On. Lue "On killing" by Dave Grossman.Jos tämä pitää paikkansa niin onko tutkittu miten tällainen käytös olisi voitettavissa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
On. Lue "On killing" by Dave Grossman.Jos tämä pitää paikkansa niin onko tutkittu miten tällainen käytös olisi voitettavissa?
Tässä lyhyesti:On. Lue "On killing" by Dave Grossman.
Ketjun alkuperäinen kysymys oli vissiin, että kuinka vähemmän koulutetun ja huonompikuntoisen reserviläisen tulisi taistella erikoisjoukkojen sotilasta vastaan. Itse näkisin, että heitä voisi jäljittää maastossa lennokeilla ja koirilla, ja yksi helppo vaihtoehto osaston tuhoamiseen olisi vain käyttää kevyttä kranaatinheitintä. Sitähän rintama-olosuhteissakin mieluiten käytettäisiin hankalia otuksia, kuten tulenjohtajia ja tarkk´ampujia vastaan. Heitin tuottaa myös paljon haavoittuneita, joten vihollisen hidastaminen tai kuulusteltavien saaminen on ihan hyvin mahdollista. Eikä maksa paljon! Heitin ammuksineen luonnollisesti liikkuu maastoauton kyydissä.
V. 80 meillä oli It:ssä 25 patruunaa lippaassa. Varmaan kun piti olla valmis puolustamaan ohjushallia ja ItO 78 ohjuksia.Kyllä sisäministeriön, eli Rajassa oli vielä v. 82-83 vartiomiehellä kovat piipussa. lippaaseen pantiin muistaakseni 5 patruunaa. Tuon vuoksi pidin vartiopestiä pimeänä, sateisena syksy-yönäkin turvallisena ja jopa miellyttävänä.
”Eihän ne yksi vastaan yksi tilanteissa välttämättä pärjääkään”, Suomen Sotilaalle vastataan, mutta ”erikoisjoukkoja toimii kussakin tehtävässä ainoastaan pieni määrä, jolloin voimme hyödyntää ylivoimaa
Tämän päivän puolustusvoimilta löytyy aika paljon keinoja naapurin erikoisjoukkojen varalle, eikä kaikki tosiaan ole kuttaperkkajoukkojen varassa. Henkilökunnalla miehitetyt joukot ovat varsin katu-uskottavia ja he tietävät toiminta-alueensa pilkun tarkkuudella. Lisäksi Suomessa toimii tiivis viranomaisyhteistyö ja vaativalle keikalle varsinkin harmaassa vaiheessa voi lähteä pv:n körmyjen lisäksi pienen panssarivaunun kokoinen rajamies. Nyt muutamana viime vuonna on ollut ilo harjoitella varusmiesten kanssa ja ollut hienoa havaita, että myös varusmiehet ovat paljon nohevampia tänään kuin me aikanaan!Erikoisjoukolla on varmasti joku tehtävä. Kukin puolustava joukko hoitaa tonttinsa ja suojaa sen mikä on käsketty. Johtamiselimet käskevät -jahtaamiset-. Fyysiseen jahtiin lähtee -ehdoitta- joukko, joka siihen pystyy niin koulutuksen kuin varusteiden puolesta. Ja sille annetaan myös ne apuvälineet.
Erikoisjoukon tehtäväorientoituneisuus on myös sen -heikkous-. Se ei suinkaan pyri haahuilemaan pitkin kankaita vaan suorittamaan annetun tehtävän. Sen on pakko ennemmin tai myöhemmin tunkeutua suorittamaan sitä tehtävää, sen on kohdattava suojauselementit. Se ei voi telepatialla hoitaa fyysistä tehtävää. Ja kun se kohtaa suojauksen se paljastuu. Paljastuminen johtaa nopeasti sen TEHTÄVÄN EPÄONNISTUMISEEN. Suojaus on onnistunut, kun erikoisjoukko joutuu haahuilemaan siellä kankaalla toimetta. Tai yrittämään mahdollista toissijaista tms. tehtävää. Jossa siinäkin joutuu samojen probleemien eteen. Koska puolustaja suojaa ne kohteet, jotka se katsoo tärkeiksi suojata.
Näissä keskusteluissa on aina se ongelma, että meille reserviläisillekään ei paljasteta kuin pintaa erilaisista järjestelyistä. Sitä helposti kuvittelee, että pv suojaa -tärkeimmät kohteet- suunnilleen kuttaperkkajoukoilla ja -vehkeillä. Käsite -paikallisjoukot- eivät tarkoita enää sitä samaa mitä vaikkapa ysärillä. Ne saattavat olla hyvinkin räätälöityjä, monella tapaa miehitettyjä ja jatkuvasti paremmin varustettuja.
ollut hienoa havaita, että myös varusmiehet ovat paljon nohevampia tänään kuin me aikanaan!
Erikoisjoukot ovat tehtäväsidonnaisia, mutta heillä ilmeisesti toimii automaationa siirtyminen varatehtävään, jos varsinainen tehtävä ei syystä tai toisesta onnistu. Eli erikoisjoukkojen osalta ainakin kaksi erityyppistä tehtävää tulee estää
Ööh. Mulla on sitten muutamankin kerran ollut huono näkö ja vielä silmäluomet kiinni...Se on taivahan totta, että minkä tahansa joukon suorituskykyä ja -tasoa nostaa selvästi kantahenkilöstön mukana oleminen. Se näkyy niin selvästi, että pitää olla sameat verkkokalvot, jos sitä ei hoksaa.
Vai olisiko ollut väärän väriset lasit?Ööh. Mulla on sitten muutamankin kerran ollut huono näkö ja vielä silmäluomet kiinni...
Noh. Sekä varusmiehenä, että reserviläisenä olen ollut tilanteissa joissa joukon ainoa kantahenkilö on ollut "riippakivenä". Nämä on joukkuekilpailuissa tai viesteissä, joissa kantahenkilön kunto tai ampumataito ei riitä. Olen tottunut jo varusmiehenä kaatamaan komppanian päällikön jantterit kisoissa.Vai olisiko ollut väärän väriset lasit?
Tiedäthän, katsomme usein maailmaa tietyn väristen lasien läpi ja estää joskus meitä näkemästä asioita.
Ööh. Mulla on sitten muutamankin kerran ollut huono näkö ja vielä silmäluomet kiinni...
Tai sitten olet pyörinyt mukana kuvioissa, joita joku kantahenkilö on hoitanut otona tai jopa sijaisena. Omaan tehtäväänsä valmistautunut kantahenkilö nyt vaan kuittaa osaamisellaan, käytöksellään ja varmuudellaan reserviläisten ehdottoman pääosan. Ehdottomasti. Ei ne ihan suun mauksi käy sotakouluja ja valmentaudu, kyllä se jälki näkyy myös kentällä.
Ja esitin "vastaväitteeni" siksi, että minua ärsyttää tapasi pamauttaa asioita julki siten, kuin ne olisivat ainoita totuuksia.