(Level 3 partneri), joka miettii konevalintaa, ei ole päässyt lentämään konetta.
Suomalaiset eivät tule siis lentämään kyseistä konetta ja on myös 99% varmaa, ettei konetta tuoda Suomeen muutenkaan arvioitavaksi.
No nyt. Olisi ollut epäreilua nostella vain opetuslapsien viestejä päästämättä itse Mestaria eli Linköpingin Nostradamusta ääneen!Olihan siellä myös tämä helmi. Tosin tuo yksipaikkaisia lentää vain omistajat oli oikea haku muutaman entiseen ripustautuveen sijaan.
Ihan yksinkertaiseen maalaisjärkeen ja tähän astisiin faktoihin:
1)F-35:sta ei ole olemassa kaksipaikkaista versiota
2)Tanska ei ole saanut lentää F-35:lla, vaikka on F-35 ohjelmassa mukana, miksi ihmeessä Suomi saisi?
3)2019 tienoolla F-35 ei ole teknisesti niin valmis, että sitä uskaltaisi laittaa perinpohjaiseen ulkomaiseen testiin, maailman parhaiden koneiden ollessa referenssinä ja mitä vain voi vuotaa medialle
4)USA ei varmasti innostu ajatuksesta, että F-35 tuodaan tänne ja mm. sen tutkaheijaste ja muut suorityskyvyt tutkitaan perin pohjin
5)Yhtäkään suomalaislentäjää ei ole F-35 koulutuksessa, eikä sellaisesta ole ollut puhettakaan
No siinä olemme samaa mieltä, että ilman omia koelentoja kauppoja ei tapahdu, jo ihan eduskunta-poliittisesti se on täysin välttämätöntä budjetin saamiseksi.
Tosin muutama vuosi sitten L&M kehitysjohtaja sanoi suoraan Turku Airshowssa toimittajalle että F-35 ei tule lentämään Suomessa ennenkuin me ostamme sen. Asiat ovat muuttuneet matkan varrella kenties. Ennustaminen on vaikea laji ja jälkiviisaana voi kukin patsastella.Olihan siellä myös tämä helmi. Tosin tuo yksipaikkaisia lentää vain omistajat oli oikea haku muutaman entiseen ripustautuneen sijaan.
Sitä ei kukaan arvannut, että Gripen tiputetaan Sveitsistä ja jatkaa vain Suomessa.
Vai olisiko vastannut vitsillä toimittajan kysymykseen? Muistaisin tuon niin.Tosin muutama vuosi sitten L&M kehitysjohtaja sanoi suoraan Turku Airshowssa toimittajalle että F-35 ei tule lentämään Suomessa ennenkuin me ostamme sen. Asiat ovat muuttuneet matkan varrella kenties. Ennustaminen on vaikea laji ja jälkiviisaana voi kukin patsastella.
Tässä olen Sheriffin kanssa samoilla linjoilla siinä mielessä, että veikkaan että Growlerin merkitys kokonaismaanpuolustuksen kannalta ts. muiden puolustushaarojen tukemisen suhteen on ollut aliarvostettuna foorumilla. Täällähän ei myöskään aluksi uskottu että Growlereita tarvittaisiin tai tulisi ensinkään, sitten ajateltiin että ehkä 6-8 kun se kerta riittää lentotukialuksellekin. Nyt on ainakin myyntiluvan perusteella nähtävissä, että Growlerin osuus on melko suuri Boeingin tarjouksessa. En silti vaihda voittajaennustustani!
Itsekkin olen sitä mieltä että Growler on jotakin jota meillä eikä lähistöllä ole kellään. Myös Ilmavoimien tuttuni sanoi että se mahdollistaisi uudenlaisen yhteistyön ja pääsyn harvinaiseen klubiin. ELSO on jotakin jota on todella vaikeata nojatuolista arvioida. Samaten Growlerin tuomaa vahvistusta, vaikka epäilemättä vahvistus se olisi.aa, eiköhän kuitenkin Australian lukemia pidetty todennäköisimpänä? Ainakin itse laskin tolkuttoman monta kertaa hintaa juuri sen ja RAAFin NGJ:n kehityskulujen pohjalta.
No, voihan se silti olla aliarvostettu.
On nuo ripustusten kulmat kyllä hämmentävä näky tästä kuvakulmasta. Tää on ku tyttö Amsterdamissa =DBongaa virhe (selitys seuraavissa tweeteissa)
En nyt keksi muutakaan, mutta vertaus tuulitunnelitestaukseen tiivistymisjuovien osalta ontuu. Tuulitunnelissahan tutkitaan koneen nokasta lähtien sen ympärillä olevia ilmavirtauksia, mm. moottorin ilmanoton ja LEXien toiminnan osalta eikä pelkästään siiven jättöreunan kohdalta. LEXeja ei ole tietysti monissa koneissa, mutta Superissa on.Bongaa virhe (selitys seuraavissa tweeteissa)
Vois tuon nyt vielä varmasti enemmänkin väärin ymmärtää, en vaan tiedä miten. F-35:n osalta voi olla tosin juuri noinItsekkin olen sitä mieltä että Growler on jotakin jota meillä eikä lähistöllä ole kellään. Myös Ilmavoimien tuttuni sanoi että se mahdollistaisi uudenlaisen yhteistyön ja pääsyn harvinaiseen klubiin. ELSO on jotakin jota on todella vaikeata nojatuolista arvioida. Samaten Growlerin tuomaa vahvistusta, vaikka epäilemättä vahvistus se olisi.
Sitten vaakakupissa on toinen pää, jossa voi arvioida että jos Growler on se vetonaula Boeingilla niin riittääkö meille 10+ elso-konetta etulyöntiin jos Superi ei kykene ilman sitä toimimaan? Olemme kuitenkin hankkimassa monitoimihävittäjää ensisijaisesti ja kaikki muu on plussaa. Jos 50+ konetta ei kykene selviytymään tulevaisuuden ilmatilassamme ilman erikoiskoneita niin onko sellainen järkevä hankinta?
Samaa lisähöystettä tarjoilee Saab Globaleyellaan. Se on varmasti hyvä lisäominaisuus, mutta vain 2 kpl tutkakoneita on todella vähän ja niiden operatiivinen valmius kyseenalainen. Meillä on myöskin pieni ilmatila, jota valvotaan maasta monilla tutkilla. Lisäksi HX-kone hyvillä monisensorikyvyillä voi paikata puuttuvaa tutkakonetta jonkin verran. Tässä luulen että F-35 loistaisi häiveellä ja sensorifuusiollaan.
Ilmavoimat on kyllä saanut hyvää kuvaa S100B ARGUS- AEW koneista yhteisharjoituksista Ruotsin kanssa. Kokemukset näistä osaltaan ratkaisevat. Toisaalta jos Ruotsin kanssa yhteistyö toimii tutkakoneissa kuten harjoitellaan, niin tarvitsemmeko omaa tutkakonetta? Me vuokraamme myös ilmatankkauskykyä USAF:a ja sekin toimii ilman omaa laivastoa.
Ilmeisesti LB-säiliössä on vain etusektoriin suunnattu antenni? MB-säiliössähän vaiheistettuja antenneja oli eteen ja taakse.Navy Awards Next Generation Jammer Low Band Contract | NAVAIR
The U.S. Navy awarded a $496 million Engineering and Manufacturing Development (EMD) contract to L3Harris Technologies on Dec. 18 to further the Next Generation Jammer Low Band (NGJ-LB) capability. The contract supports the final design efforts and manufacturing of eight operational prototype...www.navair.navy.mil