Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olisikohan Rinne itse ollut ratissa?Bussiaihe oli viime vaaleissa tapetilla. Jatketaan hyväksi havaitulla linjalla.
Itse olen joskus miettinyt että hallituksessa olisi 3 suurinta puoluetta tai lisätään määrää kunnes enemmistö syntyy.Aikoinaan (muistaakseni 1970) joku ehdotti Kanava-lehdessä sellaista muutosta, että lailla velvoitettaisiin hallitus niin, että hallituksessa ovat kaikki senhetkiset eduskuntapuolueet. jotta hallituksen toiminnassa näkyy koko eduskunnan tahto.
Niin, se ns. suora demokratia. En sitä varmaankaan ole täysin ymmärtänyt, mutta sen vähän ymmärrykseni mukaan päätökset siinäkin systeemissä tehdään loppujen lopuksi aivan samalla tavalla, kuin muissakin demokratioissa, eli enemmistöpäätöksilläVoisi ottaa mallia Sveitsistä.
Eroja on aika paljon. Puolueitten merkitys on paljon pienempi kuin Suomessa tai Ruotsissa. Ministereitä (=liittoneuvoksia) on paljon vähemmän ja parlamentti valitsee kaikki ministerit äänestämällä. Ero jo ilman kansanäänestystäkin on suuri.Niin, se ns. suora demokratia. En sitä varmaankaan ole täysin ymmärtänyt, mutta sen vähän ymmärrykseni mukaan päätökset siinäkin systeemissä tehdään loppujen lopuksi aivan samalla tavalla, kuin muissakin demokratioissa, eli enemmistöpäätöksillä
Mutta enemmistöpäätöksillä kaiketi mennään kuitenkin?Eroja on aika paljon. Puolueitten merkitys on paljon pienempi kuin Suomessa tai Ruotsissa. Ministereitä (=liittoneuvoksia) on paljon vähemmän ja parlamentti valitsee kaikki ministerit äänestämällä. Ero jo ilman kansanäänestystäkin on suuri.
Miten silloin toimitaan, jos kansanäänestys ja kantonien enemmistö on eri mieltä jostain?Toki. Mutta esimerkiksi kansanäänestyksissä ei riitä pelkkä äänten enemmistö, vaan myös kantonien enemmistö vaaditaan. Jos asiaa sovellettaisiin Suomeen, niin Helsingin/Uudenmaan valta laskisi rajusti.
Olen monesti miettinyt, että kansanedustajatehtäviin pitäisi saada samanlainen rajoite kuin presidentiksi, kaksi kautta. Se tarkoittaa kuitenkin 8 vuotta valtapaikoilla.
Valta turmelee, jokaisen, jos sitä pitää hallussaan liian kauan.
Tässä on ehkä sellainen ongelma että kukaan fiksu ei katkaise työuraansa heittäytymällä poliitikoksi, jos tietää että 8 vuoden jälkeen on vaikeaa palata entisenlaiseen duuniinsa. Vaihtoehtoisesti politiikan paikoille hakeutuu nykyistä enemmän (ehkä) heikompitasoista porukkaa. Voihan noista nykyisistäkin sanoa leikillisesti että eipä ole taso korkeaa tänäänkään.Olen monesti miettinyt, että kansanedustajatehtäviin pitäisi saada samanlainen rajoite kuin presidentiksi, kaksi kautta. Se tarkoittaa kuitenkin 8 vuotta valtapaikoilla.
Ei.Eihän ministerin tarvitse olla kansanedustaja?