Erikoisjoukkojen vastainen toiminta & ammattisotilas vs reserviläinen

.
 
Viimeksi muokattu:
Offtopic "suomalainen vastaa kymmentä ryssää " Kyseiseen taidettiin päästä neukkujen miestappioita aiheuttavan massahyökkäyksen ansiosta.
 
Totuushan on, että erikoisjoukkojen sotilas vastaa rk:lla hyvää, yhtä, häneen tähdättyä laukausta! Ihan ...tanan sama kuka sen on ampunut. Joko 20v. jantteri tai 60v. turvonnut punanaamainen kotiseudun puolustaja! Ugh. Olen puhunut


Mikäli näin olisi , niin kaikki ampuisi ammunnoissa osumia siihen hehtaarin kokoiseen tauluun. Vahva epäilys että näin ei käy.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjimmiltaan ammattilaisten ja reserviläisten suurin ero lienee joukkojen tasalaatuisuudessa. Toisin sanottuna osa reserviläisistä on käytännössä taistelukelvottomia eikä ole käynyt kertauksissa kymmeneen vuoteen, allekirjoittanut mukaan luettuna. Parhaat tuskin häviävät ammattilaisille kuin hiukan kokemuksessa.

Jep, tämän takia otin esimerkiksi aktiivireserviläiset , eli lähtökohtana että on reenattu
 
Viimeksi muokattu:
Melko turhaa miettiä montako tavan jv-miestä vastaa yhtä erikoisukkelia. Ei erkkarijoukko kuitenkaan tule ns. tasaiselle koittamaan, vaan pyrkii hyökätessään joka tapauksessa yllätykseen ja ainakin paikalliseen ja hetkelliseen (tuli)ylivoimaan. Toisaalta maastossa yllätetty ja tulitaisteluun joutunut erik.joukko on joka tapauksessa kusessa, koska on ensinnäkin paljastunut ja toiseksi yksikin haavakko usein miten kusee koko tehtävän. Sillä, "voittaako" erik.joukko tuon tulitaistelun ei juuri ole merkitystä.

Perinteisten erikoisjoukkojen toiminnan elinehto on salassa pysyminen. Erikoisjoukkoja vastaan toimittaessa tärkeintä on ensinnäkin tehdä vastapuolen toiminta mahdollisimman hankalaksi kunnollisilla vartiointi- ja suojausjärjestelyillä ja toiseksi paljastaa alueella mahdollisesti toimiva joukko. Kun joukko on paljastunut ja edes summittain paikallistettu, sen tehtävän suorittaminen vaikeutuu huomattavasti. Tarvittaessa ryhmän kokoista erikoisjoukkoa vastaan voidaan keskittää huomattava ylivoima, pari joukkueellista ajoneuvoilla liikkuvia karvalakkimallin reserviläisiä antaa jo kelpo vastuksen maastossa ilman ajoneuvoa liikkuville erikoisjoukkosotilaille. Jäljittävä joukko voi toki kärsiä huomattavia tappioita, mutta eipä erkkijoukon tehtävästäkään enää mitään tule.

Ei varmasti tulekkaan tasaisella koittamaan. Ja homma kusee kun he ovat paljastuneet. Tämä on perussettiä.
Koko setistä on mielenkiintoista hakea tietoa tosin hankalaa kun ei ole juurikaan mitä hakea.
Päättelemällä voidaan arvioida vihollisen vahvuus kun se tiedustelee, tuhoaa kohteen taikka esim valtaa alueen.
Näin ollen voidaan päätellä minkälaisella vahvuudella, etsimme, suojaamme sekä tuhoamme niin että olisi realistista ajatella että se onnistuisi.

Esimerkki tapaus Tiedustele ja tuhoa
Olen suojaamassa kolmea ITajoneuvoa joka on "jemmattu" paljaalta silmältä / satelliitilta.
Maakunnan alueella on kyseisiä ajoneuvoja on yhteensä vaikka 21kpl jotka toimivat 3 kpl ryhmissä.

Vihollinen levittää komppanian verran tiedustelijoita maakunnan alueelle jotka toimivat ryhmissä ja ryhmän vahvuus on 10 jantteria .

Vihollinen tiedustelee missä niitä voisi olla ja onko se mahdollista tuhota tällä tiedustelu ryhmällä.

Vihollinen löytää minun suojaamani kohteen ja huomaa että sitä on suojaamassa kymmenen ressua -> tod näk hyökkäävät kun on oikea hetki vaikka tulisi omia tappioita.

