Eduskuntavaalit 2023

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skärdis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
1. Kommunismiin kuuluu oleellisena osana ajatus siitä, että kaikessa "yhteisö" sanelee, mitä yksilö tekee ja että kaikessa mennään näennäisesti "yhteisön" etu edellä (näennäisesti siksi, että kommunismissa yhteisö=pieni kommunistinen eliitti).

2. Sähköauton "mahtava" energiatehokkuus on harhaa, koska siinä ei katsota kokonaisuutta eli mikä on koko prosessin energiatehokkuus raaka-aineesta lopputulokseen. Ääriesimerkkinä vertailu hiilellä tuotettua sähköä käyttävä auto vs. suoraan hiiltä polttava höyryauto.

3. Joillain ei ole tajua siitä, että valtion budjetin kannalta oleellista on absoluuttinen verokertymä, ei jonkin asian prosentti erotus. Em. johtuen käy usein niin, että prosentuaalinen verojen leikkaus lisää taloudellista aktiviteettiä niin, että verokertymä nousee. Ja vastaavasti päinvastoin. Ja tässä tullaan taas kommunismiin: kommunismin pääteemana on "taloudellinen tasa-arvo", ei suinkaan se, että mitä se köyhin osa kansasta saa roposillaan.
 
Ei kai miksikään, eikä se sitä olekaan.

Sähköautosta maksetaan käyttövoimavero ja normaali ajoneuvovero. Sähköenergiasta maksetaan valmisteveroa eli sähköveroa.

Kotitaloussähkö on rankasti verotettua eikä vero per energiayksikkö mitenkään radikaalisti poikkea bensiinin verosta. Ero tulee siitä, että sähköauto on hyvin energiatehokas kun polttomoottori taas työntää valtaosan energiasta harakoille.

Sähköautosta maksetaan myös normaali ALV eli jos sähköauto on vaikkapa 15 tonnia kalliimpi kuin polttis, niin molempien hinnassa on veroa kutakuinkin yhtäpaljon. Polttiksessa se vain on autoveroa + ALV, mutta sähköautossa pelkkä ALV

Jos sinä essonbaarissa julistat käyttövoimaveron poistamista (dieseleiltä), niin kai vaadit sitä myös sähköautoilta pois?

Siteeraan itseäni: "poistaa ylimääräisen (bensa-autoon verrattuna) käyttövoimaveron diesel-autoilta" vaadin edelleenkin, tosin Esson baareja ei taida enää olla. Kelpaako ABC? Harmonisoidaan bensan tasolle. Fine by me.
Juuh, ALV on suhteellinen vero, kun ostat kalliita maametalleja sisältävän mörön ALVI pitää maksaa. Jos ostan kalliin polttomoottoriauton maksan tuplaverot

Sähkössä on veroa, noin 2,25 c/kwh, dieselissä (2 €/L) 5 c/kwh. Bensiinissä (2€/L) 7 c/kWh. Mulle käy että harmonisoidaan dieselin tasolle.

Edit: selvensin
Edit2: Bensalla itse asiassa yli 8 c/kWh, ja eikä tuolla pumppuhinnalla ole merkitystä, kun vero on senttiä/litra
 
Viimeksi muokattu:
Oisko kuitenkin enemmän ryssän hyökkäyksen syytä? Eikä vuosikymmenen jatkunut nollakorkokaan lopulta aiheuttanut hintojen karkaamista?

