Vonka
Supreme Leader
Sen aikaa kun Vonka pengot sitä lego-laatikkoa, olen yrittänyt löytää jotain mihin ilmeisesti viittasit tuossa aiemmin liittyen Susanna Kosken ja muiden kokoomusnuorten tietämättömyyteen ja epärehellisyyteen varsinkin näissä työelämän soveltamisasioissa.
Kosken omilta habbo hotel irc-sivuilta löytyi pari lyhyt-tarinaa. Oliko ne jotain näitä joihin viittasit?
Samin tuntipalkka on 25 euroa. Sami on ammattitaitoinen käsityömies omalla alallaan, jolle riittää aina töitä. Työnantaja maksaisi mielellään Samille tämän työstä parempaa palkkaa, eli sen, minkä Sami ansaitsisi. Sen sijaan Samin ammattiliitto on sopinut Samin puolesta palkalle katon, jotta vastavalmistuneelle Petelle voidaan maksaa 19 euroa tunnissa.
tai
Mari opiskelee kauppatieteitä. Opinnot ovat sujuneet esimerkillisesti, mutta nyt olisi aika hankkia tarvittavaa työkokemusta. Mari olisi valmis työskentelemään pienemmälläkin palkalla tai jopa iltaisin, mutta työehtosopimuksen mukaisen palkan alittaminen on ollut monelle työnantajalle mahdottomuus. Mari pitää itse mahdollista työkokemusta arvokkaampana, kuin työstä saatua korvausta.
Kun tunnut tietävän nämä AY kiemurat niin voisitko vähän avata tätä. Kuinka sitovia ovat EK:n jäsenilleen neuvottelemat sopimat "etuisuudet". Ja lupaan uskoa rehellisen miehen sanaa. Oletko sinäkin muuten lakimies?. Jäi itseltä aikoinaan ne lakiopinnot lyhyeen. Olisin voinut oppia sitä rehellisyyttä. No nyt kävi näin.
Olen seurannut sivuja ja Kokoomusta, koska punakaartia en ole vielä koskaan äänestänyt. Media varmasti vaikuttaa tunteeseen vaikka olisin kriittinen, mutta luulen, että en enää muista, mitä on nuoruuden ehdottomuus ja kokemattomuus. Mahdollisesti olin itse jyrkempikin.
Ammattiyhdistystietoa kertyi aikanaan paljon, kun minulla oli järjestötehtävä kuuden vuoden ajan. Sotilassielu ottaa tietysti tehtävän vakavasti, mutta ei liian innokkaasti. Järjestö oli Akava ja tietysti sopimusasiat valkokaulushommia, joissa ei isompia riitoja ollut. EK oli yhteistyössä, ei niinkään vastapeluri. Meillä meni silloin oikein hyvin. Tämä vei koulutusten ja itseopiskelun kautta kapea-alaisen juristerian tuntemukseen. En ole kuitenklaan lakimies.