Eduskuntavaalit 2015

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ymmärtääkseni Britannia blokkasi tuon pakollisen pakolaisten vastaanoton ja osallistuminen jää ainakin toistaiseksi vapaaehtoiseksi?
 
Vasta neljän vuoden päästä kansa pääsee äänestämään uudelleen persuja mutta silloin he saavat vähintään puolet kaikkien äänioikeutettujen äänistä..

Tuoksahtaa hennosti toiveajattelulle. Ihanko poijjaat oikeasti kuvittelette että kannatus vain kasvaa kasvamistaan? Jos ette huomanneet niin PS hävisi jo näissäkin vaaleissa. Katto on saavutettu ja seuraavaksi tulee hajaannus kahteen kuppikuntaan. Jos jotain aikoo saada aikaan niin sen hetki on nyt.
 
Tuoksahtaa hennosti toiveajattelulle. Ihanko poijjaat oikeasti kuvittelette että kannatus vain kasvaa kasvamistaan? Jos ette huomanneet niin PS hävisi jo näissäkin vaaleissa. Katto on saavutettu ja seuraavaksi tulee hajaannus kahteen kuppikuntaan. Jos jotain aikoo saada aikaan niin sen hetki on nyt.

Ei ole koska Kesk ryssii hommaa jo PS syliin.

Kesk sai takaisin PS:lle menettämiään ääniä mutta PS nappasi uusia SDP ja Kok äänestäjistä.
Nyt isolla porukalla on kokemusta PS äänestämisestä ja lisäksi on uskollinen ydin.
Jos molemmat laidat vuotavat PS suuntaan samaan aikaan tulee kaikkien jytkyjen äiti.
Jos nukkuvien puolue herää niin uskon että silloinkin PS on voitolla, se on jo sitten joku ihan oma juttunsa, jytky on historiaa.
 
– Ulkomaalaislain mukaan toistuva toimeentulotukeen turvautuminen on peruste oleskeluluvan lakkauttamiselle. Sosiaaliturvaa koskeva lainsäädäntö estää kuitenkin toimeentulotukipäätöstä tekevää viranomaista ilmoittamasta tällaisista asiakkaista ulkomaalaisviranomaisille. Näin ollen toimeentulotuesta päättäville virkailijoille on asetettava velvoite ilmoittaa toistuvasti toimeentulotukea hakevista ulkomaalaisista ulkomaalaisviranomaisille.

– Turvapaikkamenettely on tarkoitettu henkilöille, jotka kokevat kotimaassaan vainoa. Jos humanitaarisin perustein oleskeluluvan ja myöhemmin mahdollisesti kaksoiskansalaisuuden saanut henkilö lomailee kotimaassaan tai lähettää sinne lapsiaan ”kulttuuria oppimaan”, voidaan katsoa, että lähtömaa ei turvapaikanhakijan itsensä mielestä ole enää liian vaarallinen. Tällaisessa tapauksessa suojeluntarpeen voidaan katsoa päättyneen, jolloin oleskelulupa tulee peruuttaa. Näin tulee toimia myös niiden henkilöiden kohdalla, jotka päättävät lähteä sotatoimiin kriisialueille.

https://www.perussuomalaiset.fi/new...allitustunnustelija-juha-sipilan-kysymyksiin/
 
Täytyy myöntää, että ei me osata järjestää vaaleja niin kuin naapuri, tulos voi joskus olla yllätys.
Sunday, April 26, 2015
Vaalivilppi Suomessa -- muutamia tosiasioita

Olen viime vuosina seurannut eri maiden vaaleja virallisena vaalitarkkailijana ja siitä näkökulmasta esitän käsitykseni Suomen vaalien rehellisyydestä.

Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi Venäjällä -- johon kohdistuu paljon erilaisia vaalivilppisyytöksiä -- vaalitarkkailu on tätä taustaa vasten järjestetty hyvin perusteellisesti: jokaisella äänestyspaikalla on vaalitoimitsijoiden lisäksi kotimaisia vaalitarkkailijoita eri puolueista ja kansalaisjärjestöistä sekä kansainvälisiä vaalitarkkailijoita ulkomailta. Yhdessä vaalihuoneessa tarkkailijoita saattaa siis olla tungokseksi asti: monet paikalliset tarkkailijat seuraavat saman vaalihuoneen toimintaa koko päivän ja kansainväliset tarkkailijat kiertävät ryhmissä tutkimassa eri vaalihuoneita. Tarkkailijat ja toimitsijat ovat eri asia: tarkkailijat seuraavat myös toimitsijoiden toiminnan laillisuutta. Lisäksi varmistutaan siitä, ettei vaalipäivänä esiinny häiriköintiä kuten kampanjointia vaalhuoneiden läheisyydessä. Lisäksi Venäjällä toteutettiin nettikameratarkkailu, jonka avulla kuka tahansa voi seurata kaikkien vaalihuoneiden toimintaa internetistä. Venäjällä vaaliuurnat ovat läpinäkyviä, joten tarkkailijat voivat mm. varmistua niiden tyhjyydestä äänestyksen alkaessa, lisäksi uurnaa seuraamalla voi varmistua siitä, että kukaan ei laita sinne ylimääräisiä äänestyslippuja. Venäjällä äänestyslipukkeet ovat leimamerkillä varustettuja virallisia asiakirjoja, joiden väärentäminen on hankalaa. Vaalitarkkailijat seuraavat koko vaaliprosessia ja lisäksi ns. pitkäikaisessa tarkkailussa seurataan myös vaalikampanjointia ja vaalien järjestelyjä pitemmältä ajalta. Lisäksi Venäjällä äänestyspäivä eli ns. "hiljaisuuden päivä" on ehdottomasti rauhoitettu kaikelta vaalikampanjoinnilta niin äänestyspaikoilla kuin mediassakin.

Tämä siis vain esimerkkinä siitä, miten vaaleja tarkkaillaan esimerkiksi Venäjällä ja monessa muussakin suuressa maassa. Tosiaalta esim. Yhdysvalloissa ei sallita juuri minkäänlaista vaalitarkkailua ja monessa osalvaltiossa mm. äänestyspaikan lähestyminen on ulkopuolisilta jopa rikos.

Tätä taustaa vasten Suomen vaaleista olen tehnyt seuraavanlaisia havaintoja:

1. Suomessa ei ole minkäänlaista vaalitarkkailua. ETYJ on laatinut muutamista Suomen vaaleista ylimalkaisen raportin, mutta ei varsinaista vaalitarkkailua. Eduskuntavaaleihin 2015 ETYJ ei järjestänyt edes sitä. Vaalihuoneissa ei ole minkäänlaista riippumatonta vaalitarkkailua. Kansainvälisiä vaalitarkkailijoita ei ole, puolueet eivät lähetä omia vaalitarkkailijoitaan eikä tarkkailijoita ole kansalaisjärjestöistäkään. Vaalitoimitsijoihin ei kohdistu minkäänlaista riippumatonta tarkkailua. Vaalihuoneissa ei ole pysyviä eikä kiertäviä riippumattomia vaalitarkkailijoita. Vaalitarkkailun täydellinen puuttuminen Suomessa mahdollistaa laajamittaisen vaalivilpin vaalien kaikissa vaiheissa.

2. Äänestyslipukkeen väärentäminen on helppoa. Suomen vaaleissa äänestyslipuke on tavallinen kartonkipala, joita kuka tahansa voi painattaa haluamansa määrän. Äänestyslipuketta ei ole mitenkään varustettu asian vaatimilla tunnisteilla, kuten leimamerkeillä, eikä lipukkeita säilytetä kassakaapeissa tai sinetöidyissä laatikoissa. Äänestyspaikoilla lipukkeeseen lyödään epävirallinen leima, jonka kuka tahansa voi valmistaa. Näin ollen kuka tahansa voi painattaa lipukkeita haluamansa määrän, merkitä niihin valmiiksi haluamiaan numeroita, lyödä leimat ja sopivaksi katomassaan tilanteessa lisätä uurnaan tai johonkin muuhun sopivaan paikkaan. Lisäksi tavalliset kartonginpalat tarttuvat helposti toisiinsa. Eduskuntavaalien 2015 yhteydessä raportoitiin tilanteista, joissa toisiinsa tarttuneita äänestyslippuja oli työnnetty uurnaan useita kerralla.

