EA-18G Growler

Ilmeisesti LB-säiliössä on vain etusektoriin suunnattu antenni? MB-säiliössähän vaiheistettuja antenneja oli eteen ja taakse.
Mistä näin päättelet? Matala taajuus = suuri aallon pituus = suuri antenni. Podin alaosa pitänee sisällään antennin tai antennit. Podin keulan mollukka näyttää enemmän sähkön tuoton turbiinilta, joka MB-podeissa oli korvattu podin sisällä olevalla turbiinilla.
 
Miksi olisi? Ei ollut vanhassakaan säiliössä.
AESA-antenneja käyttämällä saadaan pidempi kantama ja suurempi teho häirinnän kohteessa ilmeisesti. Varmaankin riippuu häirinnän aallonpituudesta mitä kannattaa käyttää.
AESAlla saadaan lähes valonnopeudella siirtyvä keila laajalle alueelle tai tarkasti tiettyyn suuntaan. Lienee paljon tehokkaampaa kuin häiritä summittaisesti ympärilleen suurella teholla.
 
A 56 page PDF Growler EA-18G Special AIR International Magazine April 2013 Vol.84 No.4

Esim. sivulla 12
An interesting fact about the ALQ-99 is its sheer jamming power. A single Growler loaded with multiple pods could shut down electronic systems on much of the US east coast.
NGJ:n sotamoodin käyttö vahingossa ei jäisi huomaamatta keneltäkään jos jo Vietnam-era ALQ-99t pimentäisi itärannikon.

Sivulla 39 kuinka paljon 5 kk deploymentin jälkeen huolto mahdollisesti vie henkilöstöä
The squadron completed the seven month deployment on February 2, 2013 when its five EA-18Gs landed at NAS Whidbey Island. One hundred and eighty maintenance and support personnel arrived at Whidbey on January 30 ready to receive the jets two days later.
Sivulla 41 oli jo meiltä kai unohtunut kuinka Prowlerissa oli 4 ukkoa työssä... ja ei A2A-itsepuolustustehtävää.
From an electronic attack (EA) perspective, the mission fl own by a four-man Prowler is now undertaken by a crew of two in the EA-18G. The author was curious to know how Growler crews are adapting to an operational environment, “It is a challenge,” said Lt Cdr Lisa, who explained that the cockpit display and automation enables a two-man Growler crew to perform the EA mission. But the Growler also allows other missions to be undertaken – air-toair surveillance and some self-protection – which the Prowler, lacking an air-to-air capability, never did. “Automation and technology has enabled us to work co-operatively but the workload is extremely high,” said the maintenance officer. “Sometimes we have mission areas that we de-couple. We use the displays and non-verbal communication. The HMCS, for example, works in that way – I can see where my crewman is looking by seeing a symbol on the display and direct him, if required, to the target using the system,” he said.
Sivulta 49 RAAFin osuutta. Siinä korostuu SH:n rooli siltana F-111 ja F-35 välillä. Niiden piti olla helposti konvertoitavissa G:ksi, mikä auttoi myymään ratkaisun (siten että G-konversiot toisi AEA:ta F-35 rinnalle). Kuitenkin G:tä ostettiin myöhemmin uutena. Eli ei voi täysin selkeitä ajatusviivoja vetää Suomeen vaikka JASSMien, Hornetien ja Natottomuuden osalta on myös yhteistä.

On se mukava, että 2013 alkaen ovat kehitelleet doktriinia ja parannuksia. Growleriin hypättäisiin kuin liikkuvaan junaan ja NGJ varmistaa, ettei sitä laiteta paaliin.

Growlerin ongelmaksi voisi kuvitella sen käytön harjoittelun. Kokonaan USAssa ellei tulla vedetyksi jopa lentotukialuksille (periaatteessa olisi mahdollista, mutta ei politiikan näkemykset puolla) sillä kyky on harvinaistakin harvinaisempi. Melkein olisi johonkin savimajaharjoitteluun osallistuttava, että oppisi tuntemaan heikkoudet ja vahvuudet logistiikassa ja epätietoisuuteen liittyvässä häröilyssä. Ei niitä näillä näkymin tule esim. JEF:iin nakitetulla Hornet-osastolla.

