Eränkäynti

Juu on aika vanhaa tämä vuoristo täällä Norjassa päin, verrattuna Alppeihin tai varsinkin Karakoramiin tai Himalaijaan jotka ovat hyvin nuoria geologisessa jatkumossa...
Mutta täällä nyky-Norjassa ja osittain nyky-Ruotsissa joku 390 miljoonaa vuotta sitten kaledonialainen laatta tuuppasi scandi-FIN -laattaa (the Baltic Shield!) ja siitä nousi komeita vuoria. Ovat sittemmin rauhoittuneet eroosion myötä nykyiselle +400m - +2400m -tasolleen.
Tuolla Itä-Afrikassa taitaa olla myös vanhin rift valley, en tiedä alueen geologiasta sen enempää mutta ehkä korkeuserot syntyvät enemmän laaksojen syvyydestä kuin vuorten korkeudesta? Vaikka kyllähän siellä jonkinlainen Altiplano on ylös työntynyt... lienevät kenialaisetkin hyviä juoksijoita kun treenaavat samoissa olosuhteissa kuin etiopilaiaset? Ehkä se maankuoren repeäminen sitten nosti reunoja ylös, en tiedä. En ole geologi, vaan ekonomisti, enkä edes kovin hyvä sellainen


Juu, Rift Valley siellä erkaannuttaa koko Afrikan Sarven aikanaan ja Ertsilän kauttahan se osin menee. Etiopian tuliperäistä, geologisesti aika nuorta ylänköähän Eritreankin keskusylänkö on, eli ylöspäin kapuamista oli yleensä verrattaen vähän meidän reiteillä, semmoinen 2-300 metriä. Riippui tietenkin mistä reitille lähdettiin. Kyllä siellä pohjoisreunalla sai ihan kiivetäkin jos halusi, pudottaa meinaan se ylänkö 2400-0 linnuntietä 'bout 50 kilometrissä. Tai oikeastaan se tulee 2400-200 jossain 15-25 kilsassa ja sitten alkaa aavikko. Tuo lähtökorkeus noista reiteistä jossain määrin vaativia teki ja päätä pisti särkemään.
 
Viimeksi muokattu:
Hätähousu! Eihän toi kaveri ole sinne asti vielä edes kerennyt, lähimaillekaan... käsittääkseni kitisi aikansa kuluksi kaakonkulman maastoista, joista meillä on monellakin kokemusta, ja ne on perseellisiksi todettuja, varsinkin 1:50 000 SA-kartalla :).

Uskon että viitoitus paranee kun mennään pohjoiseen, ja ennen kaikkea ihmisten ja eläintenkin historialliset vaellusreitit ovat selkeämpiä, kun korkeuseroja alkaa olla, ja isompia vesistöjä tietty.
Tuolla kaakkois-Suomessa ei ole oikein kumpaakaan, varsinkaan Kymenlaakson itäpuolella. Mutta noi 50km+ päivät on aika miehekkäitä, pakko olla aika hyvää polkua alla ei noi muuten ole mahdollisia kilometrimääriä. Ja alle kymmenen kiloa repussa, ja kevyet jalkineet jotka toimii kevyellä kuormalla - Salomonin GTX-vaelluskengät on 475 grammaa kipale, niillä pystyy. Mut jos on 20kg rinkassa ja kivinen/ juurakkoinen polku, niin liian pehmeät pohjat, eikä enää kovin hauskasti pysty.
Mielenkiintoinen projekti, jota mielelläni seuraan, ja voisin harkita itsekin. Nää vuorten tramppaamiset Norjassa ylös alas on suomalaiselle reserviläiselle loppujen lopuksi melko hermoille käypää hommaa, koska minkä taakseen jättää sen edestään löytää, välittömästi, eli joko ylämäki muuttuu raastavaksi jyrkänteeksi tai päin vastoin. Väärä maajoukkue Fremenille. Kaipaan metsää ja tasamaata! Täällä on loppujen lopuksi ihan vitun jyrkkää, se käy kyrsimään vähitellen... ok kuva on lännestä Geiranger-vuonolta, ja noi maisemat on isompia, mutta Oslon alueellakin on sitä jatkuvaa sahausta 100-200 metriä vertikaalia, varsinkin itä-länsi -suunnassa. Tuolla ainakin päivän eräilyprojekti on aika selvä, mutta Østmarkan skuugessa Oslosta itään ei niin aina ole, ainakaan turistille, vaikka olis kartta, kompassi, vesipullo ja halinalle mukana :).

