Epidemiat maailmalla

Japanin edustalla olevassa aluksessa tartunnat lisääntyvät. 60 uutta tartuntaa päivässä, 130 yhteensä.

Johns Hopkinsin tämän hetken luvut:
40 540 maailma, 40 164 Kiina eli 376 Kiinan ulkopuolella juuri nyt.
910 kuollutta
3 383 toipunutta

Kiinan luvut Hubein ulkopuolella eivät vieläkään sisällä kuolleita joten eivät voi pitää paikkansa.

Kiinan ulkopuolella luvut osoittavat aika voimakasta kasvua. Etenkin merillä, Singaporessa, Hong Kongissa, Thaimaassa ja Etelä-Koreassa kasvu on huolestuttavaa. Malesiassa on 18 ilmoitettua, mutta pelkään pahoin että siellä jää paljon huomaamatta.

Afrikkasta tai Etelä-Amerikasta ei vielä tule tietoja vahvistetuista tapauksista. Toivottavasti pöpö on pysynyt niistä poissa.

Miten nämä panikoijien itsensärauhoitteluteluitsepetokset menivätkään? "Flunssat ovat pahempia ja yhtä tappavia, menee ohi kun heittäytyy avuttomaksi ja saamattomaksi..."

Aika aikaisin näkyi numeroista ja Kiinan reaktioista että aika tämmöinen kehityskulku on odotettavissa. Ja mikään vakavasti otettava tieto ei osoita siihen suuntaan että suunta olisi muuttumassa.
 
Tulee mieleen analogia toiseen vastaavaa. Mitä jos kansainvälinen tilanne kiristyy ja osa varautumisesta ja ostoksista on suunniteltu harmaaseen vaiheeseen? Onko puolustusministeriöllä ja armeijalla sama kieltävä asenne kaikkeen kuin THL:llä?
 
Tulee mieleen analogia toiseen vastaavaa. Mitä jos kansainvälinen tilanne kiristyy ja osa varautumisesta ja ostoksista on suunniteltu harmaaseen vaiheeseen? Onko puolustusministeriöllä ja armeijalla sama kieltävä asenne kaikkeen kuin THL:llä?

Älä nytten... Näissä ketjuissahan on vihjailtu epidemiavalmiuden ja varautumisen olevan huipputasolla Suomessa. Mutta niistä suunnitelmista ei vaan hiiskuta kenelle tahansa, vihjaillaan vain. Tavallisille kansalaisille ja suorittaville rivityöntekijöille riittää ihan hyvin se tieto, että avainhenkilöt ja asiantuntijat ovat jo täysin valmiita kaikkeen kuviteltavissa olevaan. Teette sitten mitä käsketään!
 
Mä oon ollut Wuhanin viiruksen suhteen se pahanilmanlintu, joka on toitottanut kaikkea ikävää - ja toisinaan vähän aikaisemmin kuin muut.

Nyt on ihan kiva heittää hyviä uutisia sekaan. Uuden julkaistun tutkimuksen mukaan:

- Mietoja tapauksia aika iso osa.
- Keuhkokuumeen saa vain 17%.
- Kaikkein pahimmat riskiryhmät näyttäisivät nykyisen (aika puutteellisen) tutkimustiedon valossa rajautuvan tupakoiviin, korkean verenpaineen omaaviin ja iäkkäisiin.
- R0 = 2.2 (En itse usko näin matalaan lukuun tällä leviämisellä, mutta on silti kiva kertoa.)
Tarkoituksenani ei ole nostaa omaa häntääni, mutta oma käsitykseni on koko ajan ollut tämän suuntainen. Onko näissä mitään uutta? En vieläkään näe syytä huolestua.
 
Se huoli tullee ainakin sitä kautta, että tämä tauti vaikuttaa jo nyt enemmän maailmantalouteen, kuin mikään muu tauti elinaikanamme. Ja se jatkaa leviämistään:

UK declares coronavirus a "serious and imminent threat to public health":


Edit: ja ne vaikutukset maailmantalouteen ei näy ensimmäisenä ja parhaiten pörssikursseissa, joita koitetaan tekohengittää ties millä konsteilla.
 