Sinäkään et taida kädestä suuhun elää, joten sähköautoa vaan ostamaan. Ei tarvitse välittää bensanhinnoista kun yöllä tuulisähköllä lataat autosi.
No tuotanoin... tästä voi tulla vähän pitkä...
Tilannehan on syntynyt pitkän ajan ja useiden virhearvioiden seurauksena. Jos energiapuolta ajatellaan, niin tuuli- ja aurinkovoima ovat olemukseltaan sellaisia, että niitä voi olla sähköverkossa vain rajallisesti. Johtuen siitä, että sähköverkon vakauttavana tekijänä ovat suuret generaattorit: ydivoimalat, vesivoima, hiilivoima... Yksikään moderni valtio ei ole koko maailmanhistorian aikana kyennyt rakentamaan vakaata sähköverkkoa pienten generaattorien (tuuli, aurinko) varaan. Tästä johtuen en yksinkertaisesti voi ottaa kovin vakavasti puheita siitä, että tulevaisuudessa energia tuotetaan tuulivoimalla ja se pelastaa maailman. Ydinvoimaan olisi pitänyt panostaa paljon enemmän (myös muualla kuin meillä), nyt olemme kusessa koska se porukka kuka niitä on osannut rakentaa on siirtynyt joko eläkkeelle tai manan majoille. Ja uusilla säädöksillä toki saadaan mikä tahansa projekti hyydytettyä, varsinkin suomalaiset osaavat kyllä sen. Noh, ruotsalaiset ovat jo heränneet tilanteeseen ja siellä suunta on kääntynyt ydinvoiman lisäämiseen - tuulivoiman lisääminen on jossain määrin hyytynyt, todennäköisesti juuri siksi että se on verkon vakauden kannalta hankalaa.

Sähköauton osto? Joo toki - mutta vasta sitten kun hinnat laskevat tasolle missä voin rahoittaa sen käteisellä ilman, että täytyy laittaa hankintaan liian suurta osaa vuotuisista nettotuloista. Todennäköisesti siihen menee vielä useampi vuosi, johtuen siitä että pitää maksa viimeiset velat pois. Säästöt käyttökuluissa kun eivät käytännössä tällä hetkellä kuoleta investointiin menevää rahaa järkevässä ajassa - varsinkin kun mutkan takana odottaa jo kilometriverotus, mikä viimeistään vie hankinnan mielekkyyden. Edelleen, meillä on päästökauppa mitä laajennetaan jatkuvasti ja mistä on ihan tarkoituskin tehdä hinnankorotusautomaatti - jos ei ole tarpeeksi syviä taskuja investoimaan todella paljon marginaalisiin co2-säästöihin niin verottaja perseraiskaa tulevaisuudessa armotta ja kaikesta: hankinnasta, ajamisesta, asumisesta...you name it. Sitä se vihreä siirtymä käytännössä tulee tarkoittamaan, vaikka sähkön hinta olisi sopivalla säällä hetkittäin halpa (ja hetkittäin taas ihan saakelin kallis).

Samaa mieltä, vihreä siirtymä on tässä maailman tilanteessa lähes ainut vaihtoehto, jos ei haluta tukea venäjän hiilivetytaloutta. Se on ikävää, että hinnat on nousseet lyhyellä aikavälillä, mutta uusiutuvaan energiaan investoinnit on välttämättömiä ja ne laskee energian hintaa pitkällä aikavälillä. Suomella on suuri potentiaali tuulivoiman, aurinkoenergian, vety talouden ja synteettisten polttoaineiden kehittämisessä.
Niin kuin tuossa edellä jo vähän kommentoin, en usko että virheä siirtymä on mahdollinen siinä muodossa missä poliitikot sitä markkinoivat. Synteettiset polttoaineet ovat toki mielenkiintoinen, mutta sen tehokkuuden pitäisi kasvaa todella paljon koska sen lopputuotteen hintatasoa pitäisi pystyä painamaan lähestulkoon kymmenesosaan nykyisestä ollakseen kilpailukykyinen (ja jotta sitä nyt voisi pitää edullisena ylipäätään). Ja päästökaupan sun muun sellaisen puuhastelun nojalla en hirveästi usko, että kustannustaso tulee laskemaan tulevaisuudessa.
 
