Eduskuntavaalit 2023

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En haluaisi lääkäriksi, eikä kysymys ole lääkäreistä, mutta kun aihe on tuttu, on helppo nostaa esiin käytännön esimerkkejä hallinnosta.
Jonkun verran olen joutunut terveysalaan tutustumaan, teemme itse lääkinnällisiä laitteita ja perhepiirissä on mm. lääketieteen tohtori, proviisori jne. , ja lukuisa määrä evp terveydenhuolto ammattilaisia joten byrokratian aivan posketon määrä on jokseenkin tiedossa ja miten poskettomasti se tuo ylimmääräisiä kustannuksia.
 
Jonkun verran olen joutunut terveysalaan tutustumaan, teemme itse lääkinnällisiä laitteita ja perhepiirissä on mm. lääketieteen tohtori, proviisori jne. , ja lukuisa määrä evp terveydenhuolto ammattilaisia joten byrokratian aivan posketon määrä on jokseenkin tiedossa ja miten poskettomasti se tuo ylimmääräisiä kustannuksia.
Oma, tosin melko ohut kokemus on, että sosiaalialalla byrokratia on vielä suurempaa ja samalla hullumpaa terveystoimen puolella.
 
Tai no, eipä tämän datan imurointi kovin kummoinen juttu ollut. Tässä kuvassa on valtion, kuntien ja valtioenemmistöisten osakeyhtiöiden yhteenlasketut työntekijämäärät vuosina 1987 - 2020. Kuntien liikelaitokset on julkisyhteisöjä eli ovat mukana kuvassa.
Katso liite: 71650
Miten tämä todistaa mitään tässä asiassa?
Valtiolla toteutettiin tunnettu uudistus, jossa tukipalvelut ulkoistettiin. Se tarkoitti, että siivoojat, huoltomiehet, yms. duunari porukka heitettiin ulos.
Tilalle on tullut hallintoa, asiantuntioita, ihmisiä jotka saavat aikaiseksi powerpointi esityksen tai excelin.

Olen toki samaa mieltä, että pieni määrä hallintoa on tarpeellista, mutta meillä Suomessa ollaan kaukana tuosta järkevästä määrästä.
Sairaalat toimisivat huomattavasti pienemmällä hallinnolla, kuin nyt. Tarvitsisi vain luopua turhasta hallinnosta. Yleisesti hallinto koetaan enemmän haitaksi. Moni kokee, että häntä heiluttaa koiraa.
 
Miten tämä todistaa mitään tässä asiassa?
Valtiolla toteutettiin tunnettu uudistus, jossa tukipalvelut ulkoistettiin. Se tarkoitti, että siivoojat, huoltomiehet, yms. duunari porukka heitettiin ulos.
Tilalle on tullut hallintoa, asiantuntioita, ihmisiä jotka saavat aikaiseksi powerpointi esityksen tai excelin.

Olen toki samaa mieltä, että pieni määrä hallintoa on tarpeellista, mutta meillä Suomessa ollaan kaukana tuosta järkevästä määrästä.
Sairaalat toimisivat huomattavasti pienemmällä hallinnolla, kuin nyt. Tarvitsisi vain luopua turhasta hallinnosta. Yleisesti hallinto koetaan enemmän haitaksi. Moni kokee, että häntä heiluttaa koiraa.
Jos homma ei toimi on ihan looginen jatkopäätelmä että johtamista pitää tehostaa. Sitten vaan lisätään johtajia ja mieluusti useampaan portaaseen. Samalla pitää tietysti lisätä raportointia kaikilla tasoilla. Tuon setin kun uusii pari kolme kertaa niin on ihan varma että inkkareilta happi loppuu.
 
En muista yksityiskohtia, mutta joku konsultti tai jopa asiantuntija on joskus todennut että Suomen poliisin hallinnon väkimäärällä pyörittäisi muistaakseni 60 000 henkilön yritystä. Poliisissa on yhteensä (poliisit ja siviilivirat) kai vähän yli 10 000 työntekijää.
 
Miten tämä todistaa mitään tässä asiassa?
Valtiolla toteutettiin tunnettu uudistus, jossa tukipalvelut ulkoistettiin. Se tarkoitti, että siivoojat, huoltomiehet, yms. duunari porukka heitettiin ulos.
Tilalle on tullut hallintoa, asiantuntioita, ihmisiä jotka saavat aikaiseksi powerpointi esityksen tai excelin.