Last edited by a moderator:
Koska Kiinana lukuihin ei voi luottaa, niin olen katsellut viimeaikoina näitä sivuja

Singaporen tilannetta seuraamalla saa jonkun kuvan siitä miten vauras "länsimaa" handlaa tilanteen. Singapore on ilmeisesti varannut kaikille maan talouksille 4 kpl suojamaskeja joiden jakelu päättyi eilen... Julkaisuista löytyy mm. jokaisen sairastuneen tiedot iästä ja siitä missä liikkunut ennen hoitoon tuloa....
 
Se huoli tullee ainakin sitä kautta, että tämä tauti vaikuttaa jo nyt enemmän maailmantalouteen, kuin mikään muu tauti elinaikanamme.
Jokainen varmasti tiedostaa tämän, mutta senkö takia pitäisi huolestua?

Screenshot_2.png
 
Pystyy pystyy. Mutta kun valtiot ei valmista oikeastaan mitään.
Lääketeollisuus on business parhainmillaan.
Teollisuutta ei tietenkään kiinnosta pätkääkään missä tuote/raaka-aine on tehty,vain voitto ratkaisee.
Tämä on sitä globaalia markkinaa.
Sama ongelma Venäjälläkin:
 
Suomen valtiolla on tietty kyky valmistaa lääkkeitä mutta ei lisenssejä.
Sitten kun oikeustoimet ovat pienin ongelma voidaan aloittaa tuotanto.

Hyvin monien vaikuttavien aineiden patentit ovat vanhentuneet aikoja sitten. Arvelisin, että jopa suurimman osan.
 
Ymmärtääkseni kaikki beetalaktaamiantibiootit ovat vähintäänkin osittain biokemiallisen prosessin takana (näihin siis lukeutuvat kaikki penisilliinit, kefalosporiinit, peneemit ja karbapeneemit, eli suurin osa kaikista käytetyistä antibiooteista). Raaka-aineina käytetään eri homeiden tuottamia kantamuotoja, joita sitten käsitellään synteettisesti enemmän tai vähemmän. Ja itse epäilen vahvasti, ikävä kyllä, että nimenomaan nuo biokemiallisesti tuotetut kantamuodot ovat niitä Kiinan tuotteita.

Tai nyt kun tarkemmin katselin, niin käytännössä kaikki antibiootit näyttävät olevan biokemiallisesti tuotettuja. Ainoastaan tuberkuloosiin käytetty isoniatsidi taitaa olla täysin synteettinen.

Ei hätää, siprofloksasiinia voidaan valmistaa synteettisesti - olemme suojassa pernarutolta! :camo:

 
Jokainen varmasti tiedostaa tämän, mutta senkö takia pitäisi huolestua?

Katso liite: 37212

No riippuu varmaan itse kunkin ammatillisesta ja sosiaalisesta ja sosioekonomisesta statuksesta ja elämäntilanteesta ja henkisistä voimavaroista, kuinka paljon ketäkin huolestuttaa ja mistä syystä.

Itse olen siinä uskossa nyt, että tänä- ja ensi vuonna saatetaan suomenkin mediassa joutua vielä pohtimaan vähän muitakin juttuja kuin nuorten naisten maailmantuskaa ja julkkisjuoruja.

Mutta lupaan nyt yrittää vaihteeksi olla viikon verran sotkematta näitä hyviä keskusteluja, jossei tule jotain todella tärkeää vastaan...
 
...käsitykseni on koko ajan ollut tämän suuntainen. Onko näissä mitään uutta? En vieläkään näe syytä huolestua.

Miksi koko asiaa pitäisi käsitellä huolestuneisuus - huolestumattomuus -dikotomia-akselilla? Eikö se ole lähinnä haitallinen ja tyhjänpäiväinen tarkastelu- ja reagointiakseli?

Miksei käsittelisi sitä mieluummin vaikka varautuminen - varautumattomuus -akselilla? Helpompaa, mukavampaa, enemmän sellaista mihin voi itse vaikuttaa...

Hengityssuojien maailmanmarkkinatilanne kertoo hyvin sen, että jos haluaa varautua, niin vaihtoehtoina on joko varautua liian aikaisin tai jäädä varautumatta. Mun ymmärrykselle liian aikaisin kuulostaa mukavammalta, halvemmalta ja helpommalta.

