Samovarius
Ylipäällikkö
Eli jos Suomi muutetaan monikulttuuriseksi oikeusvaltioksi niiden ketkä olisivat sen halunneet säilyttää kansallisvaltiona pitäisi jäädä ihastelemaan sitä?
Mistä keksit että täällä olisi edelleen jotenkin vapaammat aselait siinä vaiheessa?
Samoin erikoista kun täällä koko ajan oletetaan että maailmalle lähdetään etsimään jotain KELA:n taikaseinää ilman että ollaan säästetty ja varauduttu mitenkään.
Lasten kouluttamisesta sanoisin että kuka vain jolla jonkinlainen yleissivistys pystyy paikkaamaan aukot lasten saamassa opetuksessa.
Kuka esimerkiksi jättäisi lapsensa suomalaisen peruskoulun historiantulkinnan varaan?
Nyt on vähän kyllä varjonyrkkeilyn makua. Tällaiset tiukemmat ovat aselait mainitsemissani maissa jo nyt, esmes Australiassa vuodesta 1996 lähtien, ei mulla oo mitään todistusvelvollisuutta, että Suomessa tulisi muutoksia lähitulevaisuudessa. On se toki mahdollista, mutta edelleenkään, se taakka ei ole mulla. Mä kyllä asuisin mielelläni oikeusvaltiossa, mutta tässä ketjussa on mainittu mm. Puola ja erityisesti Unkari, missä se on murrettu, ja oikeuslaitos käytännössä valtapuolueen valvonnassa.
Saa kyllä melkoisen sivistynyt ja hyvillä pedagogisilla lahjoilla varustettu kaveri olla, jos aioo ihan omin päin vastata lastensa koulusivistyksestä ja vieläpä ilmeisesti päivätyön ohella. Se on kyllä sallittua Suomessakin, kotiopetuksessa on ympärivuotisesti jokunen sata lasta. Ei Suomessa koulupakkoa ole, vaan oppivelvollisuus, jossain muussa maassa voi ollakin. Niitä oppiaineita on sitten vajaa tusina muitakin, kuin historia. Ainakaan mua ei hirveesti nappais yrittää selittää edes aikuiselle, mikä on joku inessiivi tai miten resessiivinen geeni käyttäytyy.
Tietysti kuka tahansa vastuullinen vanhempi huolehtii lapsensa sivistystasosta koulun ohella ja tarkkailee ja tukee tämän kehitystä, oltiin missä maassa tahansa. Jotenkin vaan jäi sellainen maku, ettei nyt puhuttu tästä.
Mutta mistä sinä keksit, että jokaisen pitäisi jäädä maahan ihastelemaan sen kehitystä? Kirjoitinko kohdan "jokainen on oman elämänsä paras asiantuntija" jotenkin epäselvästi? Ihmettelinpähän vaan ääneen epäjohdomukaiselta kuulostavaa haaveilua.