Olen toki samaa mieltä, että pieni määrä hallintoa on tarpeellista, mutta meillä Suomessa ollaan kaukana tuosta järkevästä määrästä.
Sairaalat toimisivat huomattavasti pienemmällä hallinnolla, kuin nyt. Tarvitsisi vain luopua turhasta hallinnosta. Yleisesti hallinto koetaan enemmän haitaksi. Moni kokee, että häntä heiluttaa koiraa.
Todistaa sen että julkisen sektorin paisuminen ei näy ainakaan työntekijöiden määrässä, ne ulkoistukset tehtiin jo 90-luvulla. Ja niiltä osin kun ulkoistukset tehtiin valtioenemmistöisiin osakeyhtiöihin, ne työntekijät on mukana tuossa kuvassa.

Mitä muuta se paisuminen voisi tarkoittaa, niin kovaa dataa tiskiin vain. Ei mutua, kuulopuheita, anekdootteja eikä kumminkaiman kokemuksia. Ne kun ei ainakaan todista mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Todistaa sen että julkisen sektorin paisuminen ei näy ainakaan työntekijöiden määrässä, ne ulkoistukset tehtiin jo 90-luvulla. Ja niiltä osin kun ulkoistukset tehtiin valtioenemmistöisiin osakeyhtiöihin, ne työntekijät on mukana tuossa kuvassa.

Mitä muuta se paisuminen voisi tarkoittaa, niin kovaa dataa tiskiin vain. Ei mutua, kuulopuheita, anekdootteja eikä kumminkaiman kokemuksia. Ne kun ei ainakaan todista mitään.
Sellaista ei ole, koska kuten kerroin, ylilääkärikin naamioidaan operatiiviseksi kun hän tekee sen yhden päivystyksen kuukaudessa.
Mulla on ihan oma kokemus siitä miten terveydenhuollon hallinto on kasvanut ja siitä mitä se hallinto käytännössä on.
Edit: Sitä paitsi en väittänyt että työntekijöiden määrä olisi kasvanut, vaan hallinto. Aikaisemmin erilaisilla virastoilla ja laitoksilla oli omat tukiorganisaationsa. Ne on ulkoistettu
 
Sellaista ei ole, koska kuten kerroin, ylilääkärikin naamioidaan operatiiviseksi kun hän tekee sen yhden päivystyksen kuukaudessa.
Mulla on ihan oma kokemus siitä miten terveydenhuollon hallinto on kasvanut ja siitä mitä se hallinto käytännössä on.
Edit: Sitä paitsi en väittänyt että työntekijöiden määrä olisi kasvanut, vaan hallinto. Aikaisemmin erilaisilla virastoilla ja laitoksilla oli omat tukiorganisaationsa. Ne on ulkoistettu
Eli faktoja ei ole, oma kokemus sen sijaan on. Miksiköhän en ole vakuuttunut?

Tätä julkisen sektorin paisumista itketään ja tehostamista vaaditaan jokaisen vaalin lähestyessä, myös tällä (eduskunta 2023) kertaa. Olisihan se kiva että näillä huolenaiheilla olisi jotain mitattavaa sisältöäkin. Muutakin kuin että "Mä nyt vaan tiedän tän jutun".
 
Viimeksi muokattu:
Eli faktoja ei ole, oma kokemus sen sijaan on. Miksiköhän en ole vakuuttunut?

Tätä julkisen sektorin paisumista itketään ja tehostamista vaaditaan jokaisen vaalin lähestyessä, myös tällä (eduskunta 2023) kertaa. Olisihan se kiva että näillä huolenaiheilla olisi jotain mitattavaa sisältöäkin. Muutakin kuin että "Mä nyt vaan tiedän tän jutun".
Ollaan siis samassa tilanteessa, kumpikaan ei usko toista.
 
Edelleen, jos nyt oikeasti haluttaisiin piste sille keskustelulle julkishallinnon väitetystä tehokkuudesta tai tehottomuudesta, niin ainoa tapa tehdä niin olisi ottaa ulkopuolinen taho (sellainen mikä ei ole yhdenkään eturyhmän tai poliitikon ohjauksessa) käymään kulurakenne läpi ja sen jälkeen tekemään yhteenveto siitä, montako euroa järjestelmään kaadetusta satasesta päätyy suoraan palvelun tuottamiseen ja miten iso osa kampaviinereihin. Pelkkä julkisen sektorin työllisten määrän mittaaminen ei sinänsä tuota vielä kerro, sieltä on kyllä tehostettu - mutta en nyt äkkiseltään muista yhtäkään tehostuskierrosta, missä leikkuri olisi käynyt keskijohdossa tai siitä ylöspäin. Jos joku muistaa niin otan mielelläni tiedon vastaan.