Joidenkin tuotteiden ja asioiden kohdalla maailman markkinat ratkaisevat saatavuuden ja hinnan. Epidemian levitessä ja hamstrauksen käynnistyessä epidemian riskivyöhykkeillä markkinat menevät sekaisin. Joidenkin asioiden suhteen myös tuotanto voi mennä sekaisin.

Tuntuu paljon viisaammalta - ja helpommalta - ostaa nyt asioita joita saattaa tarvita tulevina kuukausina kuin luottaa siihen, että hyvin säilyviä jatkuvasti käytössä olevia asioita on saatavilla sitten kun tunkio ja tuulimylly tavoittavat toisensa.

Tuli tartuntariskiä tai ei, niin talouteen, tuotantoon ja logistiikkaan tuo pöpö tulee joka tapauksessa iskemään jossain määrin. Ja sen pitkäaikaisvaikutukset tulevat ulottumaan myös elämäntapoihin liittyviin pitkiin trendeihin.

Kiina on niin vahvasti läsnä Afrikassa, että ihme jos ei sinne leviä, tai ole jo levinnyt. Kämäinen terveydenhuolto viivästyttää siellä tietysti taudin diagnosointia.

Tästä samaa mieltä.

Sama pätee myös Myanmariin, VIetnamiin, Indonesiaan, jossain määrin kai Filippiineihin...

Kiinalaisessa sosiaalisessa mediassa kiertää Kiinasta tulleiden tietojen mukaan neuvoja kuinka voi kiertää karanteeneja, liikkumisen estämistä, terveyden selvittämiseen liittyviä tarkastuksia ja niissä kiinni jäämistä...

Videomatsku roskiksista kaivettuja naamamaskeja uudelleen myyvästä asunnottoman näköisestä henkilöstä oli aika puhutteleva.

Ton pöpön leviämiselle aukeaa koko ajan uusia, mielikuvituksellisia ja valvonnan/tarkkailun ulkopuolella olevia reittejä. Se on huolestuttavaa huolestui siitä tai ei.
 
Viimeksi muokattu:
No riippuu varmaan itse kunkin ammatillisesta ja sosiaalisesta ja sosioekonomisesta statuksesta ja elämäntilanteesta ja henkisistä voimavaroista, kuinka paljon ketäkin huolestuttaa ja mistä syystä.

Itse olen siinä uskossa nyt, että tänä- ja ensi vuonna saatetaan suomenkin mediassa joutua vielä pohtimaan vähän muitakin juttuja kuin nuorten naisten maailmantuskaa ja julkkisjuoruja.

Mutta lupaan nyt yrittää vaihteeksi olla viikon verran sotkematta näitä hyviä keskusteluja, jossei tule jotain todella tärkeää vastaan...
Höpöhöpö, jatka vaan kontribuoimista. Verkkokeskusteluissa ihmiset tuppaavat olemaan eri mieltä.

Fedin Powell tulee huomenna ja ylihuomenna puhumaan Yhdysvaltain kongressille koronaviruksen Yhdysvaltojen taloudelle aiheuttamista riskeistä. Ehkäpä sitten tiedämme enemmän.

Miksi koko asiaa pitäisi käsitellä huolestuneisuus - huolestumattomuus -dikotomia-akselilla? Eikö se ole lähinnä haitallinen ja tyhjänpäiväinen tarkastelu- ja reagointiakseli?
Varautuminen on fiksua, joten varautumisen järkevyydestä keskustelu on mielestäni melko turhaa. Enemmän minua kiinnostaa se, että kuinka vakavasta asiasta nyt on kyse.
 
Ei ole ihan sama.
Edellisissä oli kyse huoltovarmuudesta. Tuotanto halpa maissa.

Venäjällä kyse valtion puuttumisesta markkinoihin.

"ONGELMAT johtuvat Venäjän valtion lääkejärjestelmästä ja lääkkeiden hintasääntelystä.

Ideana on taata niiden saatavuus pitämällä hinnat niin alhaisina, että kaikilla kansalaisilla ja terveydenhoitolaitoksilla olisi varaa ostaa niitä. Kauniista ajatuksesta huolimatta lääkkeiden saatavuudessa on puutteita."

