Eduskuntavaalit 2023

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ja miten moni raportointivaatimus ja himmeliprojekti on saanutkaan alkunsa siitä huolesta että julkinen sektori tuhlaa verorahoja ja sen toimintaa pitää tehostaa ja laatua parantaa...
Aika moni. Olen nähnyt senkin miten vittumaisen pavunlaskijan kuningas-ajatus joka pennin vahtimisesta ja tarkistamisesta hyydyttää varsinaisen toiminnan niin totaalisesti että tekijät lopulta saivat tarpeekseen kun työn tekemisestä ei tullut mitään...
 
Tulee kysymykseen, onko se kaikki raportointi, paperien pyörittely ja erilaiset himmeliprojektit mitä sen työn ohessa tehdään sen kaiken arvoisia. Ja nyt kun kaiken päälle rakennettiin vielä aluehallinto palkintovirkoineen, niin en ihan äkkiä osta näkemystä ettei meillä olisi hallintoa ja byrokratiaa syömässä resursseja. Järjestelmään on vuosi toisensa jälkeen kaadettu lisää ja lisää rahaa, mutta ongelmat ovat pysyneet jatkuvasti samana. Mitenköhän pitkään vielä pitää jatkaa samaa ennen kun joku hoksaa ettei lopputulos muutu olennaisesti?
Ehkäpä ongelma on se, että rahaa syydetään kaikkialle muualle, mutta ei missään nimessä ainakaan kenttätyöntekijöiden palkkoihin.
 
Mutta noinhan se on. Eivät nuo oppimistason romahdukset inkluusioineen, terveydenhoidon jonot tai soteuudistuksen rahoituskatastrofit tai muut TÄMÄN hallituksen aikaansaannoksista syntyneet, vaan kyllä siihen johti jo parin viime vuosikymmenen aikana tehdyt päätökset. Tai virheet, miten niitä nyt haluaakin kutsua. Eikä noita yhden hallituksen aikana korjata.

Alkaen vaikka nyt siitä oppimistasosta, niin ensin haluttiin kaikki samalle luokalle ja kerrottiin kuinka lisäresursseja siihen sitten annetaan. No ei annettukaan mutta lisättiin opettajien touhuja ja leikattiin rahoista sekä keinoista. Nyt sitten kirjoitellaan Wilmaan kuinka Pekka-Eerikki taas hakkaa Mika-Liisaa ja häiritsee opetusta. Palautteeksi saadaan vanhemmilta jotta ei meidän poika jälkikasvu tekisi tuollaista ellei toinen olisi aloittanut. Että ihan vaan muiden vika ja mitäs et puutu siihen vai pitääkö taas soittaa rehtorille kuinka opettajat Meidän koulussa ovat täysin epäpäteviä. Joten Mika-Liisa saa sitten turpaan jatkossakin ja muut oppilaat sitten saavat ihan rauhassa itseopiskella siinä menossa. Tai jättää opiskelematta. Plus lisäksi kun luokista haluttiin luopua koska se isossa avoimessa tilassa itseopiskelu on niin kivaa, kuten opettaja itse opiskeli yliopistossa parikymppisenä...

Terveydenhoidon jonotkin alkoivat kun niitä pienempiä terveyskeskuksia ja sairaaloita pienennettiin ja lopulta lopetettiin. Isomman sitten piti hoitaa noidenkin potilaat, mutta kun niitä vuodepaikkoja ei sitten tullutkaan lisää. Eikä lääkäreitä taikka hoitajia. Taikka rahaa. Joten nyt mennään johonkin päivystykseen kiireellisenä, kun aiemmin olisi menty siihen pienempään vähän vähemmän kiireellisenä.
Samaan liittyy vanhustenhoidon uudistukset pienien vanhustenhoitoloiden lopetettua. Luvattiin siinäkin kuinka kotihoidon tukeen laitetaan lisää resursseja, mutta eipä laitetukaan.

Kyllä näitä ongelmia on huolella pedattu jo jostain ysärinlamasta saakka, mutta huolella luotu hyvinvointivaltio kesti tähän saakka. Joidenkin harmiksi.

