Eduskuntavaalit 2023

Bussiaihe oli viime vaaleissa tapetilla. Jatketaan hyväksi havaitulla linjalla.

FpvH4bJXwAIFhGT.png
 
Etsiskelin vaalikoneita; löytyi tällainen sivusto jossa on linkkejä useampaan:

 
Aikoinaan (muistaakseni 1970) joku ehdotti Kanava-lehdessä sellaista muutosta, että lailla velvoitettaisiin hallitus niin, että hallituksessa ovat kaikki senhetkiset eduskuntapuolueet. jotta hallituksen toiminnassa näkyy koko eduskunnan tahto.
 
Aikoinaan (muistaakseni 1970) joku ehdotti Kanava-lehdessä sellaista muutosta, että lailla velvoitettaisiin hallitus niin, että hallituksessa ovat kaikki senhetkiset eduskuntapuolueet. jotta hallituksen toiminnassa näkyy koko eduskunnan tahto.
Itse olen joskus miettinyt että hallituksessa olisi 3 suurinta puoluetta tai lisätään määrää kunnes enemmistö syntyy.
Näin olisi edustettuna sellaiset puolueet jotka kansa on sinne halunnut. Ei olisi vaankieli asemassa mitään < 5% porukoita joiden valta asioihin on moninkertainen kannatukseen nähden.
Hallitusohjelman tekemisestä saattaisi tulla kansanhuvia.:)
 
Niin, se ns. suora demokratia. En sitä varmaankaan ole täysin ymmärtänyt, mutta sen vähän ymmärrykseni mukaan päätökset siinäkin systeemissä tehdään loppujen lopuksi aivan samalla tavalla, kuin muissakin demokratioissa, eli enemmistöpäätöksillä
Eroja on aika paljon. Puolueitten merkitys on paljon pienempi kuin Suomessa tai Ruotsissa. Ministereitä (=liittoneuvoksia) on paljon vähemmän ja parlamentti valitsee kaikki ministerit äänestämällä. Ero jo ilman kansanäänestystäkin on suuri.
 
Eroja on aika paljon. Puolueitten merkitys on paljon pienempi kuin Suomessa tai Ruotsissa. Ministereitä (=liittoneuvoksia) on paljon vähemmän ja parlamentti valitsee kaikki ministerit äänestämällä. Ero jo ilman kansanäänestystäkin on suuri.
Mutta enemmistöpäätöksillä kaiketi mennään kuitenkin?
 
Toki. Mutta esimerkiksi kansanäänestyksissä ei riitä pelkkä äänten enemmistö, vaan myös kantonien enemmistö vaaditaan. Jos asiaa sovellettaisiin Suomeen, niin Helsingin/Uudenmaan valta laskisi rajusti.
 
Toki. Mutta esimerkiksi kansanäänestyksissä ei riitä pelkkä äänten enemmistö, vaan myös kantonien enemmistö vaaditaan. Jos asiaa sovellettaisiin Suomeen, niin Helsingin/Uudenmaan valta laskisi rajusti.
Miten silloin toimitaan, jos kansanäänestys ja kantonien enemmistö on eri mieltä jostain?
 
Olen monesti miettinyt, että kansanedustajatehtäviin pitäisi saada samanlainen rajoite kuin presidentiksi, kaksi kautta. Se tarkoittaa kuitenkin 8 vuotta valtapaikoilla.

Valta turmelee, jokaisen, jos sitä pitää hallussaan liian kauan.
 
Olen monesti miettinyt, että kansanedustajatehtäviin pitäisi saada samanlainen rajoite kuin presidentiksi, kaksi kautta. Se tarkoittaa kuitenkin 8 vuotta valtapaikoilla.

Valta turmelee, jokaisen, jos sitä pitää hallussaan liian kauan.

Toisaalta jostain pitäisi saada lisää pitkäjänteisyyttä: nyt perspektiivi on seuraaviin vaaleihin, kun ongelmat pitäisi ratkoa vähintään sukupolven aikajänteellä. Tässä olisi syytä ottaa (kulttuurisesti) kiinalaisista oppia.
 
Jos kaudet olisi rajattu niin toisella kaudella voisi olla mahdollista ajatella jotain pidemmän päälle kun ei tarvitse huolehtia uudelleen valinnasta. Toisaalta se varmistaisi myös sen, että esim. ministerin pesteihin ei löydy enää kokenutta kaartia. Saattaisin kuvitella että ainakin ulko- ja puolustusministerin pestit ovat sellaisia missä olisi syytä olla aina joku sieltä kokeneemmasta päästä.
 
Eihän ministerin tarvitse olla kansanedustaja?
 
Olen monesti miettinyt, että kansanedustajatehtäviin pitäisi saada samanlainen rajoite kuin presidentiksi, kaksi kautta. Se tarkoittaa kuitenkin 8 vuotta valtapaikoilla.
Tässä on ehkä sellainen ongelma että kukaan fiksu ei katkaise työuraansa heittäytymällä poliitikoksi, jos tietää että 8 vuoden jälkeen on vaikeaa palata entisenlaiseen duuniinsa. Vaihtoehtoisesti politiikan paikoille hakeutuu nykyistä enemmän (ehkä) heikompitasoista porukkaa. Voihan noista nykyisistäkin sanoa leikillisesti että eipä ole taso korkeaa tänäänkään.
Mä olen enemmänkin sen kannalla että pitää olla jokin koulutustasovaatimus talouden tai terveydenhoidon alueelta, jolla ihmisten yhdistelmällä päästään hyvin lähelle kansalaisen perustarpeiden hoitamista. Kun maassa on talous ja terveys kunnossa niin muut asiat hoituu lähes itsekseen. Elämän perusasioita nämä kivijalat.
Ammattipoliitikon kannalla olen vahvasti.
.
 

Lähestyvät vaalit ja toisaalta lähestyvä uusi, kertaluonteinen yhteisvelkapaketti ovat mielenkiintoinen yhdistelmä. Ja miksipä emme uskoisi SDP:n ja Kokoomuksen vaalipuheita? Puhuvat varmasti niin totta kuin osaavat.
 
Back
Top