Sivulla 53 on tirisevää pihviä NGJ muodossa
Some NGJ issues have not yet been resolved. Whether the final NGJ design will be exportable or not remains uncertain ( :cool: ), although this is obviously of great importance to the Royal Australian Air Force. While the navy had originally specified that the NGJ be able to operate at supersonic speeds, this requirement was dropped before the Analysis of Alternatives (AoA), as was the requirement for one NGJ pod to cover the entire spectrum.
The Growler will typically operate with three pods. Two will be NGJ pods with identical frequency band capability. The third, carried on the centreline station, will be either an ALQ-99 or future increment 2 NGJ pod.
Tämähän muuttui sittemmin kolmeksi erilaiseksi pömpeliksi. En ole varma onko NGJ mid-bandeja tarkoitus olla kaksi yhtäaikaa?

Kuinka 2005 saavutettiin ALQ-99 kehityspotentiaalin rajat
Plenty of funding came to bear for the Growler aircraft, but there was also realisation that an upgrade to the ALQ-99 tactical jamming system (which clocked up its 40th year in operation in 2011) lacked suf cient funding. Over the past 25 years individual components of the ALQ-99 have been upgraded. “We have reached the ceiling of technology, there was nothing more we could do with the ALQ-99,” said Capt John Green Airborne Electronic Attack Program Manager with PMA-234.
“We hit that ceiling about 2005. There are little tweaks that allow it to go after new target sets, particularly in communications, and for asymmetric warfare [a reference to IEDs] used in Afghanistan and Iraq. But for dealing with double-digit SAMs in a future combat operation the ceiling has been hit.”

The navy needed new architecture and a new system which was recognised to be the NGJ. An AoA was launched and briefed out in April 2010. The results were kept internal to the navy and were released as part of a normal acquisition process by the OSD (Office of the Secretary of Defense).
PMA-234 attended a resources, requirements and review board or R3B at the Pentagon in October 2010 to validate the results of the AoA. R3B is now a standard procedure for any navy acquisition programme. The outcome of the board provided an initial validation for developing the NGJ system for the EA-18G.
Two-year development contracts focused entirely on maturing the technology required for the NGJ were awarded to four different contractors; Raytheon, Northrop Grumman, ITT with Boeing, and BAE Systems. PMA-234 asked each contractor to place its technology into the context of a system, so technologies were developed that could be packaged in a pod of the size required by the navy. Capt Green explained: “The continuing challenge on the Growler aircraft is to get a lot of capability, which demands a lot of power generation and cooling capability, in a tactically relevant way.”

An example of a high-powered jammer is the Rivet Fire electronic countermeasures system used on USAF EC-130H Compass Call aircraft. But a C-130 size aircraft can’t get close enough to the fight and remain safely outside of the SAM engagement zones. Consequently the Rivet Fire used on Compass Call has to be high-powered to be effective but from a stand-off range great enough so that it remains safe.
Size and payload are crucial for the NGJ, but physics constrain both. By definition to put out a lot of power that power has to be generated. The EA-18G does not have the capacity to generate a lot of excess power (see below).
Entäs Gripukka E. Voih! :cry:

NGJ:n AESA vs. tutkan
Active arrays present unique challenges. An AESA radar used for ground mapping and air-to-air search works best with a large flat plate because this enables the system to focus a lot of energy and form a good beam. Electronic attack is really no different.
The major difference is the need for almost 100% duty cycle or continuous wave active array. Most AESA radars use pulse power at a 25-30% duty cycle.
NGJ will use the same array technology as radar but rather than pulsing on and off like radar, NGJ requires continuous wave power to conduct full-on jamming at nearly 100% duty cycle.
That requires a lot of efficiency and cooling to avoid excess heat creation and amplifier burn-out.

The arrays themselves encompass three requirements: prime power, jammer efficiency and the exciter, each of which needs a technological solution.