3. Uurnaan ei näe kukaan. Suomen vaaleissa uurnat ovat aina umpinaisia laatikoita. Kukaan ei tiedä, miten niitä säilytetään ennen tai jälkeen äänestyksen. Mitään vaalitarkkailua ei ole. Kukaan ei ole näkemässä, kuinka paljon valmiiksi täytettyjä lippuja uurnassa on äänestyksen alkaessa, koska uurna ei ole läpinäkyvä. Eduskuntavaalien 2015 yhteydessä lehdissä kerrottiin tilanteista, joissa uurnaan on työnnetty samalla kertaa useampia äänestyslippuja. Uurnalta ei vaadita virallista sinettiä tai lukkoa, joten sinne on helppo lisätä äänestyslippuja. Uurnan säilytyksestä ei tiedetä mitään.
4. Äänestäminen tapahtuu lyijykynällä. Tätä ei muuten usko kukaan ulkomaalainen. Suomessa äänestetään lyijykynällä, mikä tietysti mahdollistaa merkinnän muuttamisen myöhemmin joksikin toiseksi. Kysymys on erittäin räikeästä vaalivilpistä.

5. Äänestyskopissa valokuvaaminen on sallittu. Tämä mahdollistaa äänien myymisen. Äänten ostaja voi vaatia äänestäjää todistamaan antaneensa äänen tietylle numerolle. Tämä mahdollistaa laajamittaisen vaalivilpin.
6. Vaalitoimitsijat on valittu puolueellisesti. Kukaan ei oikeastaan tietä miten toimitsijat valitaan, eikä prosessia tarkkaile kukaan. Yleensä toimitsijat ja ääntenlaskijat edustavat pääpuolueita ja niiden intressejä, joista keskeisin on riippumattoman vaalitarkkailun estäminen.
7. Kukaan ei valvo ääntenlaskua. Vaalien ääntenlaskussa ei ole mitään riippumatonta vaalitarkkailua, ei kansallisia eikä kansainvälisiä vaalitarkkailijoita. Eduskuntavaalien 2015 yhteydessä on raportoitu useista tapauksista, joissa varmasti annetut äänet ovat kadonneet.

8. Kukaan ei tiedä, miten äänet siirretään tietokoneelle. Kansalaisilla ei ole mitään tietoa siitä, millä menetelmällä ääniä siirretään tietojärjestelmiin ja kuinka luotettava systeemi on. Eduskuntavaalien 2015 yhteydessä raportoitiin tilanteista, joissa tuhansia ääniä oli kadonnut tai varmasti annettu ääni ei ole siirtynyt tietokoneelle.

9. Kukaan ei voi tarkistaa tietokoneohjelmien toimintaa. Kansalaisilla ei ole mitään mahdollisuutta tutkia, minkälaisilla tietokoneohjelmilla vaalien tulokset lasketaan. Mitään vaalitarkkailua ei ole.
10. Vaalikampanjointi äänestyspaikoilla on yleistä. Eduskuntavaaleissa 2015 raportoitiin useista tilanteista, joissa äänestyspaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä kampanjoitiin avoimesti äänestyksen aikana. Mediassa esiintyy vaalikampanjointia äänestyspäivänä, vaikka sen pitäisi olla rauhoitettu.

11. Vaalirahoitusta ei valvo kukaan. Suomessa vaalirahoitus on käytännössä pimeätä, vaikka lainsäädäntöä onkin yritetty korjata. Ongelmana on kuitenkin se, että lakia vaalirahoituksesta ei yleensä noudateta. Käytännössä edustajanpaikat ovat siis ostettavissa.

12. Ehdokasnumerot 1 ja 7 ovat käytössä. Jokainen tällaisen numeron saanut ehdokas menettää ääniä, koska numerot 1 ja 7 sekoittuvat ja ääniä hylätään.

13. Valtamedia huomioi vain eduskuntapuolueet. Tosiasiassa kaikki mediahuomio kohdistuu eduskuntapuolueisiin, jotka esitellään varteenotettavina myös seuraavan eduskunnan ja hallituksen puolueina. Suhtautuminen pienpuolueisiin on valtamediassa vähättelevää ja panettelevaa.

14. Vaalikelpoisten luettelot ovat kaikkien nähtävillä. Vaalihuoneissa kuka tahansa voi katsella äänestäjien luetteloita, joissa on ihmisten henkilötietoja. Tämä aiheuttaa tietoturvaongelman.

15. Pseudoasiantuntijat. Vaaleissaa valtamedia haastattelee erilaisia varsinkin turkulaisia ja joskus myös tamperelaisia pseudoasiantuntijoita, jotka eivät aseta mitään kyseenalaiseksi.

16. Puoluetuki. Eduskuntapuolueet saavat paljon puoluetukea, jonka turvin ne voivat rahoittaa toimintaansa. Pienpuolueet eivät saa mitään.