No tuotanoin... tästä voi tulla vähän pitkä...
Tilannehan on syntynyt pitkän ajan ja useiden virhearvioiden seurauksena. Jos energiapuolta ajatellaan, niin tuuli- ja aurinkovoima ovat olemukseltaan sellaisia, että niitä voi olla sähköverkossa vain rajallisesti. Johtuen siitä, että sähköverkon vakauttavana tekijänä ovat suuret generaattorit: ydivoimalat, vesivoima, hiilivoima... Yksikään moderni valtio ei ole koko maailmanhistorian aikana kyennyt rakentamaan vakaata sähköverkkoa pienten generaattorien (tuuli, aurinko) varaan. Tästä johtuen en yksinkertaisesti voi ottaa kovin vakavasti puheita siitä, että tulevaisuudessa energia tuotetaan tuulivoimalla ja se pelastaa maailman. Ydinvoimaan olisi pitänyt panostaa paljon enemmän (myös muualla kuin meillä), nyt olemme kusessa koska se porukka kuka niitä on osannut rakentaa on siirtynyt joko eläkkeelle tai manan majoille. Ja uusilla säädöksillä toki saadaan mikä tahansa projekti hyydytettyä, varsinkin suomalaiset osaavat kyllä sen. Noh, ruotsalaiset ovat jo heränneet tilanteeseen ja siellä suunta on kääntynyt ydinvoiman lisäämiseen - tuulivoiman lisääminen on jossain määrin hyytynyt, todennäköisesti juuri siksi että se on verkon vakauden kannalta hankalaa.

Sähköauton osto? Joo toki - mutta vasta sitten kun hinnat laskevat tasolle missä voin rahoittaa sen käteisellä ilman, että täytyy laittaa hankintaan liian suurta osaa vuotuisista nettotuloista. Todennäköisesti siihen menee vielä useampi vuosi, johtuen siitä että pitää maksa viimeiset velat pois. Säästöt käyttökuluissa kun eivät käytännössä tällä hetkellä kuoleta investointiin menevää rahaa järkevässä ajassa - varsinkin kun mutkan takana odottaa jo kilometriverotus, mikä viimeistään vie hankinnan mielekkyyden. Edelleen, meillä on päästökauppa mitä laajennetaan jatkuvasti ja mistä on ihan tarkoituskin tehdä hinnankorotusautomaatti - jos ei ole tarpeeksi syviä taskuja investoimaan todella paljon marginaalisiin co2-säästöihin niin verottaja perseraiskaa tulevaisuudessa armotta ja kaikesta: hankinnasta, ajamisesta, asumisesta...you name it. Sitä se vihreä siirtymä käytännössä tulee tarkoittamaan, vaikka sähkön hinta olisi sopivalla säällä hetkittäin halpa (ja hetkittäin taas ihan saakelin kallis).


Niin kuin tuossa edellä jo vähän kommentoin, en usko että virheä siirtymä on mahdollinen siinä muodossa missä poliitikot sitä markkinoivat. Synteettiset polttoaineet ovat toki mielenkiintoinen, mutta sen tehokkuuden pitäisi kasvaa todella paljon koska sen lopputuotteen hintatasoa pitäisi pystyä painamaan lähestulkoon kymmenesosaan nykyisestä ollakseen kilpailukykyinen (ja jotta sitä nyt voisi pitää edullisena ylipäätään). Ja päästökaupan sun muun sellaisen puuhastelun nojalla en hirveästi usko, että kustannustaso tulee laskemaan tulevaisuudessa.
No täyttä trollausta, tietämättömyyttä tai tahallista ymmärtämättömyyttä on väittää ja perustella meidän nyt esim. korkeita polttonesteiden hintaa sillä venäjän hyökkäyksellä.
Ihan oma linja tässä syynä ja tämän hallituksen linja.
 
Hyvät ihmiset, kuuntelin tänään erittäin valaisevan Podcastin.
Juttu kertoo Virhreiden synnystä, muutoksesta nykyisiin Virheisiin raadollisesti. Voitte vain kuvitella mitä tuon matkan aikana on tapahtunut, kun taistolaisten jälkeläiset ovat soluttautuneet alkuperäisiin Vihreisiin ja nyt ollaan tilanteessa että puhutaan vihervasemmistosta. Niin sehän pitää täysin paikkansa.

Suosittelen kuuntelemaan tämän, ennenkuin menet antamaan äänesi "Vihreille" ja annoitkin äänesi Virheille, ja kyllä luit oiken VIRHEILLE..

Haastateltavina Viherinen yksi alkuperäisistä perustajista ja niistä eheytynyt Jarkko Tontti.