Mitä en ole... RUK K202, koulun suunnistuskilpailun 8. sija. Rehellisyyden nimissä, kisan voittaja paineli meikäläisestä ohi jollain alkurasteilla, tunnistin kaverin koska oli samassa joukkueessa pyssylinjalla, ja meille oli hehkutettu että hän on SM-kakkonen. Joten peesasin häntä... omin avuin olisin ollut viidenkympin joukossa, ehkä... ja sekin vaan koska juoksukunto oli kohdillaan... mutta kyllä noi SM-tason heput on aika hyviä kirittäjiä, saapi meinaan kiriä jos haluu matkassa roikkua, edes vähän aikaa! Enkä edes joutunut suunnistamaan, kun joka rastilla tiesin missä nyt ollaan, jos vielä näkö pelas.
Noi menee jotain 3800+ Cooper/ VO2_max -vauhtia meinaan tolla tasolla, ja siinä kyydissä rupee vähän kaikki tilttaamaan jossain vaiheessa. Huomattavasti ennen maalia, jonne nyt sentään löysin itsekin oksentamaan.
Urheilu avartaa sielua ja nielua välillä.

Download Free Stock Photo of Norway mountains
Mielestäni on sairasta vääryyttä että Norjalla on niin hienoja maisemia. :( Minulla täällä on vain pilalle ojitettua suota ja kusisia mäntyjä...
 
Hommasin hyttysten torjuntaan toisen Thermacellin Tokmannilta. Niin ja tietty opiskelin youtubesta miten sen kaasupatruunat uudelleen täytetään, sekä tilasin Kyprokselta Aroxol 60 tyynyjä / 12,60€ eli reilun setin noihin.
Nämä vinkit sain eräältä Kangasniemen Tokmannilla asionneelta asiakkaalta, kaasupatruunasta pihdeillä messinkiventtiili vetamällä irti sitten puuruuvi kierretään reiässä olevaan alumiiniventiiliin tiukasti ja pihdeillä ruuvista vetämällä se irti. Nyt painetaan messinki venttiili takaisin ja kaasua sytkäreiden täyttöpullosta butaania perään. Tyynyt voit tilata tosiaan ebaystä Aroxol nimellä kyprokselta, nykyään Thaikuista tilatut tyynyt joutuu tulliin.
 
Vilkasta aikaa luonnossa. Poikasia ja penikoita riittää, ja vastaavasti saalistajilla on katettu pöytä. Pihapiirissä vipeltänyt rusakonpoikanen katosi hiljattain, epäilen iltaisin/öisin vakiolenkkiä kiertävää kettua... Toissapäivänä seurasin kuinka lähistöllä pesivä varpushaukka teki selvää västäräkkiemojen ruokkimista lentopoikasista. Ensin haki yhden, vähän ajan kuluttua toisen. Taisi viedä loputkin, koska ruokittavia poikasia ei ole enää näkynyt.