s. 54 Arexis rip ellei suoranaisesti taio sähköä :cry:
NGJ has to generate its own power just like the ALQ-99. Existing jammers (US and international) are smaller than the ALQ-99 and draw power from the aeroplane. But in general those systems require 10kW of power or less. “We need tens of kilowatts. Ideally we would like to have 150 even 200kW of power, but we do not have that amount of power organic to the aeroplane available,” explained Capt Green.
NGJ’s power requirement is so great that it would require close to 50% of the power generated onboard the aircraft.
Growler simply can’t allocate that much power to the NGJ because much of it is taken by systems such as the mission-critical APG79 AESA radar.
On NGJ, the RAT will be internally mounted in the mid-section because active arrays cannot be mechanically steered and therefore require a clear field of view and need to be mounted in the pod’s forward and aft sections. Opting for a ducted ram air turbine capable of generating 100kW (or more) of power requires a sophisticated design.
Eli miksi ei tullut ALQ-99:n tapaan ropellia enää.
But has the use of the new inlet and internal ram had an impact on the overall size of the NGJ pod? “More weight than size,” replied Capt Green, “so we have encouraged our contractors to reduce the weight of the ram air turbine and the generator behind it to the greatest degree possible.”
RAT ei siis ollut syy NGJ MB pömpelin isoon tilavuuteen? Siitähän tuli ns. vitun iso. Joten mikä syynä? Ylivoimainen kyky?
NGJ pod’s physical size will not differ fundamentally from the current ALQ-99. The ALQ-99 weighs around 1,000lb (454kg) while the mid-band NGJ will weigh about 1,200lb (545kg) with a smaller sub-500lb (227kg) highband pod planned for later in the programme.
Taisi käydä toisin.
The US military requires exciters in its arsenal with the capability to generate waveforms that are very smart, which at times are arbitrary, and sometimes very pro-forma, ie, it looks like a certain profile. This latter requirement is a tool for deceiving a potential adversary with waveforms that look like a certain radar. That is a capability that is currently not available with the ALQ-99 which has an analogue paradigm.
“NGJ will be a 100% digital system allowing us to react and fool a potential adversary’s radars, data links and systems in ways that we could not have done with the ALQ-99,” said Green.

But how much effort is being placed into the NGJ to ensure it keeps up with ongoing technology in terms of its future capability and upgradeability to counter the perceived threats from around the world? Capt Green was quick to reply: “We’ve had a lot of success with the ALQ-99 because of our ability to react and create new techniques. We do a lot of testing every year to understand our potential adversary’s systems, and then to be able to react and create new techniques. That will continue.”
Eli se tekniikkageneraattori vaatii "kiihoitinta". Tässä lukemisen vaiheessa olen sitä itsekin, joten hyvin näyttää toimivan etänä. ;)

Despite its mould line and design, the NGJ will require some minor modifications to be made to the EA-18G. PMA-234 is currently undertaking studies of conformal tanks that would allow a wider field of view, and improved fibre optic wiring to ensure its data path travels at lightning speed. “Use of conformal fuel tanks is the most extreme modification proposed. It could prove to be very costly, so the cost-benefit analysis is very important.

Suosittelen erityisesti 51-56 eli NGJ-osaa.
 
Viimeksi muokattu:
An interesting fact about the ALQ-99 is its sheer jamming power. A single Growler loaded with multiple pods could shut down electronic systems on much of the US east coast.

NGJ:n sotamoodin käyttö vahingossa ei jäisi huomaamatta keneltäkään jos jo Vietnam-era ALQ-99t pimentäisi itärannikon.

Ei tuollaisiin kommentteihin kannata kiinnittää paljoa huomiota. Tuollaisenaan lause on aivan paskapuhetta, tarkennuksilla mitä oikeasti on yritetty kertoa voi joku totuuden jyvänen tuosta löytyä.
 
Päivitin vielä aiempaan viestiin tuplasti lisää lainauksia, joissa päästiin tosi kiinnostaviin NGJ-tietoihin. Ei tule enää lisää sillä pääsin tiedoston loppuun.

Mietityttää kovasti kuinka kerrotaan, että NGJ veisi jopa 50% Growlerin moottoritehosta. Sitten on RAT ja kokoa. Saab puolestaan kertoi EAJP-podistaan vaatimattomasti. Yhden Super Hornetin myllyn Gripenissä!
NGJ has to generate its own power just like the ALQ-99. Existing jammers (US and international) are smaller than the ALQ-99 and draw power from the aeroplane. But in general those systems require 10kW of power or less. “We need tens of kilowatts. Ideally we would like to have 150 even 200kW of power, but we do not have that amount of power organic to the aeroplane available,” explained Capt Green.
Verrattuna:
Myös Gripenin sisäänrakennettu elso-varustus toimii elektronisen vaikuttamisen tehtävissä. Lähetystehoja voidaan jakaa koneiden kesken ja koko sensorivarustusta voidaan Saabin mukaan hyödyntää offensiivisiin tarkoituksiin.

Eajp-säiliöitä on tarkoitus asentaa kaksi kappaletta elso-tehtävään lähtevään Gripeniin, ja ne täydentävät koneen sisäistä elso-varustusta sekä suuremman lähetystehon että taajuusalueen osalta.