17. Puolueen rekisteröinti. Pienpuolueet joutuvat määräajoin rekisteröitymään uudelleen, jos eduskuntapaikkaa ei tule. Suuri osa energiaa menee 5 000 kannattajakortin keräämiseen. Esimerkiksi Venäjällä uuden puolueen voi perustaa muutamalla sadalla kannattajakortilla.

18. Vaalivilpistä ei voi valittaa. Kansalaisella ei ole Suomessa mitään toivoa saada ääntänsä kuuluviin, jos vaalivilppiä on havaittu. Mitään valitusmekanismia ei ole. Mitään ei tutkita. Korkeintaan saa silmilleen ylimielistä naurua.

Yllä oleva on vain pintaraapaisu. Ilmeisesti suomalainen huijaus on paljon syvemmällä kuin uskommekaan. Toivottavasti keskusteu jatkuu.

Mutta täytyy sanoa, että osa noista kommenteista pitää paikkansa esim. lyijykynällä äänestäminen ja tarkkailijoiden puuttuminen. Samoin numeroiden 1 ja 7 käyttäminen ja tähän lisäisin vielä sen, että samoja ehdokasnumeroita käytetään eri vaalipiireissä eri ehdokkaille. Itsekin hieraisin silmiäni, kun ennakkoäänestin paikassa, jossa sekä Helsingin, että Uudenmaan vaalipiirin äänestys oli mahdollista. Itse kuulun Uudenmaan piiriin, mutta kopissa oli vain Helsingin ehdokaslista ja siinä oli eri nimi minun ehdokkaani numerolla. Itse äänestyslipussa ei mitenkään ilmene, minkä vaalipiirin ehdokasta numero x olet äänestänyt.
 
Ei ole koska Kesk ryssii hommaa jo PS syliin.

Kesk sai takaisin PS:lle menettämiään ääniä mutta PS nappasi uusia SDP ja Kok äänestäjistä.
Nyt isolla porukalla on kokemusta PS äänestämisestä ja lisäksi on uskollinen ydin.
Jos molemmat laidat vuotavat PS suuntaan samaan aikaan tulee kaikkien jytkyjen äiti.
Jos nukkuvien puolue herää niin uskon että silloinkin PS on voitolla, se on jo sitten joku ihan oma juttunsa, jytky on historiaa.

Ok. Eli odottelemme äänestysprosentin säilyessä nykytasolla PS:lle seuraavissa vaaleissa yli 75% ääniosuutta ja sitä myöten yli 150 kansanedustajaa. Ihan realistiselle kuulostaa :rolleyes:

Mitäpä tähän nyt sanoisi. Joku järki haaveilussakin...
 
Ok. Eli odottelemme äänestysprosentin säilyessä nykytasolla PS:lle seuraavissa vaaleissa yli 75% ääniosuutta ja sitä myöten yli 150 kansanedustajaa. Ihan realistiselle kuulostaa :rolleyes:

Mitäpä tähän nyt sanoisi. Joku järki haaveilussakin...

En ole 30% enempää ennustanut, se on realismia jos tämä politiikka jatkuu.
 
En ole 30% enempää ennustanut, se on realismia jos tämä politiikka jatkuu.

Tuossa viestissä jota minä kommentoin ennustettiin PS:lle neljän vuoden päästä vähintään 50% äänioikeutettujen määrästä.
 
Sama haisu nokassa. Samoin saattaa olla Sos.Demin lähes uhriasemaksi koroitettu säälikäämeitä-asenne. Mutta eihän tästä tiedä. Sipilän kabinetti hallitusneuvotteluja silmällä pitäen näyttäisi tarkoittavan:

Keskusta-Kokoomus-KD-RKP-Vihreät. Pihalle jäisi sekä Persu että Sos.Demi. Kabinetin perusteella tuo koalitio on todennäköisin. Yhteiskuntasopimus voidaan samalla tietysti unohtaa, mutta tuskin Sipilä hallitustunnustelujen työnimeen juuttuu. Jos arvata pitäisi, niin tämän muodon minä pistäisin kuponkiin veikkauksena.

Ja miten käy, kun seuraavaksi käsitellään Rosatomin ydinvoimalaa hallituksessa? Vihreät eroaa hallituksesta? Ei voida mitenkään ottaa Vihreitä hallitukseen, koska ovat asettaneet ydinvoiman kynnyskysymykseksi.
 
