Eduskuntavaalit 2019

Niin tai näin, niin en jaksa enkä aio käydä lukemassa en persujen enkä minkään muunkaan puolueen vaaliohjelmia. En usko, että moni muukaan jaksaa. Uutisotsikot ja puolueiden kärkinimien twiitit (seuraan lähes kaikkia vaikka kaikki eivät pirtaani sovi) ovat mistä mielikuva syntyy.

Itse olen ruvennut miettimään koko äänestyksen järkevyyttä.

Yksikään puolue ei aidosti näytä ajavan niitä minulle tärkeitä asioita, ollen samalla puolue, jonka arvoihin voi sitoutua.

Viimeksi jätin eduskuntavaaleissa äänestämättä 90-luvun alkupuolella. En oikein jaksaisi mitään huumoriääntäkään käydä antamassa.
 
Itse olen ruvennut miettimään koko äänestyksen järkevyyttä.

Yksikään puolue ei aidosti näytä ajavan niitä minulle tärkeitä asioita, ollen samalla puolue, jonka arvoihin voi sitoutua.

Viimeksi jätin eduskuntavaaleissa äänestämättä 90-luvun alkupuolella. En oikein jaksaisi mitään huumoriääntäkään käydä antamassa.
Kyllä varmasti jokin puolue löytyy joka ajaa sinulle tärkeitä arvoja.
 
Yksikään puolue ei aidosti näytä ajavan niitä minulle tärkeitä asioita, ollen samalla puolue, jonka arvoihin voi sitoutua.
Sama täällä. Olen kuitenkin ratkaissut asian sillä että jäsennän mielessäni itselle tärkeimmät asiat ja äänestään edustajaa siitä puolueesta jossa tärkeimmät asiat kohtaa.
Kukaanhan ei ole täydellinen.
Pääasia että äänestää, koska tällä vaalilla on myös eräänlainen "neuvoa antava kansanäänestyksen rooli" ja on hyvä selvittää kansasta millä linjalla mielet ovat.

Ihan sama mulle mitä äänestätä, pääasia että äänestät.
.
 
Valintaa auttaa myös kun huomioi puolueet joilla on eniten tai suurimpia omasta mielestä haitallisia teemoja / vaalilupauksia. Karsinnan kautta.

Pelkästään maapuolustukselliset asiat pudottavat monta vihertävän punaista puoluetta. Lähihistorian Haloset&Tuomiojat tulisi niidenkin varoittavana esimerkkinä pudottaa yksi suuri puolue...
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos ei löydä itselleen parasta puoluetta, niin toinen vaihtoehto on äänestää vähiten huonoa. Pääasia että äänestää. Äänestämättä jättäminen on signaali siitä, että nykymeininki, joka sen äänestysinnottomuuden on aikaansaanut, jatkukoon.
 
Ja jos ei löydä itselleen parasta puoluetta, niin toinen vaihtoehto on äänestää vähiten huonoa. Pääasia että äänestää. Äänestämättä jättäminen on signaali siitä, että nykymeininki, joka sen äänestysinnottomuuden on aikaansaanut, jatkukoon.

Minä protestiäänestän. Perimmäisenä tavoitteena ei ole valita ideaalista puoluetta taikka etenkään edustajaa, mutta tavoitteena on yrittää näin murtaa sitä omahyväisyyttä etenkin ennen äänestämässäni puolueessa jonkinlaisen huonon vaalituloksen kautta. Olen yrittänyt niin monta kertaa sitä, että "äänestetään tätä, ehkä se vielä parantaa näkemystään näissä tyhmissä jutuissa". Enää en usko tuohon, vain jokin takaisku voi muuttaa suuntaa.

Kaiken kaikkiaan näyttää nyt siltä, että aika mielenkiintoisen hallitusneuvottelut tulee olemaan. Käytännössä tilanne on se, että Persuja ei halua kukaan hallitukseen (tuskin he itsekään vielä) ja toisaalta minkään "blokin" suuruus tuskin riittää yksinkertaiseen enemmistöön. Eli hallitus tehdään poliittisten verivihollisten kanssa tavalla tai toisella. Tilanne on kuin Kataisen sixpackin (ehkä Suomen historian huonoimpia hallituksia?) kanssa. En voi olla tuntematta tästä tietynlaista vahingoniloa (sitä saa mitä tilaa) vaikka se muuttuukin kitkeräksi kun tietää että tulen kuulumaan tästä vahingosta kärsivien joukkoon.
 
