Eränkäynti

On tuo appiukon jäämistö kyllä melkosta perattavaa. Ukolla oli kyllä kotivarat kondiksessa. Yhessäkin patruunalootassa valmistusaika 1/1980 (en ollu edes syntynyt silloin) ja noita kaikenmaan paukkulootia, pussukoita ja nyssyköitä on ihan järkky määrä. Miljoonalaatikoita penniläisineen ja kummajaisineen on kans enempi ku riittävästi.
E63A6E11-4DBE-45A7-AAD5-00ECBBF40ABD.jpeg7301F4D3-F6BD-4B5F-92AC-D54ED57AD80D.jpeg
 
On tuo appiukon jäämistö kyllä melkosta perattavaa. Ukolla oli kyllä kotivarat kondiksessa. Yhessäkin patruunalootassa valmistusaika 1/1980 (en ollu edes syntynyt silloin) ja noita kaikenmaan paukkulootia, pussukoita ja nyssyköitä on ihan järkky määrä. Miljoonalaatikoita penniläisineen ja kummajaisineen on kans enempi ku riittävästi.
Katso liite: 31448Katso liite: 31449
Ai että, tollasilla sellereillä itsekin ammuskeli joskus natiaisena :)
 
Männävuonna käytin savikiekkopaukkuina tuollaisen kuolinpesäsatsin, juurikin noita vanhoja pahvihylsyisiä.
 
Mä jyrkästi kielsin noiden muinaismuistojen läiskimisen. Epäilen vahvasti että tota kieltoa tullaan kyllä rikkomaan. Miehen haulikko on kyl senpäivänen lousku että varmaan ihan sama että mitä siihen lykkää sisään.
 
Mä jyrkästi kielsin noiden muinaismuistojen läiskimisen. Epäilen vahvasti että tota kieltoa tullaan kyllä rikkomaan. Miehen haulikko on kyl senpäivänen lousku että varmaan ihan sama että mitä siihen lykkää sisään.

Kannatta muistaa että hyväkuntoisessa vanhalla patruunalla on myös keräily arvo.
Varsikin jos ne ovat alkuperäisessä rasiassa.
 
No niin. Nyt on hillat poimittu tältä kesää. Kaiken kaikkiaan tuli reilut 15 litraa, tänään kävin viimesen litran nokkimassa varjosilta paikoin. Sattu eteen pari aikaista Riekkoa ja 4 poikasta, lähtivät ihan edestä heinikosta. Olihan sitä komea katsoa kun aikaset lensi siinä nevan reunalla, poikaset hirmu kyytiä perässä. Hyvin se tuokin maastoutuu heinikkoon, lähin lähti metrin päästä, mutta ei sitä vaan siinä heinikossa nähnyt.
Mustikoita tuli aamulla käytyä hakemassa 10 litraa, hyvin sitäkin on vaikka taas vouhkaavat, että olis huono vuosi. Pitää vaan taas kerran tietää, että millasesta maastosta sitä nyt pitää osata etsiä. Mites @baikal onko teillä päin kuin mustikkaa tullut?
Ai niin, karpaloa näyttää olevan tulossa taas hyvin.
043DB087-DD20-42A3-A5BA-10FAE92E6893.jpeg
 
Last edited by a moderator:
Mustikkaa vähän, puolukkaa näyttää kehittyvän runsaasti. Ihanan karpalokuva taas sinulla. Karpalonmehtuu kirpeänä syysaamuna on omanlaisensa puuha sekin.

Muutaman metrin pyrähtävä iso pyynpoikue osui tänään eteen ja yksi irtomehto. Kahtelin vähän kettuhaaskan paikkaa. Aion vähän modernisoida syötitystä, kokonaisten sianruhojen raahaaminen ei ole tätä päivää. :) Olen pähkäillyt maahanhaudattuja kalalla täytettyjä pulloja, joista lähtee suht huomaamaton putkin vähän ylöspäin ja ruokintaan koirannappulaa. Pakkasen tultua sitten joku lihaisampi satsi. Saa nyt nähdä.
 
Mustikkaa vähän, puolukkaa näyttää kehittyvän runsaasti. Ihanan karpalokuva taas sinulla. Karpalonmehtuu kirpeänä syysaamuna on omanlaisensa puuha sekin.

