Eränkäynti

Millaset kengät/sukat sulla oli? Tuplasukilla pärjää paremmin jos meinaa tulla rakkoja tai hiertymiä.
Tuplasukat hyvät (jos vain toinen villainen, niin se ihoa vasten), villaiset jalkarätit paremmat.

Tuli tepasteltua 20 kilsaa plantaasilla (nahkasaappaissa ja sarkahousuissa tietysti) ja olin yllättynyt kuinka hyvin oli vattuja (ei ole kameraa, olen pahoillani). Parissa minuutissa lakki ja taskut (myös kellotasku) pullollaan.
Arvaan että jos ylihuomenna menen korin kanssa, niin siellä ei ole enää mitään. Myös pieniä metsämansikoita oli jo hieman.
 
Tuplasukat hyvät (jos vain toinen villainen, niin se ihoa vasten), villaiset jalkarätit paremmat.

Tuli tepasteltua 20 kilsaa plantaasilla (nahkasaappaissa ja sarkahousuissa tietysti) ja olin yllättynyt kuinka hyvin oli vattuja (ei ole kameraa, olen pahoillani). Parissa minuutissa lakki ja taskut (myös kellotasku) pullollaan.
Arvaan että jos ylihuomenna menen korin kanssa, niin siellä ei ole enää mitään. Myös pieniä metsämansikoita oli jo hieman.

Nahksaappaat on kyllä sopivat kesäkengät vaikka moni moittii.
Minkäs ”valtakunnan” sarkahousut sulla on kun on kellotaskukin? ;)
 
Nahksaappaat on kyllä sopivat kesäkengät vaikka moni moittii.
Minkäs ”valtakunnan” sarkahousut sulla on kun on kellotaskukin? ;)
Liivissä. Sarkahousut oli merivoimien M/65 -palveluspuvun housut ilman reisitaskuja. Eli tasavallan, ei valtakunnan.
On minulla tietysti siviliimallisia sarkahousujakin, joissa on kellotasku.

Ja kyllä, 80 vuotta vanha Walthamin avaimella vedettä taskunauris on käytössä. Minä en mitään naisten rannekelloja käytä.
 
Liivissä. Sarkahousut oli merivoimien M/65 -palveluspuvun housut ilman reisitaskuja. Eli tasavallan, ei valtakunnan.
On minulla tietysti siviliimallisia sarkahousujakin, joissa on kellotasku.

Ja kyllä, 80 vuotta vanha Walthamin avaimella vedettä taskunauris on käytössä. Minä en mitään naisten rannekelloja käytä.

No sulla n ollut ihan kunnon perinnekamppeet päällä :) Sarkahousut säästän itse vähän vilposemmalle, eiköhän sitä jo elokuulla voi kaivaa nekin esille.
Olikos vatut kärsinyt kuivasta? Täällä päin näyttää hieman kitusilta kun ei ole vettä riittänyt.
 
Millaset kengät/sukat sulla oli? Tuplasukilla pärjää paremmin jos meinaa tulla rakkoja tai hiertymiä.
:ROFLMAO: Liian isot kumisaappaat, merkki Panther ja tavalliset sukat...ei ollut mitään stabiliteetiä niissä, kotimatkalla mulla oli 3 pari sukkia päällä ja se oli helpompi

Ens kerralla ostan vaelluskengät jolla on Goretex materiaalia ja nee on "vattentäta" (y)
 
:ROFLMAO: Liian isot kumisaappaat, merkki Panther ja tavalliset sukat...ei ollut mitään stabiliteetiä niissä, kotimatkalla mulla oli 3 pari sukkia päällä ja se oli helpompi

Ens kerralla ostan vaelluskengät jolla on Goretex materiaalia ja nee on "vattentäta" (y)
Parempi niin. Isot kumisaappaat vähillä sukilla on jaloille pahaksi. Kokeile sitten kenkiä niin, että sulla on reppu tms selässä, niin tiedät kuinka toimivat.
 