Tämä "nokia-tauti" ei ole sinänsä mitenkään julkisen sektorin erityispiirre Suomessa. Olen nähnyt saman useammassakin yksityisessä yrityksessä. Keskijohtoa lisää ja kun hommat kusee niin palkataan lisää johtajia, koordinaattoreita jne. Lisää palavereja ja kokouksia, hirveä määrä puhetta kaikenlaisista asioista mitä pitäisi tehdä mutta sitten kun pitäisi oikeasti tehdä jotain niin mitään ei tapahdu - pahimmillaan samat virheet jatkuvat kuukaudesta toiseen ja maksavat samalla tavalla kuin aina ennenkin. Kun touhun järjettömyyden tuo esille niin aina löytyy n+1 tyyppiä kenelle muutos ei sovi koska sitten olisi "vaiiiiiiikeeta!11!" jos pitäisi opetella jotain uutta. Ja johtoporsas kokoustaa taas. Oli meinaan käsi aika syvällä omistajan taskussa sen jälkeen kun koko firma piti tappioiden takia pääomittaa uudelleen.

Samanlainen tarina eräästä toisesta (Suomen mittakaavassa aika merkittävästä) firmasta. Meni huonosti, joten lomautettiin porukkaa. Jostain syystä lomautukset koskivat vain suorittavaa porrasta. Keskijohto oli siinäkin putiikissa paisunut ja yleisesti ottaen aika täynnä itseään - sillä kerralla vain kävi niin että uusi omistaja esitti kysymyksen, miten on mahdollista että suorittava porras on lomautuksella, mutta keskijohto on koko ajan töissä. Kun ei pystytty esittämään järkevää syytä järjestelylle (tai sille mitä ne johtajat siellä sitten keskenään päivät tekivät) niin siinä jaeltiin ihan kengän kuvia.

Tarkastelee tätä Suomen tilannetta miten tahansa niin päädytään lopputulemaan, ettei meno yksinkertaisesti voi jatkua:
- maailman korkeimpiin kuuluva veroaste
- maailman heikoimpiin kuuluva talouskehitys vuodesta 2008 lähtien
- koneistoon kaadettu lisää rahaa vuosi toisensa jälkeen (vuodesta 2008 nykyhetkeen taitaa olla vain yksi vuosi, jolloin julkiset budjetit eivät olisi kasvaneet)
- kaikesta koneistoon kaadetusta rahasta huolimatta tulokset menevät ränniin oikeastaan jokaisella osa-alueella (koulutus, terveydenhoito jne jne)

Jos joku nyt kuitenkin on sitä mieltä että kaikki on hyvin, kaikki on hoidettu hienosti ja upeasti, niin kernaasti toki kuulisin millä laskutikulla sellaiseen johtopäätökseen on päätynyt.
 
Tarkastelee tätä Suomen tilannetta miten tahansa niin päädytään lopputulemaan, ettei meno yksinkertaisesti voi jatkua:
- maailman korkeimpiin kuuluva veroaste
- maailman heikoimpiin kuuluva talouskehitys vuodesta 2008 lähtien
- koneistoon kaadettu lisää rahaa vuosi toisensa jälkeen (vuodesta 2008 nykyhetkeen taitaa olla vain yksi vuosi, jolloin julkiset budjetit eivät olisi kasvaneet)
- kaikesta koneistoon kaadetusta rahasta huolimatta tulokset menevät ränniin oikeastaan jokaisella osa-alueella (koulutus, terveydenhoito jne jne)

Jos joku nyt kuitenkin on sitä mieltä että kaikki on hyvin, kaikki on hoidettu hienosti ja upeasti, niin kernaasti toki kuulisin millä laskutikulla sellaiseen johtopäätökseen on päätynyt.