Merilokit ovat myös melkoisia petoja. Tossa ensimmäisessä tänään otetussa kuvassa nokkii jo "kypsää" lahnaa, mutta pari vuotta sitten pääsin todistamaan kyhmyjoutsenen poikasen nielaisuyritystä kokonaisena (toinen kuva).

ml1.jpg

ml2.jpg

Päivitys: Rusakonpoikanen sinnittelee edelleen, muttei kauan jos ainoa suojakeino on paikalleen jähmettyminen avoimessakin maastossa...

rupo.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hommasin hyttysten torjuntaan toisen Thermacellin Tokmannilta. Niin ja tietty opiskelin youtubesta miten sen kaasupatruunat uudelleen täytetään, sekä tilasin Kyprokselta Aroxol 60 tyynyjä / 12,60€ eli reilun setin noihin.
Nämä vinkit sain eräältä Kangasniemen Tokmannilla asionneelta asiakkaalta, kaasupatruunasta pihdeillä messinkiventtiili vetamällä irti sitten puuruuvi kierretään reiässä olevaan alumiiniventiiliin tiukasti ja pihdeillä ruuvista vetämällä se irti. Nyt painetaan messinki venttiili takaisin ja kaasua sytkäreiden täyttöpullosta butaania perään. Tyynyt voit tilata tosiaan ebaystä Aroxol nimellä kyprokselta, nykyään Thaikuista tilatut tyynyt joutuu tulliin.
Uusiin pulloihin ei (kuulemma) toimi tuo modaus. Tosin niihin saa sitten jotain muuta modi-pakettia.

Silti Thermacellin Backpacker saa täältä vahvan suosituksen. Ruuvataan esim. 450 g kaasupatruunan päälle ja laput paikalleen, niin homma rokkaa aika kauan. Noita Aroxoleja tms. suosittelen itsekin, nimittäin niissä pitäisi olla se EU-leima päällä. Suoraan Kauko-Idästä tilatuista ei aina tiedä, mitä sisältävät. Tai no onhan tietysti nuo nettikauppojen tyynyt ja tyhjä kaljatölkki, jonka kylkiin leikataan reiät, joista voi laittaa tuikkukynttilän pohjalle palamaan. Tai siis se tölkki kannattaa kääntää nurinpäin ennen reikien leikkaamista.

Tuossa Backpackerissa on se ongelma, ettei niitä tahdo saada enää mistään. Itse onnistuin tilaamaan niitä viime kesänä kaksi. Kun lopulta saapuivat postissa, tuli vanha lapsuuden kaveri käymään. Nähtiin n. 15 vuoden jälkeen ensimmäistä kertaa. Oli menossa emäntänsä kanssa yläperälle, jossa oli PALJON lentäviä kavereita. Annoin sille toisen Backpackerin ja kourallisen Aroxol-lappuja. Sanoin, että osta kaasupullo Ivalosta.
 
Viimeksi muokattu:
Paras hyttyskarkoite: käryävä nysä.
 
Merilokit ovat myös melkoisia petoja. Tossa ensimmäisessä tänään otetussa kuvassa nokkii jo "kypsää" lahnaa, mutta pari vuotta sitten pääsin todistamaan kyhmyjoutsenen poikasen nielaisuyritystä kokonaisena (toinen kuva).

Katso liite: 50952
Joskus näin kun harmaalokki tarkkaili venesataman laiturilta vähän matkan päässä vedessä uivaa sorsapoikuetta. Sitten lokki nousi siivilleen, liisi poikueen yli ja nappasi lennosta yhden poikasista nokkaansa.
Siitä jatkoi lentoa vähän matkan päässä olevalle laiturille ja söi sorsan poikasen samaan tapaan kuin tuossa kuvassa. Poikanen tosin oli pienempi kuin mitä tuo merilokki on nielemässä.
 
Uusiin pulloihin ei (kuulemma) toimi tuo modaus. Tosin niihin saa sitten jotain muuta modi-pakettia.

Silti Thermacellin Backpacker saa täältä vahvan suosituksen. Ruuvataan esim. 450 g kaasupatruunan päälle ja laput paikalleen, niin homma rokkaa aika kauan. Noita Aroxoleja tms. suosittelen itsekin, nimittäin niissä pitäisi olla se EU-leima päällä. Suoraan Kauko-Idästä tilatuista ei aina tiedä, mitä sisältävät. Tai no onhan tietysti nuo nettikauppojen tyynyt ja tyhjä kaljatölkki, jonka kylkiin leikataan reiät, joista voi laittaa tuikkukynttilän pohjalle palamaan. Tai siis se tölkki kannattaa kääntää nurinpäin ennen reikien leikkaamista.