Esim. hävittäjähankinnan kannalta on hyvä, ettei ole ainakaan vahvaa punaviherenemmistöhallitusta luvassa (vaikka RKP saataisiin mukaan), jolloin riski sössiä pahasti tällaiset isot puolustushankkeet pienenee.

Onhan tää nyt sentään vielä sellainen "Pohjolan Sparta" :sneaky: että esim. demariäänestäjistä ehdoton valtaosa kuitenkin ottaa puolustusasiat vakavasti eikä katso hyvällä, jos joku tiedostaen tai tiedostamatta Kremlin äänitorvena toimiva henkilö (Heinäluoman kasvot tulee verkkokalvoille) alkaa sössimään sotilaiden toivetta liikaa.
 
Persuista voi olla montaa mieltä ja kaikenkarvaista väkeä siellä onkin, hyvässä ja pahassa, etenkin talouspolitiikassa, mutta ainakin se on ihan pirun hyvä kohde, jos haluaa nimenomaan protestiäänestää. Sehän tulee karkeasti 14-15% kannatuksella muodostamaan kaikkien hallituskelvottomaksi julistamana sellaisen nihkeän, kasvavan "möykyn" keskelle perinteisiä hallitus-oppositio-kuviotansseja. Mahdollisesti mikä tahansa hallitus joutuu haalimaan tästä "möykystä" kannatusta hankkeilleen, mahdollinen uusi "sixpack" myös olisi varmasti möykkyä taas 2023 kasvattava tekijä.

Möykky on edukunnan jokaiselle Orpolle ja Mykkäselle, Rinteelle ja Sipilälle neljä vuotta konkreettinen osoitus siitä, minkä he ovat osaltaan hurskastelevalla ylimielisyydellään ja ulkokultaisella pintaliitopolitiikallaan saaneet aikaan. Möykky pienenee, jos he tekevät asioita paremmin. Jos tehdään tyhmiä juttuja, niin Möykky kasvaa ja jos yritetään tehdä Möykky merkityksettömäksi muodostamalla laaja hallitus, varmistuu että tyhmiä juttuja tehdään ja riidellään näyttävästi (lopulta joku lähtee hallituksesta ovet paukkuen Vassariliiton tyyliin). Samalla Möykky kasvaa ja muhii siinä vieressä. Möykky on olemassaolollaan vallan vahtikoira, nyt kun Media ei sitä enää ole paitsi toimittajien oman poliittisen kannan edistämisen osalta.

En loppupeleissä halua 51% Möykkyä vaan haluan muiden toimivan niin, että Möykky pikku hiljaa menettää merkitystään. Näin onkin jo tapahtunut, mutta ei niin vahvasti etteikö Möykky olisi jo 150% siitä, mitä se oli silloin hetkeä ennen kuin Isä Timo totesi ettei uskalla enää lähteä pj-vaaliin.
 
Sinisten oletuin siirtyjä J.Niinistö ei taida arvopohjansa puolesta istua Kokoomukseen, joka olisi hänelle luontevin koti.
Kokoomuksen nuiva osastoa ei haluta laajentaa..?
Jotain Jalosia, Judotätiä jne. kelpuutetaan äänettömiksi..
 
Kannatan yksityistä aseenomistamista, autoilua, maanpuolustusta, maamiinoja, yrittämistä, heikoista huolehtimista, järkevää ilmastonmuutosreagointia, pientä valtiota ja järkevää maahanmuuttopolitiikkaa. Mikään puolue ei ole minulle täydellinen, mutta yksi vähiten heikko.

Äänestämänsä puolueen vierestä ei tarvitse herätä aamuisin, sen takia pienet kauneusvirheetkin voin antaa anteeksi.
 
Sinisten oletuin siirtyjä J.Niinistö ei taida arvopohjansa puolesta istua Kokoomukseen, joka olisi hänelle luontevin koti.
Kokoomuksen nuiva osastoa ei haluta laajentaa..?
Jotain Jalosia, Judotätiä jne. kelpuutetaan äänettömiksi..

