EA-18G Growler

Joo, mutta ajattelinkin lähinnä täydentävänä ratkaisuna turbiinin tai rupellin tilalle mikäli isäntäkoneessa ei hönkä riitä. Selvää on että 5kW lähettimen tarpeisiin ei akkua koneessa roudata. Lisäksi mikään pakko ei olisi olla ladattava akku, kertakäyttöisen pariston energiatiheys voi olla 2-3 kertainen. Sotalennon jälkeen heitetään paristo mäkeen ja uusi tilalle.
Mutta tämä vain ajatusleikkinä.
Enpä oo noin isosta paristosta kuullukaan, mutta lienee mahdollista. Tesla tyyppinen sormiakusto voisi olla. Lämmitystarpeesta ei silti pääse. Toisaalta, se ite säiliö voi toimiessaan tuossaa lämmön.

Vaihtoehtoisesti joku superkonkka joka auttaa esim häirinnän käynnistyksessä... Mutta nää on monimutkaisia sähköjä. Rupesin miettimään, että onkohan rf alueen kama vaihto- vai tasasähköllä? Sekin ratkaisee.
 
(Tuossa toisessa lainauksessa taas huvittaa tuo maininta, että vanha kärjessä oleva turbiini aiheuttaa enemmän ilmanvastusta kuin muotoillussa kanavassa oleva... kai se nyt sen saman vastuksen suunnilleen tuottaa molemmissa silloin, kun virtaa tuotetaan? Ilmanvastuksestahan se sähkövirta otetaan. Lepotilassa toki turhaa vastusta tulee avonaisessa enemmän.)
Se sähköksi muuttuva mekaaninen vastus on toki yhtenevä, mutta jotkut muut efektit noilla ovat hyvinkin erilaisia. Ennen kaikkea tulee mieleen, että podin kärkeen asennettu potkuri varmistaa että ilman virtaus on koko podin pinnalla voimakkaasti pyörteilevää. Sen sijaan potkuriton podi voidaan muotoilulla saada merkittäviltä osin laminaarisen virtauksen ympäröimäksi, mikä riittäisi perusteluksi väitteelle pienemmästä ilmanvastuksesta. Tokihan kokonaisvastuksen kannalta tuo voi olla vähäinen tekijä. Itsellä ei riitä viitseliäisyys lähteä tuota suuruusluokkaa arvioimaan.
 
Enpä oo noin isosta paristosta kuullukaan, mutta lienee mahdollista. Tesla tyyppinen sormiakusto voisi olla. Lämmitystarpeesta ei silti pääse. Toisaalta, se ite säiliö voi toimiessaan tuossaa lämmön.
No esimerkiksi nämä nappiparistoina (PR) käytettävät sinkki-ilma -paristot omaavat (ainakin internetin mukaan) noin kaksinkertaisen energiatiheyden litiumakkuihin verrattuna. Jälleenladattava sinkki-ilma -akku on ollut yrityksien kohteena muttei ainakaan vielä onnistunut. Sitä en kyllä tiedä miten tuo skaalautuisi isompaan, tuleeko jotain ongelmia.
 
Jos yksittäisen Growlerin kyvyt ovat luokkaa kuten tuolla sitaatissa sanottiin että USA:n itärannikon elektroninen kommunikaatio pimeäksi (vaikka itse haistan vähän myyntimiehen lisää) vanhoja podeja käyttäen, niin kyllähän tuo Growler olisi meillä uusilla podeilla varustettuna aikamoinen nyrkki.

Growler olisi vielä tosi hyvä maa - ja merivoimien tukemiseen esim. vaikka häiritsemällä Venäjän merivoimien laivojen sensoreita ja kommunikaatiota ja häiritsemällä Venäjän maavoimen kommunikaatiovälineitä.
 
Jos yksittäisen Growlerin kyvyt ovat luokkaa kuten tuolla sitaatissa sanottiin että USA:n itärannikon elektroninen kommunikaatio pimeäksi (vaikka itse haistan vähän myyntimiehen lisää) vanhoja podeja käyttäen, niin kyllähän tuo Growler olisi meillä uusilla podeilla varustettuna aikamoinen nyrkki.