Saab ei kerro, miten säiliö generoi tarvittavan tehon, mutta esimerkiksi Boeingin elso-erikoiskone EA-18G Growleriin tuleva Raytheonin NGJ-MB -häirintäsäiliö (Next Generation Jammer – Mid Band) käyttää omaa turbiiniaan, joka pyörii ilmavirrassa.

"Kyse ei ole siitä, että aina lähetettäisiin mahdollisimman paljon tehoa, vaan digitaalinen logiikka pyrkii käyttämään edistyksellisiä häirintämenetelmiä, muuta kuin raakaa voimaa", Halme toteaa.

Hänen mukaansa tehon lisäksi haasteita on teknologian miniatyrisoinnissa eli siinä, miten järjestelmien vaatima elektroniikka saadaan mahtumaan pieneen tilaan.

"Tässä alkavat fyysisetkin rajoitteet olla melkoisia, mutta meillä on alan kompetenssia porukassa. Toki myös varsinaisen koneen osalta esimerkiksi siivenkärkien sensorit on pyritty pakkaamaan mahdollisimman pieneen tilaan. Varsinainen prosessointi pystytään tekemään sitten siinä osassa runkoa, jossa on enemmän tilaa ja jäähdytystä."
 
Viimeksi muokattu:
Sen turbiinin tuottama ilmanvastus on kumottava moottorin työntövoimalla, jotta kone ei putoa taivaalta. Eli suihkumoottorista se kaikki voima tulee, joko työntövoimana turbiinin hyödynnettäväksi ilmavirraksi taikka sähkövirtana moottoriin kytketystä generaattorista. Riippunee moottorin ja koneen suunnittelusta, kumpi on vähähäviöisempi moottorinkäytön näkökulmasta. Turbiini on tietysti paljon yksinkertaisempi koneelle siinä mielessä, että kaapelointi voi olla hiukan ohuempaa ja geneerisempää.

NGJ:ssä se ilmanvastus on sitten aika hulppea.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Sen turbiinin tuottama ilmanvastus on kumottava moottorin työntövoimalla, jotta kone ei putoa taivaalta. Eli suihkumoottorista se kaikki voima tulee, joko työntövoimana turbiinin hyödynnettäväksi ilmavirraksi taikka sähkövirtana moottoriin kytketystä generaattorista. Riippunee moottorin ja koneen suunnittelusta, kumpi on vähähäviöisempi moottorinkäytön näkökulmasta. Turbiini on tietysti paljon yksinkertaisempi koneelle siinä mielessä, että kaapelointi voi olla hiukan ohuempaa ja geneerisempää.

NGJ:ssä se ilmanvastus on sitten aika hulppea.
Niin... mutta 50% Growlerin moottoritehoista olisi 100% Gripen E:n. Eli kyseessä on oltava paljon vaatimattomampi viritys, kun käytössä on ehkä 10%? Olet kai samaa mieltä, että Saabin on pakko tehdä myös self-contained podi kun kerran aikovat muuhunkin kuin Gripukka E:hen sitä EAJP:iaan tarjota? Jos vetäisi valtavat virrat wing stationiin itse koneesta niin sitä saisi suunnitella ja testata uusiksi melko perusteellisesti vrt. pelkän podin itsensä testit. Kun tarjoaa koneelle pelkkää tietoliikennestandardiin sopivaa podia eikä pyydä sen enempää niin pärjää pienemmillä captive carryilla ja sen sellaisilla testeillä.

Tässä vielä vähän aiheesta ilmeisesti NGJ:n turbiinin suunnittelijalta:
Military aircraft currently use an externally bladed ram air turbine to provide electrical power for military stores (pods). This current system has disadvantages. First, an externally bladed turbine located at the cone of the pod increases the aerodynamic drag of the aircraft. Second, with the turbine located at the leading edge of the pod, the forward end of the advanced technology tactical jamming pod cannot be used for jamming equipment.

To eliminate these disadvantages, Mainstream developed an innovative design configuration that allows the turbine to be located internally. The system is capable of generating the required power for equipment, such as the advanced technology tactical jamming pod for the EA-18G advanced airborne electronic attack aircraft. In addition to electrical generation, a novel approach for providing active cooling for electronic equipment aboard the pod was developed. This new system has significant advantages over ram air turbines currently used by the Department of Defense.

