Eduskuntavaalit 2023

Olen monesti miettinyt, että kansanedustajatehtäviin pitäisi saada samanlainen rajoite kuin presidentiksi, kaksi kautta. Se tarkoittaa kuitenkin 8 vuotta valtapaikoilla.

Valta turmelee, jokaisen, jos sitä pitää hallussaan liian kauan.
Miten olisi 10 v työelämässä ennen kuin on vaalikelpoinen? Tai edes viisi? Eikä lasketa aktivisti"työpaikkoja" NGO:issa tai puolueissa, think tankeissa tai somessa...
 
Mielestäni valtakunnan politiikkaan mentäessä pitäisi olla jonkinlaista näyttöä osaamisesta alemmalla tasolla; esim kunnallispolitiikassa, tai jonkinlainen oppiarvo soveltuvassa tiedekunnassa (vast). Eduskunta on väärä paikka lähteä harjoittelemaan politiikan tekemistä; sinne valitaan vain 200 henkilöä joiden pitäisi olla jotenkin osaavia, joten harjoittelut pitäisi suorittaa muualla.

Välttämättä kausien rajaaminen ei olisi kovin järkevää, mm koska kokemus olisi hyväksi. Jos kaudet rajattaisiin vaikka kahteen, niin ukko laitettaisiin pihalle siinä vaiheessa kun alkaa osata homman perusteet.
 
Joskus oli sellaista höpinää, että jos kansanedustajien palkat eivät olisi niin houkuttelevia.
Se ei toimi, sillä jo viskipullosta voi äänestää "oikein".
Saati kansanedustajat, jotka ovat "oikeaa" mieltä, vaikka päätä leikattaisiin.
Kannattaisin oikeita ihmisiä, oikeisiin paikkoihin, siis koulutettuja.
Kyllä sen nyt näkee tuloksista, mitä siitä tulee kun kassahoitajia ja sahureita on hoitamassa maailman asioita.
 
Tässä on ehkä sellainen ongelma että kukaan fiksu ei katkaise työuraansa heittäytymällä poliitikoksi, jos tietää että 8 vuoden jälkeen on vaikeaa palata entisenlaiseen duuniinsa. Vaihtoehtoisesti politiikan paikoille hakeutuu nykyistä enemmän (ehkä) heikompitasoista porukkaa. Voihan noista nykyisistäkin sanoa leikillisesti että eipä ole taso korkeaa tänäänkään.
Mä olen enemmänkin sen kannalla että pitää olla jokin koulutustasovaatimus talouden tai terveydenhoidon alueelta, jolla ihmisten yhdistelmällä päästään hyvin lähelle kansalaisen perustarpeiden hoitamista. Kun maassa on talous ja terveys kunnossa niin muut asiat hoituu lähes itsekseen. Elämän perusasioita nämä kivijalat.
Ammattipoliitikon kannalla olen vahvasti.
.
Voisihan entisille poliitikoille maksaa vaikkapa elinikäistä kansanedustajatukea, joka voisi olla sidottuna vaikka kolmen alimman kymmenyksen keskimääräisiin tuloihin. Toisi motivaatiota pitää tulokehitys hyvänä.
 
Tässä on ehkä sellainen ongelma että kukaan fiksu ei katkaise työuraansa heittäytymällä poliitikoksi, jos tietää että 8 vuoden jälkeen on vaikeaa palata entisenlaiseen duuniinsa. Vaihtoehtoisesti politiikan paikoille hakeutuu nykyistä enemmän (ehkä) heikompitasoista porukkaa. Voihan noista nykyisistäkin sanoa leikillisesti että eipä ole taso korkeaa tänäänkään.
Mä olen enemmänkin sen kannalla että pitää olla jokin koulutustasovaatimus talouden tai terveydenhoidon alueelta, jolla ihmisten yhdistelmällä päästään hyvin lähelle kansalaisen perustarpeiden hoitamista. Kun maassa on talous ja terveys kunnossa niin muut asiat hoituu lähes itsekseen. Elämän perusasioita nämä kivijalat.
Ammattipoliitikon kannalla olen vahvasti.
.
Täällä puhutaan viisaita !
 
Edustajien määrän voisi pudottaa sataan tjsp. Jäisi vähän joutavaa täytettä pois, ja pitäisi ehkä enemmän miettiä ketä äänestää.

Rajoittamiset kohdistaisi ongelmat vain erilaisiksi.
 
Edustajien määrän voisi pudottaa sataan tjsp. Jäisi vähän joutavaa täytettä pois, ja pitäisi ehkä enemmän miettiä ketä äänestää.

Rajoittamiset kohdistaisi ongelmat vain erilaisiksi.
Tuohon vielä pääsykokeet niin moni ex jää joukosta pois. Lopuksi nykyinen palkkabudjetti säilytetään ja rahat jaetaan niitten sadan kesken niin alkaa asiantuntijoitakin kiinnostamaan tuo pesti.
 
Iikka Kiven suurin ongelma on, ettei se osaa mitään. Se siis on ihan aidosti huono standup-koomikko lavalla.