Mikäli ressuja onkin suojaamassa 40 -> he tyytyvät kyseiseen tiedustelu tietoon koska kohteen tuhoamis yrityksessä tulisi vain käkättimeen, ja tiedustelu tieto valuisi hukkaan kun ajoneuvoja alettaisiin siirtämään.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli kyseessä on maahanlaskujoukot voidaan päätellä että mitä esim peltoaukeaa he voisivat käyttää laskeutumis alueena.

ja näin ollen sijoittaa esim sille suunnalle vaikka tiedustelijoita, jne jne .
 
Vihollinen löytää minun suojaamani kohteen ja huomaa että sitä on suojaamassa kymmenen ressua -> tod näk hyökkäävät kun on oikea hetki vaikka tulisi omia tappioita.

Riippuu siitä, että kykenevätkö tunnistamaan suojatun kohteen. Se ei riitä, että huomaavat kymmenen ressua tekemässä jotakin, joka saattaa olla jonkinlaisen kohteen suojaamista. Ja jos koettavat tunnistaa kohteen tarkemmin, niin silloin heidän paljastuminen on todennäköisempää.
 
Sitten vielä tuohon varusteluun , tod näk ressuilla pimeänäkö laitteet/ tähtäimet on vähissä.

Tämä antaa huomattavasti etua ns erikoisjoukoille.

Tämän tyylisestä vastakkain asettelusta on sitten esimerkkejä Vietnamista alkaen .
 
Muuttujia riittää loputtomasti.
Esim ajoneuvot on katoksessa mistä ne näkyvät oikeasta suunnasta katsottuna kiikareilla , toisin kuin hallissa missä ovet on kiinni.

Mikäli heillä on epäilys , että siellä on juurikin etsimänsä it ajoneuvot.

Eli heidät on lähetetty alueelle, jossa niitä oletetaan olevan esim omia koneita putoillut aina sillä alueella.

Renkaiden jälkiä josta voidaan päätellä että ajoneuvoja siellä voisi olla . jne jne

Sitten he määrittelevät riskin ja hyökkäävät mahdolliseen kohteeseen samaan aikaan kun muutkin ryhmät omiin it ajoneuvoja kohteisiinsa. Riippuu mikä on ollut tehtävän anto. ja jne


Riippuu siitä, että kykenevätkö tunnistamaan suojatun kohteen. Se ei riitä, että huomaavat kymmenen ressua tekemässä jotakin, joka saattaa olla jonkinlaisen kohteen suojaamista. Ja jos koettavat tunnistaa kohteen tarkemmin, niin silloin heidän paljastuminen on todennäköisempää.
 
Ehdottaisin, että MP.net:ssä tehdään mittava uudelleenjärjestely:
Keskustelu, jossa sama jaotus kuin nykyisellä foorumilla ja sitten "Mikki Hiiri-kysymykset ja muu typerä lässytys"-osio, johon laskentatavasta riippuen voidaan siirtää 80-90% koko foorumin sisällöstä nyt ja tulevaisuudessa.

Tässä olisi ihan miettimistä. Olen tätä samaa hieman pohtinut ja makustellut. Eli tavallaan luotaisiin "tiukka osio", määriteltäisiin tiukasti aiheet ja moderointi olisi rankkaa. Ja pidettäisiin tuo osio EHDOTTOMASTI VAIN SOTILAALLISIA ASIOITA KOSKEVANA. Mitään matuilua, mutuilua, EUta ja politiikkaa ei sotkettaisi lainkaan mukaan, ei yhtään. Nii, eikä edes Natoa. Sitä pitäisi kokeilla ja TomTom voisi ottaa kantaa, millä muodoin tämä järjestyisi noin niinkuin teknisestä näkökulmasta? Tarvitaanko edes mitään järjestelyä vaan pidettäisiin ihan sovitusti sotilaalliset aiheet tiukkoina? Ja modet lappavat armotta ohi sattuneet viestit joko luiskaan tai iltavapaisiin tms.

?
 
Sitten vielä tuohon varusteluun , tod näk ressuilla pimeänäkö laitteet/ tähtäimet on vähissä.

Tämä antaa huomattavasti etua ns erikoisjoukoille.

Tämän tyylisestä vastakkain asettelusta on sitten esimerkkejä Vietnamista alkaen .

Näissä asioissa Suomen armeijan varustelutaso kyllä kehittyy hyvää vauhtia. Materiaalin hintojen muuttuminen ihmismäiselle tasolle on tuonut aivan uudenlaisen tilanteen myös ostajalle. Varusmiespalveluksessa koulutetaan jo käsittääkseni ihan arkipäiväisesti paljon sellaista tilpehööriä, josta itse näimme aikanaan märkiä unia. Eli jos en väärässä ole, materiaalin määrä ym. artikkeleissa kohenee tasaisesti. Ja laatu on käsittääkseni hyvää.
 