Podcast Punavihreä ajanhenki ja identiteettipolitiikka (Pekka Sauri & Jarkko Tontti) Puheenaihe 328.
Alussa mielestäni Sauri on hieman kankea mutta Jarkon tietämys asioista saa Saurinkin mukaan sujuvammin.

Itse kuuntelen tuon vielä toiseenkin kertaan, jotta saan tästä dataa enemmänkin.

Kova suositus kuunteleluun, juurikin ennen vaaleja ja muutenkin laajasti tiedonjanoisille kavereille.

Olkaat hyvät ja kuunnelkaa, voitte oppia jotain uutta, ja näyttää siltä että opin joka päivä jotain uutta:


 
Viimeksi muokattu:
No täyttä trollausta, tietämättömyyttä tai tahallista ymmärtämättömyyttä on väittää ja perustella meidän nyt esim. korkeita polttonesteiden hintaa sillä venäjän hyökkäyksellä.
Ihan oma linja tässä syynä ja tämän hallituksen linja.

Siihenkin on syynsä, yksi on se että jalostuskapasiteettia ajettiin alas pandemian ja sulkujen aikana, eikä sitä ollut mahdollista skaalata ylös sen jälkeen. Osin sen vuoksi, ettei siihen ollut intressiä kun poliitikot olivat pitkin matkaa puhuneet siitä miten homma tehdään kannattamattomaksi. Sota vain kärjisti tilannetta, mutta aika kuvaavaa on ettei tuotantokapasiteettia haluttu nostaa siellä missä sitä olisi voitu nostaa (USA ja Kanada). Sitten toki on nämä omatekoiset "ilmastoteot" millä hintaa nostettiin ja nostetaan entisestään...
 
2. Sähköauton "mahtava" energiatehokkuus on harhaa, koska siinä ei katsota kokonaisuutta eli mikä on koko prosessin energiatehokkuus raaka-aineesta lopputulokseen. Ääriesimerkkinä vertailu hiilellä tuotettua sähköä käyttävä auto vs. suoraan hiiltä polttava höyryauto.
OT: Verrataanko sitten samalla laskentatyylillä myös bensa-autoon? Öljy Saudi-arabian hiekan alta tai meren pohjasta tankkiin asti?

Onhan tämä jo kait laskettu moneen otteeseen, mutta kun ei kait ole sellaista tahoa maailmassa joka ei olisi tässä salaliitossa mukana :(

Tässä kuitenkin yksi:
 
Vaalikauden keskivaiheilla vaaditaan muutosta mutta äänestyskopissa palataan sitten tuttuun ja turvalliseen. Tämän takia Kepu yleensä romahtaa vähemmän kuin ensin vaikuttaa. Ja "uudet" puolueet menestyy heikommin kuin aluksi näyttää.
Johtuu varmasti (siitä tutusta puolueesta riippumatta), että kun siihen suivaantuneina aletaan tosissaan tutkia niitä muita vaihtoehtoja, niin ovatkin sitten enää "vaihtoehtoja". On siellä kyllä joka puolueella semmosia mestareita listoilla, että tiijäppä mille alakas.
 
Onhan tuossa Marinin kohdalla ihan silkkoja valheita. Haluaa parantaa terveydenhuoltoa, koulutusta, työllisyyttä ja mielenterveyspalveluita. Hallituskaudella tosin näin ei käynyt.

Työllisyys on paperilla hyvä, kikkailun takia tuottavia töitä onkin sitten vähemmän ja talouskin on taas taantumassa. Koulut ja terveydenhuolto ovat surkeassa kunnossa, siitä huolimatta että budjetti on 10 miljardia pakkasella ja velkarahaa jaetaan kaikille. Korkomenot 2,6 miljardia, ja jatkuvasti erääntyvät valtionlainat korvataan uudella ja kalliimmalla lainalla. Päälle toki se vuosittainen kymmenen miljardin syömävelka, korkoineen.
Jonkun random-koalition saavutukset menneisyydessä ovat hieman eri asia kuin yhden poliitikon halut ja tavoitteet tulevaisuudessa.
 
