Eduskuntavaalit 2023

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt ollaan kuopassa jota on kaivettu viimeiset 20 vuotta ja lapion varressa on olleet ihan kaikki puolueet. Ei pelkästään nykyiset vallanpitäjät. Mielenkiintoista nähdä miten tätä umpisolmua aiotaan aukaista vaalipuheissa. Veikkaan että samalla tavoin kuin ennekin: "Terveydenhuollon prosesseja pitää tehostaa" :LOL:

En ole alan asiantuntija mutta pidän haasteellisena ajatusta siitä että ongelma poistuisi kuluja leikkaamalla.
 
Ensimmäinen asia mikä pitäisi tehdä niin koulutuksen kuin terveydenhoitojärjestelmänkin kanssa olisi ottaa ulkomailta luotettava tilintarkastusfirma käymään järjestelmien kulurakenne läpi, jotta voidaan selvittää mihin raha uppoaa. Siitä pitäisi tehdä yksinkertaistettu yhteenveto päätöksenteon pohjaksi - luulen ettei arvaukseni mene liian paljon pieleen, jos sanon tilanteen olevan sama kuin Uudessa seelannissa 80-luvulla. Siellä tuloksena oli että koulutusjärjestelmään kaadetusta rahasta vain 30% päätyi luokkahuoneisiin. Loput menivät hallinnon pyörittämiseen. Tämän jälkeen aika moni järjestelmää pyörittänyt sai kengänkuvan persuuksiinsa kun järjestelmä muokatiin todella kovalla kädellä sellaiseksi, että luokkahuoneisiin päätyisi se 70% ja hallinto saisi maksimissaan 30%.

Suomessa tätä ei todennäköisesti kuitenkaan tulla näkemään koska siinä menisi liian monta hillotolppaa ja pakastepalkintovirkaa... se on joka tapauksessa varmaa että tätä järjestelmää ei ole mahdollista pelastaa edes kippaamalla järjestelmään jatkuvasti lisää rahaa.
 
Ensimmäinen asia mikä pitäisi tehdä niin koulutuksen kuin terveydenhoitojärjestelmänkin kanssa olisi ottaa ulkomailta luotettava tilintarkastusfirma käymään järjestelmien kulurakenne läpi, jotta voidaan selvittää mihin raha uppoaa. Siitä pitäisi tehdä yksinkertaistettu yhteenveto päätöksenteon pohjaksi - luulen ettei arvaukseni mene liian paljon pieleen, jos sanon tilanteen olevan sama kuin Uudessa seelannissa 80-luvulla. Siellä tuloksena oli että koulutusjärjestelmään kaadetusta rahasta vain 30% päätyi luokkahuoneisiin. Loput menivät hallinnon pyörittämiseen. Tämän jälkeen aika moni järjestelmää pyörittänyt sai kengänkuvan persuuksiinsa kun järjestelmä muokatiin todella kovalla kädellä sellaiseksi, että luokkahuoneisiin päätyisi se 70% ja hallinto saisi maksimissaan 30%.

Suomessa tätä ei todennäköisesti kuitenkaan tulla näkemään koska siinä menisi liian monta hillotolppaa ja pakastepalkintovirkaa... se on joka tapauksessa varmaa että tätä järjestelmää ei ole mahdollista pelastaa edes kippaamalla järjestelmään jatkuvasti lisää rahaa.
Jos terveydenhuollossa potkitaan pois hallintoa pyörittävät, häipyy myös iso osa hoitohenkilökuntaa. Ei ongelmana ole mitkään myyttiset ylipalkatut ja alityöllistetyt hallintohimmelien pyörittäjät vaan ylityöllistetty hoitohenkilökunta joka pyörittää hallintoa oman toimen ohessa. Ja turhautuvat sitä tehdessään koska ovat kouluttautuneet aikoinaan ihan muihin hommiin.
 
Jos terveydenhuollossa potkitaan pois hallintoa pyörittävät, häipyy myös iso osa hoitohenkilökuntaa. Ei ongelmana ole mitkään myyttiset ylipalkatut ja alityöllistetyt hallintohimmelien pyörittäjät vaan ylityöllistetty hoitohenkilökunta joka pyörittää hallintoa oman toimen ohessa. Ja turhautuvat sitä tehdessään koska ovat kouluttautuneet aikoinaan ihan muihin hommiin.
Tuossa olisi toimiva osaratkaisu niin hoitoalalle kuin moneen muuhunkin paikkaan. Toiminnan ”tehostamisen” aiheuttama avustavan työvoiman puute on merkittävä tyhjäkäynnin aiheuttaja ja sitä kautta valtava rahareikä vähän joka suunnalla. Konsultit eivät tunne työelämää joten heillä ei ole eväitä arvioida työsaavutuksia. Niinpä mennään helpoimman mukaan ja leikataan päälukua. Sihteerit ja merkonomit takaisin paperitöihin niin edes olemassa olevat hoitsut pääsisivät hoitotyöhön.

Enkä tarkoita etteikö yleiseen tehojen puutteeseen tarvitsisi puuttua mutta se on vain yksi tekijä kokonaisuudessa.
 