Sipilänkin hallitus leikkasi koulutuksesta aika kovallakin kädellä, ja nyt työnantajat valittavat kuinka osaamatonta porukka on. Nyt sinne on lisätty rahaa, mutta ei se tulos heti näy taikka niitä aiempia opiskelijoita auta. Ei tuostakaan kyllä ihan täysin voi Sipilän hallitusta syyttää, vaan kyllä tuossakin ongelmat alkoivat jo jostain kauempaa kun melkein kaikista piti saada korkeakoulun käyneitä, vaikka rahkeet siihen eivät riittäisikään.

Tuossa nyt aluksi...
Noinhan se on.


 
No mutta varmasti kykypuolueen osaamisella tästä noustaan; 2mrd veronkevennyksiä tuloveroihin ja sama summa pois sosiaalipuolelta. Seuraavaksi voidaankin sitten leikata koulutuksesta ja alentaa samalla summalla veroja. Mikä muka voisi mennä pieleen kun samalla tavalla on toimittu jo 25 vuotta?
Niin, se on veemäistä mutta laulun sanoin, ainahan on maksettava eikös juu mitä tässä maailmassa velkaantuu!
 
Jos ja kun halutaan julkisen sektorin kuluja pienentää, se on aivan pakko aloittaa kansalaisten saamien "palvelujen" ja oikeuksien rajaamisella. Suomen perustuslaki ja muut lait yksinkertaisesti takaa kansalaisilleen hillittömän määrän oikeuksia vaatia eri palveluja. Ja niiden palvelujen tuottaminen on kallista, koska työ on Suomessa kallista, koska Suomessa on niin kallista asua.

Tämä kaikki näkyy terveydenhoidossa, koulutuksessa,varhaiskasvatuksessa, oikeusjärjestelmässä, valtiohallinnossa yms. Kansalainen voi vaatia miltei mitä vaan, jokaisesta päätöksestä voi valittaa. Kansalaisen oikeudet rasittaa julkisia palveluja on käytännössä mittaamattomat. Tämä alle 10 % porukasta aiheuttaa yli 90 % kaikista kustannuksista.

Julkisen sektorin tehokkuuden on sitten lopullisesti tuhonnut osaoptimointi, joka on täysin mielivaltaista konsulttien luomaa hölmöilyä ja aiheuttaa usein vain ihmisten lähtöä muihin töihin. Joka sekin on kallista.

Poliitikot on yksinkertaisesti rakentaneet hirviön, kun ovat ääniä kalastaakseen luoneet järjestelmän, jossa ihmisillä vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Pakko toi pommi on jollain tavalla purkaa. Ja se pitäisi purkaa vähitellen siten, että yhteiskunnan "lupaamia" palveluita vähennetään. Mutta kuka poliitikko nyt tuollaiseen ryhtyy ? Tai paremmin sanottuna, mistä löytyy poliitikkoja ja puolueita, joiden kannatus on yli 50% kansasta ja silti suostuvat tuon tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, se on veemäistä mutta laulun sanoin, ainahan on maksettava eikös juu mitä tässä maailmassa velkaantuu!
Juu, kysymyshän on vain millä aikavälillä ja kestääkö luotto sen lainan uusimiseen jos ollaan sitä säännöllisesti sopimuksen mukaan lyhennetty. Sinun, minun ja valtion ero on, että kaksi noista ensimmäisistä kasvaa horsmaa jollain aikavälillä jolloin takaisinmaksu vaikeutuu, mutta valtio ei, joten tuota ongelmaa ei ole muuten kuin että kykeneekö suoriutumaan lyhennyksistä.

Ei siinä, kyllähän se olisi jotain tuolle "negatiiviselle kassavirralle" tehtävä.

Mutta muuten siis, mikäs tässä, terveenä ihmisenä jonka lapset on lentäneet jo pesästä joka ei yhteiskunnan palveluja enää tarvitse ja tarvittaessa olen niistä valmis maksamaan. Pistetään kaikki 100% asiakkaan piikkiin niin säästetään +70mrd vuosi. 2:n vuoden jälkeen ollaan velattomia ja voidaan alkaa leikkiä Norjaa, armeija & poliisikin saa määrärahansa. Jos siinä matkalla sitten jokunen jää polun varteen, niin oma moka, ei olisi kannattanut olla köyhä.
 
Jos ja kun halutaan julkisen sektorin kuluja pienentää, se on aivan pakko aloittaa kansalaisten saamien "palvelujen" ja oikeuksien rajaamisella. Suomen perustuslaki ja muut lait yksinkertaisesti takaa kansalaisilleen hillittömän määrän oikeuksia vaatia eri palveluja. Ja niiden palvelujen tuottaminen on kallista, koska työ on Suomessa kallista, koska Suomessa on niin kallista asua.