Täytenee hankkiutua ääntenlaskijaksi, niin voi sitten korjailla osan väärin äänestäneiden lapuista ja hylätä osan.

Tiputa sieltä ainakin Timo Harakka, inhosin sitä jo siitä lähtien kun sillä oli se "keskusteluohjelma" Ylellä.
 
Sama haisu nokassa. Samoin saattaa olla Sos.Demin lähes uhriasemaksi koroitettu säälikäämeitä-asenne. Mutta eihän tästä tiedä. Sipilän kabinetti hallitusneuvotteluja silmällä pitäen näyttäisi tarkoittavan:

Keskusta-Kokoomus-KD-RKP-Vihreät. Pihalle jäisi sekä Persu että Sos.Demi. Kabinetin perusteella tuo koalitio on todennäköisin. Yhteiskuntasopimus voidaan samalla tietysti unohtaa, mutta tuskin Sipilä hallitustunnustelujen työnimeen juuttuu. Jos arvata pitäisi, niin tämän muodon minä pistäisin kuponkiin veikkauksena.

Näen tiettyjä riskejä noinkin laajassa hallituspohjassa, tai sitten edellisen hallituksen laaja kokoonpano yhdistettynä epäonnistuneeseen hallituspolitiikkaan saa minut näkemään tässä vallitsevassa tilanteessa laajapohjaiset hallitukset todellista suurempina riskeinä.

Mielummin näkisin hallituksessa kolme suurta ja yhden pienen (jos sitä pientä enää edes tarvitaan) kuin, että hallituks koostuu kahdesta suuresta ja rykelmästä pieniä - mietityttää väkisinkin, että onko seuraus se, että joku pienistä alkaa sooloilemaan ja tässä tapauksessa epäilys kohdistuu ensinnä Vihreisiin. Toisaalta pienistä sitten kaksi muuta eli KD ja RKP ovat puolueita joiden en usko ryhtyvän kovinkaan merkittävään sooloiluun, joten tässä suhteessa vaara ei ole niin suuri. Edelliseen hallitukseen kun kuului Vihreiden ohella myös Vas.

Mutta jos Sipilän hallituksesta Persut ja demarit pelataan tavalla tai toisella ulos niin eipä vaihtoehtoja oikein ole enää olemassa, laajapohjainen hallitus on tuolloin se todennäköisin vaihtoehto.

Näkisin mielelläni perussuomalaiset hallitusvastuussa, kyse on tietty kaksipiippuisesta asiasta, koska tulevalla hallituskaudella jouduttaneen tekemään kiperiä päätöksiä Kreikan suhteen ja tässä tapauksessa persut joutuisivat merkityksellisimmällä tapaa pettämään kannattajansa, koska näkemykseni mukaan persujen kannattajat kuitenkin ehdottomimmin ovat takana persujen lupauksissa ja pitävät niiden pitämistä tärkeinä - keskustan riveistä löytynee vähäisemmässä määrin vastaavaa joukkoa mutta potentiaalisien muiden hallituspuolueiden kohdalla näen tilanteen sellaisena, että sanojen syöminen ei niin suurta tappiota tuota. (Toki on oletettavaa, että sanojen syöminen näkyy tulevaisuudessa kannatuksessa mutta muutoin onnistunut hallituskausi voi paikata menetykset).

Maahanmuuttokysymys on tietenkin hyvin ongelmallinen ja nyt on todellakin huomioitava EU:n tulevaisuuden suunnitelmat taakanjaosta (viimeisimmät uutiset on lukematta) ja jos tämä todella saa kannatusta joutuisi perussuomalaiset myöntymään myös toisessa heille hyvin merkittävässä kysymyksessä. Onko tämä jo liikaa vaadittu? Vai pitäisikö maahanmuuttoasiat työntää syrjään ja tunnustaa se tosiasia, että peli on eurooppalaisella tasolla menetetty ja niin kauan kuin Suomi on osa EU:ta se joutuu kantamaan tulevaisuudessa enenevissä määrin vastuuta asiasta. En oikein jaksa uskoa, että EU:n piirissä kyetään ratkaisemaan pysyvästi maahanmuuttajakysymystä - tarkoitan pakolaisuutta/humanitaarista maahanmuuttoa kehitysmaista, se tulee olemaan ongelma vuosikymmeniä. Ei ole olemassa yhteiseurooppalaista halua tiukkoihin ratkaisuihin - ikävä kyllä.