'Hintasäätely on johtanut siihen, että lääkkeiden valmistamisesta on tullut kannattamatonta. Länsimaisia yrityksiä on lähtenyt markkinoilta, koska niiden lääkkeiden hinnat ovat korkeammat, kuin Venäjällä on sallittu."


Suomessahan asia on hoidettu kelakorvauksella. Eli valmistaja/maahantuoja saa ilmeisesti sen minkä pyytää. (Jotain säätelyä voi olla)
 
Varautuminen on fiksua, joten varautumisen järkevyydestä keskustelu on mielestäni melko turhaa. Enemmän minua kiinnostaa se, että kuinka vakavasta asiasta nyt on kyse.

Kuinka vakavasta? Numerot lienevät helpoin tapa hahmottaa asiaa.

R0 = 2.2 - 6
Kuolleisuus tartunta-aikakorjaamattomana 3% ja tartunta-aikakorjattuna 6-15%
Kehittyy keuhkokuumeeksi 17% tapauksista.
Tarttuu ilmavälitteisenä.
Säilyy tartuttavana pinnoilla useita vuorokausia - kylmässä erittäin kauan.
Tartuttaa tiettävästi itämisvaiheessa - joka on keskimäärin 5vrk mutta voi olla huomattavasti pidempi tai lyhyempi.

Eli silloin kun käytössä on täydellisesti toimiva sairaalajärjestelmä, saatetaan selvitä noin 3% hävikillä. Mutta kun hoitohenkilökunta kuuluu suurimman toteutuvan riskin ryhmään, niin järjestelmät pettävät nopeasti määrien kasvaessa. Silloin joudutaan turvautumaan koti- ja karanteeni"hoitoon" ja kuolleisuus kasvaa valtavasti.

Lievien tapausten määrä on suuri, mutta tehohoitoa vaativien määrä on (LAVA:n julkaiseman uuden tutkimuksen mukaan 26%. Näiden selviäminen lienee kotihoidossa ja epidemiahuippujen kohdalla aika mahdotonta.

Eli kyllä tämä ikävä kyllä näyttää vakavuuden suhteen paljon pahemmalta kuin esim. ns. Espanjantauti. Ehkä sopiva vertauskohta voisi olla konventionaalisin asein käytävä kolmas maailmansota.

Olen todella onnellinen jos olen väärässä.
 
Ei ole ihan sama.
Edellisissä oli kyse huoltovarmuudesta. Tuotanto halpa maissa.

Venäjällä kyse valtion puuttumisesta markkinoihin.

"ONGELMAT johtuvat Venäjän valtion lääkejärjestelmästä ja lääkkeiden hintasääntelystä.

Ideana on taata niiden saatavuus pitämällä hinnat niin alhaisina, että kaikilla kansalaisilla ja terveydenhoitolaitoksilla olisi varaa ostaa niitä. Kauniista ajatuksesta huolimatta lääkkeiden saatavuudessa on puutteita."

'Hintasäätely on johtanut siihen, että lääkkeiden valmistamisesta on tullut kannattamatonta. Länsimaisia yrityksiä on lähtenyt markkinoilta, koska niiden lääkkeiden hinnat ovat korkeammat, kuin Venäjällä on sallittu."


Suomessahan asia on hoidettu kelakorvauksella. Eli valmistaja/maahantuoja saa ilmeisesti sen minkä pyytää. (Jotain säätelyä voi olla)

Valmistaja/maahantuoja voi toki hinnoitella lääkkeen vapaasti, mutta jotta potilas voisi saada kela-korvauksen lääkkeestä, lääkkeiden hintalautakunnan pitää hyväksyä hinta. Melkein aina hinta siis painetaan sille tasolle, että yhteiskunta maksaa siitä osan. Toki joitakin "ihmelääkkeitä" voidaan hinnoitella vapaasti, mutta jos pyydät insuliiniampullista tai astmapiipusta järjettömiä, niin ei kukaan potilas osta sitä, vaan pyytää lääkäriltä reseptin kilpailijan tuotteeseen, joka on kela-korvattava.

Ja Kela puolestaan maksaa tyypillisesti tietyn prosenttiosuuden korvattavasta lääkkeestä. Peruskorvaus 40 prosenttia, alempi erityiskorvaus 65 prosenttia tai ylempi erityiskorvaus 100 prosenttia.

 
Back
Top