Tämä kaikki näkyy terveydenhoidossa, koulutuksessa,varhaiskasvatuksessa, oikeusjärjestelmässä, valtiohallinnossa yms. Kansalainen voi vaatia miltei mitä vaan, jokaisesta päätöksestä voi valittaa. Kansalaisen oikeudet rasittaa julkisia palveluja on käytännössä mittaamattomat. Tämä alle 10 % porukasta aiheuttaa yli 90 % kaikista kustannuksista.

Julkisen sektorin tehokkuuden on sitten lopullisesti tuhonnut osaoptimointi, joka on täysin mielivaltaista konsulttien luomaa hölmöilyä ja aiheuttaa usein vain ihmisten lähtöä muihin töihin. Joka sekin on kallista.

Poliitikot on yksinkertaisesti rakentaneet hirviön, kun ovat ääniä kalastaakseen luoneet järjestelmän, jossa ihmisillä vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Pakko toi pommi on jollain tavalla purkaa. Ja se pitäisi purkaa vähitellen siten, että yhteiskunnan "lupaamia" palveluita vähennetään. Mutta kuka poliitikko nyt tuollaiseen ryhtyy ? Tai paremmin sanottuna, mistä löytyy poliitikkoja ja puolueita, joiden kannatus on yli 50% kansasta ja silti suostuvat tuon tekemään.
Jostain syystä ikinä ei säästetä tuosta palveluiden kannalta merkityksettömästä hallinnosta, päin vastoin se on vain kasvanut ja ottaa nyt ison kasvuloikan kun maakuntahallintoa rakennetaan. Suurimmat syylliset ovat niitä joita ei valita vaaleilla.
 
Jostain syystä ikinä ei säästetä tuosta palveluiden kannalta merkityksettömästä hallinnosta, päin vastoin se on vain kasvanut ja ottaa nyt ison kasvuloikan kun maakuntahallintoa rakennetaan. Suurimmat syylliset ovat niitä joita ei valita vaaleilla.
Se julkisen sektorin hallintohimmeli eri organisaatioineen ja virkamiehineen on vain niin käsittämättömän suuri, että jotain sille tarvii alkaa keksimään. Mutta kuka sen leikkauksen tekee, millä ja milloin onkin jo hyvä kysymys..
 
Jostain syystä ikinä ei säästetä tuosta palveluiden kannalta merkityksettömästä hallinnosta, päin vastoin se on vain kasvanut ja ottaa nyt ison kasvuloikan kun maakuntahallintoa rakennetaan. Suurimmat syylliset ovat niitä joita ei valita vaaleilla.
Tuota hallinnon jatkuvaa kasvua toistellaan. Saattaapi olla, mutta olisi kiva nähdä kovaa dataa asiasta. Ei mutua, ei anekdootteja. Johdannoksi kuva valtion työntekijöiden määrästä viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana.

Eikä hallinto ole merkityksetöntä. Välttämätön paha, mutta ilmankaan ei voi olla.
henkilosto_2021-1024x673.png
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EK
Jostain syystä ikinä ei säästetä tuosta palveluiden kannalta merkityksettömästä hallinnosta, päin vastoin se on vain kasvanut ja ottaa nyt ison kasvuloikan kun maakuntahallintoa rakennetaan. Suurimmat syylliset ovat niitä joita ei valita vaaleilla.

No kun se "hallinto" on osa sitä "palvelua". Juuri sitä järjestelmän monimutkaisuutta, joka on syntynyt siitä, että jokaiselle kansalaiselle taataan sitä ja tätä. Kaikki asiat ensinnäkin pitää kilpailuttaa eli paperityötä tulee jo tuosta paljon. Kaikissa asioissa lisäksi otettava huomioon monimutkainen lainsäädäntö, vastuut, ihmisarvo, oikeudet yms yms.

Ja sitä "hallintoa" tekee myös sairaanhoitajat, lääkärit, opettajat yms.
Toisekseen, esimerkiksi USA:n yksityisessä sairaalassa on enemmän puhdasta "hallintoihmistä" kuin vastaavassa suomalaisessa. Tämä osaksi saattaa johtua, siitä että vakuutuskäytäntö on siellä niin monimutkainen.