Näin on. Mies on käsittämättömän huonossa huudossa tietyissä piireissä, etenkin punavihreiden maanpuolustusvastaisissa sellaisissa. Ja tämäntyyppisiähän Orpo kuuntelee herkemmällä korvalla kuin oman puolueensa kenttää.

Pökkelöhän tuo on esiintyjänä, mutta aivan mainiosti hoitanut tonttinsa, siinä missä Haglundistakaan ei muuta pahaa sanottavaa kuin se (muka) mahdottomuus estää harjoittelualueen toiminnan sotkeminen venäläisomistuksien kautta, minkä J.Niinistö porukoineen laittoi heti kuntoon kun pääsi vakanssiinsa.
 
Kannatan yksityistä aseenomistamista, autoilua, maanpuolustusta, maamiinoja, yrittämistä, heikoista huolehtimista, järkevää ilmastonmuutosreagointia, pientä valtiota ja järkevää maahanmuuttopolitiikkaa. Mikään puolue ei ole minulle täydellinen, mutta yksi vähiten heikko.

Äänestämänsä puolueen vierestä ei tarvitse herätä aamuisin, sen takia pienet kauneusvirheetkin voin antaa anteeksi.

Hyvin muotoiltu. Ei puolue ole mikään koriste-esine vaan työrukkanen. Sen ei tarvitse olla "cool" ollakseen toimiva.
 
Esim. hävittäjähankinnan kannalta on hyvä, ettei ole ainakaan vahvaa punaviherenemmistöhallitusta luvassa (vaikka RKP saataisiin mukaan), jolloin riski sössiä pahasti tällaiset isot puolustushankkeet pienenee.

Onhan tää nyt sentään vielä sellainen "Pohjolan Sparta" :sneaky: että esim. demariäänestäjistä ehdoton valtaosa kuitenkin ottaa puolustusasiat vakavasti eikä katso hyvällä, jos joku tiedostaen tai tiedostamatta Kremlin äänitorvena toimiva henkilö (Heinäluoman kasvot tulee verkkokalvoille) alkaa sössimään sotilaiden toivetta liikaa.

Toisaalta Keskusta on hankkeelle vähintään yhtä suuri riski kuin vihertävä vasemmisto. Kepulla on kuitenkin monikymmenvuotiset perinteet itänaapurin ykkösnöyristelijänä ja erilaisten yhteistyöelinten johtopaikat on kattavasti miehitetty kepulaisilla.
 
Jokanen harkitsee omista lähtökohdistaan mitä puoluetta ja ehdokasta äänestää. Tai äänestääkö ollenkaan.. Mikään puolue ei kaikilta osin täytä omia näkemyksiäni, mutta toisaalta on erittäin helppo löytää ne puolueet jotka edustavat itselle täysin vierasta ideologiaa..Sellaisia puolueita en koskaan/missään tilanteessa tule äänestämään.

Itse lähden siitä ajatuksesta että äänestän vain sellaista puoluetta ja ehdokasta jonka voi olettaa parhaiten edustavan omia näkemyksiäni ja itselleni tärkeitä asioita/periaatteita.. Sellaisetkin löytyy kohtuullisen helposti.. Eräiden harrastuksien kautta voi avata jotain:
- metsästystä harrastava voi lukea kaikkien puolueiden ohjelman Metsästäjäliiton Jahti lehdestä. Siitä selviää jokaiselle keitä metsästävä kansalainen voi edes teoriassa äänestää.
- sama koskee myös ampumaurheilua ja reserviläistoimintaa.. Jokainen asioita seuraava harrastaja tietää varmasti mitkä puolueet ja edustajat ovat erityisesti olleet vaikeuttamassa ampumaurheilua.

Työllisyyden ja talouden suhteen löytyy myös helposti eroja puolueista.. Mutta tässä on selvästi se periaatteellinen ero haluaako itse omalla työllään, yrittämisellä jne. pitää huolta oman ja perheensä hyvinvoinnista tai näkeekö paremmaksi että yhteiskunta kustantaa kaiken.
- vihersosialistit rakentaisivat tulevaisuutta nykyistäkin korkeamman verotuksen ja jopa velkarahoituksen avulla.
- muiden puolueiden mielestä tulevaisuuden hyvinvointi kasvaa lisäämällä työllisyyttä ja tuottavuutta.