Tätä sopiikin pohdiskella enemmänkin. Kun näistä faktakuvista tykkään, niin tässä alkuun yksi. Nimittäin se mitä kutsumme hyvinvointivaltioksi on itse asiassa hyvinvointikunta - suurin osa palveluista joita tässä maassa pidetään itsestäänselvyyksinä ja joita vaaditaan, tuotetaan itse asiassa (vielä pari viikkoa) kunnissa. Eli tässä kuntasektorin työntekijöiden määrä ja tadaa, siellä sitä "paisumista" näkyy:

1671291250603.png
Kolmessakymmenessä vuodessa, vuodesta 1990 - 2020 kuntayöntekijöiden määrä on noussut 470 tuhannesta 530 tuhanteen, eli kasvua on ollut reilut 10 %. Ja sitten toinen kuva, nimittäin kunnille sälytettyjen lakisääteisten tehtävien määrä samalla aikavälillä:

kunnat-900x591.png


Tehtävien määrä on noussut n. 260:sta lähes 700:aan, eli kasvua on ollut 165 %. Eli miten tästä selvitään? Kolme vaihtoehtoa:

1. Kokoomuslainen "markkinat hoitaa". Koska yksityinen sektori on kuulemma niin kovin paljon tehokkaampi. Voi olla, tai sitten ei. Tähänastiset yksityisen sektorin referenssit ei ole kovin hyvät ainakaan sotesektorilla.

2. Demarilainen "talouskasvu hoitaa". Niinhän se on tähän asti mennyt. Ei nykyistä tehtävämäärää voisi hoitaa 90-luvun taloudessa. Mutta talouskehitys on ollut kuralla jo aika pitkään eikä parempaa ole näkyvissä.

3. Aletaan ihan oikeasti pohtimaan pitääkö näitä tehtäviä todella olla näin paljon? Tämä on kova pala suurelle osalle ihmisistä jotka on tottuneet siihen että vaikka vastuuta omasta elämästä ei ottaisikaan niin kyllä yhteiskunta kopin ottaa ja tämän takia yksikään puolue ei uskalla asiaa ottaa puheeksi. Sipiläkin kykeni vain leikkaamaan, ei vähentämään tehtäviä.

Vielä pari kuvaa terveydenhoitoon liittyen kun siitä on puhuttu. Tässä kuva miten terveysmenot asiakasta kohti jakautuu ikäryhmittäin. Kuvasta näkyy hyvin miten terveysmenot alkaa reippaasti nousemaan kun ollaan lähempänä kahdeksaakymmentä:

1671292306528.png

Ja kurkatkaapa tänne, siellä on tämänhetkinen ikärakenne. Kuinka ollakaan, siellä on melkoinen ero ikäluokkien 75 -90 ja 70-74 välillä. Eli muutaman vuoden kuluttua terveyspalveluiden tarvitsijoita on helkkaristi enemmän kuin aiemmin. Eli ei olla nähty vielä mitään / kusessa ollaan. Eikä tämä ongelma ratkea "tehostamalla" vaikka sotehimmeleissä olisikin jonkin verran tai paljonkin "jonninjoutavaa" hallintoa. Jonka olemassaolosta ei ole kovaa faktaa olemassa. Pelkästään mielipiteitä ja perustelemattomia väitteitä. "Mää tiärän kyl" - on juuri sellainen väite.
 
Viimeksi muokattu:
Suo siellä, vetelä täällä. Yksityisyrittämisen (voittojen maksimoinnin) ihmemaassa, USAssa terveydenhoito on niissä tehokkaissa yksityisissä käsissä. Ei se ihan putkeen ole mennyt sielläkään.

Siellä siitä on rakennettu ihmeellinen himmeli, vähän kuin autokauppa. Todelliset kustannukset ja hinnat on hämäränpeitossa, ja kyse on vain siitä, kuka höynäyttää ketä ja kuinka paljon.

Sekaisin samassa sopassa on köyhiä ja vanhuksia julkisine terveysvakuutuksineen (Medicare, Medicaid) ja työntekijöitä yksityisine terveysvakuutuksineen. Ja sitten on kokonaan ilman vakuutusta olevat meksikaanit ja mustaihoiset, joille on kuitenkin länsimaisen ihmiskäsityksen perusteella tarjottava kiireellinen/välttämätön hoito, jos potilas tulee päivystykseen kammiovärinässä tai luoti rinnassa, vaikka maksukykyä epäiltäisiinkin. Lääkkeiden hintasääntelyä ei käytännössä tunneta ja terveydenhoidosta voi laskuttaa mitä haluaa. Yksityiset vakuutusyhtiöt tosin taas sitten neuvottelevat laskuista ja puljaavat lääketeollisuuden ja terveydenhuollon kanssa, jolloin hoidon todellinen hinta on sitten jotakin muuta kuin itsemaksavalle.

