Harkimoa syytetään nyt Orpon pääministeriyden tuhoamisesta – näin hän itse kommentoi
17.4.2019 11:20 Päivitetty: 17.4.2019 11:25
Nyt käydään eduskuntavaalien jälkipyykkiä. Ilta-Sanomien politiikan erikoistoimittaja
Timo Haapala kirjoitti Twitterissä, että muutosta vaativan liikemies
Harry ”Hjallis” Harkimon Liike Nyt varmisti Sdp:lle pääministerin paikan.
Kokoomuskonkari
Pertti Salolainen yhtyy Haapalan kantaan.
– TIMO juuri näin siinä kävi. HARKIMON porukka tuhosi Orpon pääministeritien, saavutus sekin!
Myös kansanedustaja
Sinuhe Wallinheimo (kok.) on samoilla linjoilla.
– Kyllä analyysissäsi on perää. Keski-Suomessa kok. jäi toisesta paikasta runsaan kolmesataa ääntä. Liike nyt sai täällä yli 2100 ääntä. Uskonpa, että meitä rokottivat täällä eniten. Ehkä Harkimo on nyt tyytyväinen, kun sai Demarit piikkipaikalle? Wallinheimo tviittaa.
Hjallis Harkimo on itse jakanut Twitter-tilillään Uuden Suomen uutista, jossa kerrotaan Haapalan, Salolaisen ja Wallinheimon viestien vaihdosta.
– Kannattais tarkistaa äänimäärät kun tekee jutun, hän lisää tviittiin.
– Tästä ne nyt puhuu että minä olisin ollut syypää että Kokoomus ei ole pääministeripuolue. Kyllä kokoomus on ihan itse syypää siihen. Haluan itse olla uudistamassa politiikkaa, Harkimo kuittaa.
Demokraatti kysyi eilen kokoomuksen puheenjohtajalta
Petteri Orpolta syitä siihen, että kokoomus jäi vaaleissa kolmospaikalle. Hän näki syitä niin hoitajamitoituskeskustelussa, Ylen gallupissa kuin Harkimon liikkeen vaalisuorituksessa.
Hän totesi, ettei halua spekuloida, kuinka paljon Liike Nytin äänistä oli kokoomuksen ääniä ja kuinka paljon heidän omia ääniään.
Harkimo jätti kokoomuksen eduskuntaryhmän keväällä 2018. Myöhemmin kirjassaan hän väitti, että hänelle olisi luvattu parikin kertaa ministerinsalkkua kokoomuksesta.