Kyllä se on niin että me mahdeta yhtään mitään vastustajan erikoisjoukoille... yksi erikoisammattimies vastaa ainakin sataa reservinmaakkikommandoa. Kannattaa luovuttaa jo ennen kun edes aloitetaan. Me ei osata mitään kun miehet ei ole ammattilaita, ei me pystytä mihinkään kun aseetkaan ei ole nato-kaliperia eikä meillä edes ole jakaa kaikille joukoille panssariajoneuvoja, ei ole ilmatukea A-10:tä saatikka että edes arvomerkit ei ole mustattuja!

Jos tärkeiden kohteiden lähelle piilotettaisiin ydinpommimiinoja jotka voisi laukaista kaukolaukauksella jos erikoisjoukot eksyvät alueelle?
 
Tässä olisi ihan miettimistä. Olen tätä samaa hieman pohtinut ja makustellut. Eli tavallaan luotaisiin "tiukka osio", määriteltäisiin tiukasti aiheet ja moderointi olisi rankkaa. Ja pidettäisiin tuo osio EHDOTTOMASTI VAIN SOTILAALLISIA ASIOITA KOSKEVANA. Mitään matuilua, mutuilua, EUta ja politiikkaa ei sotkettaisi lainkaan mukaan, ei yhtään. Nii, eikä edes Natoa. Sitä pitäisi kokeilla ja TomTom voisi ottaa kantaa, millä muodoin tämä järjestyisi noin niinkuin teknisestä näkökulmasta? Tarvitaanko edes mitään järjestelyä vaan pidettäisiin ihan sovitusti sotilaalliset aiheet tiukkoina? Ja modet lappavat armotta ohi sattuneet viestit joko luiskaan tai iltavapaisiin tms.

?
Eikö täällä ole jo aika selvä jako? Yleisessä keskustelussa ja iltavapaissa on kaikki "muu" keskustelu ja lopuissa alueissa on sotaisammat jutut. Kuka taas mitenkin kokee mikä on mikkihiirtä ja turhaa lässytystä on eri asia ja siitä on yhtä monta mielipidettä kuin on käyttäjääkin, offtopikkiahan on jo nyt siirretty pois näiltä sotaisimmilta alueilta. Mutta itse periaate "tiukasta osiosta" on ihan ok mutta toteutus ei ole taaskaan ihan simppeli.

PS. Jos ei halua lukea noita muita juttuja niin jättää lukematta, ei luulis niin vaikeaa olevan.
 
Eikö täällä ole jo aika selvä jako? Yleisessä keskustelussa ja iltavapaissa on kaikki "muu" keskustelu ja lopuissa alueissa on sotaisammat jutut. Kuka taas mitenkin kokee mikä on mikkihiirtä ja turhaa lässytystä on eri asia ja siitä on yhtä monta mielipidettä kuin on käyttäjääkin, offtopikkiahan on jo nyt siirretty pois näiltä sotaisimmilta alueilta. Mutta itse periaate "tiukasta osiosta" on ihan ok mutta toteutus ei ole taaskaan ihan simppeli.

PS. Jos ei halua lukea noita muita juttuja niin jättää lukematta, ei luulis niin vaikeaa olevan.

Toteutus ei ole simppeli, eikä vapaata tajunnanvirtaakaan ole syytä liikaa suitsia. Makustellaan vähäsen ja tuumitaan.
 
Mikäli mahdollinen konflikti syttyy, niin uskotteko keltaisen valtion erikoismiesten yrittävän naamioitua PV:n väreihin ja käyttää suomalaistyylisiä univormuja? Melkoisesti M/05:sta kopioitu surullisen kuuluisaksi noussut "Anglija" kun sattuu olevan kyseisellä valtiolla käytössä: omasta palveluksestani kun ei ole niin montaa vuotta ja Anglija oikein mainittiin koulutuksen yhteydessä mahdollisena keinona aiheuttaa hämmennystä keskuudessamme konfliktin aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Erikoisukkelien luulisi käyttävän sellaista vormua, mikä parhaiten palvelee heikäläisten tarkoitusperiä, eli voipi olla harteille heitettynä vaikkapa sitten se PV:n nuttukin.
 