Joissakin maissa nämä vakuutuspohjaiset järjestelmät näyttävät toimivan paljon paremmin. Esimerkkeinä voisi käyttää Israelia ja Saksaa.
 
Sveitsillä taitaa olla paras suoritus kaikista. Sekin on vakuutuspohjainen ja kaikilla on oltava vakuutus. Lääkärit ovat ymmärtääkseni yksityisiä ammatinharjoittajia. Jollain tasolla tulee mieleen Suomessakin kokeiltu omalääkärijärjestelmä, olen jäänyt siihen käsitykseen että se toimi hyvin ja siihen oltiin tyytyväisiä, mutta sitten se kuitenkin haudattiin. Ilkeät kielet kertovat syynä olleen se, että siinä järjestelmässä lääkärien väliset erot tulivat näkyviin ja ihmiset saivat itse valita keneltä hoitopalveluja hankkivat ja sehän ei tasapäiden valtakunnassa nyt vain kertakaikkiaan käy...
 
Edelleen, jos nyt oikeasti haluttaisiin piste sille keskustelulle julkishallinnon väitetystä tehokkuudesta tai tehottomuudesta, niin ainoa tapa tehdä niin olisi ottaa ulkopuolinen taho (sellainen mikä ei ole yhdenkään eturyhmän tai poliitikon ohjauksessa) käymään kulurakenne läpi ja sen jälkeen tekemään yhteenveto siitä, montako euroa järjestelmään kaadetusta satasesta päätyy suoraan palvelun tuottamiseen ja miten iso osa kampaviinereihin. Pelkkä julkisen sektorin työllisten määrän mittaaminen ei sinänsä tuota vielä kerro, sieltä on kyllä tehostettu - mutta en nyt äkkiseltään muista yhtäkään tehostuskierrosta, missä leikkuri olisi käynyt keskijohdossa tai siitä ylöspäin. Jos joku muistaa niin otan mielelläni tiedon vastaan.

Tämä "nokia-tauti" ei ole sinänsä mitenkään julkisen sektorin erityispiirre Suomessa. Olen nähnyt saman useammassakin yksityisessä yrityksessä. Keskijohtoa lisää ja kun hommat kusee niin palkataan lisää johtajia, koordinaattoreita jne. Lisää palavereja ja kokouksia, hirveä määrä puhetta kaikenlaisista asioista mitä pitäisi tehdä mutta sitten kun pitäisi oikeasti tehdä jotain niin mitään ei tapahdu - pahimmillaan samat virheet jatkuvat kuukaudesta toiseen ja maksavat samalla tavalla kuin aina ennenkin. Kun touhun järjettömyyden tuo esille niin aina löytyy n+1 tyyppiä kenelle muutos ei sovi koska sitten olisi "vaiiiiiiikeeta!11!" jos pitäisi opetella jotain uutta. Ja johtoporsas kokoustaa taas. Oli meinaan käsi aika syvällä omistajan taskussa sen jälkeen kun koko firma piti tappioiden takia pääomittaa uudelleen.

Samanlainen tarina eräästä toisesta (Suomen mittakaavassa aika merkittävästä) firmasta. Meni huonosti, joten lomautettiin porukkaa. Jostain syystä lomautukset koskivat vain suorittavaa porrasta. Keskijohto oli siinäkin putiikissa paisunut ja yleisesti ottaen aika täynnä itseään - sillä kerralla vain kävi niin että uusi omistaja esitti kysymyksen, miten on mahdollista että suorittava porras on lomautuksella, mutta keskijohto on koko ajan töissä. Kun ei pystytty esittämään järkevää syytä järjestelylle (tai sille mitä ne johtajat siellä sitten keskenään päivät tekivät) niin siinä jaeltiin ihan kengän kuvia.