Se yrittää värjötellä somen digitaalisella nuotiolla ja löytää paikkaansa ja elantonsa sieltä kautta. Ilman osaamista kun töitä on vaikea tehdä. Ainakaan sellaisia mistä kukaan maksaa.
.
Se kiertelee korppikotkana etsien mistä saa näkyvyyttä. Suurena hillotolppana varmasti välkkyy joku poliitikon pesti/kulttuuritoimen virka. Uhriksi käy mikä/kuka vaan. Sen lahjattomuus näkyy kielellisessäkin ilmaisussa. Nuo sen twiitit on huonoja, nolostuttavan huonoja.
”Koomikko” (vai wokemikko?) Kiven ongelma tosiaan on, että hän ei ole hauska. Tämä on sikäli ymmärrettävää, että kun ketään ei saa woken sääntöjen mukaan ”loukata”, niin se tarkoittaa puhdasopillisesti vitsailun kieltämistä. Mistä voit enää vääntää vitsiä niin, että kukaan ei siitä voisi loukkaantua? Huumorista tulee hajutonta ja mautonta lässytystä, joka ei naurata ketään. Go woke, go broke
 
Orpo on hirttäytynyt 2035 hiilineutraaliuteen. Jos hänestä tulee pääministeri niin sama vihervasemmistolainen ilmastohumppa jatkuu.

Perusteluna on mm. miljarditulot mitä Suomi saa vihreän teknologia edelläkävijänä.

Mutta mutta. Eihän nämä liity toisiinsa. Suomi voi kehittää itseään ilmastotekniikan edelläkävijäksi ja myydä sitä maailmalle joka tapauksessa. Ei ostaja kysele mikä on päästöaikataulumme.

Ostammehan mekin vihreää teknologiaa pahimmalta saastuttajalta Kiinalta. Vain hinta ja tekniikan toimivuus ratkaisee, ei Kiinan esimerkki. (Joka on siis päästöjen voimakas lisääminen Pariisin sopimuksen mukaisesti ilman rajoituksia).
 
Miten olisi 10 v työelämässä ennen kuin on vaalikelpoinen? Tai edes viisi? Eikä lasketa aktivisti"työpaikkoja" NGO:issa tai puolueissa, think tankeissa tai somessa...
Hah aloin samaa kirjottaa, mutta päätin sitten lukea viestit loppuun. Lisäksi kun laitettaisiin palkka sen mukaan, mitä on edelliset 5v tienannut, niin pysyisi mielessä kenen asialla ollaan. Saataisiin tuolla palkka periaatteella myös osaajia eduskuntaan, eikä vain vallan himoisia pyrkyreitä.
 
Kyllä niitä Kansan Syviin Riveihin vetoajia on näköjään muuallakin kuin Persuissa.

Liike Nyt:
IMG-20230301-WA0003.jpg
 
Oli siellä kolme pilkkua vaikka piste puuttuikin. En nyt ole äidinkielenope, mutta kappale jako koherentin lauserakenteen kanssa selkeyttää tekstiä mukavasti...
Minähän en tapaa pilkkuja käyttää mutta tuollaisen tekstin lukeminen on läkähdyttävää. Ei ole ollenkaan varmaa että kirjoittajan ajatus välittyy lukijalle kun ajatus puutuu matkalla.
 
"Teot puhee enemmän kuin.."

Ex-poliisipomo Jari Aarnio muistelee Jere Karalahden huumekäryä:

-Voisihan Jere väittää, että kyse oli viihdekäytöstä, mutta kun katsotaan määriä ja rahasummia, niin kyllä siitä viihde on kaukana. Kuulusteluissa selvisi myös, että suonensisäisiä huumeita oli käytetty myös Jeren poliisi-isän asunnolla. Oli ehkä ajateltu, että poliisin asunnolle ei ensimmäisenä tulla tekemään ratsiaa, Aarnio kertoo dokumentissa.
 
Kyllä niitä Kansan Syviin Riveihin vetoajia on näköjään muuallakin kuin Persuissa.

Liike Nyt:
Katso liite: 74811
Ei perse.
Karalahti / Liike Nyt :mad:

Aloin miettimään alustavasti Liike Nyt:n äänestämistä, kun otsikkotasolla näin, että olivat jonkinlaisen useamman miljardin leikkausehdotuksen laatineet. Harkimon (Venäjä-)toilailut lähinnä mietityttivät, mutta kun olen kanssaan aikanaan bisnettiäkin ollut tekemässä niin mikäs siinä. Ei se liikekumppanina sen hullumpi ollut kun muutkaan.
Mutta Hepolahti ehdokkaana?
Ensin mä olin että ei vittu, mutta sitten mä olin että ei saaatana.
On tämä saatana työmaa.
Kyllä mää taian muuttaa ulukomaille, saa tän voorumin luettua sielläkin.
Pitäkää tunkkinne Liike Nyt!
 
Ensin mä olin että ei vittu, mutta sitten mä olin että ei saaatana. On tämä saatana työmaa. Kyllä mää taian muuttaa ulukomaille,

Helpottaa elämää kummasti kun perehtyy Perussuomalaisten nettisivun antiin, lukee ne arvot sieltä ja päättää äänestää heitä.
Helpottaa myös kaikkien suomalaisten elämää kun tulos riittää.

Elä lähe, jää tänne. :)(y)
.
 
Back
Top