Vaikka porukka sanoo, että vaelluskenkä muokkautuu jalkaan, niin kannttaa mielestäni ostaa sellaiset, jotka jo kaupassa tuntuvat kuin valetuilta. Niihin vielä hyvät sukat, niin on meno paljon kevyempää, kuin huonoilla kengillä. Pitäisi itsekin hommata uudet vaelluskengät, mutta pehmeässä maastossa kumisaappaat on ihan hyvät, niin en ole raaskinut vielä.
 
Söi hyvin ja oli hyvät kelit , aurinko paistoi, yli 20 astetta ja tuuli aika paljon, silloin ei ollut sääskiä! Yöt oli kylmät jotain 6 astetta lämmintä. Noo en kalastanut niin paljon mun varpaat oli paljon "skavsår" niin oli vaikea kävelä
Sain ainakin 6 taimenia ja mun veli sai 14. Isoin oli 40 cm pitkä.

Joo oli hienot maisemat, mulla oli kiikari mukana. Mee kävletiin 18+ km ja otti yli 8 tuntia. Mutta kotiinpäin meni nopeampi alle 6 tuntia.
Noinhan se maastossa menee... se mikä tasasella tallustaessa kestäisi neljä tuntia, esim. 18km, kestää tuplaten kun mennään metsään... Lapissa vielä jotenkin venytettyjä noi metsäkilometritkin!
 
Ajellaan takaisin käsivarren erämaasta. Seurueen monimuotoisuuden vuoksi lennettiin Kilpisjärveltä helikopterilla Pitsusjärvelle ja siitä kalasteltiin kalottireittiä (tukikohtina Pitsusjärvi, Meekonjärvi, Vuonjarjoki, Saarijärvi) pitkin rauhakseltaan takaisin Kilpisjärvelle. Halti Highwaysta huolimatta erämaakokemus oli Suomen mittasuhteissa aika mieletön kaikkine vesiputouksineen. Olen ollut samalla korkeudella Ruotsin puolella ja toki etelämpänä, mutta kyllä tämä kaira teki lähtemättömän vaikutuksen.

Kalaa saatiin kaikkia kolmea lajia, mutta näillä helteillä isoja olivat vain harjukset. Niitä muuten sai loputtomasti Meekonjärven tupien välistä kosken alajuoksulta järven virtauksesta. Harmi kun tuvat olivat tyhjiä, niin ei voinut muutamaa viedä muillekin retkiruoan täydennykseksi. Rautua saatiin Pitsuksen lähistöltä pari syömäkokoistakin annulle. Kiipesin Meekolla huvikseni vaarallekin kuvaamaan.

Meekolta lähdettyämme vastaan tuli satojen porojen tokka, joka vaelsi reitin yli vaaralta läheiselle lammelle. Melkoinen kokemus sellainen lauma, kun osa odottaessamme kulki läheltä ohi ja yksi alkoi uhittelemaankin. Syötyämme joella kiipesin nimettömälle vaaralle reiluun kilometriin laittamaan kotiin terveiset. Kiertäessäni 100m huipusta paikkaa nousta laelle lähes törmäsin poropariskuntaan ja siinä säikähtivät molemmat osapuolet sen verran, että tyydyin reiluun kilometriin, kun muu seurue kohteliaasti kieltäytyi reitittömästä 1,14km huiputuksesta.

Illemmalla yritimme viereiselle lammelle, mutta porojen yhä sitä miehittäessä palasimme tuvalle ja matkan jatkamisen ja alastamisen välisen arvonnan jälkeen ylitettiin pitkä rakkapätkä parille pikkulammelle päästäksemme. Ukkonen alkoi nousta ja oli pakko palata kalatta takaisin. Jotenkin käsittämättömästi se 800 poron tokka oli siirtynyt meidän ja tuvan väliin joelle ja rakkaan ja alkoi olla kiire sisään ennen myräkkää. Teltoista porukka pakeni tuvalle ja me varovasti hypittiin kiveltä kivelle poroja väistellen. Tuvalle päästyämme alkoi jo ripsiä vettä ja kaukaa rakan takaa ilmestyi mönkijän valot; nuori poromies Kaaresuvanosta ajoi täysin uskomattomasti tuon saman rakan yli ukkosta juuri ajoissa turvaan. Sitten paukkuikin pari tuntia oikein kunnolla ja oltiin kiitollisia, ettei oltu lähdetty jatkamaan taivalta vaaran yli Saarijärvelle.