Totta on, että se "hallinto" ei ole julkisella puolella tehokkaasti organisoitu ja varmasti syntyy "resurssitaskuja" jossa joku byrokraatit sitten elelee tekemättä mitään. Mutta suurempi ongelma mielestäni on se, että osa "tekee liikaa" eli vaaditaan raportointeja yms ihan joka asiasta, joka rasittaa koko organisaatiota. Eli vanha dilemma että organisaatio työllistää itse itsensä.

Siltikin aloittaisin karsimisen siitä, että vähennetään ensin palveluja -> tästä seuraa vääjäämättä, että hallintohimeleitäkin katoaa, koska jostain rahaa oikeasti pitää alkamaan säästämään.
 
No kun se "hallinto" on osa sitä "palvelua". Juuri sitä järjestelmän monimutkaisuutta, joka on syntynyt siitä, että jokaiselle kansalaiselle taataan sitä ja tätä. Kaikki asiat ensinnäkin pitää kilpailuttaa eli paperityötä tulee jo tuosta paljon. Kaikissa asioissa lisäksi otettava huomioon monimutkainen lainsäädäntö, vastuut, ihmisarvo, oikeudet yms yms.

Ja sitä "hallintoa" tekee myös sairaanhoitajat, lääkärit, opettajat yms.
Toisekseen, esimerkiksi USA:n yksityisessä sairaalassa on enemmän puhdasta "hallintoihmistä" kuin vastaavassa suomalaisessa. Tämä osaksi saattaa johtua, siitä että vakuutuskäytäntö on siellä niin monimutkainen.

Totta on, että se "hallinto" ei ole julkisella puolella tehokkaasti organisoitu ja varmasti syntyy "resurssitaskuja" jossa joku byrokraatit sitten elelee tekemättä mitään. Mutta suurempi ongelma mielestäni on se, että osa "tekee liikaa" eli vaaditaan raportointeja yms ihan joka asiasta, joka rasittaa koko organisaatiota. Eli vanha dilemma että organisaatio työllistää itse itsensä.

Siltikin aloittaisin karsimisen siitä, että vähennetään ensin palveluja -> tästä seuraa vääjäämättä, että hallintohimeleitäkin katoaa, koska jostain rahaa oikeasti pitää alkamaan säästämään.
Olen sama mieltä monimutkaisuudesta. Iso osa on kuitenkin keksittyä, jotain josta voitaisiin luopua. Vaatii toki lakien muutosta.

Varsinkin Sote alalla paljon on pelkkää näennäistä valvontaa, jonka todellinen arvo on hyvin mitätön. Ne lähinnä luovat lisää hallintoa.

Kauppojen aukiolon lupa- ja valvonta oli hyvä esimerkki täysin turhasta hallinnosta. Lisää löytyy varmastikkin.
 
Tuota hallinnon jatkuvaa kasvua toistellaan. Saattaapi olla, mutta olisi kiva nähdä kovaa dataa asiasta. Ei mutua, ei anekdootteja. Johdannoksi kuva valtion työntekijöiden määrästä viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana.

Eikä hallinto ole merkityksetöntä. Välttämätön paha, mutta ilmankaan ei voi olla.
henkilosto_2021-1024x673.png
Ylilääkäri ei ole osa hallintoa kun päivystää kerean kuukaudessa
 
Tuota hallinnon jatkuvaa kasvua toistellaan. Saattaapi olla, mutta olisi kiva nähdä kovaa dataa asiasta. Ei mutua, ei anekdootteja. Johdannoksi kuva valtion työntekijöiden määrästä viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana.

Eikä hallinto ole merkityksetöntä. Välttämätön paha, mutta ilmankaan ei voi olla.
henkilosto_2021-1024x673.png
Yksi käyrä kyllä saadaan näyttämään hyvältä. Oikeasti pitäisi saada semmoinen käppyrä, jossa on kunnat ja valtio yhdessä, koska tehtäviä on ajan saatossa siirrelty puolelta toiselle. Lisäksi on perustettu julkisten tahojen 100% omistamia liikelaitoksia, ja ne ovatkin tilastossa yksityistä puolta. Nämä kaikki samaan käyrään, niin saadaan vertailukelpoinen tilasto.
 