Tuossa olisi toimiva osaratkaisu niin hoitoalalle kuin moneen muuhunkin paikkaan. Toiminnan ”tehostamisen” aiheuttama avustavan työvoiman puute on merkittävä tyhjäkäynnin aiheuttaja ja sitä kautta valtava rahareikä vähän joka suunnalla. Konsultit eivät tunne työelämää joten heillä ei ole eväitä arvioida työsaavutuksia. Niinpä mennään helpoimman mukaan ja kytätään päälukua. Sihteerit ja merkonomit takaisin paperitöihin niin edes olemassa olevat hoitsut pääsisivät hoitotyöhön.
Tuo on muuten yksi syy Helsingin palkkalaskennan katastrofiin - ajateltiin että väliportaan pomot takoo järjestelmään alaistensa työtunnit ja järjestelmä hoitaa loput jolloin voidaan luopua palkanlaskijoista ja säästöä tulee.

No vituiksihan se meni ja säästäminen tuli taas kerran kalliiksi.

Vaan pitäisiköhän palata vaaleihin. Vaikka on tässä yhteys - hyvä esimerkki siitä mihin "tehostaminen" - kaikkien vaalien avainsana - tapaa johtaa.
 
Suomessa on käytännössä mahdotonta väärentää vaalitulosta ellei saa rakennettua puoluekentän läpäisevää salaliittoa. Arvonta lisäisi väärinkäytösten mahdollisuutta merkittävästi kun joku klikki voisi päästä yhteen ja samaan äänestyspaikkaan mikä ei nykyisellään onnistu.
Mikä ongelma siinä nyt on jos vaalipiirin sisällä ei pääsekään laskemaan oman naapuruston ääniä vaan se paikka arvotaan? Miten se lisää väärinkäytösten mahdollisuutta? Miten se klikki syntyy jos arvotaan eikä vain sumplita kuten aina ennenkin on tehty?
 
Mikä ongelma siinä nyt on jos vaalipiirin sisällä ei pääsekään laskemaan oman naapuruston ääniä vaan se arvotaan? Miten se lisää väärinkäytösten mahdollisuutta? Miten se klikki syntyy jos arvotaan eikä vain sumplita kuten aina ennenkin on tehty?
Kun vaaliorganisaatio on kunnallinen niin jokainen on melko lähellä omaa naapurustoa. Isoissa kaupungeissa ehkä ei niinkään. Ainakaan meillä ei tosin ole mahdollista päästä toimitsijaksi omalle äänestysalueelle. Tämä este poistuisi arvonnan myötä ja samanmielisten klikkien syntyminen kävisi teoriassa mahdolliseksi mitä se ei tällä hetkellä ole.
 
Tuo on muuten yksi syy Helsingin palkkalaskennan katastrofiin - ajateltiin että väliportaan pomot takoo järjestelmään alaistensa työtunnit ja järjestelmä hoitaa loput jolloin voidaan luopua palkanlaskijoista ja säästöä tulee.

No vituiksihan se meni ja säästäminen tuli taas kerran kalliiksi.

Vaan pitäisiköhän palata vaaleihin. Vaikka on tässä yhteys - hyvä esimerkki siitä mihin "tehostaminen" - kaikkien vaalien avainsana - tapaa johtaa.
Syy on se valtava julkinen sektori jossa kellään ei ole vastuuta mistään. Samasta syystä maassa, jossa verotus ja julkisen sektorin koko ovat maailman kärjessä, se kehuttu terveydenhuolto on täydessä katastrofitilassa. Mutta lisätään toki veroastetta ja luodaan uusi hallintokerros, sehän korjaa kaiken t. SDP.

 
Tuo on muuten yksi syy Helsingin palkkalaskennan katastrofiin - ajateltiin että väliportaan pomot takoo järjestelmään alaistensa työtunnit ja järjestelmä hoitaa loput jolloin voidaan luopua palkanlaskijoista ja säästöä tulee.

No vituiksihan se meni ja säästäminen tuli taas kerran kalliiksi.

Vaan pitäisiköhän palata vaaleihin. Vaikka on tässä yhteys - hyvä esimerkki siitä mihin "tehostaminen" - kaikkien vaalien avainsana - tapaa johtaa.
Jaa sulla tällainen tieto. Mulla sellainen tieto että tää palkanlaskenta annettiin ihan ulkopuoliselle( turkulaiselle) yhtiölle ja ne mokasivat.
 
Kun vaaliorganisaatio on kunnallinen niin jokainen on melko lähellä omaa naapurustoa. Isoissa kaupungeissa ehkä ei niinkään. Ainakaan meillä ei tosin ole mahdollista päästä toimitsijaksi omalle äänestysalueelle. Tämä este poistuisi arvonnan myötä ja samanmielisten klikkien syntyminen kävisi teoriassa mahdolliseksi mitä se ei tällä hetkellä ole.
Väkisin pääsee lähelle omaa naapurustoa, vaalivilppi taas on mahdotonta ja arpominen on pahaa koska sitten vasta tuleekin ongelmia kun syntyy klikkejä?
 