Minulle on ratkaisevan tärkeää että Suomea kehitetään parantamalla edellytyksiä yrittämiseen, teolliseen tuotantoon sekä liikenteeseen, kauppaan jne. Yhteiskunnallinen vauraus kasvaa ainoastaan parantamalla ja kehittämällä kansantalouden kasvuedellytyksiä. Tuotannon ja muun liike-elämän kasvu lisää työllisyyttä mikä on yhteiskunnan kannalta keskeinen edellytys hyvinvoinnin säilyttämiselle.
- suomalaisilla yrityksillä tulee olla muiden maiden kanssa tasavertaiset edellytykset toimia vapaan markkinatalouden globaalisssa kilpailussa. Tämä edellyttää jäsenyyttä EU:ssa ja yhteisvaluutassa..
- Suomi on eräs maailman korkeimmin verotetuista yhteiskunnista. Verotusta ei voida enää lisätä..
- yleisesti ottaen suomalaisten verotusta tulee lieventää tulevaisuudessa..

Olemme kuitenkin niin pieni kokonaisuus maailmantaloudessa etten laita sen osalta kovin suurta painoa Suomen eduskunnalle. Me joudumme joka tapauksessa noudattamaan yhtyeisiä pelisääntöjä.. Sama koskee myös muita koko maailmaan koskevia kysymyksiä.
- meidän tulee toimia niin taloudessa kuin esim. ilmastokysymyksissä yhdessä EU:n päätöksenteon kanssa.

Minun äänestämäni puolue tai ehdokas ei lähde vaatimaan Suomelta muita maita suurempaa sitoutumista maapallon yhteisten ongelmien ratkaisuissa.
- Suomi ei voi ratkaista maailman väestömäärän kasvua. Eikä Suomen sosiaaliturva myöskään kykene elättämään koko maailman väestöä
- mutta pakolaisten vastaanottamisen myötä kykenemme heikentämään suomalaisten sosiaaliturvaa.
- emme yksinämme kykene hillitsemään ilmaston saastumista tai lämpenemistä
- oman yhteiskuntamme ja hyvinvointimme kykenemme tuhoamaan ylimitoitetuilla ja vain Suomea koskevilla ilmastopäätöksillä, mutta siitä ei maailman tilanne parane.

Suomen tulee myös kyetä toimimaan maanpuolustuksessa yhdessä länsimaiden ja NATO:n kanssa. Maanpuolustukseen kuuluu myös kaikenlaisten riippuvuussuhteiden vähentäminen Venäjään nähden.

En usko että minulle tulee minkäänlaista vaikeutta löytää sopiva puolue tai ehdokas. Tiedän keitä en missään tapauksessa äänestä. Tuskin löytyy sellaista ehdokasta joka olisi kaikissa asioissa samaa mieltä mutta riittää hyvin kun joissain tärkeimissä ja itselle läheisissä asioissa edustaa suurin piirtein samanlaista näkemystä.
 
Toisaalta Keskusta on hankkeelle vähintään yhtä suuri riski kuin vihertävä vasemmisto. Kepulla on kuitenkin monikymmenvuotiset perinteet itänaapurin ykkösnöyristelijänä ja erilaisten yhteistyöelinten johtopaikat on kattavasti miehitetty kepulaisilla.

Tuo on väärä näkemys.. Kepu ei ole kaikkein innokkain sitoutumaan maanpuolustukseen, muttei se ole puolueena yhtä kärkäs vähentämään maanpuolustusta kuin vihervasemmisto.. Kepusta löytyy myös todellisia maanpuolustuksen ystäviä, erityisesti ja perinteisesti Pohjanmaalta. Vasemmistopuolueista ei löydy yhtä ainoatakaan edustajaa jotka antaisi tukeaan maanpuolustukselle, liittolaissuhteille NATO:n kanssa, yhteisille sotaharjoituksille, sitoutumiselle puolustusbudjetin ylläpitämiseen esim. 2% (BKT) tasolla jne.

Vihervasemmiston äänestäminen (vihreät,dem, vas, fem) on aina ääni maanpuolustusta vastaan. Käytännössä myös ääni Venäjän/Putinin puolesta.
 
Kannatan yksityistä aseenomistamista, autoilua, maanpuolustusta, maamiinoja, yrittämistä, heikoista huolehtimista, järkevää ilmastonmuutosreagointia, pientä valtiota ja järkevää maahanmuuttopolitiikkaa. Mikään puolue ei ole minulle täydellinen, mutta yksi vähiten heikko.