Tässä olisi ihan miettimistä. Olen tätä samaa hieman pohtinut ja makustellut. Eli tavallaan luotaisiin "tiukka osio", määriteltäisiin tiukasti aiheet ja moderointi olisi rankkaa. Ja pidettäisiin tuo osio EHDOTTOMASTI VAIN SOTILAALLISIA ASIOITA KOSKEVANA. Mitään matuilua, mutuilua, EUta ja politiikkaa ei sotkettaisi lainkaan mukaan, ei yhtään. Nii, eikä edes Natoa. Sitä pitäisi kokeilla ja TomTom voisi ottaa kantaa, millä muodoin tämä järjestyisi noin niinkuin teknisestä näkökulmasta? Tarvitaanko edes mitään järjestelyä vaan pidettäisiin ihan sovitusti sotilaalliset aiheet tiukkoina? Ja modet lappavat armotta ohi sattuneet viestit joko luiskaan tai iltavapaisiin tms.

?

Tässähän ihan liikuttuu, että löysit jotain "pointtia" tuosta mun ihan turhanpäiväisestä purnaus&vittuiluviestistä. Voin käsi sydämellä sanoa, että se oli kyllä vaan lapsellista turhautumisen purkamista. Ja sen verran tahtoisin täsmentää, ettei kenelläkään mene hiekkaa vakoseen: Tämä foorumi on alustana loistava, modet tekevät erinomaista duunia ettekä te voi sille mitään, että suurin osa keskustelijoista on tullut tänne vaan heiluttelemaan huuliaan ihan lämpimikseen vailla mitään sen kummempaa oikeaa substanssia. Ongelma on ensisijaisesti kyllä tosiaan itsessä, jos jaksaa harmistua tästä. Mut kun ne aivot vaan saatana sulaa välillä tähän touhuun...

Anonyymien Mpnet-Addiktienkerhon seuraavassa tapaamisessa:
"Hei, olen Stagideus ja minulla on ongelma."
 
Mikäli mahdollinen konflikti syttyy, niin uskotteko keltaisen valtion erikoismiesten yrittävän naamioitua PV:n väreihin ja käyttää suomalaistyylisiä univormuja? Melkoisesti M/05:sta kopioitu surullisen kuuluisaksi noussut "Anglija" kun sattuu olevan kyseisellä valtiolla käytössä: omasta palveluksestani kun ei ole niin montaa vuotta ja Anglija oikein mainittiin koulutuksen yhteydessä mahdollisena keinona aiheuttaa hämmennystä keskuudessamme konfliktin aikana.

Tämän takia olen ostanut Varustelekasta kasan kuuskakkosia. Jaan ne sitten omalle porukalle lkp:n yhteydessä.

Vakavasti ottaen on käynyt mielessä. Ja kun kattelee uutiskuvia, niin tuntuu että olenko enää edes perillä kaikista Poliisin, PV:n ja Rajan virallisista kamppeista.

Ja minä sentään muka vähän seuraan alaa.

Näin ollen jollekkin perus-pena-puominvartijalle voi mennä melkein mikä vaan läpitte. Tai sitten kaveri alkaa ampumaan omia
 
Tämän takia olen ostanut Varustelekasta kasan kuuskakkosia. Jaan ne sitten omalle porukalle lkp:n yhteydessä.

Vakavasti ottaen on käynyt mielessä. Ja kun kattelee uutiskuvia, niin tuntuu että olenko enää edes perillä kaikista Poliisin, PV:n ja Rajan virallisista kamppeista.

Ja minä sentään muka vähän seuraan alaa.

Näin ollen jollekkin perus-pena-puominvartijalle voi mennä melkein mikä vaan läpitte. Tai sitten kaveri alkaa ampumaan omia
Tai sitten pitää vaan lähteä siitä, että kuuluu naapurin keinovalikoimaan ja on varsin pieni ongelma, jos noudatetaan hyväksi osoittautuneita toimintatapoja ja käskyjä asian osalta.

Jos nostetaan keissiä lisää esille, kääntäen reserviläinen on aseettoman siviilin, toimittajan, sähkömiehen TAI sellaiseksi tekeytyvän kanssa huomattavasti enemmän lirissä tietyissä hommissa. Hommaa ei tee helpoksi sekään, että kaikkia edellä mainittuja joudutaan kohtaamaan toiminta-alueella ja lisäksi tulee kaikki muut asialliset ja asiattomat liikehtijät.

Edit: Paikallinen bloginpitäjä/vapaa-ajattelija/yksityisyrittäjä/youtubisti/ympäristöaktivisti Graham Lötjönen saapuu seurueineen suon yli suoraan asemiin ja alkaa kuvata teemalla, MINULLA ON OIKEUS! Mukana luonnollisesti myös oikeista toimittajia, seurueen "sananvapauden turvamiehiä" ja itkeviä omaisia. Vartiomiestä ei naurata.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top