The benefits are many-fold for an internally located ram air-driven turbine capable of developing the electrical power and cooling capacity for the aircraft. This system also allows for additional electronic equipment to be located in the front end of the pod, which provides an improved field of view for jamming equipment. The system also decreases aerodynamic drag and improves overall fuel efficiency of the aircraft.

(tosin ei välttämättä ole ja vain name droppaa EA18G, koska ATGI kertoo toisaalla olevansa - väittävät saavansa tuplat tehoa ALQ-99 nähden ja nyt onnistuu hyötykuorman sijoittaminen kärkeen toisin kuin propellin kanssa)
 
Viimeksi muokattu:
Niin... mutta 50% Growlerin moottoritehoista olisi 100% Gripen E:n. Eli kyseessä on oltava paljon vaatimattomampi viritys, kun käytössä on ehkä 10%? Olet kai samaa mieltä, että myös Saabin kannattaa ehkä tehdä self-contained podi jos kerran aikovat muuhunkin kuin Gripukka E:hen sitä EAJP:iaan tarjota? Jos vetäisi valtavat virrat wing stationiin itse koneesta niin sitä saisi suunnitella ja testata uusiksi melko perusteellisesti vrt. pelkän podin itsensä testit.
Niin siis eihän tuo nyt ole 50% moottorin tehosta, vaan jotain muuta. Siis kyseisestä konfiguraatiosta (moottori & generaattori & logiikka ja johdotus) vapaasti saatavissa olevaa sähkövirtaa tms. Suihkumoottorin kokonaisteho on ihan eri luokassa kuin sähköjärjestelmiin tuupattava kymmenissä tai parissa sadassa kilowatissa mitattava sähkövirta. 100kW on 135 heppaa; F414:sä on hiukan enemmän voimaa tarjolla? :)

Tokihan, jos katsoo millaisia myllyjä jotkut 50-100kVA dieselgeneraattorit on, niin kyllähän niissä voima ja ääni jyllää, mutta F414-suihkumoottoriin nähden ei mikään valtava voimapesä. Suihkareiden APU:t antaa jotain 10-250kVA väliltä virtaa, yleensä, ja ovat aika pienikokoisia. Eli ei sen Gripenin F414:n työntövoima lopu NGJ-teholuokan syötöstä, vaan sellaista generaattoria vaan ei ole asennettuna koneeseen, kun ei ole tarvittu. F-35:ssä on pakko olla suunniteltuna vakiona iso virrantuotanto, koska sen ohjainpinnat tarvitsevat valtavasti virtaa. F135 on siksi suunniteltu antamaan enemmän tehoa akseliston kautta, kun siinä on B-mallin lift fan -tarve ja toisaalta tämä sähkönkulutus. Jos F414:ää ei ole optimoitu siihen, saman saa tarvittaessa tuotettua vaikka APU:lla sitten, jos tarvittaisiin. Tai sillä ilmavirtaturbiinilla.

(Tuossa toisessa lainauksessa taas huvittaa tuo maininta, että vanha kärjessä oleva turbiini aiheuttaa enemmän ilmanvastusta kuin muotoillussa kanavassa oleva... kai se nyt sen saman vastuksen suunnilleen tuottaa molemmissa silloin, kun virtaa tuotetaan? Ilmanvastuksestahan se sähkövirta otetaan. Lepotilassa toki turhaa vastusta tulee avonaisessa enemmän.)

Mutta se mitä tarkoitin sanoa aiemmin hulppeasta ilmanvastuksesta, on se että 100kW ottaminen NGJ:n turbiinilla ilmavirrasta tarkoittaa siis sitä, että 135-heppainen auto koettaa työntää kyseistä siipripustinta taaksepäin täydellä voimallaan, plus tehohäviö. Vai oliko niin, että Growlerin matkatehojen pelivarasta MIL-alueella (tms.) kuluu peräti puolet siihen, että työnnetään kahta tai neljää "autoa" koneen edellä?
 
Viimeksi muokattu:
Kun nyt sähköntuotanto on pinnalla, niin alla kuvassa on classic-Hornetin generaattori. Superista ei löytynyt kuvaa, mutta tuskin on fyysisesti merkittävästi isompi. Keveys ja pieni koko ovat hävittäjässä valttia. Ja tuon kuoren sisällä tehdään siis 3-V 115V 400Hz sähköä sisääntuloakselin pyörimisnopeuden vaihdellessa moottorin kierrosluvun mukaan (ei tasakierroskoneistoa välissä/sisällä). Jäähdytys hoituu öljykierrolla.

