Oisko kuitenkin enemmän ryssän hyökkäyksen syytä? Eikä vuosikymmenen jatkunut nollakorkokaan lopulta aiheuttanut hintojen karkaamista?
Sinäkään et taida kädestä suuhun elää, joten sähköautoa vaan ostamaan. Ei tarvitse välittää bensanhinnoista kun yöllä tuulisähköllä lataat autosi.
Sota nosti raakaöljyn hintaa väliaikaisesti, mutta se nousu on sulanut jo pois.
Ryssän hyökkäys on kyllä erikoinen ilmiö, kun se vaikuttaa täällä Suomessa edelleen polttoaineen hintaan, mutta äskön Hispaaniassa käydessäni se vaikutus oli sieltä dilutoitunut pois? Liikennepolttoaineiden mittarihinnat alle 1,5 € kaikki laadut. Kolme vuotta sitten polttoaineiden hintaero oli n. 10 c/l. Nyt sitten Ryssän hyökkäyksen vuoksi reilu 50 c? Meillä on karmea verokuorma liikennepolttoaineiden päällä ja lisäksi käyttövoimavero niille, jotka yrittää edistää päästöjen vähenemistä ajamalla vähän. Liikennepolttoaineiden verotusta on kuitenkin perusteltu juurikin päästöjen verottamisella ja sen ohjaavalla vaikutuksella. Ensi vuoden alusta pakollinen biokomponentin osuuden nosto (+ kymmeniä senttejä litralle), vaikka ei ole tietoa mistä bioraaka-aine hankitaan, kun ei se indonesialainen palmuöljykään ihan ongelmatonta ollut.
Sähkön osalta tuossa on hitunen perää, kun ryssälästä tullut halpa ydinsähkö on poissa ja yritetty korvata sattumasähköllä ja ollaan sitten riippuvaisia tuulettomalla kelillä helvetillisen kalliista varavoimasta. Juurisyy tässäkin on vihreässä siirtymässä, kun ei ole ymmärretty, että sähkönkulutuksen huippulukemat ajoittuvat vähätuuliseen ja pimeään aikaan. Onneksi oli lauha talvi, hyvä tuuri kävi. Vihreän siirtymän kunniaksi purettu Inkoo, joka olisi voitu valjastaa tulille noiden kalliiden (moottori-) varalaitosten sijaan. Hiilivoimala voi toimia varalla, kun kattila on kuumana, ohjataan höyry vain tarvittaessa turbiiniin. Hiili ei ole kallista, mutta päästöoikeus on. Tai olisi modattu laitokset turpeelle. Mitä luulet Puolalaisten käyttävän sähköntuotantoon nykyisin? Hiiltä ne polttaa, mutta osasivat laatia oman vihreän siirtymänsä niin että saivat riittävästi päästöoikeuksia. Suomen hyvesignaloijat ovat eturivissä tuhoamassa oman hyvinvointimme pohjaa. Hiilineutraaliksi maailman ensimmäisenä ja suojellaan vielä metsämmekin Euroopan puolesta. Vihreää siirtymää, deal with it?
Kyllä meistä moni varmaan pystyy sähköauton ostamaan, mutta en nyt viitti maksaa kymmenien tuhansien välirahaa siitä ilosta, että pääsisin n. 3000 €:n (käyttövoimavero ja dieselit) kuluista vuodessa eroon, Noista kymppitonneista saa jopa korkoa tällä hetkellä (tai joutuisi maksamaan rahoittajalle korkoa). Ihan kaikkea lataussähköä en varmaan saisi varastettua, joten vähän pitäisi maksaa niistäkin ajeluista. Kymppitonnien sijoitus > pari tonnia säästö > valtio menetti verotulot. Globaalilla tasolla ympäristötase heikkeni, koska akkumineraalit?
Väestötasolla on täysin selvää, että merkittävä osa autoilijoista on niin tiukassa talouspinteessä vanhojen kosliensa ja niukkojen tulojen kanssa, ettei niille kannata mennä aukoon päätään, että osta poka sähköauto, ettei tarvitse välittää bensanhinnoista.
Tää on nyt vaaleihin liittyvä lanka, joten synteesinä tästä:
Äänestä sellaista ehdokasta, joka lupaa poistaa ylimääräisen (bensa-autoon verrattuna) käyttövoimaveron diesel-autoilta, lupaa perua sekoitusvelvoitteen noston, lupaa keventää kaikkien polttonesteiden verotusta poistaen samalla dieselin ja bensan veroeron, lupaa poistaa sähkön siirron verotuksen, lupaa kieltää perusmaksut sähkön ja sähkön siirron laskutuksessa, lupaa pakottaa tuulivoimayhtiöt rakentamaan asennettua tuulivoimatehoa vastaavan määrän (no, 60 % olisi ihan ok) vara- / säätövoimaa, lähes merkityksettömälle aurinkovoimalle ei niin väliä tän velvoitteen kanssa, mutta voishan senkin varalta tehdä, lupaa varmistaa kriisinaikaista energiavarmuutta lisäämällä kotimaisen turpeen varmuusvarastointia ja laitosten varallapitoa.
Tämän voi sitten rahoittaa säätämällä sähkökäyttöisille autoille paikannukseen perustuvan kilometriveron.
Saa suorittaa.