Growler olisi vielä tosi hyvä maa - ja merivoimien tukemiseen esim. vaikka häiritsemällä Venäjän merivoimien laivojen sensoreita ja kommunikaatiota ja häiritsemällä Venäjän maavoimen kommunikaatiovälineitä.
Joo. Nuo tehot ovat samaa hehtaaria Ylen/Digitan tv-lähettimien kanssa. Siitä saa jokainen miettiä ihan itse niitä kantamia.
 
Niin, kyllä tuossa häirinnässä, etenkin jos hankitaan ihan erillinen häirintäkone ja sen vaatima tuplamiehitys ja koulutusputki. Siinä pitää ajatella myös muita ulottuvuuksia kuin ilmataisteluun liittyvää häirintää.
Muistelen edelleen nähneeni jotain keskustelua, että Australiassa Growlerin roolina olisi yllättäen juuri maavoimien tukemista. Siis siinä vaiheessa kun Superi poistuu ja F-35A jatkaa.

Growlerilla oppia pitäisi hakea maailmalta. Se olisi kyllä semi-turvallinen tapa lähettää myös ilmavoimat kv. kriisinhallintaan tarvitsematta ottaa nimiin siviilien pommittamista. Jos olisi poliittinen näkemys. Valitettavasti siltä puolelta on varoittavia esimerkkejä. David Cameron jne. Voisi hyvin kuvitella, että jos esim. Lipposen aikana olisi Growler ollut käytössä niin ne olisi ajatuksella "ytimiin" lähetetty takuuvarmasti maailmalle.
 
Viimeksi muokattu:
:cry: Onko Growler menossa pahimmillaan USN:n roskiin jo 2030-luvulla?
Harris said the Navy has divided work on the NGAD program into two increments – increment one will determine the replacement for the Super Hornets, while increment two will assess the follow-on for the EA-18G Growler. While the service has used F/A-XX to refer to the F/A-18 E/F replacement, NGAD refers to the family of systems as a whole.

The service must replace the Super Hornets and the Growlers by the 2030s.
**
“We’re going through the study portions of what Inc two will be to replace the EA-18G Growler. And we expect that that family of systems will be a combination of manned and unmanned,” Harris said.

“Right now – notionally – looking at driving towards an air wing that has a 40-60 unmanned-manned split and overtime shift that to a 60-40 unmanned-manned split. So to try to drive an air wing that is at least 50 percent or more unmanned over time,” he added. “Again, a lot of that’s going to be dependent on the success we see with the MQ-25 Stingray, on our ability to truly learn how to operate around the aircraft carrier and safely execute that both on the flight deck and then airborne.”
 
:cry: Onko Growler menossa pahimmillaan USN:n roskiin jo 2030-luvulla?

Kappas. Taas ollaan askeleen lähempänä pohjolan ylpeyttä.
 
:cry: Onko Growler menossa pahimmillaan USN:n roskiin jo 2030-luvulla?
Tätä minä olen täällä yrittänyt muutaman kerran sanoa, mutta vähän huonolla menestyksellä. USN:n suunnitelmien mukaan sekä SH että Growler poistuvat 2030-luvun aikana, näin on ollut jo pidemmän aikaa.
Tätä olen pitänyt todennäköisenä. Ja voihan olla että nykytyylin mukaisesti miehitetty hävittäjä on vain yksi osa NGAD:ia, ja siihen kuuluu esim. MQ-25:en jatkokehitys ja uusia aseita. Joka tapauksessa jotain täytyy tehdä viimeistään 2030-luvun lopulla, sillä SLEP:sta huolimatta esim. Growler-lautalta loppu tiimat.
Tuskin onnistuu ilman kokonaan uusia koneita, sillä Growlereilla tulee lentotunnit täyteen 2030-luvulla.
 
Tätä minä olen täällä yrittänyt muutaman kerran sanoa, mutta vähän huonolla menestyksellä. USN:n suunnitelmien mukaan sekä SH että Growler poistuvat 2030-luvun aikana, näin on ollut jo pidemmän aikaa.
Onko nämä tuotekehityksen loppuvaiheessa olevat uudet jammer-podit sitten tarkoitus siirtää seuraavan sukupolven koneisiin? Muutenhan niiden käyttöikä jäisi melko lyhyeksi.
 