Muutaman metrin pyrähtävä iso pyynpoikue osui tänään eteen ja yksi irtomehto. Kahtelin vähän kettuhaaskan paikkaa. Aion vähän modernisoida syötitystä, kokonaisten sianruhojen raahaaminen ei ole tätä päivää. :) Olen pähkäillyt maahanhaudattuja kalalla täytettyjä pulloja, joista lähtee suht huomaamaton putkin vähän ylöspäin ja ruokintaan koirannappulaa. Pakkasen tultua sitten joku lihaisampi satsi. Saa nyt nähdä.
Tuo pullosysteemi oli itselle uusi ratkaisu, vois kuvitella että ajaisi asiansa, mädän kalan haju on varmasti vastustamaton repolaiselle. Ja eihän sitä tiedä vaikka Sakaalikin sattuis sun haaskalle ;)

Karpalon nokkiminen on mukavaa hommaa, viime syksynä oli vaan niin hyvät kelit, että ei päässyt pakkasista nauttimaan.
Onneksi alkaa nyt nuo helteet hellittämään, sadetta vaan sais tulla, metsä on ihan ruutikuiva, ei paljoa viitsi suunnitella kaffien keittoa edes retkikeittimellä.
 
Last edited by a moderator:
Tuo pullosysteemi oli itselle uusi ratkaisu, vois kuvitella että ajaisi asiansa, mädän kalan haju on varmasti vastustamaton repolaiselle. Ja eihän sitä tiedä vaikka Sakaalikin sattuis sun haaskalle

Vihtu kuule, joka paikassa häärii jos minkälaista suojeluihmistä. Minä haluan pitää omat mestani vähän pois silmistä pois mielestä. Haaskapyynnin pyrin järjestämään nopeaksi ja tehokkaaksi, toki jo ajankäytön kannaltakin se on tarpeen. Mulla on ollut tuo pullo tai sanko maahan haudattuna jo pitkään ohjelmistossa. Siinä on kehitettävää, että millä tavoin ruokkii kävijöitä....kyllä minä keksin jonkin konnuuden siihenkin....eipähän uteliaat pällistelijät sotke hyviä mestoja.
 
Vihtu kuule, joka paikassa häärii jos minkälaista suojeluihmistä. Minä haluan pitää omat mestani vähän pois silmistä pois mielestä. Haaskapyynnin pyrin järjestämään nopeaksi ja tehokkaaksi, toki jo ajankäytön kannaltakin se on tarpeen. Mulla on ollut tuo pullo tai sanko maahan haudattuna jo pitkään ohjelmistossa. Siinä on kehitettävää, että millä tavoin ruokkii kävijöitä....kyllä minä keksin jonkin konnuuden siihenkin....eipähän uteliaat pällistelijät sotke hyviä mestoja.
Joku moottorisahalla ontoksi jykerretty pökky vois olla koiran nappulalle hyvä, ei erottus mutta kettu sais sieltä sen verran evästä että palais toistekin paikalle.
 
Onko repolaisen metsästyksessä jotain rajoitteita? Ja voihan susiakin kutsua syömään.

On niitä jo kiellettyjäkin menetelmiä. En aio susia syöttää, enkä ampua luvatta, on sen verran koreat rapsut siitä hommasta. Ja olen sen verran periaatteellinen metsästäjä, etten halua rikkoa lakeja lainkaan. Korkeintaan sallin itselleni tiettyä luovuutta metsästysalueiden rajojen osalta. :)

Kettu ym. pyyntitouhu on vaan täällä meillä päin muuttunut sellaiseksi kulttuurimaisemassa pyynniksi. Hukkien jäljiltä saloilta on melko turhaa etsiä sen enempää kettua kuin supikoiraakaan. Kulttuurimaisemassa niitä ihmisiä liikkuu ja kaikkinaisen kohteliaisuuden ja julkisuudelta piilottelun takia olen oppinut värkkäilemään Asiasta mahd. huomaamatonta. Vaikka kuinka laillista, niin yyy yyyy kohta paikallislehden tekstiviestipalstalla alkaa itku. Maanomistaja kannattaa valita ajatuksella. Erilaiset aktivistit nimittäin saattavat kiristää maanomistajaa, joka sallii petopyynnin maillaan. Saatana, voitte kuvitella. Eikä tarvi olla aktivistikaan, riittää pelkkä normi kateellinen naapuri. Kiusalla tehdään rikosilmoituksia ja sitten kun maanomistaja pari kertaa ramppaa poliisilaitoksella ja jahtimies siinä ohessa, niin alkaa lupa maiden käyttöön maistumaan pas---lta. Ullattaen poliisikaan ei välttis ole ihan niin perillä kaikista mehtuusäännöistä ja asetuksista. Vaikka laillinen ja asiallinen toiminta ei johdakaan mihinkään, niin tarkoitus johtaa maaliin: poliisilaitoksella ramppaaminen ei ole kivaa.

Sellaista se on naapurirakkaus ja todellisuus Ruijantähden alla a.d.2019. Aivan. Kokemusta on.
 
Back
Top