OT: Verrataanko sitten samalla laskentatyylillä myös bensa-autoon? Öljy Saudi-arabian hiekan alta tai meren pohjasta tankkiin asti?

Onhan tämä jo kait laskettu moneen otteeseen, mutta kun ei kait ole sellaista tahoa maailmassa joka ei olisi tässä salaliitossa mukana :(

Tässä kuitenkin yksi:
Tekniikan Maailman voit siirtää vessaan vessapaperiksi. Viimeisen n. 10 vuoden aikana lehden taso on romahtanut ja tekijöiden puolueettomuus on karissut täysin. Heidän ravintoa koskevat artikkelinsa ovat kuin suoraan Pekka Puskan propagandasta*, sotahistoriaa vähänkään liippaavat taasen puhdasta Hollywood-tasoa. Lehti kannattaa into pinkeänä liikenteen verottamista gps-kyttäyksen kautta, eikä koskaan kyseenalaista kyseistä orwelliaanista painajaista. Lehti kannattaa täysin länsimaalaisten kurjistamista, jotta kehitysmaalaiset saavat lisääntyä hillittömästi (=en ole törmännyt kertaakaan ko. lehdessä juttuun, jossa edes ehdotettaisiin väestönkasvun ehkäisyä ympäristösyistä; aina vaan hoetaan mantrana hiilijalanjälkeä).

Ja mitä tulee linkitettyyn vertailuun, niin vertailu menee pieleen jo siinä, että vertaillaan bensiinimoottorista sähköön, eikä olennaisesti pienikulutuksisempaa dieseliä.

*Lehden "asiantuntijana" on tyypillisesti Puskan opetuslapsi Ursula Schwab, joka tuomitsee vhh-ruokavalion ja kehottaa kansaa syömään leipää ja hedelmiä (=runsaasti hiilihydraatteja/sokeria).
 
Tekniikan Maailman voit siirtää vessaan vessapaperiksi. Viimeisen n. 10 vuoden aikana lehden taso on romahtanut ja tekijöiden puolueettomuus on karissut täysin. Heidän ravintoa koskevat artikkelinsa ovat kuin suoraan Pekka Puskan propagandasta*, sotahistoriaa vähänkään liippaavat taasen puhdasta Hollywood-tasoa. Lehti kannattaa into pinkeänä liikenteen verottamista gps-kyttäyksen kautta, eikä koskaan kyseenalaista kyseistä orwelliaanista painajaista. Lehti kannattaa täysin länsimaalaisten kurjistamista, jotta kehitysmaalaiset saavat lisääntyä hillittömästi (=en ole törmännyt kertaakaan ko. lehdessä juttuun, jossa edes ehdotettaisiin väestönkasvun ehkäisyä ympäristösyistä; aina vaan hoetaan mantrana hiilijalanjälkeä).

Ja mitä tulee linkitettyyn vertailuun, niin vertailu menee pieleen jo siinä, että vertaillaan bensiinimoottorista sähköön, eikä olennaisesti pienikulutuksisempaa dieseliä.

*Lehden "asiantuntijana" on tyypillisesti Puskan opetuslapsi Ursula Schwab, joka tuomitsee vhh-ruokavalion ja kehottaa kansaa syömään leipää ja hedelmiä (=runsaasti hiilihydraatteja/sokeria).
Meille tulee varmaan eri painokset tästä lehdestä, en ole ihan tällaiseen propagandaan törmännyt.
Vaikka lehti onkin mennyt kaupallisempaan ja hömpempään suuntaan. Tämä näkyy monessa lehdessä (ja muussakin mediassa) nykyaikana.

Totta myös, että euro6-diesel olisi ollut co2 osalta bensaa parempi, mutta en nyt oikein näe dieseliäkään tulevaisuuden sateentekijäksi. Ero on kuitenkin melko pieni. Lisäksi ymmärtääkseni valmistamisen osuus dieselissä isompi kuin bensassa. Hiukkaspäästöistä puhumattakaan.