Onko nämä tuotekehityksen loppuvaiheessa olevat uudet jammer-podit sitten tarkoitus siirtää seuraavan sukupolven koneisiin? Muutenhan niiden käyttöikä jäisi melko lyhyeksi.
Miksei, siirtyihän ALQ-99:kin koneesta toiseen. Voihan se seuraavan sukupolven kone olla vaikka Growler Block III, kuka tietää. Mutta uusia koneita tarvitaan, koska nykyisillä tulee lentotunnit täyteen 2030-luvulla.
 
Miksei, siirtyihän ALQ-99:kin koneesta toiseen. Voihan se seuraavan sukupolven kone olla vaikka Growler Block III, kuka tietää. Mutta uusia koneita tarvitaan, koska nykyisillä tulee lentotunnit täyteen 2030-luvulla.
Viimeisimmät USN:n Growlerit on valmistettu 2018, jos niille lasketaan 25 vuoden käyttöikä niin se tulee ilman SLEPpiä täyteen vasta 2040-luvulla. SLEP lisää käyttöikää 10000 tuntiin, sitä on alettu tekemään Super Hornetteihin ja Growlereihin 'harkittu' mutten löytänyt tietoa onko tehty päätöstä vielä, ilmeisesti ei.
 
Viimeisimmät USN:n Growlerit on valmistettu 2018, jos niille lasketaan 25 vuoden käyttöikä niin se tulee ilman SLEPpiä täyteen vasta 2040-luvulla. SLEP lisää käyttöikää 10000 tuntiin, sitä on alettu tekemään Super Hornetteihin ja Growlereihin 'harkittu' mutten löytänyt tietoa onko tehty päätöstä vielä, ilmeisesti ei.
USN:n aikajanoissa 7500 tuntia tulee täyteen 2029 ja 10000 2035. Voisi kuvitella että nämä on vanhimpien runkojen lukuja, joita aloitetaan ensimmäisenä poistamaan. Kokonaan konetyypin on suunniteltu poistuvan 2040. Rahoituspäätöstä Growlerin SLEP:n suhteen ei varmaan vielä ole edes mahdollista tehdä, mutta se ajoittuu suunnitelmissa tuohon 2029-2035 välille.
 
Viimeksi muokattu:
Huh, ensimmäiset Growlerit on toimitettu 2009. Tuon mukaan niillä siis lennettäisiin 375 tuntia vuodessa. Tosin en tiedä onko nuo jotain USN:n laskennallisia lentotunteja?
Jos koneilla lennetään tuollaista haipakkaa niin vaikutelma on että ovat aika tärkeä osa operatiivista kykyä eikä niitä vilauksessa korvata. Prowler oli käytössä 48 vuotta.
Kukaanhan ei oikein vielä tiedä mikä tuo 'NGAD' on. Se ei ilmeisesti kuitenkaan ole mikään kokonaan uusi hävittäjärassi (tai ei ainakaan pelkästään).
 
Huh, ensimmäiset Growlerit on toimitettu 2009. Tuon mukaan niillä siis lennettäisiin 375 tuntia vuodessa. Tosin en tiedä onko nuo jotain USN:n laskennallisia lentotunteja?
Jos koneilla lennetään tuollaista haipakkaa niin vaikutelma on että ovat aika tärkeä osa operatiivista kykyä eikä niitä vilauksessa korvata.

One of their most experienced Electronic Warfare Officers is here to tell you about this critical mission
"I do not believe an allied aircraft has been shot down by a radar cued system since Vietnam while under the jamming coverage of an EA-6B, EF-111, or EA-18G."

 
Huh, ensimmäiset Growlerit on toimitettu 2009. Tuon mukaan niillä siis lennettäisiin 375 tuntia vuodessa. Tosin en tiedä onko nuo jotain USN:n laskennallisia lentotunteja?
Jos koneilla lennetään tuollaista haipakkaa niin vaikutelma on että ovat aika tärkeä osa operatiivista kykyä eikä niitä vilauksessa korvata. Prowler oli käytössä 48 vuotta.
Kukaanhan ei oikein vielä tiedä mikä tuo 'NGAD' on. Se ei ilmeisesti kuitenkaan ole mikään kokonaan uusi hävittäjärassi (tai ei ainakaan pelkästään).
Juuri näin. Todennäköisesti nyt valmistetut Growlerit lentävät todellisuudessa vielä v. 2045, koska mitään korvaavaa ei ole olemassa. Niillä main poistuu käytöstä myös B-52...
 