1000w_q95.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoisia yksityiskohtia yllä!

Tuli mieleen, että eikös tuo iso ilmanvastua noissa ngj pöntöissä aiheuta sen, että Growlerilla menee enemmän löpöä tehtävällä. Jos näin niin sehän lyhentää sen toiminta-aikaa. Siipitankkeja ei vissiin häirintäpönttöjen lisäksi saa?

Löytyiskö mistään lähteestä millaista matkaa tai aikaa on tarjolla verrattuna SH:n vastaavaan?
 
SH/Growlerissa on paikat 5:lle ulkoiselle tankille ja perusvarustus Growlerilla onkin 3 häirintäsäiliötä + 2 tankkia + 2 täsmäasetta + 1-2 AMRAAM.

NGJ;n sisäisellä turbiinigeneraattorilla lienee podin keulassa olevaan potkuriin verrattuna se ero, että kun se ei ole käytössä vastuslisää ei ole. Potkuri voidaan pysäyttää, jolloin vastus tippuu, mutta ei poistu. Käytössä olevan NGJ:n ilmanvastus lienee samaa luokkaa kuin esim vanhan liiton triplaripustimellinen rautapommeja eli merkittävä, mutta ei mitenkään poikkeuksellinen hävittäjässä.
 
Jännä ajatus, että vaikka Growler on erikoisvarusteltu niin se on silti sen verran perus Super Hornet, että järkevintä on tehdä self-contained podi (NGJ) joka menee tavalliseen ripustimeen.
Jos olisi alusta asti rakennettu AEA-kone niin kaipa voisi olla myös riittävä reservi sisässä. Tosin voisiko uskoa, että tarpeet osattaisiin ottaa huomioon vuosikymmeniä? Olisihan se kallista lentää alussa aivan liian isoilla resursseilla varustetulla tarpeeseen nähden.

Toisaalta tämä mahdollistaa myös sen, että NGJ menisi muualle. Mikä on erittäin realistista ottaen huomioon ALQ-99 käyttöiän. Ei Super-pohjainen premium-ratkaisu sinnittele enää kuin 30 vuotta.
 
Mielenkiintoisia yksityiskohtia yllä!

Tuli mieleen, että eikös tuo iso ilmanvastua noissa ngj pöntöissä aiheuta sen, että Growlerilla menee enemmän löpöä tehtävällä. Jos näin niin sehän lyhentää sen toiminta-aikaa. Siipitankkeja ei vissiin häirintäpönttöjen lisäksi saa?

Löytyiskö mistään lähteestä millaista matkaa tai aikaa on tarjolla verrattuna SH:n vastaavaan?
Tuostahan oli yllä lainaus, tosin ei juuri tuota tietoa. Kuitenkin CFT:t on nähty G:lle jopa tärkeämpänä kuin Superille. Koska NGJ:ssa on edeltäjäänsä enemmän vastusta.
Despite its mould line and design, the NGJ will require some minor modifications to be made to the EA-18G. PMA-234 is currently undertaking studies of conformal tanks that would allow a wider field of view, and improved fibre optic wiring to ensure its data path travels at lightning speed. “Use of conformal fuel tanks is the most extreme modification proposed. It could prove to be very costly, so the cost-benefit analysis is very important.
Frisk keuli aikoinaan ajatuksella, että Suomi voisi jopa käyttää CFT+perinteiset podit todella äärimmäiseen kestoon... no, ehkä sen pelkän keskilinjan IRST-tankin täyttäminen lisäksi olisi ollut realistisempaa.

Tosin eiköhän se niin menne, että jos USN ei rahoita niin sitä ei tännekään tule. Koska mahdollisesti liian iso eroavaisuus suhteessa lock step -ajatukseen. Vaikka toki HN:iin tuli mm. ASPJ, jonka USN hylkäsi ja kohta (Kosovon ilmasodassa todettu kiireellinen tarve ja kun pannahinen toimi käytännössä vaikka ei pitänyt testien perusteella) palasivat maitojunalla takaisin.
aspj.JPG

Airborne Electronic Warfare: Issues for the 107th Congress

Several recent events suggest that airborne EW merits congressional attention. Operation Allied Force, the 1999 NATO operation in Yugoslavia, appears to have marked an important watershed in the debate over current and future U.S. airborne EW. It appears that every air strike on Serbian targets was protected by radar jamming and/or suppression of enemy air defense (SEAD) aircraft. Electronic countermeasures self protection systems, such as towed radar decoys, were credited with saving numerous U.S. aircraft that had been targeted by Serbian surface-to-air missiles (SAMs).