Tarkastelee tätä Suomen tilannetta miten tahansa niin päädytään lopputulemaan, ettei meno yksinkertaisesti voi jatkua:
- maailman korkeimpiin kuuluva veroaste
- maailman heikoimpiin kuuluva talouskehitys vuodesta 2008 lähtien
- koneistoon kaadettu lisää rahaa vuosi toisensa jälkeen (vuodesta 2008 nykyhetkeen taitaa olla vain yksi vuosi, jolloin julkiset budjetit eivät olisi kasvaneet)
- kaikesta koneistoon kaadetusta rahasta huolimatta tulokset menevät ränniin oikeastaan jokaisella osa-alueella (koulutus, terveydenhoito jne jne)

Jos joku nyt kuitenkin on sitä mieltä että kaikki on hyvin, kaikki on hoidettu hienosti ja upeasti, niin kernaasti toki kuulisin millä laskutikulla sellaiseen johtopäätökseen on päätynyt.
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Sinänsä pöhöttyminen on jollain tavalla ymmärrettävää. Julkishallinon ongelma on, ettei sielä jaeta niitä kengän kuvia, vaan vähennykset hoidetaan pääasiassa eläköitymisen kautta, jos edes hoidetaan. Virkamiesten mokailut eivät johda mihinkään, kuin hyvin poikkeustapauksessa.
 
Tätä sopiikin pohdiskella enemmänkin. Kun näistä faktakuvista tykkään, niin tässä alkuun yksi. Nimittäin se mitä kutsumme hyvinvointivaltioksi on itse asiassa hyvinvointikunta - suurin osa palveluista joita tässä maassa pidetään itsestäänselvyyksinä ja joita vaaditaan, tuotetaan itse asiassa (vielä pari viikkoa) kunnissa. Eli tässä kuntasektorin työntekijöiden määrä ja tadaa, siellä sitä "paisumista" näkyy:

Katso liite: 71686
Kolmessakymmenessä vuodessa, vuodesta 1990 - 2020 kuntayöntekijöiden määrä on noussut 470 tuhannesta 530 tuhanteen, eli kasvua on ollut reilut 10 %. Ja sitten toinen kuva, nimittäin kunnille sälytettyjen lakisääteisten tehtävien määrä samalla aikavälillä:

kunnat-900x591.png


Tehtävien määrä on noussut n. 260:sta lähes 700:aan, eli kasvua on ollut 165 %. Eli miten tästä selvitään? Kolme vaihtoehtoa:

1. Kokoomuslainen "markkinat hoitaa". Koska yksityinen sektori on kuulemma niin kovin paljon tehokkaampi. Voi olla, tai sitten ei. Tähänastiset yksityisen sektorin referenssit ei ole kovin hyvät ainakaan sotesektorilla.

2. Demarilainen "talouskasvu hoitaa". Niinhän se on tähän asti mennyt. Ei nykyistä tehtävämäärää voisi hoitaa 90-luvun taloudessa. Mutta talouskehitys on ollut kuralla jo aika pitkään eikä parempaa ole näkyvissä.

3. Aletaan ihan oikeasti pohtimaan pitääkö näitä tehtäviä todella olla näin paljon? Tämä on kova pala suurelle osalle ihmisistä jotka on tottuneet siihen että vaikka vastuuta omasta elämästä ei ottaisikaan niin kyllä yhteiskunta kopin ottaa ja tämän takia yksikään puolue ei uskalla asiaa ottaa puheeksi. Sipiläkin kykeni vain leikkaamaan, ei vähentämään tehtäviä.

Vielä pari kuvaa terveydenhoitoon liittyen kun siitä on puhuttu. Tässä kuva miten terveysmenot asiakasta kohti jakautuu ikäryhmittäin. Kuvasta näkyy hyvin miten terveysmenot alkaa reippaasti nousemaan kun ollaan lähempänä kahdeksaakymmentä:

Katso liite: 71687

Ja kurkatkaapa tänne, siellä on tämänhetkinen ikärakenne. Kuinka ollakaan, siellä on melkoinen ero ikäluokkien 75 -90 ja 70-74 välillä. Eli muutaman vuoden kuluttua terveyspalveluiden tarvitsijoita on helkkaristi enemmän kuin aiemmin. Eli ei olla nähty vielä mitään / kusessa ollaan. Eikä tämä ongelma ratkea "tehostamalla" vaikka sotehimmeleissä olisikin jonkin verran tai paljonkin "jonninjoutavaa" hallintoa. Jonka olemassaolosta ei ole kovaa faktaa olemassa. Pelkästään mielipiteitä ja perustelemattomia väitteitä. "Mää tiärän kyl" - on juuri sellainen väite.
Tuo meidän maanmaini hallinto on ollut rakentamassa tätä sotehimmeliä jotta sinne saadaan lisää hyviä työpaikkoja.
Ei ne kuitenkaan kirjoita sitä ylös, mutta uskaltavat sanoa, että "Nyt kun rakenamme esikunnat, niitä ei kukaan ota meiltä pois".
 
Back
Top