Millä perussuomalaiset voisivat kompensoida luovuttamistaan näissä kysymyksissä?

Maanpuolustusasiat ovat tietenkin yksi olennainen teema aivan kuten kokonaisuudessaan turvallisuuteen panostaminen (pv, poliisi, rajavartiolaitos). Ottawan sopimus uudelleen harkintaan? Mutta onko lupaus näihin panostamisesta riittävä kompensaatio ja toisaalta jos lupaus annetaan onko vakuuksia sen realisoitumisesta?

Kaikesta huolimatta näkisin mielelläni perussuomalaiset hallitusvastuussa, toisaalta ymmärrän todella hyvin sen jos puolue pelataan (pelautuu) ulos hallituksesta.

vlad.
 
Mutta täytyy sanoa, että osa noista kommenteista pitää paikkansa esim. lyijykynällä äänestäminen ja tarkkailijoiden puuttuminen. Samoin numeroiden 1 ja 7 käyttäminen ja tähän lisäisin vielä sen, että samoja
Puolueet nimittävät vaalivirkailijat ja on aika vaikea kuvitella, että mikään merkittävä vaalivilppi voisi jäädä pimentoon. Varsinkin kunnallisvaaleissa on tietenkin mahdollista, että virkailijat sopivat keskenään jossakin pienessä kunnassa jonkun ehdokkaan äänien numerojen kumittamisesta ja uusien raapustamisesta, jos jotakuta ei haluta valtuustoon. Äänestyspaikkojan on kuitenkin niin paljon, että tuokin edellyttäisi sellaista salaliittoa että se varmuudella paljastuisi tässä kateellisten maassa.

Ennakkoäänestys on hyvä näin. Jos joka paikassa olisi kaikki maan ehdokkaat esillä, niin melkoinen sekasotku olisi. Jos haluvaa ennakkoäänestää toisessa vaalipiirissä niin ei ole kohtuutonta painaa tai kirjoittaa haluamansa ehdokkaan numero muistiin. Äänestysliput lähetetään ao. vaalipiiriin joten tuossakaan ei syntyne sekaannuksia.

Jos puhutaan että Venäjällä on vaalivilppiä mutta voi sitä Suomessakin olla, ollaan jo kyllä ... sanonko millä asialla.
 
Puolueet nimittävät vaalivirkailijat ja on aika vaikea kuvitella, että mikään merkittävä vaalivilppi voisi jäädä pimentoon. Varsinkin kunnallisvaaleissa on tietenkin mahdollista, että virkailijat sopivat keskenään jossakin pienessä kunnassa jonkun ehdokkaan äänien numerojen kumittamisesta ja uusien raapustamisesta, jos jotakuta ei haluta valtuustoon. Äänestyspaikkojan on kuitenkin niin paljon, että tuokin edellyttäisi sellaista salaliittoa että se varmuudella paljastuisi tässä kateellisten maassa.

Ennakkoäänestys on hyvä näin. Jos joka paikassa olisi kaikki maan ehdokkaat esillä, niin melkoinen sekasotku olisi. Jos haluvaa ennakkoäänestää toisessa vaalipiirissä niin ei ole kohtuutonta painaa tai kirjoittaa haluamansa ehdokkaan numero muistiin. Äänestysliput lähetetään ao. vaalipiiriin joten tuossakaan ei syntyne sekaannuksia.

Jos puhutaan että Venäjällä on vaalivilppiä mutta voi sitä Suomessakin olla, ollaan jo kyllä ... sanonko millä asialla.

Nyt kun ajattelee, niin voisihan se tosiaan olla mahdollista, että jotakin vilppiä olisi mahdollista tehdä siten, että vaalivirkailijat päättävät yhdessä jonkun ehdokkaan "boikotoimisesta". Mutta silloinkin se olisi luultavasti jonkun marginaalisen puolueen jäsen tai itsenäinen ehdokas, ja vielä jokin yleisvaarallinen hörhö. Muuten tuollainen salaliitto ei vain onnistu, kun yhteisymmärrystä ei synny.


Eli tahtoo siis sanoa, että Backmanilla on syytä huoleen, vaikka uskonkin vaalivirkailijoiksi valikoituvan henkilöitä jotka ovat varsin taipumattomia periaatteiltaan ja eivät alentuisi tuollaiseen, edes hänen takiaan.
 
Back
Top