Mutta vaikea vielä yleistystä vetää. Minusta hyvä että tekniikka kehittyy. Polttomoottoreissa kehityksen pääty valitettavasti alkaa näkyä.
Edelleen pätee tärkeimpänä sääntönä: "auto käytön mukaan."
 
Ei kai tuo tavatonta ole. Viimeksi pakitti SDP ja nyt Kokoomus.
SDP:n pakituksen syy oli Antti Rinteen paluu sairaslomalta. Sitä edeltänyt noste oli Sanna Marinin sijaistuksen ansiota. Nyt demareilla ei ole vastaavaa rasitetta. Ja pölhöpopulistiset heitot neljän päivän työviikosta sekä esimiehen yhteydenottokielloista vapaa-ajalla varmasti vetoavat perusduunariin. Demarit saattaa vielä voittaa nämä vaalit ja siitä seuraa kylmää kyytiä.

Kokoomus pakittaa nyt siksi, että mielistelee vasemmiston ilmastoöyhötys ja persutonrasisteja-linjauksia. Eivät ole tajunneet, että olemalla vaihtoehto vasemmistolle, heitä äänestettäisiin. Jos he tarjoavat vain samaa kuin vasemmisto, miksi heitä äänestettäisiin?

Lopputuloksena valitettavasti näemme tod näk hallituspohjan, jossa Sanna Marin jatkaa pääministerinä, Orpo on valtionvarainministeri ja muut puolueet ovat Vihreät ja RKP.

Oppositioon jää keskusta, PS, vasemmistoliitto ja KD
 
SDP:n pakituksen syy oli Antti Rinteen paluu sairaslomalta. Sitä edeltänyt noste oli Sanna Marinin sijaistuksen ansiota. Nyt demareilla ei ole vastaavaa rasitetta. Ja pölhöpopulistiset heitot neljän päivän työviikosta sekä esimiehen yhteydenottokielloista vapaa-ajalla varmasti vetoavat perusduunariin. Demarit saattaa vielä voittaa nämä vaalit ja siitä seuraa kylmää kyytiä.

Kokoomus pakittaa nyt siksi, että mielistelee vasemmiston ilmastoöyhötys ja persutonrasisteja-linjauksia. Eivät ole tajunneet, että olemalla vaihtoehto vasemmistolle, heitä äänestettäisiin. Jos he tarjoavat vain samaa kuin vasemmisto, miksi heitä äänestettäisiin?

Lopputuloksena valitettavasti näemme tod näk hallituspohjan, jossa Sanna Marin jatkaa pääministerinä, Orpo on valtionvarainministeri ja muut puolueet ovat Vihreät ja RKP.

Oppositioon jää keskusta, PS, vasemmistoliitto ja KD
Minusta Kokoomuksella on enemmänkin uskottavuus- kuin linjaongelma. Historia toistaa itseään siinä että suuren johtajan takana ovat ne vetävämmät tyypit. Ehkä näemme vielä Orpon pätkäpääministeriydenkin?

Minäkin pidän kuvaamasi sinipunaa todennäköisimpänä vaihtoehtona. On todella vaikeaa kasata enemmistöhallitus johon PS mahtuisi tai lähtisi mukaan.
 
No täyttä trollausta, tietämättömyyttä tai tahallista ymmärtämättömyyttä on väittää ja perustella meidän nyt esim. korkeita polttonesteiden hintaa sillä venäjän hyökkäyksellä.
Ihan oma linja tässä syynä ja tämän hallituksen linja.
Kunpa olisikin vain tämän hallituksen linja. Kyse on pitkäaikaisesta markkinoiden toimimattomuudesta. Hyvä se on hintoja nostaa kun on tasan kaksi öljy-yhtiötä jotka polttoaineksia Suomeen tuovat/jalostavat.

Neste Oil tekee ennätystulosta, samoin ST1



Mukamas energiakriisi ja kotimaiset öljy-yhtiöt kolminkertaistavat tuloksensa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin Energialaitoksen eli nyk. Helenin tulos pomppasi 386 % eli melkein nelinkertaistui! Energiakriisi tosiaankin..