Ylilääkäri ei ole osa hallintoa kun päivystää kerean kuukaudessa

Sen ylilääkärin ei pitäisi olla osa hallintoa laisinkaan, vaan tehdä lääkärin työtä. Mutta kun ihminen on sellainen kun on. Se usein haluaa valtaa, rahaa ja etätyön. Sitten sitä lääkärintyötä pääsee tekemään vielä siiinä omassa praktiikassaan.
Tuskin sinäkään haluaisit olla keskussairaalojen osastoilla lääkärinä ....

No mutta karkaa aiheesta, lääkärit nyt EI ole suurin ongelma tässä "hyvinvointivaltion
 
Yksi käyrä kyllä saadaan näyttämään hyvältä. Oikeasti pitäisi saada semmoinen käppyrä, jossa on kunnat ja valtio yhdessä, koska tehtäviä on ajan saatossa siirrelty puolelta toiselle. Lisäksi on perustettu julkisten tahojen 100% omistamia liikelaitoksia, ja ne ovatkin tilastossa yksityistä puolta. Nämä kaikki samaan käyrään, niin saadaan vertailukelpoinen tilasto.
Tätä minäkin katselin. Otetaan yksi esimerkki, VR eli Valtionrautatiet joka vuoteen 1989 asti toimi liikenneministeriön alaisuudessa valtion keskusvirastomuotoisena laitoksena. Eli kaikki VR:n työntekijät olivat valtion palkkalistoilla. Nykyäänhän VR on toki valtiosta irrallinen konserni, mutta 100% valtion omistama.
 
Tätä minäkin katselin. Otetaan yksi esimerkki, VR eli Valtionrautatiet joka vuoteen 1989 asti toimi liikenneministeriön alaisuudessa valtion keskusvirastomuotoisena laitoksena. Eli kaikki VR:n työntekijät olivat valtion palkkalistoilla. Nykyäänhän VR on toki valtiosta irrallinen konserni, mutta 100% valtion omistama.
Samaa varmaan on esim Posti, Ilmailuhallitus/laitos, TVH, Tele. Kaikki ne on nykyään eri nimillä, osa yksityisiä firmoja ja osa Oyj. Postin autokuskit oli virkamiehiä, Ilmailuhallituksen ja TVH väki kaikine aura-ja konekuskeineen oli virkamiehiä, Telen ukkoja tuli työmaalle aina koppiautollinen ja niistä yksi oli aina pelkästään autonkuljettaja. Tässä näin alkuun omia mutujani virkamiesten määrästä ja sen kehityksestä.
 
Samaan aikaan valtiolla keskipalkka on suorastaan räjähtänyt aikaisempiin aikoihin, kun sieltä on tällä tavoin siivottu duunariporukka pois. Asiantuntija tehtävät ovat enää pääosin jäljellä ja jotain pientä matalapalkkaista, esim. PV:n töissä.
Kuinkas muuten kun hyvinvointialueet aloittavat parin viikon päästä virallisesti. Rahat tuli valtiolta, mutta menikö työntekijät myös valtion puolelle vai pysyvätkö kuntien listoilla? Semmoinen helvetin himmeliviritys tuokin että oikein vituttaa ajatella.
 
Yksi käyrä kyllä saadaan näyttämään hyvältä. Oikeasti pitäisi saada semmoinen käppyrä, jossa on kunnat ja valtio yhdessä, koska tehtäviä on ajan saatossa siirrelty puolelta toiselle. Lisäksi on perustettu julkisten tahojen 100% omistamia liikelaitoksia, ja ne ovatkin tilastossa yksityistä puolta. Nämä kaikki samaan käyrään, niin saadaan vertailukelpoinen tilasto.
Ole hyvä vain. Kuten sanoin, olisi kiva nähdä kovaa dataa asiasta.
 
Sen ylilääkärin ei pitäisi olla osa hallintoa laisinkaan, vaan tehdä lääkärin työtä. Mutta kun ihminen on sellainen kun on. Se usein haluaa valtaa, rahaa ja etätyön. Sitten sitä lääkärintyötä pääsee tekemään vielä siiinä omassa praktiikassaan.
Tuskin sinäkään haluaisit olla keskussairaalojen osastoilla lääkärinä ....

No mutta karkaa aiheesta, lääkärit nyt EI ole suurin ongelma tässä "hyvinvointivaltion
En haluaisi lääkäriksi, eikä kysymys ole lääkäreistä, mutta kun aihe on tuttu, on helppo nostaa esiin käytännön esimerkkejä hallinnosta.
 
Back
Top