Helle tunturissa oli todella kova ja jatkuvasta juomisesta (veden...) huolimatta kuselle ei tarvinnut juuri pysähtyä, kunnes vasta eilen palatessa, jolloin yön ukkosmyrskyn jälkeen tihutti vettä koko päivän ja sai tyhjentää koko ajan. Hotellilla huomasi tummuneensa aika paljon, vaikka yrittikin suojautua.

Seurueesta yksi muuttui helteen ja rakan yhdistelmässä aika toimintakyvyttömäksi jo ensimmäisenä päivänä ja reissu lyhenikin suunnitellusta päivällä. Täytyy sanoa, että Kilpisjärveltä on matkaa melkein 20km melkoista rakkaa ennen kuin näkemisen arvoiset paikat alkavat. 3km/h taukoineen on isolla rinkalla matkaavalle satunnaiseräilijälle varmaan aika lailla maksiminopeus siinä maastossa. Riutuneimmat vetivät 30km/pv, mutta toimintakyky illalla näytti olevan aika nolla.

Suosittelen foorumisteille vaellusta Kilpisjärvi-Halti ehdottomasti, sillä kaikesta turistileimasta huolimatta tuolle matkalle osuu niin paljon upeita erämaisemia, joita ei Suomen puolelta muualta löydy. Hyvät autio- ja varaustuvat tarjoavat mahdollisuuden myös mukavuudenhaluisimmillekin.
 

Liitteet

  • IMG_20180731_144212.jpg
    IMG_20180731_144212.jpg
    5.6 MB · Luettu: 16
  • IMG_20180731_190053.jpg
    IMG_20180731_190053.jpg
    4.4 MB · Luettu: 15
  • IMG_20180801_194955.jpg
    IMG_20180801_194955.jpg
    4.5 MB · Luettu: 15
  • IMG_20180731_122454.jpg
    IMG_20180731_122454.jpg
    6.2 MB · Luettu: 17
  • IMG_20180730_113721.jpg
    IMG_20180730_113721.jpg
    4.1 MB · Luettu: 15
  • IMG_20180730_103344.jpg
    IMG_20180730_103344.jpg
    6.3 MB · Luettu: 15
  • IMG_20180730_095708.jpg
    IMG_20180730_095708.jpg
    5.1 MB · Luettu: 15
Nyt on ens talven marjat poimittuna. Mustikkaa tuli paljon, 50l ja vadelmaa 20l :)
Puolukka näyttää kypsyvän kovaa kyytiä, mutta sitä ei viitsi juuri poimia. Karpaloa tulee ihmeen paljon, ei ole kuivuus sitä kiusannut.
Kilometrejä on tullut marjahuvituksissa 100km, niistä 30km siirtymä 20litraa mustikoita rinkassa, hyvin Vulcan niitä kuskas olis mahtunut vielä kolmaskin ämpäri mukaan ;)
 
Täytyy sanoa, että Kilpisjärveltä on matkaa melkein 20km melkoista rakkaa ennen kuin näkemisen arvoiset paikat alkavat.

Siis tarkoitatko reittiä Haltin suuntaan?

Voitko kuvailla ryhmän monimuotoisuutta silleen väljästi vaikka, kiinnostaa, kun ruskalle on lähdössä melko -monimuotoinen- retkue, johon liittopaikassa yhdyn.