Joo. Nuo tehot ovat samaa hehtaaria Ylen/Digitan tv-lähettimien kanssa. Siitä saa jokainen miettiä ihan itse niitä kantamia.
Montako kilometriä noi tv-lähettimet kantaa?
:cry: Onko Growler menossa pahimmillaan USN:n roskiin jo 2030-luvulla?

Tätä minä olen täällä yrittänyt muutaman kerran sanoa, mutta vähän huonolla menestyksellä. USN:n suunnitelmien mukaan sekä SH että Growler poistuvat 2030-luvun aikana, näin on ollut jo pidemmän aikaa.
Kyllähän tässä vähän hurjalta tuntuu, että riittääkö SH+Growler - yhdistelmän elinkaari meille läheskään riittävästi. Varsinkin, kun jälkimmäinen MLU on ainakin VTV:n alustavissa budjettigrafiikoissa ajoitettu vuosiin 2049-2050, joten jos koko homma poistuu USN:ltä 2030-luvulla niin huonosti käy meille. Ei selvitä edes ensimmäiseen MLU:hun vuosille 2039-2040. Tulisi helposti matti kukkaroon, kun yksin koitettaisiin Superia päivitellä.

Ja tuo 2045 vuosikin tuntuu liian pian tulevalta, kun ottaa huomioon jälkimmäisen MLU:n ajankohdan. Koska jos SH+Growler poistuu USN:ltä 2045, niin sen kehitys on lopetettu jo useampo vuosi ennen 2045 vuotta.

Supee Hornetin ja Growlerin tulisi mielellään olla USN käytössä vähintäänkin 2050-luvulle, että alkaisi tuntea elinkaaren suhteen olon turvalliseksi, koska näin sitten saisimme pidettyä sen elinkaaren aikaisen kehittämisen pääkäyttäjän kanssa suunnilleen yks yhteen.
 
Juuri näin. Todennäköisesti nyt valmistetut Growlerit lentävät todellisuudessa vielä v. 2045, koska mitään korvaavaa ei ole olemassa. Niillä main poistuu käytöstä myös B-52...
Paljon mahdollista, mutta kysymys kuuluukin että otetaanko Growlerin elinkaarinäkymien arvioinnissa huomioon tiedossa olevat suunnitelmat ja aikataulut, vai toivotaanko että asiat menisi samalla tavalla kuin 50 vuotta sitten? Meidän tuskin kannattaa ottaa mitään yltiöoptimistista toivotaan toivotaan-asennetta kun arvioidaan valmistajien lupauksia ja ehdokkaiden tulevaisuudennäkymiä.
 
Huh, ensimmäiset Growlerit on toimitettu 2009. Tuon mukaan niillä siis lennettäisiin 375 tuntia vuodessa. Tosin en tiedä onko nuo jotain USN:n laskennallisia lentotunteja?
Jos koneilla lennetään tuollaista haipakkaa niin vaikutelma on että ovat aika tärkeä osa operatiivista kykyä eikä niitä vilauksessa korvata. Prowler oli käytössä 48 vuotta.
Kukaanhan ei oikein vielä tiedä mikä tuo 'NGAD' on. Se ei ilmeisesti kuitenkaan ole mikään kokonaan uusi hävittäjärassi (tai ei ainakaan pelkästään).
Onhan Growlerit olleet puheiden mukaan kovalla käytöllä. Irakissa ja Afganistanissa on riittänyt hommia, varsinkin kun Prowler poistui käytöstä eikä mitään muutakaan vaihtoehtoista lavettia enää ole. Compass Callitkin hoitavat vähän eri tonttia. Prowlerin kanssa tilanne ja kone on monilta osin erilainen, joten en laskisi yhtä pitkän elinkaaren varaan.

Koitin etsiä lähteitä noille luvuille, mainitaan ainakin Tailhook 2018 symposiumin OPNAV-paneelissa täällä: https://livestream.com/wab/tailhook2018

ea18g.jpg
 
Back
Top