Tuossa Backpackerissa on se ongelma, ettei niitä tahdo saada enää mistään. Itse onnistuin tilaamaan niitä viime kesänä kaksi. Kun lopulta saapuivat postissa, tuli vanha lapsuuden kaveri käymään. Nähtiin n. 15 vuoden jälkeen ensimmäistä kertaa. Oli menossa emäntänsä kanssa yläperälle, jossa oli PALJON lentäviä kavereita. Annoin sille toisen Backpackerin ja kourallisen Aroxol-lappuja. Sanoin, että osta kaasupullo Ivalosta.
Butaanin täyttö onnistui itseltäni ainakin viikko sitten ostettuun patruunaan samalla tavalla kuin muutaman vuoden vanhaan patruunaan. Ja tosiaan en ole nähnyt missään fyysisesti myytävänä noita Backpackkereita.
Noissa YouTube videoissa kaasun täyttö näyttää onnistuvan kovin kirjavasti, mutta minulla ainakin Flexolite täyttöpullosta löytyi suoraa sopiva adapteri ja kaasu menee nätisti patruunaan parilla sihautuksella eikä ylimmääräistä ohivuotoa ole. Jossain luki että kaasun pitää olla butaania eikä mitään seosta, tähän en osaa sanoa juuta enkä jaata, olen täyttänyt vain butaania.
 
Viimeksi muokattu:
Nythän näyttää sille että noita kaasuntäyttö puteleita ei myydäkkään enää lähes joka paikassa, tämä eskaloitui kun piruttaan olin liikenteessä ja kysyin Tokmannilta, Citymarketistä ja ääs-markertista... ei ole enää saatavilla, aika outoa?. Kuulemma piiltemassa on.
 
Noista maisemista. Nuorempana tuli malliksi käytyä muutamia vuoristokohteita Euroopan alueella. Ihailin maisemia ja marssia komusin innolla täynnä nuoren miehen vouhkaa voimaa. Kasvatus ja suomalaisuus on sen verran pilannut minua, että kotoisin on silti aina ollut paras. Mehtiä, risukoita, vaaroja, noita pehmeitä linjoja vailla vuoristojen agressiivista rosoisuutta.....järviä, lampia, puroja, jokia, mahdollisuus kasata halutessa risuista nuotiota, nähdä elikoita ja nauttia tietystä kotoisuudesta.

Ollenkaan väheksymättä vuorten kauneutta ja tenhoa.

UKK-reitistön uustulemiseen tarvitaan tahtoa ja resursseja. Ja aivan väkisin reitistä osa tulee kulkemaan metsäautoteillä, jopa kantateillä. Onko tarpeeksi käyttäjiä, tjaa, jää nähtäväksi. Luontokokemusten hankkimiseksi useimmille piisaa päiväkäynti, se on pieni lkm ihmisiä, jotka lähtevät useamman vrk:n marssille. Reittien tulisi kulkea myös siten, että ne poikkeavat palvelujen äärellä, reiteillä on oltava toimivat pistot huoltoa ja pelastustapahtumia varten. Jonkinlainen -metsänvartijamiehityskään- ei olisi turhake.

Pitäisikö reitin olla kunnianhimoisempi, pitäisikö sen jo samalla tavoitella ulkomaanturismia? Jos, niin vaatimukset ovatkin jo kovemmat. Miten sovittaa fatbiket ja kävelijät, pakolliset koirat kaulahuiveineen ilman suuria skismoja samoille reiteille?