Äänestämänsä puolueen vierestä ei tarvitse herätä aamuisin, sen takia pienet kauneusvirheetkin voin antaa anteeksi.
Juuri näin - Sopisit hyvin myös minun ehdokkaakseni..
 
Itse tunnustan äänestäneeni aika lailla yhtä puoluetta koko ikäni. Olen nyt viimein saavuttanut "kriittisen pisteen" tämän suhteen. Ennen ajattelin että tämä on se vähiten huono vaihtoehto ja että kaipa tässäkin puoluessa jossain vaiheessa tajutaan ja otetaan vakavasti se juopa, joka tuntuu jatkuvasti kasvavan keskiverto kansalaisen ja kansanedustajan arvomaailmojen välissä.

Aion protestiäänestää tulevissa vaaleissa sillä ajatuksella että en varsinaisesti halua äänestettävää puoluetta valtaan vaan ainoastaan herättää vanhemmat, ns valtapuolueet miettimään mistä johtuu protestipuolueeen kannatuksen kasvu. Toivottavasti myös muuttamaan tämän mietinnän tuloksena omaa toimintaansa.

Muistaakseni Einsteinin suuhun on aseteltu "Insanity is doing the same thing over and over again, and expecting different results."
 
Tuo on väärä näkemys.. Kepu ei ole kaikkein innokkain sitoutumaan maanpuolustukseen, muttei se ole puolueena yhtä kärkäs vähentämään maanpuolustusta kuin vihervasemmisto.. Kepusta löytyy myös todellisia maanpuolustuksen ystäviä, erityisesti ja perinteisesti Pohjanmaalta. Vasemmistopuolueista ei löydy yhtä ainoatakaan edustajaa jotka antaisi tukeaan maanpuolustukselle, liittolaissuhteille NATO:n kanssa, yhteisille sotaharjoituksille, sitoutumiselle puolustusbudjetin ylläpitämiseen esim. 2% (BKT) tasolla jne.

Vihervasemmiston äänestäminen (vihreät,dem, vas, fem) on aina ääni maanpuolustusta vastaan. Käytännössä myös ääni Venäjän/Putinin puolesta.

Itse näen kokonaisuuden vähän toisin. Vihervasemmistossa jyllää katteeton optimismi ja vinksahtanut maailmankuva. Kepulainen myyräntyö on tyypillisesti paitsi niljakasta myös tavoitteellista. Jälkimmäisessä korostuu juuri Venäjälle nöyristely kun vihervassarit enemmänkin elävät pasifistisessa harhassaan. Ja poikkeus tietysti vahvistaa säännön eikä vihervasemmisto ole Vasemmistoliiton synonyymi vaan enimmäkseen ihan muuta porukkaa. Molemmista ryhmistä löytyy tietenkin runsaasti myös maanpuolustukseen vastuullisesti suhtautuvia toimijoita.

Pahimmat Kremlin kätyrit ovat onneksi nykyään Paavo V:n matkassa.
 
En ole vielä laittanut ehdokasta lukkoon, muuten kuin päättämällä olla äänestämättä tätä "yhden Paavon tähden"-puoluetta.

Tuossa puolueen säännöt ehdokkaille:
Ehdokkaaksi valittavien tulee:

1. puolustaa Suomen itsenäisyyttä vastustamalla hallitsematonta globalisaatiota ja Euroopan ylikansallista yhdentymistä,

2. puolustaa Suomen puolueettomuutta vastustamalla Suomen sotilaallista liittoutumista sekä suoran Nato-jäsenyyden kautta että kehittämällä Euroopan unionia sotilasliitoksi,

3. kannattaa hallittua siirtolaisuus- ja maahanmuuttopolitiikkaa,

4. taistella köyhyyden poistamiseksi ja tasa-arvon toteuttamiseksi kaikkialla,

5. vahvistaa sekä maaseudun ja maakuntien elinvoimaa että suurkaupunkien asukkaiden hyvinvointia vastustamalla keskittävää metropolipolitiikkaa.

Kakkoskohta vähän särähtää, varsinkin kun edellinen pääministeri sanoi ettei Suomi ole puolueeton, vain liitoutumaton...

Muutenkin vähän YYA-aika haiskahtaa..
 
Back
Top