Kyllä kun eduskuntavaalit saadaan käytyä ja vihreä siirtymä kaadettua niin nämä energiafirmat luopuvat voitoistaan ja kohtuullistavat energian hinnan. Ihan varmasti jakavat rahaa torilla kaikilla halukkaille.

Kyse ole mistään Marinin vasemmistohallituksen politiikasta tai vihreästä siirtymästä vaan siitä, että nämä firmat häikäilemättä kairaavat kansalaisten lompakoita.
 
Meille tulee varmaan eri painokset tästä lehdestä, en ole ihan tällaiseen propagandaan törmännyt.
Vaikka lehti onkin mennyt kaupallisempaan ja hömpempään suuntaan. Tämä näkyy monessa lehdessä (ja muussakin mediassa) nykyaikana.

Totta myös, että euro6-diesel olisi ollut co2 osalta bensaa parempi, mutta en nyt oikein näe dieseliäkään tulevaisuuden sateentekijäksi. Ero on kuitenkin melko pieni. Lisäksi ymmärtääkseni valmistamisen osuus dieselissä isompi kuin bensassa. Hiukkaspäästöistä puhumattakaan.

Mutta vaikea vielä yleistystä vetää. Minusta hyvä että tekniikka kehittyy. Polttomoottoreissa kehityksen pääty valitettavasti alkaa näkyä.
Edelleen pätee tärkeimpänä sääntönä: "auto käytön mukaan."
Minullekin tuli se huonompi painos ja lakkautin kestotilauksen jo yli kymmenen vuotta sitten. Kirjaston nettiversio tulee lukaistua ja en usko että ainakaan kymmeneen vuoteen olisi ollut TM numeroa jossa ei kerrottaisi "että jo viälä asteeki lämpiää nii me kuallaan kaikki", yleensä vielä useampikin artikkeli.

Miksi sitten edes luen tätä paska-aviisia? :D On sillä oma viihdearvonsa. Alkuvuonna oli esim. sähköpyörätestissä halppikset, tai ainakin ne halvemman pään keskiluokan pyörät. Niiden keskihinta oli 5 000 €. Halpoja kuin sikarit siis. Sitten on näitä halvemman päänkin sähköautotestejä, hintaluokka 50-80 k€. On siinä iso on! Siis se telkkari keskikonsolissa. Ja vegaaninnahkaiset penkitkin, nyt roiskahtaa!

Minä olen keskimääräistä jonkin verrankin paremmin palkatussa työssä ja olen tehnyt kahvipöytäkeskusteluissa pienimuotoisia kyselyjä kollegoiden hintamielikuvista ja valmiuksista maksaa tuotteista. Uskon olevani rehellinen kun sanon ettei mulla ole yhtään kollegaa joka ei pitäisi esim. noita hintoja aivan sairaan kalliina ja niin kalliina ettei niihin oikein olisi varaa jos ei olisi aivan pakko ostaa, esim. sitä sähköautoa.

Kenelle tuo lehti on suunnattu? Suomen erittäin harvalukuisille miljonääreille? Julkisen sektorin ilmastosikapalkaisille leikkijohtajille? Em. vihreää oksaa odottaville pikkukilleille ja opiskelijoille? Ihan kohta, Toverit, iihan koohta!!1
 
Kunpa olisikin vain tämän hallituksen linja. Kyse on pitkäaikaisesta markkinoiden toimimattomuudesta.

Neste Oil tekee ennätystulosta, samoin ST1



Mukamas energiakriisi ja kotimaiset öljy-yhtiöt kolminkertaistavat tuloksensa. ;)
Respect 👍 Eilen vielä klo 12.45 arvelit syyksi ryssän hyökkäystä. Ja niinhän se on, ei energian hinnan korkeus enää ole Ryssän hyökkäyksen syytä.
Eikä vain tämä hallitus, kyllä se on pitemmän ajan tulosta, kaikilla viime kausien hallituksilla sama ymmärtämättömyys on vaivannut. Aatteellisuus ja idealismi on syrjäyttänyt realismin ja analyysin.
Markkinoiden toimimattomuus ei vaivaa vain energia-alaa, kyllä se koskee (ainakin) elintarvikkeita ja asumistakin. Selvyyden vuoksi: Elintarvikkeissa alkutuottajat ovat kyllä surkeassa asemassa.
Meillä ehkä mobiiliviestinnässä kohtuullisen hyvin toiminut markkina?

