Pihatonttu ehti jo sanomaan saman kuin mitä itse olisin yrittänyt muotoilla. En tullut tarkasti kysyneeksi mistä tekijöistä johtuen tilanne vaikuttaa niin huolestuttavalta, mutta kyllä sosiaalisella medialla on varmasti oma vaikutuksensa.
vissiin sitä huolestuneisuutta lisää se että ihmiset lukee ulkomaisia tietolähteitä (ei siis se että luin just facesta et me kuollaan kaikki ja kaali sakkas siihen, vaan ihan oikeita uutisia) ja vertaa sitä kotimaiseen uutisointiin. Kun miettii mahdollisuutta että kotosuomeen lykkää samaa hauskaa kun niissä maissa missä on jo hätä kädessä, lisää huolestuneisuutta somen sijaan vastuussa olevat päättäjät ja virkamiehet. Ensin ei puhuta mitään ja sitten kun puhutaan, jutut on sekavia, vanhaa tietoa tai pee-askaa eli on syytäkin huolestua jossei kuulu siihen ”ei se nuha mun corollaani iske ja röhönaurua päälle”-porukkaan.
mä suljin television kesken sen tiedoitustilaisuuden. Rivi puhuvia meikkipäitä lukee vuorotellen samaa asiaa, takellellen ja toistaen kun joku copy-pastesi vituiksi niin että sama kappale tuli printtiin monesti.
me ollaan varauduttu, tosi hyvin ollaan varauduttu. Se ei tuu tänne kun jotain yksittäistapauksia. Ollaan varauduttu että suurin osa suomalaisia sairastuu. Ollaan varauduttu niin että suomalaiset sairastaa kotonaan. Ollaan varauduttu, talkkari kävi vähän varastoja läpi, maskeja on pikkunippu ja neki vanhoja, yritettiin tilata lisää mut ei enää saatu. Ollaan varauduttu siihen et lähetellään vaiks kumihanskoja terkkarista toiseen. Tosi tärkee olis yskii hihaan.
liikkuu tosi paljon väärää tietoa ja se olis tärkee saada loppumaan. Niinku joku pelotteli et korona vaanii huonekaluissa. ja siihen perään samaa osastoa, ne varmaan luulee että suomalaiset on kaikki jotenkin jälkeenjääneitä.
sitten saa esittää kysymyksiä, niihin ei vastata vaan kierrellään ja kaarrellaan.
mihinkään ennaltaehkäisevään toimintaan ei ole ryhdytty (niitä viinerinsyöntiin keskittyviä työryhmiä ei lasketa), eikä ryhdytä. On ajateltu että suurin osa porukasta saattaa sairastua, mutta se on sit sen ajan murhe. Kaikki ulkomailla tehdyt toimenpiteet (karanteenit ja maskit ym) ovat thl:n asiantuntijan mukaan vaan pahentanut epidemiaa.
oon kyllä ollut huomaavinani enenevissä määrin someraivoa, ei niinkään hysteriaa.
karu fakta saattaa olla se ettei veronmaksajien kannata odotella liikoja suorituksia miltään taholta vaan kukin varautuu niinkuin parhaaksi näkee ja se on sitte jonkun muun käsissä että kuinka käy.