Toimiva huollettu kämppäverkostokaan ei ole turhis. Perustamiskustannus ei ole hirmuinen, mutta jatkuva ylläpito ja huoltaminen onkin pysyvä kustannus. UKK-reitin kustannukset taidettiin jakaa kuntien kesken? Eli reitille osuvan kunnan hoteisiin jäi oman alueensa kämppä ja reitti. Meidän kunnan alueella se tarkoittaisi käytännössä kolmea kämppää ja noin sataa kolmeakymmentä kilometriä reittiä. Reitin erämaisena pitäminen tarkoittaisi käytännössä yhtä tai kahta reittivaihtoehtoa, joille osuu pitkospuutarpeita ja siltarakenteiden rakentamista kämppien lisäksi. Muutama kaivo on myös tarpeen. Olemassa olevia rakenteita tähän tarkoitukseen ei ole. Toisaalta tieverkosto mahdollistaa rakentamisen, materiaalin ja tekijöiden kulku on helppoa.

Jos vedät tänään reitin jonnekin, missä on ns. luontoarvotkin kohillaan, huollat polut jne. niin pari yhtiöiden hakkuutapahtumaa hävittää polun ja poistaa tehokkaasti ns. luontoarvotkin muutamaksi kymmeneksi vuodeksi.

En pidä kategorista Suomen halki kulkevaa UKK-inkarnaatiota sen väärtinä. Vahvistaisin nykyisiä rakenteita ja niiden ympärille satsaisin lisää....jos siis halua ja rahaa tällaiseen on tarjolla.
 
Olen ehkä joskus maininnutkin kun lennätin saksalaista yhteistyökumppaniamme eteläsuomen taivaalla. Hän katseli haaviauki meidän järviä ja posketonta määrää metsää, no sopivasti pyöritin häntä juurikin Päijänteen lähistollä ja vettähän riittää, Lahdesta aina Voikkaalle ja sieltä se laskee merelle, niin pohjoisemmassa Äänekoskelle asti.

Ps. Ainiin ja olisitte nähneet ilmeen kun kerroin hänelle että Helsinkiläiset juo Päijänteen vettä...
 
Viimeksi muokattu:
Krapulaveret eivät myöskään itikoille kelpaa. Tänäänkin pörräsi aivan mustanaan lentiäisiä, mutta eivät pistäneet. Voi tietysti valkosipulikin karkoittaa, kun tuli yöllä vetästyä sitäkin kiitettävästi.

Nyt on pari viime päivää tuntunut siltä, että saattaisi jopa vetää 'boots, hot weather, type II':set jalkaan nahkasaappaiden sijasta.
 
Hommasin hyttysten torjuntaan toisen Thermacellin Tokmannilta. Niin ja tietty opiskelin youtubesta miten sen kaasupatruunat uudelleen täytetään, sekä tilasin Kyprokselta Aroxol 60 tyynyjä / 12,60€ eli reilun setin noihin.
Nämä vinkit sain eräältä Kangasniemen Tokmannilla asionneelta asiakkaalta, kaasupatruunasta pihdeillä messinkiventtiili vetamällä irti sitten puuruuvi kierretään reiässä olevaan alumiiniventiiliin tiukasti ja pihdeillä ruuvista vetämällä se irti. Nyt painetaan messinki venttiili takaisin ja kaasua sytkäreiden täyttöpullosta butaania perään. Tyynyt voit tilata tosiaan ebaystä Aroxol nimellä kyprokselta, nykyään Thaikuista tilatut tyynyt joutuu tulliin.

Mulla on tämä, ei tartte leikkiä pienten kaasupatruunojen kanssa. Vinkki, jos tuollaista olette hankkimassa on, että ostakaa laitteen viimeisin versio, koska vanhemmassa oli jokin ongelma toimimisessa joidenkin kaasupatruunoiden kanssa.
1624783978840.png
 
Noista maisemista. Nuorempana tuli malliksi käytyä muutamia vuoristokohteita Euroopan alueella. Ihailin maisemia ja marssia komusin innolla täynnä nuoren miehen vouhkaa voimaa. Kasvatus ja suomalaisuus on sen verran pilannut minua, että kotoisin on silti aina ollut paras. Mehtiä, risukoita, vaaroja, noita pehmeitä linjoja vailla vuoristojen agressiivista rosoisuutta.....järviä, lampia, puroja, jokia, mahdollisuus kasata halutessa risuista nuotiota, nähdä elikoita ja nauttia tietystä kotoisuudesta.