Kiitos hienosta postista.

nimim. kateudesta vihertävä
 
Nyt on ens talven marjat poimittuna. Mustikkaa tuli paljon, 50l ja vadelmaa 20l :)
Puolukka näyttää kypsyvän kovaa kyytiä, mutta sitä ei viitsi juuri poimia. Karpaloa tulee ihmeen paljon, ei ole kuivuus sitä kiusannut.
Kilometrejä on tullut marjahuvituksissa 100km, niistä 30km siirtymä 20litraa mustikoita rinkassa, hyvin Vulcan niitä kuskas olis mahtunut vielä kolmaskin ämpäri mukaan ;)

Niin, marjoja siis oli ihan kunnolla, nuo kilometrit tuli ihan vain kuntoilun vuoksi talsittua :D Emäntä kävi nakkaamassa minut sopivan taaperruksen päähän, arveli että en poimisi niin paljoa kun joudun ne kantamaan pois. Tosin siinä vaiheessa kun raahasin nuo 20 litraa kotiin, niin alkoi epäilemään, että onko isäntä enää yhtään viisas :cool:
 
Niin, marjoja siis oli ihan kunnolla, nuo kilometrit tuli ihan vain kuntoilun vuoksi talsittua :D Emäntä kävi nakkaamassa minut sopivan taaperruksen päähän, arveli että en poimisi niin paljoa kun joudun ne kantamaan pois. Tosin siinä vaiheessa kun raahasin nuo 20 litraa kotiin, niin alkoi epäilemään, että onko isäntä enää yhtään viisas :cool:
Saitko vielä vakuuteltua..;)
 
Siis tarkoitatko reittiä Haltin suuntaan?

Voitko kuvailla ryhmän monimuotoisuutta silleen väljästi vaikka, kiinnostaa, kun ruskalle on lähdössä melko -monimuotoinen- retkue, johon liittopaikassa yhdyn.

Kiitos hienosta postista.

nimim. kateudesta vihertävä

Juu, kuljimme siirtymät pääosin paaluin merkittyä kalottireittiä Kilpisjärvi-Halti. Reitti alkaa Kilpisjärven luontotuvalta, paalut siitä n. kilometrin päässä makkaranpaistopaikalta tien loppuessa. Maasto on ehkä pahimmillaan Saarijärven molemmin puolin ja helpottaa Vuornarjokea kohti saavuttaessa vaaralla (950m). Pitsuksella rakkaa taas riittää, mutta ehkä vähän vähemmän. Vaarallista se on märkänä ja isoilla kantamuksilla.

Sinun ei varmastikaan tarvitse huolehtia jaksamisesta, jos nyt ette yli 20km päivämatkoja rinkoilla ahnehdi. Meillä oli ryhmässä ukkoa tavoitteellisesti harjoittelevasta kolmekymppisestä nelikymppiseen toimiston powerpoint rangeriin. Yksi sinne rakkaan ryytyi, mutta tuli kyllä autettuna maaliin. Varmasti siellä vanhempi ja kokeneempi pärjää, vaikkei kunto aivan rautaa enää olisikaan. Jos nyt ei yhtään ole maastossa kulkenut, ongelmia tulee ja ainakin mielekkyys häviää.

Nilkkaa tukevat kengät pitävillä pohjilla auttaa. Itselläni oli vain halvat maiharit, muilla varrelliset vaelluskengät. Kahlaamiseen oli kumpparit mukana, mutta kuivuuden vuoksi niitä ei juuri tarvinnut ja sen vähän vedin ilman kenkiä.

Matkaan vaan, et pety!
 
Viimeksi muokattu:
Onko aamulla kyyhkyjahtiin lähtijöitä? Ite oon jonkin verran ruokkinu,tosin vähän huonosti toistaiseksi havaintoja. Mutta tunnelma on tärkein.
 
Onko aamulla kyyhkyjahtiin lähtijöitä? Ite oon jonkin verran ruokkinu,tosin vähän huonosti toistaiseksi havaintoja. Mutta tunnelma on tärkein.

Ei ole kyyhkyjä pahemmin näkynyt, yhden 10-päisen parven bongasin, mutta muuten on ollut hiljaista, ei ole iltaisin kuulunut kukerrusta.
 
Ei ole kyyhkyjä pahemmin näkynyt, yhden 10-päisen parven bongasin, mutta muuten on ollut hiljaista, ei ole iltaisin kuulunut kukerrusta.
Tääläpäin on muuten jonkinverran näkynytkin ja kukerrusta kuulunut. Luulen vain,että tässä omalla paikalla kanahaukka kiusana..kerran nähnyt ja parit kyyhkyn höyhenkasat löytynyt.
 
Back
Top