Syy on se valtava julkinen sektori jossa kellään ei ole vastuuta mistään. Samasta syystä maassa, jossa verotus ja julkisen sektorin koko ovat maailman kärjessä, se kehuttu terveydenhuolto on täydessä katastrofitilassa. Mutta lisätään toki veroastetta ja luodaan uusi hallintokerros, sehän korjaa kaiken t. SDP.

Julkinen sektori on valtava koska siltä halutaan valtavasti asioita. Pitäisikö alkaa miettimään, mitä on järkevää vaatia yhteiskunnalta ja mitä olisi kohtuullista laittaa yksilön vastuulle?
 
Julkinen sektori on valtava koska siltä halutaan valtavasti asioita. Pitäisikö alkaa miettimään, mitä on järkevää vaatia yhteiskunnalta ja mitä olisi kohtuullista laittaa yksilön vastuulle?
Se valtava koska se on täysin tehoton ja siitä karsiminen on poliittinen itsemurha. Julkista terveydenhuoltoa jaksetaan kehua esimerkkinä siitä mitä Suomen ryöstöverotuksella saadaan aikaan. Ja lopputulos nykyisellään on surkea.
 
Julkinen sektori on valtava koska siltä halutaan valtavasti asioita. Pitäisikö alkaa miettimään, mitä on järkevää vaatia yhteiskunnalta ja mitä olisi kohtuullista laittaa yksilön vastuulle?
No eikös täällä ole yksityistetty yhtä sun toista, mm. terveyden-ja vanhustenhoitoa? Nythän ne firmat ovat kirist.., öö,korjaan, vaatimassa yhteiskunnalta lisää massia, tai muuten...
 
No eikös täällä ole yksityistetty yhtä sun toista, mm. terveyden-ja vanhustenhoitoa? Nythän ne firmat ovat kirist.., öö,korjaan, vaatimassa yhteiskunnalta lisää massia, tai muuten...
Suo siellä, vetelä täällä. Yksityisyrittämisen (voittojen maksimoinnin) ihmemaassa, USAssa terveydenhoito on niissä tehokkaissa yksityisissä käsissä. Ei se ihan putkeen ole mennyt sielläkään.
 
Jos terveydenhuollossa potkitaan pois hallintoa pyörittävät, häipyy myös iso osa hoitohenkilökuntaa. Ei ongelmana ole mitkään myyttiset ylipalkatut ja alityöllistetyt hallintohimmelien pyörittäjät vaan ylityöllistetty hoitohenkilökunta joka pyörittää hallintoa oman toimen ohessa. Ja turhautuvat sitä tehdessään koska ovat kouluttautuneet aikoinaan ihan muihin hommiin.
Tulee kysymykseen, onko se kaikki raportointi, paperien pyörittely ja erilaiset himmeliprojektit mitä sen työn ohessa tehdään sen kaiken arvoisia. Ja nyt kun kaiken päälle rakennettiin vielä aluehallinto palkintovirkoineen, niin en ihan äkkiä osta näkemystä ettei meillä olisi hallintoa ja byrokratiaa syömässä resursseja. Järjestelmään on vuosi toisensa jälkeen kaadettu lisää ja lisää rahaa, mutta ongelmat ovat pysyneet jatkuvasti samana. Mitenköhän pitkään vielä pitää jatkaa samaa ennen kun joku hoksaa ettei lopputulos muutu olennaisesti?
 
No eikös täällä ole yksityistetty yhtä sun toista, mm. terveyden-ja vanhustenhoitoa? Nythän ne firmat ovat kirist.., öö,korjaan, vaatimassa yhteiskunnalta lisää massia, tai muuten...
Olennainen kysymys on se, mitkä palvelut ja asiat ovat sellaisia mitä ylipäätään pitäisi kustantaa verovaroista ja mitkä kaikki ovat sellaisia, mitkä ihmisten tulisi maksaa omasta pussistaan. Se että heitetään joku julkisella rahalla tuotettava palvelu yksityisen yrityksen tuotettavaksi ei muuta sitä, että veroeuroja menee. Se vaatii priorisointia siten, että verovaroista maksettavien asioiden määrää yksinkertaisesti vähennetään.
 
Tulee kysymykseen, onko se kaikki raportointi, paperien pyörittely ja erilaiset himmeliprojektit mitä sen työn ohessa tehdään sen kaiken arvoisia. Ja nyt kun kaiken päälle rakennettiin vielä aluehallinto palkintovirkoineen, niin en ihan äkkiä osta näkemystä ettei meillä olisi hallintoa ja byrokratiaa syömässä resursseja. Järjestelmään on vuosi toisensa jälkeen kaadettu lisää ja lisää rahaa, mutta ongelmat ovat pysyneet jatkuvasti samana. Mitenköhän pitkään vielä pitää jatkaa samaa ennen kun joku hoksaa ettei lopputulos muutu olennaisesti?
Ja miten moni raportointivaatimus ja himmeliprojekti on saanutkaan alkunsa siitä huolesta että julkinen sektori tuhlaa verorahoja ja sen toimintaa pitää tehostaa ja laatua parantaa...
 
Back
Top