The Department of Defense is engaged in numerous activities – such as research and development (R&D) programs, procurement programs, training, experimentation – that are designed to improve various electronic attack (EA), ECM, and SEAD capabilities both in the near and long term. These activities often cut across bureaucratic boundaries and defy easy categorization and oversight, which makes it difficult to determine and assess DoD-wide EW priorities. Often, it appears that DoD has no single, coherent plan coordinating all these efforts or setting priorities.

The AN/ALQ-165 Airborne Self-Protection Jammer (ASPJ), developed by a joint venture between ITT Avionics and Northrop Grumman, has undergone a strange evolutionary process. Following completion of operational evaluation in 1992, the Director of Operational Test and Evaluation assessed that ASPJ was not operationally effective or suitable for the F/A-18. The program was therefore cancelled, and production was terminated. About 100 systems - sufficient to equip the entire planned F-14D ground-attack fleet - had already been delivered, however. The USN therefore fielded the existing ASPJ systems aboard those aircraft.

Following the shooting down of a USAF F-16 over Bosnia in 1995, the USN recognized that the only system rapidly available to improve F/A-18C/D survivability against similar threats was ASPJ. Contingency deployments aboard USN and USMC F/A-18C/Ds continued as those on the F-14D began. A Congressional plus-up in FY97 provided US$48 million for an additional 36 ASPJ systems, deliveries of which began in June 1999. The service intends to use these as a rotatable pool to equip three squadrons of USN/USMC aircraft that can be forward-deployed for contingency operations.

The USN was able to receive further ASPJs because the production line had remained open to fulfil export sales. The Finnish and Swiss air forces have deployed ASPJ aboard their F/A-18s, and the Republic of Korea Air Force (ROKAF) has fitted the system to its F-16s. The first ROKAF aircraft carrying ASPJ entered service in February 1999, and the service recently placed a third production order that will extend deliveries until 2005.

Eli ASPJ osalta Suomi, Sveitsi ja ROK tiesivät paremmin.

Nyt pitäisi Australian tietää paremmin, mutta ei kuulu mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä ajatus, että vaikka Growler on erikoisvarusteltu niin se on silti sen verran perus Super Hornet, että järkevintä on tehdä self-contained podi (NGJ) joka menee tavalliseen ripustimeen.
Jos olisi alusta asti rakennettu AEA-kone niin kaipa voisi olla myös riittävä reservi sisässä. Tosin voisiko uskoa, että tarpeet osattaisiin ottaa huomioon vuosikymmeniä? Olisihan se kallista lentää alussa aivan liian isoilla resursseilla varustetulla tarpeeseen nähden.

Toisaalta tämä mahdollistaa myös sen, että NGJ menisi muualle. Mikä on erittäin realistista ottaen huomioon ALQ-99 käyttöiän. Ei Super-pohjainen premium-ratkaisu sinnittele enää kuin 30 vuotta.
Säiliöratkaisu on joustavampi vaikka koneiden kauniita linjoja arvostava fanipoika pitääkin niitä epäelegantteina. EF-111:ssä häirintäsäiliöt (samat ALQ-99 kuin Prowlerissa) asennettiin koneen sisään. Tämän piti olla hyvä ratkaisu, mutta se osoittautui huonoksi. Koneen runko blokkasi joistain kulmista lähettimet siinä missä Prowlerin säiliöt säteilivät kaikkiin tarvittaviin suuntiin. Myös huolto ja päivittäminen oli Prowlerissa helpompaa. Jäähdytyskin varmaan helpompaa ulkoisessa säiliössä.

Noista tehoista, Wikipedian mukaan ALQ-99:n viimeisessä versiossa lähetystehot ovat 6.8kW. Saabin mukaan Arexis vaatii isäntäkoneelta 'vähemmän kuin 5kW' tehoa. Arexis ei siis näytä olevan raa'assa voimassa yhtä tehokas kuin ALQ-99 muttei nyt 50x heikompi. Saab on kai suunnittelemassa myös turbiinilla varustettua säiliötä vanhempiin koneisiin joissa sähköjärjestelmä ei riitä tuottamaan tarpeeksi tehoa.
Maallikkona mietin että olisiko jonkunlainen akkuratkaisu myös mahdollinen tuottamaan ainakin osan tarvittavasta tehosta? Painoa tulisi muttei ilmanvastusta.
 