Ed. typo
 
Minullekin tuli se huonompi painos ja lakkautin kestotilauksen jo yli kymmenen vuotta sitten. Kirjaston nettiversio tulee lukaistua ja en usko että ainakaan kymmeneen vuoteen olisi ollut TM numeroa jossa ei kerrottaisi "että jo viälä asteeki lämpiää nii me kuallaan kaikki", yleensä vielä useampikin artikkeli.

Miksi sitten edes luen tätä paska-aviisia? :D On sillä oma viihdearvonsa. Alkuvuonna oli esim. sähköpyörätestissä halppikset, tai ainakin ne halvemman pään keskiluokan pyörät. Niiden keskihinta oli 5 000 €. Halpoja kuin sikarit siis. Sitten on näitä halvemman päänkin sähköautotestejä, hintaluokka 50-80 k€. On siinä iso on! Siis se telkkari keskikonsolissa. Ja vegaaninnahkaiset penkitkin, nyt roiskahtaa!

Minä olen keskimääräistä jonkin verrankin paremmin palkatussa työssä ja olen tehnyt kahvipöytäkeskusteluissa pienimuotoisia kyselyjä kollegoiden hintamielikuvista ja valmiuksista maksaa tuotteista. Uskon olevani rehellinen kun sanon ettei mulla ole yhtään kollegaa joka ei pitäisi esim. noita hintoja aivan sairaan kalliina ja niin kalliina ettei niihin oikein olisi varaa jos ei olisi aivan pakko ostaa, esim. sitä sähköautoa.

Kenelle tuo lehti on suunnattu? Suomen erittäin harvalukuisille miljonääreille? Julkisen sektorin ilmastosikapalkaisille leikkijohtajille? Em. vihreää oksaa odottaville pikkukilleille ja opiskelijoille? Ihan kohta, Toverit, iihan koohta!!1

Siinä on joo artikkelisarja ilmastonmuutoksesta, ymmärrän että tämä on monille liikaa. Itse olen kiinnostunut juurikin noista teknillisistä ratkaisuista, st1:n syväporakaivot ym.

Sunnuntaiharrastajan ja oikean harrastajan ero on siinä, että jälkimmäinen laittaa pienestä palkastaankin harrastukseen isoja summia. Tiedän matalempipalkkaisen ostaneen juurikin 5000e katupyörän.

Uudet autotkin on valitettavasti kalliita, montaa Daciaa ei samaan lehteen mahdu. Itse hyödynnän noita muutaman vuoden vanhoja testejä autonhankinnassa. Yhtä lailla ne on valideja ikäkaudessaan.

No laitan korvan taakse kuitenkin, etten liitä TMää tänne enää.
 
Respect 👍 Eilen vielä klo 12.45 arvelit syyksi ryssän hyökkäystä. Ja niinhän se on, ei energian hinnan korkeus enää ole Ryssän hyökkäyksen syytä.
Eikä vain tämä hallitus, kyllä se on pitemmän ajan tulosta, kaikilla viime kausien hallituksilla sama ymmärtämättömyys on vaivannut. Aatteellisuus ja idealismi on syrjäyttänyt realismin ja analyysin.
Elä väännä puheitani.

Kyllä ryssän sotaretkellä on suuri vaikutus energian hintaan. Viime keväänä ja kesällä hinta oli taivaissa sen takia. Sittemmin muualla on laskenut markkinahintojen myötä, mutta Suomessa jäi korkealle.

Edelleen esim. maakaasu on Suomessa todella kallista. Samoin meiltä puuttuu yhden ydinvoimalan verran ryssältä tuotettu sähköä.

Ei silti, kannatan ehdottomasti kaikkien energiaostojen katkaisemista ryssältä nyt ja ikuisesti. Tähän saumaan vaan ei tarvittaisi ahneita energiayhtiöitä.
 
Back
Top