Ollenkaan väheksymättä vuorten kauneutta ja tenhoa.

UKK-reitistön uustulemiseen tarvitaan tahtoa ja resursseja. Ja aivan väkisin reitistä osa tulee kulkemaan metsäautoteillä, jopa kantateillä. Onko tarpeeksi käyttäjiä, tjaa, jää nähtäväksi. Luontokokemusten hankkimiseksi useimmille piisaa päiväkäynti, se on pieni lkm ihmisiä, jotka lähtevät useamman vrk:n marssille. Reittien tulisi kulkea myös siten, että ne poikkeavat palvelujen äärellä, reiteillä on oltava toimivat pistot huoltoa ja pelastustapahtumia varten. Jonkinlainen -metsänvartijamiehityskään- ei olisi turhake.

Pitäisikö reitin olla kunnianhimoisempi, pitäisikö sen jo samalla tavoitella ulkomaanturismia? Jos, niin vaatimukset ovatkin jo kovemmat. Miten sovittaa fatbiket ja kävelijät, pakolliset koirat kaulahuiveineen ilman suuria skismoja samoille reiteille?

Toimiva huollettu kämppäverkostokaan ei ole turhis. Perustamiskustannus ei ole hirmuinen, mutta jatkuva ylläpito ja huoltaminen onkin pysyvä kustannus. UKK-reitin kustannukset taidettiin jakaa kuntien kesken? Eli reitille osuvan kunnan hoteisiin jäi oman alueensa kämppä ja reitti. Meidän kunnan alueella se tarkoittaisi käytännössä kolmea kämppää ja noin sataa kolmeakymmentä kilometriä reittiä. Reitin erämaisena pitäminen tarkoittaisi käytännössä yhtä tai kahta reittivaihtoehtoa, joille osuu pitkospuutarpeita ja siltarakenteiden rakentamista kämppien lisäksi. Muutama kaivo on myös tarpeen. Olemassa olevia rakenteita tähän tarkoitukseen ei ole. Toisaalta tieverkosto mahdollistaa rakentamisen, materiaalin ja tekijöiden kulku on helppoa.

Jos vedät tänään reitin jonnekin, missä on ns. luontoarvotkin kohillaan, huollat polut jne. niin pari yhtiöiden hakkuutapahtumaa hävittää polun ja poistaa tehokkaasti ns. luontoarvotkin muutamaksi kymmeneksi vuodeksi.

En pidä kategorista Suomen halki kulkevaa UKK-inkarnaatiota sen väärtinä. Vahvistaisin nykyisiä rakenteita ja niiden ympärille satsaisin lisää....jos siis halua ja rahaa tällaiseen on tarjolla.
"risukoita"

1624802181801.png

"elikoita"
1624802225369.png


"järviä, lampia, puroja, jokia"

1624802451258.png

vs.

"vuoristojen aggressiivista rosoisuutta"

1624802607129.png

1624802624052.png

Joudun valitettavasti todistusaineiston perusteella nimeämään sinut nurkkapatrioottiseksi jänkhäjoosepiksi:).
 
Pääsin haluttuani ulkoruokintaan eli Hello Velkua ja appiukon mökkisaari. Laivaston miesten maita eli panssarikrenatööri totuttelee taas saaristoelementtiin.
 

Liitteet

  • 20210702_180957.jpg
    20210702_180957.jpg
    290.9 KB · Luettu: 13
Ruotsissa on annettu 501 kaatolupaa karhuille. Siellä arvioidaan olevan karhuja yhteensä 3000.
1400 yksilöä katsotaan riittäväksi lajin säilymisen kannalta.
Eniten kaatolupia(200) on annettu Jämtlantiin. Siellä voisi mahdollisesti olla turistille muutama karhu ammuttavaksi.


Suomen karhukanta jää jonkin verran Ruotsi kannasta

Norjan kanta taas on hyvin pieni. Suurpedot eivät ole yhteensopivia lammastalouden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top