Säiliöratkaisu on joustavampi vaikka koneiden kauniita linjoja arvostava fanipoika pitääkin niitä epäelegantteina. EF-111:ssä häirintäsäiliöt (samat ALQ-99 kuin Prowlerissa) asennettiin koneen sisään. Tämän piti olla hyvä ratkaisu, mutta se osoittautui huonoksi. Koneen runko blokkasi joistain kulmista lähettimet siinä missä Prowlerin säiliöt säteilivät kaikkiin tarvittaviin suuntiin. Myös huolto ja päivittäminen oli Prowlerissa helpompaa. Jäähdytyskin varmaan helpompaa ulkoisessa säiliössä.

Noista tehoista, Wikipedian mukaan ALQ-99:n viimeisessä versiossa lähetystehot ovat 6.8kW. Saabin mukaan Arexis vaatii isäntäkoneelta 'vähemmän kuin 5kW' tehoa. Arexis ei siis näytä olevan raa'assa voimassa yhtä tehokas kuin ALQ-99 muttei nyt 50x heikompi. Saab on kai suunnittelemassa myös turbiinilla varustettua säiliötä vanhempiin koneisiin joissa sähköjärjestelmä ei riitä tuottamaan tarpeeksi tehoa.
Maallikkona mietin että olisiko jonkunlainen akkuratkaisu myös mahdollinen tuottamaan ainakin osan tarvittavasta tehosta? Painoa tulisi muttei ilmanvastusta.
Esimerkkinä 220Ah akku, joita käytetään ainakin aurinkovoimaloiden yhteydessä, esim mökkisähköissä. Mitat n. 60*30*30, painoa n. 50 kiloa. Kilowattiluokan tehoa tuosta ei pitkäksi aikaa saada. Lisäksi kylmällä(korkealla) tuotto laskee, joten pitäisi myös lämmittää. Lisäksi vaatinee oman laturinsa ja elinkaari n. 3-5 vuotta käyttömäärästä riippuen.

Ite en akkua laittais.
 
Eli ASPJ osalta Suomi, Sveitsi ja ROK tiesivät paremmin.
ASPJ:n kanssa kävi niin että alkuperäiset testit oli aivan ylimitoitettu eikä järjestelmä päässyt niistä läpi (elektronisen sodankäynnin järjestelmille on vaikeampi keksiä absoluuttisia suorituskykyvaatimuksia samalla tavalla kuin lentosaavutusarvoille että jos ei pääse yli Mach 1.6, ei jatkoon). Amerikassa (ja muuallakin) poliitikot haistelevat koko ajan vaikeuksissa olevia asejärjestelmiä koska ne ovat hyvä keino päässä esiin 'valtiovallan tuhlausta vastaan taistelevana sankarina'. Näin kävi myös ASPJ:lle, joku poliitikko otti sen silmätikukseen ja nosti kongressissa paskamyrskyn laitetta vastaan.
ASPJ:ssä sinänsä ei ole kai mitään vikaa, niitähän on asennettu moneenkin eri koneeseen ympäri maailmaa.
 
Esimerkkinä 220Ah akku, joita käytetään ainakin aurinkovoimaloiden yhteydessä, esim mökkisähköissä. Mitat n. 60*30*30, painoa n. 50 kiloa. Kilowattiluokan tehoa tuosta ei pitkäksi aikaa saada. Lisäksi kylmällä(korkealla) tuotto laskee, joten pitäisi myös lämmittää. Lisäksi vaatinee oman laturinsa ja elinkaari n. 3-5 vuotta käyttömäärästä riippuen.

Ite en akkua laittais.
Joo, mutta ajattelinkin lähinnä täydentävänä ratkaisuna turbiinin tai rupellin tilalle mikäli isäntäkoneessa ei hönkä riitä. Selvää on että 5kW lähettimen tarpeisiin ei akkua koneessa roudata. Lisäksi mikään pakko ei olisi olla ladattava akku, kertakäyttöisen pariston energiatiheys voi olla 2-3 kertainen. Sotalennon jälkeen heitetään paristo mäkeen ja uusi tilalle.
Mutta tämä vain ajatusleikkinä.
 
Back
Top